Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.

Vierailija
17.06.2023 |

Lusmut on sitten erikseen.

Kommentit (619)

Vierailija
201/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi helpommin ottaa ns palkatonta työlomaa. Ei tarvitse selitellä työnantajalle, mitä tekee, kun palkkaa ei tule. Eikä tarvitse lääkärille näytellä sairasta.

Jos tuntuu, et haluaa ylimääräisen vapaan keskelle työviikkoa, ilmoittaa vain, että olen huomisen palkattomalla saikulla

Vierailija
202/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa tunnen, että minua "palkitaan" siitä, että pidän itsestäni hyvää huolta.

Tiedoksi vaan kaikille, että esim. migreenistä on muoto, joka paranee Magnesiumia syömällä.

Vatsataudin olen elämässäni sairastanut kerran, Noro-viruksen. En pystynyt kolmeen päivään tekemään töitä. Influenssan ja koronan vuoksi olin myös petipotilaana pari päivää.  Perusflunssia en sairasta, kun pidän d-vitamiini tason korkealla. Hometaloa en ostaisi, enkä sellaisessa työpaikassa työskentelisi. Terveyttä ei saa ostettua kaupan hyllystä.

Ylipäänsä terveellinen ruoka, liikunta yms. pitää ihmisen terveenä, kaikkihan tämän tietävät. Kaikkia tauteja ei voi blokata, mutta varmaan 80 %:iin voi itse vaikuttaa. Terveyteen panostaminen ei vaan tule itsestään, vaan vaatii aikaa ja tekoja.

Sulla on hyvä huumori. Mutta hyvä sulle, ettei sulle ole tullut migreeniä tai vaikka diabetesta. Mutta on se tottakin, että elintavoillaan voi vaikuttaa. Sydän- ja verisuonitauteja voi siirtää myöhemmäksi syömällä oikein (viralliset ravitsemussuositukset), olemalla liikkeellä tai liikunnalla, jättämällä tupakoimatta, olemalla stressaamatta, valitsemalla itselleen hyvät geenit, välttämällä puhdistettua sokeria ja eläinrasvoja, huolehtimalla verenpaineestaan (suola nostaa ja joillakin lakritsi), yms. Kaikkea ei pysty estämään eikä nämäkään keinot auta 100% varmuudella välttämään sydänsairautta, vaikka riski pieneneekin. Mutta muista sitten tuomita itsesikin samojen mukaan syylliseksi, kunhan tulet siihen ikään, että parasta ennen päiväys menee umpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.

No sinä et sitten saikuta turhaan. Aika hiton monet kuitenkin tekevät niin.

Niin? Myös meitä aiheesta saikuttavia on ihan hitosti, ja nyt meitä aletaan rangaista siitä, että olemme sen pari kertaa vuodessa sairaita. Ne turhaan saikuttavat osaavat ja kehtaavat kyllä junailla itselleen pidempiä saikkuja, jolloin saavat koko saikkuajalta myös palkan.

Ja tämä muutos vaikuttaa tuntuvasti niiden ihmisten palkkaan joilla on jokin krooninen sairaus mikä aiheuttaa oireilua. Moni kroonisesti sairas on työelämässä mutta saattaa kärsiä yllättävistä oireista minkä vuoksi on juuri paljon näitä 1-2päivän poissaoloja silloin tällöin. Esimerkiksi IBS, chronin tauti, MS. Esimerkiksi työkykyisellä MS-sairaalla voi tulla 1-2päivän migreeni , rytmihäiriö tai kiertohuimaus. Sitä ei tiedä milloin se tulee . Se voi olla 1-2 kertaa vuodessa tai jaksottain useammin riippuen tilanteesta. Kroonisen sairauden kanssa eläminen ei ole muutenkaan herkkua ja sairauden hoito tuntuu kukkarossa . Siihen päälle että sairauslomasta menettää palkan.

Ei kauhean inklusiivista politiikkaa.

Meidän muidenko se lysti pitäisi maksaa? Tätä on demokratia. Tämä on niiden vika jotka ottavat käsi ojossa asumistukia ja toimeentulotukea ja vihervassaritukea vaikka töitä kyllä riittää. Roskia näkyy nytkin ikkunan pihasta ja ravintoloissa joutuu odottamaan ruokaa kun ei oo tarpeeksi väkeä.

Vierailija
204/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on kyllä keinot puuttua, jos saikuttaminen on jatkuvaa ja sille ei ole perusteita. Voi ohjata terveydenhuoltoon, käydä esim. varhaisen puuttmisen mukaisia keskusteluit, antaa varoitus tai jopa purkaa työsuhde.

Eli työntekijää voi syyttää valehtelusta?

Haluaisin olla kärpäsenä katossa kun Mirkku alkaa syyttämään Anskua ettei se oikeasti mitään kipeä ole.🤣

Se on työterveyshuollon asia ohjata työkykyä arvioiviin tutkimuksiin, ei kollegojen tai esihenkilön. Jotka kestävät niin kauan kuin ongelma selviää.

Anskulla on satunnaisesti kuumetta ja vatsatautia ja hänelle tehdään kalliita testejä ja kokeita ja lopuksi todetaan hänet luulosairaaksi?

Vierailija
205/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa tunnen, että minua "palkitaan" siitä, että pidän itsestäni hyvää huolta.

Tiedoksi vaan kaikille, että esim. migreenistä on muoto, joka paranee Magnesiumia syömällä.

Vatsataudin olen elämässäni sairastanut kerran, Noro-viruksen. En pystynyt kolmeen päivään tekemään töitä. Influenssan ja koronan vuoksi olin myös petipotilaana pari päivää.  Perusflunssia en sairasta, kun pidän d-vitamiini tason korkealla. Hometaloa en ostaisi, enkä sellaisessa työpaikassa työskentelisi. Terveyttä ei saa ostettua kaupan hyllystä.

Ylipäänsä terveellinen ruoka, liikunta yms. pitää ihmisen terveenä, kaikkihan tämän tietävät. Kaikkia tauteja ei voi blokata, mutta varmaan 80 %:iin voi itse vaikuttaa. Terveyteen panostaminen ei vaan tule itsestään, vaan vaatii aikaa ja tekoja.

Oletpa ylimielinen ihminen. Tiedätkö, että superterveytesi ei tee sinusta parempaa ihmistä? Sinunkin elämäsi voi muuttua silmänräpäyksessä. Olin minäkin liikunnallinen, terveellisesti syövä ja aina terve, kunnes yksi lääkärikäynti muutti elämäni totaalisesti. Onneksi en ollut koskaan noin ylimielinen. Vakava sairaus opettaa perspektiiviä tähän elämään.

Vierailija
206/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee sitten olemaan porukkaa enemmän sairaana töissä tartuttamassa muita. Hienoa.

Vierailija
207/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni edes tietää ketään joka enää saikuttelee maanantait tai perjantait? Mä luulen, että tämä on jo mennyt ilmiö, joka on poistunut kun buumerit ovat jääneet pois töistä. Ainakin itse muistelen näitä olleen siellä 90-luvun lopulla 2000-luvun alussa, juuri näitä suuria ikäluokkia edustaneet, jotka eivät meinanneet pysyä työelämän muutosten perässä viimeisinä työvuosinaan. Omassa nykyisessä työpaikassa oli yksi, jonka poissaoloja välillä ihmeteltiin mutta hän jäi eläkkeelle kolmisen vuotta sitten. Nykyään en tiedä ketään, jonka poissaoloja olisi kyseenalaistettavissa, enemmin välillä todetaan kavereille että nyt lähdet kotiin sairastamaan.

Vierailija
208/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa oikein monen ylimielinen asenne usein sairastavia kohtaan. Olkaa sen sijaan onnellisia jos olette pysyneet terveinä.

Kummallista jos työpaikoillanne ei ole esihenkilöiden toimesta puututtu asiaan jos kerran niin paljon aiheettomia poissaoloja/krapulapäiviä vieteään. Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella max 5 päivää, mutta tarvittaessa sairauslomatodistus voidaan vaatia jo ensimmäisestäkin.

Hoitoalan poissaoloista sen verran, että viimeiset kolme vuotta meidät on ohjeistettu herkästi jäämään pois lievistäkin koronaan sopivista oireista. Ei siis ihme, että poissaoloja on paljon, kun koronan jälkeen taudit ovat jyllänneet oikein kunnolla kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla.

Kerro ihmeessä miten niihin pystyy puuttumaan?

- esimies

Sanot asiasta omalle esimiehellesi, henkilöstöhallintoon ja työterveyteen. Kai teillä on ohjeistus näiden tilanteiden varalle?

Sanon mitä?

Vierailija
209/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etätöissä ja sairaana noin 10 päivää vuodessa, ja suurin osa noista on sellaisia, että olen omalla ilmoituksella yhden päivän pois flunssan, migreenin, vatsataudin tms takia. Mun palkalla yhden päivän hinnaksi tulisi 200 euroa, jos en saisi palkkaa sairaspäiviltä, eli vuositasolla 2000 euroa, jos kaikki 10 saikkupäivää ovat yksittäisiä.  Siinä ei paljoa joku 200e verokevennys lohduta. Jos tuo saikkusääntö tulee, atkossa aion olla paperilla töissä, mutta käytännössä pelaan playstationia toisessa huoneessa ja ilmoitan puhelinvaihteeseen, että ääni on poissa, joten yhteydenottotapana tänään vain soittopyynnöt. Onneksi olen sen verran itsenäisessä työssä, että kukaan ei yhden päivän aikana edes huomaa, jos en tee mitään.

Vierailija
210/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kuukauden kiireisimpänä päivänä yhdellä ihmisellä aina migreenikohtaus. Siispä sinnittelemme vajaalla työvoimalla.

Se on yksi migreenin ominaisuuksista, että iskee herkimmin stressin yhteydessä. Useimmiten kuitenkin vasta kun stressi alkaa helpottaa. Siksi monet viettävätkin migreenissä perjantai-illat tai lauantait sekä aina loman alussa.

Vierailija
211/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tällä haluta kuin naiset kotiin lapsia hoitamaan. Lapset kun on kipeitä useamman kerran vuodessa ja äidit kantaa suurimman vastuun näistä. Naisvihaa.

Vierailija
212/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tää karenssipäivä on ollut ainakin kymmenen vuotta siivousalalla! Niillä, joiden työsuhde kestänyt alle 2v.

Kyllähän sitä tuli mentyä sairaana töihin, koska ei todellakaan ollut varaa menettää minipalkasta senttiäkään.

Vierailija
213/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreenikko kryptassaan kirjoitti:

Mulla migreeni kestää useimmiten yhden päivän. Pahimmillaan oksennan kolme päivää putkeen.

Krapulaa ruo on.

Vierailija
214/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

Voiko tuo pitää paikkansa, että keskimäärin olisi yhdellä ihmisellä peräti 57 sairauslomapäivää vuodessa?? Tuohan on järjetön määrä! Kaksi kuukautta!

T. Viime vuonna 1 sairauspäivä

Lukuun vaikuttaa pitkät poissaolot. Suurimmalla osalla on kuitenkin vain pari lyhyttä poissaoloa vuodessa, mutta 57 päivään on laskettu mukaan pitkät sairauslomat esim. leikkauksen tai syövän takia. Monilla naisvaltaisilla, fyysisesti raskaammilla aloilla on iäkkäämpää porukkaa töissä ja kyllä raskas työ alkaa näkyä kropassakin selkäsairauksina, rannevaivoiva ym. ja sairauslomina niiden takia. Ennen työergonomiaan ei kiinnitetty samalla tavalla huomiota kuin nykyään.

Vierailija
215/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks työstä pitäisi edes maksaa palkkaa? Työntekijän pitäisi kiittää omistajia, että pääsee tekemään sitä mikä on hänen tehtävänsä. Pullakahvit pitäisi riittää palkinnoksi näille. Kiittämättömät paskiaiset.

Vierailija
216/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

Voiko tuo pitää paikkansa, että keskimäärin olisi yhdellä ihmisellä peräti 57 sairauslomapäivää vuodessa?? Tuohan on järjetön määrä! Kaksi kuukautta!

T. Viime vuonna 1 sairauspäivä

Lukuun vaikuttaa pitkät poissaolot. Suurimmalla osalla on kuitenkin vain pari lyhyttä poissaoloa vuodessa, mutta 57 päivään on laskettu mukaan pitkät sairauslomat esim. leikkauksen tai syövän takia. Monilla naisvaltaisilla, fyysisesti raskaammilla aloilla on iäkkäämpää porukkaa töissä ja kyllä raskas työ alkaa näkyä kropassakin selkäsairauksina, rannevaivoiva ym. ja sairauslomina niiden takia. Ennen työergonomiaan ei kiinnitetty samalla tavalla huomiota kuin nykyään.

Oli miten oli, niin 57 vaikuttaa silti todella paljolta.

Vierailija
217/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ihmiset katselleet niitä omia tessejä vai alettu vaan meuhkaamaan ottamatta asioista selvää????

Vierailija
218/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa oikein monen ylimielinen asenne usein sairastavia kohtaan. Olkaa sen sijaan onnellisia jos olette pysyneet terveinä.

Kummallista jos työpaikoillanne ei ole esihenkilöiden toimesta puututtu asiaan jos kerran niin paljon aiheettomia poissaoloja/krapulapäiviä vieteään. Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella max 5 päivää, mutta tarvittaessa sairauslomatodistus voidaan vaatia jo ensimmäisestäkin.

Hoitoalan poissaoloista sen verran, että viimeiset kolme vuotta meidät on ohjeistettu herkästi jäämään pois lievistäkin koronaan sopivista oireista. Ei siis ihme, että poissaoloja on paljon, kun koronan jälkeen taudit ovat jyllänneet oikein kunnolla kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla.

Kerro ihmeessä miten niihin pystyy puuttumaan?

- esimies

Sanot asiasta omalle esimiehellesi, henkilöstöhallintoon ja työterveyteen. Kai teillä on ohjeistus näiden tilanteiden varalle?

Sanon mitä?

Älä viitsi leikkiä tyhmää. No tietenkin sanot, että henkilöllä x on niin paljon poissaoloja, joten niitä pitää ruveta porukalla selvittämään työterveyden kanssa.

Vierailija
219/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni edes tietää ketään joka enää saikuttelee maanantait tai perjantait? Mä luulen, että tämä on jo mennyt ilmiö, joka on poistunut kun buumerit ovat jääneet pois töistä. Ainakin itse muistelen näitä olleen siellä 90-luvun lopulla 2000-luvun alussa, juuri näitä suuria ikäluokkia edustaneet, jotka eivät meinanneet pysyä työelämän muutosten perässä viimeisinä työvuosinaan. Omassa nykyisessä työpaikassa oli yksi, jonka poissaoloja välillä ihmeteltiin mutta hän jäi eläkkeelle kolmisen vuotta sitten. Nykyään en tiedä ketään, jonka poissaoloja olisi kyseenalaistettavissa, enemmin välillä todetaan kavereille että nyt lähdet kotiin sairastamaan.

60 ja 70 luvulla syntyneitä on edeleen työelämässä.🤣 Kerroin jo työkaverista joka ei saanut vapaata juhannukseksi ja hakee sitä vapaata nyt työterveyden kautta. Hän on -97 syntynyt.

Vierailija
220/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ihmiset katselleet niitä omia tessejä vai alettu vaan meuhkaamaan ottamatta asioista selvää????

Luuletko, että tessit pysyy muuttumattomina sopimuskaudesta toiseen? Seuraavaksi työnantajapuoli iskee tuohon.