Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela saa jatkossa päättää missä perhe asuu?! Kolme kuukautta aikaa etsiä halvempi asunto.

Vierailija
17.06.2023 |

Mitenkäs tämä käytännössä sitten tapahtuu jos alueella jossa asut ei ole edullisempia asuntoja? Ja pitääkö lasten vaihtaa koulua tämmöisen hienon uudistuksen myötä???

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun kahden lapsen kanssa kaksiossa. Vuokra 1050€. Pelottaa laskeeko asumistuki niin että pitää muuttaa takaisin yksiöön noiden kanssa. Asuttiin siten useampi kuukausi ja aika hankalaa oli. Olen luottotiedoton eikä mulla ole rahaa takuuvuokraan. Tiedän etten ole ainoa samassa tilanteessa. Kuka muka vuokraisi tällaiselle mitään?

Vierailija
102/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluissa on tilaa. Perheille 1 huone.

Miksi ehdotat tälläistä, joka ei käytännössä ole mahdollista. Tuossa lapset otetaan huostaan.

Käykää Amurin työväen museossa, sata vuotta sitten asuttiin perhe per huone, keittiö oli yhteinen. Joillain oli huoneessa vielä alivuokralainen tai joku sukulainen asukkina.

Itseasiassa tuo voittaisi minusta itsariyksiön, jos vaan kämppiksiksi ei sattuisi ketään elämänhallinnan menettänyttä.

Tuo oli kyllä hurjaa nähdä, mitä tavallisten työläisten asuminen oli jonnekin 1960-luvulle saakka. Muutos on ollut niin huikea, kun nykyisin joka toinen 18 vuotta täyttävä tuntuu vaativan yhteiskuntaa kustantamaan itselleen kivan asunnon uudesta tai uudehkosta talosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa päättää missä asuu. Ei kela ketään määrää muuttamaan. Mutta on ihan reilua, että me veronmaksajat maksamme vain omat asumiskulumme- ei sinun perheesi.  Olispa hienoa asua itsekin ilmaiseksi-nyt menee 30% tuloista vuokraan, ei mitään tukea.

verommmaksaja

Vierailija
104/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela jostain kuvitteellisesta asuntovarastostaan antaa sen halvemman vuokra-asunnon vai kadulleko pistetään?

Ei, vaan ihan itse joudut sen halvemman asunnon etsimään.

Vierailija
105/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. Normaali irtisanomisaikakin on 6kk. Ei kaikille löydy asuntoa noin nopeasti. 

Nyt on poikkeuksellisen paljon tarjolla vuokra-asuntoja. Sitä vaan valitsemaan.

Minulla on 3kk irtosanomisaika. Saiskohan kelasta muuttosvustusta? Minulla ei ole varaa muuttaa. Ja ihan turha selittäämään että tunnin paluu riittää. Ja kaikki halvat vuokra-asunnot ovat varattuja. Jokainen haluaa halpaa. Miksei työssäkäyvät ota niitä kalliita, koska heillä niihin paremmin varaa ja halvat jäisi köyhille.

Ja sitten kaikille tiedoksi, en saa asumistukea, koska lapsi täytti 18v. Sitä ennen saimme. Nyt hänen oletetaan ottavan opintolaina lukioon.

Lukiolainen voi myös mennä osa-aikatöihin tai kesätöihin. Tuon ikäisenä saa hyvin töitä koulun ohelle.  

Nii mut pitää päihittää se edellinen tekijä kaksintaistelussa kuinka monella rahkeet riittää

Vierailija
106/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun työttömänä omakotitalossa. Ei kela voi minua häätää yhtään mihinkään.

Älä huoli. Ei sinua mihinkään häädetä. Lopettavat vain maksamasta tukia, jotein sulla ei ole mitään hätää, aina voi mennä töihin jos rahasta on pulaa.

Vierailija
107/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun työttömänä omakotitalossa. Ei kela voi minua häätää yhtään mihinkään.

Älä huoli. Ei sinua mihinkään häädetä. Lopettavat vain maksamasta tukia, jotein sulla ei ole mitään hätää, aina voi mennä töihin jos rahasta on pulaa.

persu taas voimafantasioi

Vierailija
108/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko hurjaa jos ajatus siitä että lapset joutuvat vaihtamaan koulua tuntuu ihan ylivoimaiselta vastoinkäymiseltä. Nykysuomalaiset ovat todellakin pullamössökansaa.

En nyt vaadi ihmisiä mihinkään muuttamaan, mutta ei lapsille koulunvaihdos ole pahasta.  Itse vaihdoin koulua viisi kertaa lapsuudessani, viides oli oppikoulu, johon menin neljänneltä luokalta.  Sitä ennen siis ehdin käydä neljää eri kansakoulua.  Muutettiin niin usein isän työn takia. En yhtään kärsinyt koulunvaihdoista ainakaan omasta mielestäni.  Sainpahan aina uusia kavereita.

Vierailija
109/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa edelleen asua vaikka kartanossa joka maksaa vuokrana 3000e kuussa , mutta jos paikkakuntakohtainen normi on 500e kuussa, niin maksat sen loppuosan itse omasta pussista.

Vierailija
110/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole ongelmaa jos perheessä kaikki ovat toimintakykyisiä ja muuton hankaluus on lähinnä vaiva. Kun ihmisellä on normaali terveydentila, mahdollisuus ottaa lainaa ja luottotiedot kunnossa, mikäs siinä. Ikävää mutta selviää siitä. Esimerkiksi Helsingissä saa pitää peruskoulun paikan vaikka muuttaa, jos asuu yhä kaupungin alueella. Juuri lähipiirissä oli tällainen tapaus että tuli muutto edullisempaan asuntoon kauemmas koulusta ja koulupaikka säilyy. Helpotus täällä missä kulut ovat erityisen korkeat. Mietin itse juuri niiden tuhansien kohtaloa jotka ovat jostain tuurilla kämpän saaneet mutta mitään varoja ei ole, ei luottotietoja, ei rahaa eikä apua muuttoon. Kela ei tuollaista auta eikä järjestä. On paljon ihmisiä jotka eivät mitenkään voi pärjätä itse. Miten heidän käy.

Vierailija
111/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa edelleen asua vaikka kartanossa joka maksaa vuokrana 3000e kuussa , mutta jos paikkakuntakohtainen normi on 500e kuussa, niin maksat sen loppuosan itse omasta pussista.

töehi siittä vero rahoila lusmuilemastta !

Vierailija
112/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun kahden lapsen kanssa kaksiossa. Vuokra 1050€. Pelottaa laskeeko asumistuki niin että pitää muuttaa takaisin yksiöön noiden kanssa. Asuttiin siten useampi kuukausi ja aika hankalaa oli. Olen luottotiedoton eikä mulla ole rahaa takuuvuokraan. Tiedän etten ole ainoa samassa tilanteessa. Kuka muka vuokraisi tällaiselle mitään?

Tajuatko että juuri kaltaistesi takia kaikilla kiristyy? Muuta halvemmalle alueelle!! Miten luulet että muiden pitää maksaa se että SINÄ uniiki saat asua kalliisti? Lapsia tehdään vasta sitten kun on varaa elättää ne lapset. Jos taas olet jäänyt työttömäksi, niin kuluja on karsittava.

Vierailija
113/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika ihmeellinen ajatusmaailma joillain, että pitäisi muuttaa jonnekin perähikiälle halpaan asuntoon, jos saa asumistukea. Pari juttua:

1) Kaikki asumistuen saajat ei ole työttömiä. Eli pitäisikö teidän mielestä ihmisen irtisanoutua palkkatyöstään ja muuttaa työttömäksi sinne perähikiälle vain siksi, että siellä on halvemmat vuokrat? Siihen on syynsä; siellä ei ole töitä.

2) Jos asumistuen saaja on työtön, hänen prioriteetti numero yksi on varmasti saada töitä. Eli tuo ensimmäinen kohta pätee tähänkin, muuttamalla perähikiälle, jossa ei ole töitä työtön jatkaa vain (teidän sanoin) loisimista.

Parempi sen asumistuen saajan on asua alueella, jossa mahdollisuus töihin on moninkertainen. Sieltä perähikiältä on vaikea vastaanottaa töitä, jos ei ole autoa, koska missään muualla kuin isoissa ja vuokrilta kalliissa kaupungeissa ei ole joukkoliikennettä.

Vierailija
114/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole ongelmaa jos perheessä kaikki ovat toimintakykyisiä ja muuton hankaluus on lähinnä vaiva. Kun ihmisellä on normaali terveydentila, mahdollisuus ottaa lainaa ja luottotiedot kunnossa, mikäs siinä. Ikävää mutta selviää siitä. Esimerkiksi Helsingissä saa pitää peruskoulun paikan vaikka muuttaa, jos asuu yhä kaupungin alueella. Juuri lähipiirissä oli tällainen tapaus että tuli muutto edullisempaan asuntoon kauemmas koulusta ja koulupaikka säilyy. Helpotus täällä missä kulut ovat erityisen korkeat. Mietin itse juuri niiden tuhansien kohtaloa jotka ovat jostain tuurilla kämpän saaneet mutta mitään varoja ei ole, ei luottotietoja, ei rahaa eikä apua muuttoon. Kela ei tuollaista auta eikä järjestä. On paljon ihmisiä jotka eivät mitenkään voi pärjätä itse. Miten heidän käy.

Onko se nyt maailmanloppu muuttaa sieltä helsingistä pois.

Vierailija
115/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä olen asunut 23-vuotiaasta omassa, ensin oli pankki tukena, maksoin pian pois lainan, en lomaillut ulkomailla, auto oli halpa, enkä käynyt pippaloissa. Aina vaihdoin isompaan kun perhe kasvoi. Viimeisen taloni myin, ostin uuden 80 m2 kolmion eläkekodikseni, rahaa jäi liki 50 000 €. Ja velaton olen ollut yli 30 v.

Vierailija
116/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko että juuri kaltaistesi takia kaikilla kiristyy? Muuta halvemmalle alueelle!! Miten luulet että muiden pitää maksaa se että SINÄ uniiki saat asua kalliisti? Lapsia tehdään vasta sitten kun on varaa elättää ne lapset. Jos taas olet jäänyt työttömäksi, niin kuluja on karsittava.

Lapsia tehdään työntämällä muna pilluun ei se varallisuutta kato

Vierailija
117/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä auttaa. Koko kommenttisi perustuu vääriin olettamuksiin.

Vierailija
118/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika ihmeellinen ajatusmaailma joillain, että pitäisi muuttaa jonnekin perähikiälle halpaan asuntoon, jos saa asumistukea. Pari juttua:

1) Kaikki asumistuen saajat ei ole työttömiä. Eli pitäisikö teidän mielestä ihmisen irtisanoutua palkkatyöstään ja muuttaa työttömäksi sinne perähikiälle vain siksi, että siellä on halvemmat vuokrat? Siihen on syynsä; siellä ei ole töitä.

2) Jos asumistuen saaja on työtön, hänen prioriteetti numero yksi on varmasti saada töitä. Eli tuo ensimmäinen kohta pätee tähänkin, muuttamalla perähikiälle, jossa ei ole töitä työtön jatkaa vain (teidän sanoin) loisimista.

Parempi sen asumistuen saajan on asua alueella, jossa mahdollisuus töihin on moninkertainen. Sieltä perähikiältä on vaikea vastaanottaa töitä, jos ei ole autoa, koska missään muualla kuin isoissa ja vuokrilta kalliissa kaupungeissa ei ole joukkoliikennettä.

Työpaikat voi kanssa siirtyä helsingistä pois kun lopetetaan alueen keinohengittäminen. Valitettavasti siirtymävaihe vaan vie aikaa

Vierailija
119/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa asua ihan missä haluaa. Veronmaksajien ei kuitenkaan kuulu maksaa luusereiden asumista kalliilla alueella, kuten pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
120/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä olen asunut 23-vuotiaasta omassa, ensin oli pankki tukena, maksoin pian pois lainan, en lomaillut ulkomailla, auto oli halpa, enkä käynyt pippaloissa. Aina vaihdoin isompaan kun perhe kasvoi. Viimeisen taloni myin, ostin uuden 80 m2 kolmion eläkekodikseni, rahaa jäi liki 50 000 €. Ja velaton olen ollut yli 30 v.

Noin sen PITÄISI mennä. Nykyään otetaan heti niin iso laina kun saadaan, koska onhan unelmien koti saatava heti. Ja uusi turvallinen auto. Sitten laskusuhdanteen aikaan ollaan kusi sukassa ja syytetään muita omista paskoista valinnoista.