Emma, 20, muutti Englantiin opiskelemaan tämä asia suomalaisten ulkonäössä tuli paikallisille yllätyksenä
Mikähän se yllätys "suomalaisen" Emman ulkonäössä mahtaakaan olla?
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009656011.html
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko jutulla ei ole mitään tekemistä suomalaisten kanssa koska Emma ei ole suomalainen yhtään sen enempää kuin kiinalainen.
No ei ole vaikka kuinka joku alapeukuttaisi. Suomalaisuus on etnisyys, ihan samoin kuin aasialaisuus, saamelaisuus, yms. Joten yksikään musta ei voi koskaan olla suomalainen eikä tulla sellaiseksi, yhtään enempää kuin musta voisi muuttua kiinalaiseksi tai saamelaiseksi.
Onpas sulla kovin rajoittunut käsitys siitä, mitä pitää olla, jotta voisi pitää itseään suomalaisena.
Sinkkumies
Etnisyys on etnisyys. Ei siinä mitään rajoittuneisuutta ole.
Tuo tyttö on 50% etnisesti suomalainen eikä näytä etnisesti suomalaiselta. Ei näytä minunkaan tytär suomalaiselta, koska on 1/2 kiinalainen ja vain 1/4 suomalainen
Suomen kansalainen, "suomalainen" ja suomalainen ovat eri asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni hjallis harkimo on geeneiltään eniten virolainen, suomalaista löytyi siitä vain jotain 5%, sen kyllä huomaa.
Tää siis paljastui siinä ohjelmassa missä selviteltiin juuria.Etnisesti suomalaiset kyllä tunnistaa monista piirteistä, hjallikselta puuttuu ne kaikki.
Juttuhan on niin, että normaalit ihmiset ovat sinut sen kanssa keitä he ovat. Esimerkiksi kertovat olevansa saksalaistaustaisia, saattavat vielä tarkentaa että suku päätyi Suomeen Baltian kautta, tai sitten että ovat puoliksi unkarilaisia, brittejä, ranskalaisia, tms.
Niin silloin on todella omituista että joku yrittää häivyttää puolet omasta taustastaan ja valehdella siitä kuka on, vaikka se tausta on ilmiselvä. Eli se, että Emma ei ole täysin suomalainen eikä hänen ulkonäkönsä ole suomalaisen ulkonäkö.
Ajattelin samaa.
Jos ihminen on sinut juuriensa kanssa, hän kertoo itsestään vaikka näin: "Äiti on syntyjään belgialainen, isä norjalainen, isän äiti oli puoliksi italialainen. Elin lapsuuteni Norjassa, sitten perheemme muutti Englantiin. Puhun sujuvasti ranskaa, norjaa ja englantia. Italialaiset juureni ovat jääneet minulle vieraiksi, mutta haluaisin tutustua myös Italiassa asuvaan sukuuni."Ei kansallisuuden omimista, ei valehtelua, ei salailua.
Normaali ihminen ei peittele ja vääristele historiaansa.No ei kuule aika riitä, jos jokaiselle pitäisi esittäytyä noin perinpohjaisesti. Eikä suurinta osaa edes kiinnostaisi kuunnella. Tsiisus.
Tsiisus itsellesi. Etkö lue koskaan lehtiä? Tuollainen voi olla henkilöhaastattelun alku.
On paljon kiinnostavia ihmisiä, joissa on verta yhdestä jos toisestakin kansasta.
Mutta vain 'mystät' sojottavat kelakorttiaan ja kimittävät "olen suomalainen!"
Se kertoo ajattelun vajavuudesta. Normaali ihminen älyää kunnioittaa kansan oikeutta määritellä itse itsensä. Ryhmään jäseneksi pääsee vasta kun ryhmä hyväksyy sinut jäseneksi. Ota tai jätä!
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihmeen tarve täällä joillain on mitätöidä muiden suomalaisuus?
Mikä asia aiheuttaa tällaista käytöstä?
Tällaista käytöstä aiheuttaa se että nykymaailmassa voi ylpeästi toitottaa olevansa saamelainen, irakilainen tai italialainen, mitä tahansa muuta etnisyyttä, mutta annas olla kun puhutaan suomalaisista, niin meitä ei yhtäkkiä saisi olla olemassakaan, tai muka kukatahansa saa olla suomalainen jos niin vain päättää, riittää että on kansalaisuus.
On se kumma ja alkaa vähän jo vaatimatonta mutta oikeudentuntoista suomalaistakin jurppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää tästä suomalaisesta vaaleasta ihosta hiustenväristä ja laadusta.. Enkä tykkää että syntynyt tänne mykkien, melakoolisten sekaan. Ainakin kun varat sallii muutan maahan jossa ihmiset halaa nauraa ja ovat ystävällisiä....
Siitä vain. Kokeilepa muuttaa vaikkapa Espanjaan ja ryhdyt siellä väittämään ihmisille olevasi espanjalainen ... ja sitten uhriudut kun he eivät ole samaa mieltä.
Kyseinen nainen ei ole muuttanut Suomeen vaan syntynyt Suomessa, käynyt täällä koulunsa ja puhuu sujuvaa suomea. Kun Espanjassa syntyy tummaihoinen lapsi joka kasvaa ja elää siellä niin kyllä hän on espanjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää tästä suomalaisesta vaaleasta ihosta hiustenväristä ja laadusta.. Enkä tykkää että syntynyt tänne mykkien, melakoolisten sekaan. Ainakin kun varat sallii muutan maahan jossa ihmiset halaa nauraa ja ovat ystävällisiä....
Siitä vain. Kokeilepa muuttaa vaikkapa Espanjaan ja ryhdyt siellä väittämään ihmisille olevasi espanjalainen ... ja sitten uhriudut kun he eivät ole samaa mieltä.
Kyseinen nainen ei ole muuttanut Suomeen vaan syntynyt Suomessa, käynyt täällä koulunsa ja puhuu sujuvaa suomea. Kun Espanjassa syntyy tummaihoinen lapsi joka kasvaa ja elää siellä niin kyllä hän on espanjalainen.
Ihan varmasti! Espanjalaiset ovat nimittäin tummia.
Ai sä tarkoitit mustia vai? Sano sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni hjallis harkimo on geeneiltään eniten virolainen, suomalaista löytyi siitä vain jotain 5%, sen kyllä huomaa.
Tää siis paljastui siinä ohjelmassa missä selviteltiin juuria.Etnisesti suomalaiset kyllä tunnistaa monista piirteistä, hjallikselta puuttuu ne kaikki.
Juttuhan on niin, että normaalit ihmiset ovat sinut sen kanssa keitä he ovat. Esimerkiksi kertovat olevansa saksalaistaustaisia, saattavat vielä tarkentaa että suku päätyi Suomeen Baltian kautta, tai sitten että ovat puoliksi unkarilaisia, brittejä, ranskalaisia, tms.
Niin silloin on todella omituista että joku yrittää häivyttää puolet omasta taustastaan ja valehdella siitä kuka on, vaikka se tausta on ilmiselvä. Eli se, että Emma ei ole täysin suomalainen eikä hänen ulkonäkönsä ole suomalaisen ulkonäkö.
Ajattelin samaa.
Jos ihminen on sinut juuriensa kanssa, hän kertoo itsestään vaikka näin: "Äiti on syntyjään belgialainen, isä norjalainen, isän äiti oli puoliksi italialainen. Elin lapsuuteni Norjassa, sitten perheemme muutti Englantiin. Puhun sujuvasti ranskaa, norjaa ja englantia. Italialaiset juureni ovat jääneet minulle vieraiksi, mutta haluaisin tutustua myös Italiassa asuvaan sukuuni."Ei kansallisuuden omimista, ei valehtelua, ei salailua.
Normaali ihminen ei peittele ja vääristele historiaansa.No ei kuule aika riitä, jos jokaiselle pitäisi esittäytyä noin perinpohjaisesti. Eikä suurinta osaa edes kiinnostaisi kuunnella. Tsiisus.
Tsiisus itsellesi. Etkö lue koskaan lehtiä? Tuollainen voi olla henkilöhaastattelun alku.
On paljon kiinnostavia ihmisiä, joissa on verta yhdestä jos toisestakin kansasta.
Mutta vain 'mystät' sojottavat kelakorttiaan ja kimittävät "olen suomalainen!"
Se kertoo ajattelun vajavuudesta. Normaali ihminen älyää kunnioittaa kansan oikeutta määritellä itse itsensä. Ryhmään jäseneksi pääsee vasta kun ryhmä hyväksyy sinut jäseneksi. Ota tai jätä!
Ihan sama mitä uliset. Minä määritän itseni suomalaiseksi, vaikka sinulla näyttää katkeavan versuoni päästä sen vuoksi.
"Emman mukaan paikallisten opiskelijoiden opintoraha riippuu vanhempien tuloista. Sen vuoksi osa elää opintojensa aikaan leveää elämää ja tilaa jatkuvasti noutoruokaa kotiin, kun taas osa laskee senttejä ja elää nuudeleilla"
Eli saako tuolla päin rikkaiden lapset sikana opintorahaa?
Vai niin päin että köyhien lapsille opintorahaa annetaan niin paljon että leveä elämäntapa onnistuu?
Jos nykypäivänä mies saa olla nainen tai olla olematta mitään pelkällä ilmoituslomakkeella, niin miksei sitten kuka tahansa voisi identifioitua suomalaiseksi...
Huvittavaa on sekin, että kun häntä tässä yritetään tuoda esille niin läpeensä suomalaisena, niin nuo pikkuletit jotka hänellä on yhdessä kuvassa, olisivat kulttuurista omimista, jos ne olisi vaaleahiuksisen ja sinisilmäinen suomalaisen päässä, kuten esim case Chisu.
Suomalaisuutta saa vissiin tuoda esille ihan millä tavalla vaan, kunhan ei ole liian tunkkaisen perinteistä. Kaikkien muiden perinteistä ja kulttuurista saa ja pitää pitää kiinni ja loukkaantuakin jos sitä ei kunnioiteta, suomalaisilla ei niin väliä. Mitä värikkäämpää, sen suomalaisempaa.
Kyllä minulla on oikeus sanoa itseäni suomalaiseksi, koska äitini on suomalainen, olen syntynyt Suomessa ja minulla on ollut koko elämäni Suomen kansalaisuus.
En ole millään tavalla velvollinen selvittämään kenellekään mitään muuta tai kutsumaan itseäni vain osittain suomalaiseksi.
Jos sinä haluat erottua minusta, niin kerro sinä olevasi myös geeniperimältäsi sataprosenttisesti suomalainen. Ymmärtävätkin sitten paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa on sekin, että kun häntä tässä yritetään tuoda esille niin läpeensä suomalaisena, niin nuo pikkuletit jotka hänellä on yhdessä kuvassa, olisivat kulttuurista omimista, jos ne olisi vaaleahiuksisen ja sinisilmäinen suomalaisen päässä, kuten esim case Chisu.
Suomalaisuutta saa vissiin tuoda esille ihan millä tavalla vaan, kunhan ei ole liian tunkkaisen perinteistä. Kaikkien muiden perinteistä ja kulttuurista saa ja pitää pitää kiinni ja loukkaantuakin jos sitä ei kunnioiteta, suomalaisilla ei niin väliä. Mitä värikkäämpää, sen suomalaisempaa.
Ja koko jutun juoni on, että on jotenkin outoa että brittien mielestä musta afrikkalainen ei näytä suomalaiselta. Daa, no ei näytä kun ei ole suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on oikeus sanoa itseäni suomalaiseksi, koska äitini on suomalainen, olen syntynyt Suomessa ja minulla on ollut koko elämäni Suomen kansalaisuus.
En ole millään tavalla velvollinen selvittämään kenellekään mitään muuta tai kutsumaan itseäni vain osittain suomalaiseksi.
Jos sinä haluat erottua minusta, niin kerro sinä olevasi myös geeniperimältäsi sataprosenttisesti suomalainen. Ymmärtävätkin sitten paremmin.
Suomalainen tai kantasuomalainen. Jompikumpi. Ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän britit reagoisivat, jos joku vaalea, sinisilmäinen suomalainen menisi sinne ja kertoilisi kaikille olevansa kongolainen?
Joo, olisi ihan samanlainen reaktio, että kyseinen henkilö on täysin delusionaalinen valehtelija.
Elon Musk on afrikan-amerikkalainen miljardööri. Brother from another mother :3
Vierailija kirjoitti:
Saa olla suomalaisuudestaan ylpeä, mutta ei pidä myöskään peitellä sitä toista puolta perimästään, varsinkaan jos ulkonäkö poikkeaa selvästi kantasuomalaisesta. Pitää olla avoin ja rehellinen, eikä teeskennellä.
Mutta eikös jo sata-kaksisataa vuotta sittenkin ollut kantasuomalaiset mustia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla suomalaisuudestaan ylpeä, mutta ei pidä myöskään peitellä sitä toista puolta perimästään, varsinkaan jos ulkonäkö poikkeaa selvästi kantasuomalaisesta. Pitää olla avoin ja rehellinen, eikä teeskennellä.
Sinähän et sitä määrää, mitä joku kertoo itsestään ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun ei edelleenkään ole sinun tehtäväsi määritellä, mitä kukakin valitsee itsestään kertoa. Kerrotko sinä pankkitilisi saldon kaikille kysyjille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän britit reagoisivat, jos joku vaalea, sinisilmäinen suomalainen menisi sinne ja kertoilisi kaikille olevansa kongolainen?
Joo, olisi ihan samanlainen reaktio, että kyseinen henkilö on täysin delusionaalinen valehtelija.
Elon Musk on afrikan-amerikkalainen miljardööri. Brother from another mother :3
Itse kuvaa etnisyytensä hyvin selkeästi brittiläis-hollantilaiseksi.
No ei kuule aika riitä, jos jokaiselle pitäisi esittäytyä noin perinpohjaisesti. Eikä suurinta osaa edes kiinnostaisi kuunnella. Tsiisus.