Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.
Kommentit (619)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.Onko tähän lähdettä? Olen ollut viimeisen 4 vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla, kun oli korona. Toki sen jälkeen en mennyt loppuviikolla töihin vaan tein kotona etänä.
Taisi jäädä pilkku pois. Kaikkein ahkerimmillakin saikuttajilla eli hoitajilla on saikkupäiviä runsaat 20 vuodessa. Heillähän saikutus onkin luontaisetuihin kuuluvaa.
Jos hoitohenkilökunnan saikutukset saadaan samalle tasolle muiden työntekijäryhmien kanssa, korjattaisiin sillä tuhansien henkilöiden hoitajapula. Laskekaapa ihan itse: Kymmenen työpäivää lisää vuodessa/ 150000 työssä käyvää hoitajaa=1500000 työpäivää/160 tp=9375 hoitajan työpanos. Hoitajapula uusimman tutkimuksen perusteella vajaa 6000 hoitajaa. (Aiemmin kerrottu 15000 oli väärä arvio).
Problem solved. Hoitajapula poistuu lopettamalla alan turha saikuttelu.
Tosin asiasta ei saa puhua oikeilla nimikkö.
Hoitoalalla on tiukat säännöt milloin on oltava pois. Taudit voivat olla potilaille kohtalokkaita, ja toisaalta on katastrofi jos tartuttaa kaikki työkaverit.
Koskeeko säännöt vain julkista sektoria. Jostain ihmeen syystä yksityisellä puolella poissaolot huomattavasti pienemmät?
Suuri ongelma on julkisen sektorin heikko työmoraali, koska työpaikka on varma, puuhasteli mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Joo kauhea haloo taas asiasta. En ole ollut kipeänä kolmeen vuoteen ja saikkupäiviä 0.
Ja tämä on vasta hallitusohjelma vaiheessa. 🤣
Lukekaa oman Alanne työehtosopimus, mitä siellä sanotaan, onko ensimmäinen s-päivä palkaton, kyllä työnantajan on mentävä työehtosopimusten mukaan. Ja nuo Orpon heikennykset eivät astu heti voimaan
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa oman Alanne työehtosopimus, mitä siellä sanotaan, onko ensimmäinen s-päivä palkaton, kyllä työnantajan on mentävä työehtosopimusten mukaan. Ja nuo Orpon heikennykset eivät astu heti voimaan
Ei kaikki hallitusohjelman tavoitteet auttamatta edes astu voimaan koko hallituskaudella.
Vierailija kirjoitti:
90% työtätekevästä kuuluu työehtosopimusten piiriin ja työehtosopimuksissa voidaan toimia toisin. Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia lukemaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
J
Ja työnantajan pitäisi sallia, että itse varastat siltä päivän palkan tekemättä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut jo vuosia tuo käytäntö että eka saikkupäivä palkaton. Minulla pskaduunissa se tarkoittaa yli 100 e nettovähennystä palkasta ja kyllähän tuo tuntuu. Onneksi olen harvoin kipeä/lähes aina sairastan kuumeen/vatsataudin viikonloppuina. Olen kuitenkin huomannut että nykyään meillä moni tulee sairaana töihin, istuu pari tuntia töissä ja lähtee sitten kotiin sairastamaan. Näin saa koko päivän palkan.
Juuri näin tulen itsekin toimimaan, jos tuo käytäntö tulee. Eli kipeänä töihin vaan ja sitten kotiin, jos pomo käskee.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Jos se valta-asemassa oleva osapuoli ottaa sun palkan, niin se luultavasti myös joutuu tekemään sun työt. Usein kyllä työpaikoilla tämä valta-asemassa oleva osapuoli joutuu käyttää ylimääräistä aikaa ja etsiä kissojen ja koirien kanssa lyhyellä varoitusajalla sijaisen jolle joutuu maksaa palkan sun tekemättömistä töistä.
Aiemmin olin saikulla sen aikaa kuin sairastin. Nyt täytyy ottaa pari extrapäivää, että saa kompensoitua menetyksiä. Tosin saunarempan tai vastaavan teko saikulla vasta viekin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa oikein monen ylimielinen asenne usein sairastavia kohtaan. Olkaa sen sijaan onnellisia jos olette pysyneet terveinä.
Kummallista jos työpaikoillanne ei ole esihenkilöiden toimesta puututtu asiaan jos kerran niin paljon aiheettomia poissaoloja/krapulapäiviä vieteään. Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella max 5 päivää, mutta tarvittaessa sairauslomatodistus voidaan vaatia jo ensimmäisestäkin.
Hoitoalan poissaoloista sen verran, että viimeiset kolme vuotta meidät on ohjeistettu herkästi jäämään pois lievistäkin koronaan sopivista oireista. Ei siis ihme, että poissaoloja on paljon, kun koronan jälkeen taudit ovat jyllänneet oikein kunnolla kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla.
Kerro ihmeessä miten niihin pystyy puuttumaan?
- esimiesSanot asiasta omalle esimiehellesi, henkilöstöhallintoon ja työterveyteen. Kai teillä on ohjeistus näiden tilanteiden varalle?
Sanon mitä?
Älä viitsi leikkiä tyhmää. No tietenkin sanot, että henkilöllä x on niin paljon poissaoloja, joten niitä pitää ruveta porukalla selvittämään työterveyden kanssa.
Sinä se et tiedä hittojakaan, kukan huudat huutamisen ilosta. Sairauspoissaolojen seurantaa varten on kehitetty jo vuosia sitten järjestelmänsä ja sieltä tulee ihan esimiehelle sähköposti että että henkilöllä x on x määrä poissaoloja ja ensimmäinen tehtävä on soittaa mitä kuuluu. Nämä seuranta soitot ja kolmikantaneuvottelut on yhtä tyhjän kanssa kun et sä voi sairauspoissaolojen takia varoituksia ja kenkään antaa.
Olet oikeassa. Moderni työaikajärjestelmä mittaa jopa poissaolojen määrät viikonloppuja ja muita lomapäiviä vasten määritellyllä aikaikkunalla. Ja esimies on todellakin velvoitettu aloittamaan työkykytiedustelut, kun järjestelmä niin sanoo. Toimenpiteet aloitetaan, jos ei löydy vakuuttavaa syytä poissaoloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J
Ja työnantajan pitäisi sallia, että itse varastat siltä päivän palkan tekemättä töitä?
Mun kaikki taudit on töistä saatuja, koska en käy ikinä missään ja asun yksin. Olen töissä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin olin saikulla sen aikaa kuin sairastin. Nyt täytyy ottaa pari extrapäivää, että saa kompensoitua menetyksiä. Tosin saunarempan tai vastaavan teko saikulla vasta viekin rahaa.
No tämä. Aiemmin minäkin olen yrittänyt tulla töihin heti, kun kykenee. Työni on sellaista, että pystyn sitä tekemään hieman toipilaana. Samoin olen keskeyttänyt pitkän sairausloman, kun käsi kuntoutuikin nopeampaa, kuin lääkäri arveli. Lisäksi pystyn työtäni tekemään vähän huonommalla kun kädellä.
Saas nähdä, miten tulevaisuudessa teen. Laskenko, että kun nyt menetän kuitenkin palkkaani, niin olenkin vähän pitempään pois, vai kiirejdinkö töihin, jos koen, että voin jo työni tehdä, vaikka en ihan kunnossa olekkaan.
Työuraa takana 40 vuotta ja välissä on vuosia, jolloin ei ole ollut yhtään SL päivää tai korkeintaan yksi tai kaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.Onko tähän lähdettä? Olen ollut viimeisen 4 vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla, kun oli korona. Toki sen jälkeen en mennyt loppuviikolla töihin vaan tein kotona etänä.
Taisi jäädä pilkku pois. Kaikkein ahkerimmillakin saikuttajilla eli hoitajilla on saikkupäiviä runsaat 20 vuodessa. Heillähän saikutus onkin luontaisetuihin kuuluvaa.
Jos hoitohenkilökunnan saikutukset saadaan samalle tasolle muiden työntekijäryhmien kanssa, korjattaisiin sillä tuhansien henkilöiden hoitajapula. Laskekaapa ihan itse: Kymmenen työpäivää lisää vuodessa/ 150000 työssä käyvää hoitajaa=1500000 työpäivää/160 tp=9375 hoitajan työpanos. Hoitajapula uusimman tutkimuksen perusteella vajaa 6000 hoitajaa. (Aiemmin kerrottu 15000 oli väärä arvio).
Problem solved. Hoitajapula poistuu lopettamalla alan turha saikuttelu.
Tosin asiasta ei saa puhua oikeilla nimikkö.
Hoitoalalla on tiukat säännöt milloin on oltava pois. Taudit voivat olla potilaille kohtalokkaita, ja toisaalta on katastrofi jos tartuttaa kaikki työkaverit.
Koskeeko säännöt vain julkista sektoria. Jostain ihmeen syystä yksityisellä puolella poissaolot huomattavasti pienemmät?
Suuri ongelma on julkisen sektorin heikko työmoraali, koska työpaikka on varma, puuhasteli mitä tahansa.
Julkisella sektorilla on naisenemmistö, joten heitä kuormittaa lisäksi poissaolot lasten vuoksi. Tämän lisäksi täysin älyvapaa virastotyö on omiaan aiheuttamaan pitkässä juoksussa mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi helpommin ottaa ns palkatonta työlomaa. Ei tarvitse selitellä työnantajalle, mitä tekee, kun palkkaa ei tule. Eikä tarvitse lääkärille näytellä sairasta.
Jos tuntuu, et haluaa ylimääräisen vapaan keskelle työviikkoa, ilmoittaa vain, että olen huomisen palkattomalla saikullaEi onnistu. Oma työnantaja sanoi, että poissaolopäivän palkka ei ole ongelma vaan sen päivän puuttuva työpanos. Meillä ei saa palkatonta vapaata miten lystää.
Mutta sepä juuri helpottuu. Palkaton Saikku, kun tarvitset palkattoman vapaan. Ei tarvitse enää anoa palkatonta työlomaa
Absolutely Fabulous!
Rahat on loppu. Pakko tehdä jotain säästöjä. Korona rajoitukset oli täysin yliliioiteltuja suomessa.
Minulla on migreeni ja juurikin tuo yksi päivä pitää yleensä olla pois, jos tulee kohtaus. Olen kyllä monesti ollut migreenisenä töissä mutta joskus kohtaus on sellainen, että ei voi kivun takia puhua eikä edes päätä kääntää tyynyllä. Silloin on vain pakko ottaa saikkua. Joten kyllä se mua koskettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi helpommin ottaa ns palkatonta työlomaa. Ei tarvitse selitellä työnantajalle, mitä tekee, kun palkkaa ei tule. Eikä tarvitse lääkärille näytellä sairasta.
Jos tuntuu, et haluaa ylimääräisen vapaan keskelle työviikkoa, ilmoittaa vain, että olen huomisen palkattomalla saikullaEi onnistu. Oma työnantaja sanoi, että poissaolopäivän palkka ei ole ongelma vaan sen päivän puuttuva työpanos. Meillä ei saa palkatonta vapaata miten lystää.
Mutta sepä juuri helpottuu. Palkaton Saikku, kun tarvitset palkattoman vapaan. Ei tarvitse enää anoa palkatonta työlomaa
Kyllä siltä ekalta palkattomaltakin saitsupäivältä lääkärintodistus tarvitaan.
Minä en tiedä yhtään työpaikkaa, missä ei voi olla poissa omalla ilmoituksella.
Ehkä joissakin paikoissa vaaditaan lääkärintodistus yhdessäkin päivästä. Useimmissa saa olla pois omalla ilmoituksella 1-5 päivää
Työnantaja ei voi vaatia todistusta, jos päivä on palkaton
Hyvä juttu! Mun työkaveteista toisella on aina mahatauti maanantaisin ja toinen harrastaa golfia. Jos paistaa aurinko, niin jälkimmäisellä on akuutti selkäkipu, eikä kykene töihin. Lääkäri on kuitenkin suositellut kävelyä, joten golfkentällä paranee...
Joo kauhea haloo taas asiasta. En ole ollut kipeänä kolmeen vuoteen ja saikkupäiviä 0.