Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.
Kommentit (619)
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä edes saa sairaslomatodistuksen? Yksityinen maksaa ja julkiselle ei oikein pääse, ja sekin maksaa. Ehkä jollain työterveyshuollosta saa, en tiedä. Yleensä pitää olla vakituinen, että voi liittyä sairauskassaan. Jos vaaditaan sairauslomatodistus ja on pieni palkka, niin tuohan vaan vähentää työn ottamisen kannustavuutta.
Voi olla, että se etenkin joitakin hyväksikäytettyjä työnantajia auttaa, mutta kokonaisuuden kannalta, en usko, että tämä on järkevä liike. Tämä häiritee ja tuntuu juuri niilolä pienipalkkaisilla, joita yritetään kannustaa töihin.
Työterveyden asiakkaana saan sen ihan soittamalla tai chatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaiset mahataudit ja flunssat teillä on, kun pohditte, että porukka alkaa käydä sairaana töissä. Itse en yksinkertaisesti kykene sairaana töihin. En vaan kertakaikkiaan. Ja jos kykenisin, en olisi myöskään sairausloman tarpeessa.
Tämä! Ei taida kovin kipeä olla, jos kuitenkin pystyisi olemaan töissä.
Myös itselläni flunssa vetää aina huonoon kuntoon. Nostaa joka kerta kuumeen ja lämpöily saattaa kestää sen viisikin päivää.
Minulle ei flunssassa edes riitä kahden päivän sairasloma. Yleensä tarvitsen sen 4-6 päivää, enkä voisi oloni puolesta kuvitellakaan töihin menemistä. Olen täysin vuodepotilas.Jos sinulla on vain lämpöilyä, niin silloin olet työkykyinen.
Minä en kyllä olisi työkykyinen edes lämpöillessä. Pää on kuin umpipuuta, ADHD vetää ihan kierroksilla, ja pakka ei pysy kasassa lainkaan. Yritä siinä nyt tehdä tarkkoja, keskittymistä vaativia taloushallinnon asiantuntijatöitä. Siinä saakin sitten kirjanpitäjät ja muu porukka kivasti lisätöitä kun korjailevat jälkiä.
Alan valinta ei vissiin ihan kohdillaan jos joutuu menemään työtehtävien hoidossa jonkun ADHD taakse.
Normaalitilanteessa se ADHD on mulle etu näiden töiden hoidossa, usko tai älä. Olet varmaan kuullut ADHD:N toisesta puolesta, eli ylikeskittymisestä? Siitä kun ei kuule edes puhelimen soivan kun on niin keskittynyt tekemiseensä, jopa useita tunteja kerrallaan? Olen oppinut toimimaan sen kanssa ja käyttämään sitä hyödykseni, jouduttuani 35 vuotta opettelemaan ennen kuin sain diagnoosin (kun lähdin taas aikuisena opiskelemaan). Mutta se pätee vain normaaliin tilanteeseen. Erikoistilanteessa, esim. sairaana tai vaikkapa alkoholia ottaneena (vaikka olisin laillisessa ajokunnossa edelleen!), tilanne on täysin toinen.
Ei tarvitse olla adht:ta, että pystyy keskittymään työhön ja on flow-tilassa. Siihen pystyy ihminen kuin ihminen ilman diagnoosia.
Pienipalkkaisella yhden päivän palkka on iso raha. Viikon ruokaraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaiset mahataudit ja flunssat teillä on, kun pohditte, että porukka alkaa käydä sairaana töissä. Itse en yksinkertaisesti kykene sairaana töihin. En vaan kertakaikkiaan. Ja jos kykenisin, en olisi myöskään sairausloman tarpeessa.
Myös itselläni flunssa vetää aina huonoon kuntoon. Nostaa joka kerta kuumeen ja lämpöily saattaa kestää sen viisikin päivää.
Minulle ei flunssassa edes riitä kahden päivän sairasloma. Yleensä tarvitsen sen 4-6 päivää, enkä voisi oloni puolesta kuvitellakaan töihin menemistä. Olen täysin vuodepotilas.Jos sinulla on vain lämpöilyä, niin silloin olet työkykyinen.
Riippuu töistä. On varmasti myös töitä missä ei 39 asteen kuume haittaa työntekoa yhtään.
No nyt sitten kärsii kaikki näiden turhien saikuttajien vuoksi. Jos he eivät olisi joka käänteessä poissa töistä niin tähän ei olisi tultu. Heit tästä pitäisi syyttää eikä niitä jotka yrittää edes jonkinlaisen ratkaisun saada aikaan, että työelämä olisi reilumpaa kaikille. Eihän se reilulta ole tuntunut, että työkaveri saa saman palkan mutta tekee huomattavasti vähemmän työpäiviä ja niiden työpäivienkään aikana ei ole erityisen tehokas. Käytännössä hän on tehnyt viimeiset 5 vuotta nelipäiväistä viikkoa täydellä palkalla ja siihen päälle viikon ylimääräinen saikkuvapaa vähintään joka toinen kuukausi, joskus useamminkin. Valitti silloin 5 vuotta sitten miten inhottaa laittaa lapset päivähoitoon mutta kun heillä ei ole varaa siihen, että äiti jäisi kotiin eikä edes siihen lyhennettyyn työviikkoon. Keksivät sitten saikut ratkaisuksi jolla saavat edes sen lyhennetyn viikon mutta silti 100% palkan.
Vierailija kirjoitti:
Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.
Voiko tuo pitää paikkansa, että keskimäärin olisi yhdellä ihmisellä peräti 57 sairauslomapäivää vuodessa?? Tuohan on järjetön määrä! Kaksi kuukautta!
T. Viime vuonna 1 sairauspäivä
Mä niin kannatan tätä.
En ole vuosiin ollut saikulla. Kaksi kertaa olen viim 5v aikana jäänyt etätäöihin sairaan lapsen vuoksi.
Pieni räkätippa nenän päässä tai kurkun karheus ei ole este mennä töihin.
Mulla on työkaveri, jolla on lomapäiviä 38 per vuosi ja siihen päälle satikutia noin 50 päivää. On siis lähes joka viikko pois. Nyt on keksinyt satikutia myös lomalla joten saaa ne lomankin lähes tuplana.
Se tarkoittaa,että ihmiset menevät sairaina töihin. Jo pelkästään se ,että vaaditaan lääkärin todistus sairastamisesta aiheutti aiemmin lisää kuluja yhteiskunnalle. Ei jatkoon, kun se pitää peruuttaa jonkin ajan kuluttua kun huomataan siitä seuraavat kustannukset ja haitat. Jos aiemmin selvisi alkavasta flunssan oireista yhdellä päivällä,se tullaan varmistamaan vaikka 2 lisä päivällä jonka työnantaja maksaa.
Teen töitä ns. nollasopimuksella. Kertaakaan en ole saanut yhtään palkkaa sairauspoissaolosta. On oltava kiltti että saa edes jotain tunteja. Ystäväni toisessa isossa firmassa on joka vuosi 100 päivää sairauslomalla koska saa tuolta ajalta täyden palkan, kaikki lääkärikäynnit, lääkkeet ja fysioterapiat ILMAISEKSI. Olemme molemmat samanikäisiä, alkuperäisiä suomen kansalaisia, naisia. Itse joudun käymään kunnallisella lääkärillä ym,-ei ole halpaa-lääkkeet ja muut maksan itse.
Mua on aina ärsyttänyt "työkaverit" jotka saa saman palkan kuin mä, tekemättä töitään ja itse asiassa niille maksetaan siitä että mä teen omat ja niiden työt. Jos sulla on 10 migreenipäivää kuukaudessa, sä et ole työkykyinen joten älä tee työsopimusta missä lupaat tehdä 40 tuntia viikossa.
Työnantajalla on kyllä keinot puuttua, jos saikuttaminen on jatkuvaa ja sille ei ole perusteita. Voi ohjata terveydenhuoltoon, käydä esim. varhaisen puuttmisen mukaisia keskusteluit, antaa varoitus tai jopa purkaa työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa minua. Näin etätyöläisenä otan toimistopäivän aina flunssan iskiessä.
Sinähän olet hieno ihminen. Kostat työkavereille, vaikkei ole heidän syy. "Muttakun multa menee palkka niin sitten muiltakin!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu töistä. On varmasti myös töitä missä ei 39 asteen kuume haittaa työntekoa yhtään.
Tuleva pääministeri ainakaan ei tunnu tarvitsevan aivojaan työssään, joten hänelle tämä varmasti ainakin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Miksi yleensä pitää maksaa palkkaa jos ei olla töissä? Ota vakuutus tai pyydä liitolta.
Koska sairastumista ei voi ennustaa????? Lisäksi: "Työsopimuslain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hänen työskentelynsä on estynyt sairauden tai tapaturman vuoksi. Lain mukaan sairausajan palkkaa maksetaan sairastumispäivältä, jos se olisi ollut työntekijän työpäivä, ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä. Arkipäiviin ei lasketa mukaan pyhäpäiviä."
Eli hallitus on tekemässä lainvastaista muutosta? Miten pitkään lain muuttamisessa menee, ja eikö siihen tarvita eduskunnan enemmistön hyväksyntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.Voiko tuo pitää paikkansa, että keskimäärin olisi yhdellä ihmisellä peräti 57 sairauslomapäivää vuodessa?? Tuohan on järjetön määrä! Kaksi kuukautta!
T. Viime vuonna 1 sairauspäivä
Veikkaan, että kirjoittaja on iPhone käyttäjä ja väliviiva jäänyt pois. Kyseinen tieto löytyy ihan esim googlettamalla.
Mutta jostain on säästettävä että saadaan veroalennukset toteutettua niille, jotka ovat kaikkein ahkerimpia eli jotka tienaavat eniten.
Jos tienaa vähintään yhtä paljon kuin pääministeri, niin silloin saa 1000 euroa ja aina siitä eteen päin nettona jos hallitussuunnitelma menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on kyllä keinot puuttua, jos saikuttaminen on jatkuvaa ja sille ei ole perusteita. Voi ohjata terveydenhuoltoon, käydä esim. varhaisen puuttmisen mukaisia keskusteluit, antaa varoitus tai jopa purkaa työsuhde.
Niinpä, mutta kun ne ei sitä tee, siitähän tuo narina täällä johtuu.
Silloin harvoin, kun olen sairaana, käyn yksityisellä. Saan näin ollen myös pidemmän saikun kerralla. Työterveys kirjoitti jopa keuhkokuumeeseen kaksi päivää. Loppujen lopuksi jouduin työterveydessä käymään neljä kertaa sairausloman aikana, kun aina vain jatkettiin kaksi päivää, vaikka cerppi olo koko ajan korkealla.
Voin maksaa yksityiselle sen, että saan sairastaa taudin kunnolla. Nyt olen saikulla nilkan vemähdyksen vuoksi. Kirjoitettiin heti 2 viikkoa ja kunnon lääkkeet.
Työkaverille hiusmurtuma kädessä. Sai neljä päivää saikkua ja taas uudelleen työterveyteen, ihan kuin murtuma noin nopeaa paranisi