Emma, 20, muutti Englantiin opiskelemaan tämä asia suomalaisten ulkonäössä tuli paikallisille yllätyksenä
Mikähän se yllätys "suomalaisen" Emman ulkonäössä mahtaakaan olla?
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009656011.html
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on oikeus sanoa itseäni suomalaiseksi, koska äitini on suomalainen, olen syntynyt Suomessa ja minulla on ollut koko elämäni Suomen kansalaisuus.
En ole millään tavalla velvollinen selvittämään kenellekään mitään muuta tai kutsumaan itseäni vain osittain suomalaiseksi.
Jos sinä haluat erottua minusta, niin kerro sinä olevasi myös geeniperimältäsi sataprosenttisesti suomalainen. Ymmärtävätkin sitten paremmin.
Saa olla suomalaisuudestaan ylpeä, mutta ei pidä myöskään peitellä sitä toista puolta perimästään, varsinkaan jos ulkonäkö poikkeaa selvästi kantasuomalaisesta. Pitää olla avoin ja rehellinen, eikä teeskennellä.
Miten tuo tyttö on peitellyt perimäänsä? Ehkä hän ei ole koskaan edes käynyt Afrikassa! Tai juuri ollut tekemisissä sen kulttuurin kanssa. Joten kun opiskelukaverit kysyvät hänen kotimaastaan, luonnollisesti kertoo Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on oikeus sanoa itseäni suomalaiseksi, koska äitini on suomalainen, olen syntynyt Suomessa ja minulla on ollut koko elämäni Suomen kansalaisuus.
En ole millään tavalla velvollinen selvittämään kenellekään mitään muuta tai kutsumaan itseäni vain osittain suomalaiseksi.
Jos sinä haluat erottua minusta, niin kerro sinä olevasi myös geeniperimältäsi sataprosenttisesti suomalainen. Ymmärtävätkin sitten paremmin.
Saa olla suomalaisuudestaan ylpeä, mutta ei pidä myöskään peitellä sitä toista puolta perimästään, varsinkaan jos ulkonäkö poikkeaa selvästi kantasuomalaisesta. Pitää olla avoin ja rehellinen, eikä teeskennellä.
Sinähän et sitä määrää, mitä joku kertoo itsestään ja mitä ei.
En tietenkään määrää, mutta jos joku hehkuttaa ja korostaa suomalaisuuttaan, eikä edes muiden ihmetellessä eksoottista ulkonäköä voi avoimesti kertoa koko taustaansa, voin sitä ääneen paheksua. Ihan niinkuin mustatkin vissiin voi jopa määrätä minkälaisia lettejä kukakin saa pitää ja sinä varmasti puolustat heidän oikeuttaan tähän kulttuuriseen koskemattomuuteen (?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko vahva rusketus?
Tai se, että Emma ei ole suomalainen vaan musta.
Entä kun isä tai äiti on valkoinen suomalainen?
Äiti. Äidinkieli suomi. Isä Britannian kansalainen.
Miksi se sitten tarvitsee työviisumin jäädäkseen Englantiin opintojen jälkeen?
Ei ole kansalainen? Mieheni on brittien kansalainen, mutta oma lapseni ei saa kansalaisuutta ellei olisi syntynyt siellä tai jollemme asuisi mieheni kanssa siellä 3 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun ei edelleenkään ole sinun tehtäväsi määritellä, mitä kukakin valitsee itsestään kertoa. Kerrotko sinä pankkitilisi saldon kaikille kysyjille?
Sinä voit mielikuvituksessasi identifioitua vaikka elefantiksi mutta kenenkään muun ei ole pakko olla samaa mieltä tai hyväksyä kuvitelmiasi.
Kummasti kenelläkään irl ei ole ollut asiasta minkäänlaista ongelmaa. Nettiöyhöttäjillä tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tyttö on peitellyt perimäänsä? Ehkä hän ei ole koskaan edes käynyt Afrikassa! Tai juuri ollut tekemisissä sen kulttuurin kanssa. Joten kun opiskelukaverit kysyvät hänen kotimaastaan, luonnollisesti kertoo Suomesta.
Ainakin tuo juttu on kirjoitettu erikoisen asenteellisesti, että britit yllättyivät suomalaisten (monikossa) ulkonäöstä, ikäänkuin että tuoltahan ne suurin osa näyttää. Silloin voi kertoa, että on suomalainen, mutta ulkonäkö tulee jostain muualta, niin ei tarvitse kenenkään ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen vanhempani on etelä-amerikkalainen. Isovanhemmistani toinen on Saksasta, toinen Afrikasta. Olen syntynyt Tanskassa. Silti olen koko ikäni esittäytynyt suomalaiseksi. Siinä teille etnisyyshulluille päänvaivaa 😂
Menepä sanomaan sama vaikka saamelaisille tai kurdeille. Sitten vasta naurattaakin. Reppana pelkuri.
Sanomaan mikä? Taustani? Kyllä minä voi siitä kertoa ihan kenelle tahansa. Miksi minä olen pelkuri?
Opettele lukemaan. Mene esittäytymään saamelaisille saamelaiseksi ilman mitään yhteyttä kyseiseen etnisyyteen tai kurdeille kurdiksi. Tai vaikka japanilaisille japanilaiseksi. Ja ihmettele sitten kun ihmiset nauravat sinulle.
- eri
En ole väittänyt, etteikö minulla ole yhteyttä suomalaisuuteen. Toinen vanhempani on suomalainen.
Eli sulla on yksi vanhempi joka on suomalainen ja toinen joka on kotoisin Etelä-Amerikasta (niin, edelleenkään, se ei ole maa eikä etnisyys, joten tarinasi ontuu aika pahasti tuossakin kohtaa) ja jonka vanhemmista toinen on Saksasta ja toinen Afrikasta (sekään ei ole maa eikä etnisyys). Okei, silloin olet puoliksi suomalainen ja puoliksi sitten noita muita sekoituksia. Et ole 100% suomalainen. Deal with it. Mutta selvästi häpeät noita muita keksittyjä taustoja kun et niistä halua ihmisille kertoa.
Yksi isovanhemmista etelä-amerikassa asustava saksalainen.... Uh oh herr Reichsführer :D
Onko sukunimi Mengele vai mikä?
Simple as that kirjoitti:
Jos on Suomen passi ,niin silloin on Suomen kansalainen ja sillä siisti.
Suomalainen =/= Suomen kansalainen
Isäni on ollut Suomen kansalainen 90-luvusta asti, mutta venäläinen hän silti on (neuvostoliittolainen jos tarkkoja ollaan). Miehelläni on Brittien kansalaisuus mutta kiinalainen hän silti on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä määrää, mitä joku kertoo itsestään ja mitä ei.
En tietenkään määrää, mutta jos joku hehkuttaa ja korostaa suomalaisuuttaan, eikä edes muiden ihmetellessä eksoottista ulkonäköä voi avoimesti kertoa koko taustaansa, voin sitä ääneen paheksua. Ihan niinkuin mustatkin vissiin voi jopa määrätä minkälaisia lettejä kukakin saa pitää ja sinä varmasti puolustat heidän oikeuttaan tähän kulttuuriseen koskemattomuuteen (?).
Minä olen syntynyt Suomessa suomalaiselle äidille. Olen saanut alkuni luovutetuista sukusoluista, enkä todellakaan ala arvuutella sitä mistä sukusolunluovuttaja on, koska en edes tiedä sitä. Eikä se todellakaan kuulu kenellekään.
Jos joku ihan tosissaan pahoittaa mielensä ja alkaa jankata siitä, kun kerron olevani suomalainen, enkä tee selvitystä ruskeista silmistäni sekä ruskeista ja hieman kiharista hiuksistani, en todellakaan halua olla missään tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Múlátít ja sékárótúísét eivät koskaan kuulu täysin mihinkään kulttuuriin. He jäävät aina ulkopuolisiksi. Tragedia sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.
Tutkimusten mukaan monirotuisilla on enemmän mt-ongelmia kuin ns. puhtailla ryhmillä, ja vanhempien on vaikeampi muodostaa tunnesidettä lapseen, jos lapsi on eri etnistä ryhmää kuin vanhempi itse (esim. valkoinen äiti, múláttí lapsi). Lisäksi monirotuisilla ilmenee harvinaisia perinnöllisiä sairauksia, kun kaksi perimältään täysin erilaista yksilöä päättää lisääntyä keskenään.
Kyllä lattari kulttuuri hyväksyy ne. Samoin jenkkikulttuuri. Melkein kaikki kun noissa paikoissa ovat jonkinlaista sekoitusta.
Ja enemmänkö perinnöllisiä sairauksia kuin sisäsiittoisilla suomalaisilla?
Olen suomalainen, ei minun tarvitse siitä kenellekään ulkonäön ihmettelijälle tehdä mitään selvitystä.
Ihan vaan tiedoksi, suomalainen ei ole kyllä automaattisesti mikään sinisilmäinen ja vaaleahiuksinen. Ehkä jossain sisäsiittoisilla paikkakunnalla niin voi ollakin.
Vierailija kirjoitti:
En nyt taas ymmärrä mikä uutinen tuokin oli olevinaan. Jutun pääidea tuntuu olevan alleviivata taas kerran lukijalla mahdollisesti olevia r...stisia oletuksia suomalaisista.
Briteissä etnistä sekoittumista on paljon enemmän kuin suomessa joten tuskin niitä emma suuremmin hätkäyttää.
Idea on se, että myös tummaihoinen voi olla suomalainen. Samalla tavalla kuin koulussa opetetaan, että myös pojalla voi olla pimppi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, suomalainen ei ole kyllä automaattisesti mikään sinisilmäinen ja vaaleahiuksinen. Ehkä jossain sisäsiittoisilla paikkakunnalla niin voi ollakin.
Niinpä, mulla on tummanruskea melko paksu tukka ja tummanruskeat silmät.
Mun aikuinen lapsi on suomalainen. Hänellä ei ole toisen maan kansalaisuutta. Ei ole edes käynyt ulkomailla. On syntynyt ja asuu suomessa. Hänen isä on ulkomaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt taas ymmärrä mikä uutinen tuokin oli olevinaan. Jutun pääidea tuntuu olevan alleviivata taas kerran lukijalla mahdollisesti olevia r...stisia oletuksia suomalaisista.
Briteissä etnistä sekoittumista on paljon enemmän kuin suomessa joten tuskin niitä emma suuremmin hätkäyttää.
Idea on se, että myös tummaihoinen voi olla suomalainen. Samalla tavalla kuin koulussa opetetaan, että myös pojalla voi olla pimppi.
Ja tytöllä voi olla myös tyttöpippeli ja pyllypimppi?
Eniten ihmetyttää tuo kaupunkivalinta. Birmingham on kaikista läntisen Euroopan isoista kaupungeista se kaikkein karmein loukko.
Kokoomusperssuolinkaiset ovat nyt rotuoppikiimassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tytöllä voi olla myös tyttöpippeli ja pyllypimppi?
No tottakai voi olla. Peräreikähän se paras reikä on työntyä!
M50
Aplla on pyllykulli, jota mamma imee kun sille tarjoaa lääkkeitä ja viinaa.
Sinä voit mielikuvituksessasi identifioitua vaikka elefantiksi mutta kenenkään muun ei ole pakko olla samaa mieltä tai hyväksyä kuvitelmiasi.