Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
501/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Filosofian maisteri biologia - ei työllistä

opiskelin kynsiä syöden silloin suositelluksi ja työllistäväksi ajatellun filosofian maisteri opettajan pätevyydellä suomen kieli ja kirjallisuus sekä pohjoismainen filologia

Ongelmina ikä, työkokemuksen vähyys opettajan työssä

Haastatteluihin asti olen sentään päässyt, mutta niihinkin nykyään vähemmän-

Keliakiani oireilee myös ihossa, joten joskus kun näen itseni hetken peilistä muiden silmin, uskon että silläkin on vaikutusta. En voi meikata, joten iho on kirjava ja laikukas, hiukset todella ohuet, värittömät. Olen hyvin hoikka, joten arvelen, että saatan näyttää vanhalta narkkarilta :D vaikka oikeasti en käytä edes alkoholia.

Keliakia oireilee myös nivelissä, joten en voi tehdä "jalkojen päällä" tehtävää työtä.

Toiveikkaana kuitenkin, että jos ruotsin tuntimäärää lisätään, ehkä pääsisin vielä töihin. 

Opettajan työn lisäksi olen hakenut kouluavustajaksi, mutta olen ylipätevä ja työ on hyvin paljon jalkojen päällä tehtävää, joten ei välttämättä sovi. Käännöstöitä olen tehnyt, sekä oikolukua, kielentarkastusta ja tekstitystä, mutta näissä työ on muuttunut niin, että työ on selvästi suunnattu lähinnä opiskelijoille pieneksi lisätienestiksi. Tuntipalkka saattaa siis jäädä alle 4 euron ja jos ohjelmat jumittavat, kaikki tämä on vain pois tuloistani. Toiminimellä itse laskuttavana ei saa enää töitä niin, että se elättäisi ja suoraan sanoen osa firmoista näyttää jo tämän vuoksi pahalta CV:ssäkin ja niitä vältellään. 

Mitä jos ilmoittautuisin paikkakunnan sijaisrekisteriin? Yleensä tkäsijaisia tarvitaan ja ne voi poikia pitempääkin pätkää. Pätkistä useimmat joutuu opetusalalla aloittamaan. Ruotsinkielen opettajalla on oltava joku muu vieraskieli, koska pelkää ruotsilla taitaa enää harva leipäänsä tienata.

Niin niin! Hönöllä on aina joku ratkasu! Joku äärimmäisen toisten etujen vastainen on se paras!

Kuinka niin? Itse ainakin sain lopulta vakituisen työn noita pätkäsijaisuuksia tehden ja tiedän muitakin. Se vaan on usein käytäntö opetusalalla useimmissa aineissa. Sitten ihmetellään, kun paikat menee talossa jo olleelle.

Sitten ihmetellään kun vakitöitä ei ole, kun kiltit lampaat tulevat nöyränä pätkähommiin saamatta mm. vakipaikat lomaetuja jne. Ja työnantaja nauraa matkalla pankkiin :D

Vierailija
502/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivosin 4 vuotta ostoskeskusta ilman alan koulutusta, eli todellakaan ei tarvitse olla laitoshuoltajan tutkintoa. Porrassiivous, hotellit, kaupat ym, vaihtoehtoja riittää. Ne jotka eivät ole julkisia työnantajia ottavat kenet tahansa ja varsinkin isoilla firmoilla on aina haku päällä. Laitoshuoltajan hommat kouluissa, sairaaloissa ja virastoissa on vaikeampia saada koska joko vaativat erityisosaamista tai ovat kevyempää työtä.

Jos ne ottavat kenet tahansa, miksi niiden pitää sitten jatkuvasti hakea tekijöitä? Luulisi, että "otamme töihin kenet tahansa" takaisi sen, että tekijöitä on jonoksi asti. 

Joihinkin paikkoihin tekijöitä on jonoksi asti. Parhaisiin paikkoihin on aina jonoa, vaikka työttömänä ei olisi yhtäkään ihmistä. Aina on paikanvaihtajia ja valmistuvia, mutta yleensä tälloin  hakijat kohdistavat hakujaan parempimaineisiin paikkoihin. Huonoimmat eivät edes itke miksei paikanvaihtajat hae, he kohdistavat toivonsa työttömiin ja siihen osaan, joka ei työllisty niin helposti. Aika monelle näyttää olevan vieras tieto, että kyllähän työttömiä koko ajan työllistyy eli joukko on jatkuvasti vaihtuva. 

Mutta nyt emme ikävä kyllä elä satumaailmassa, vaan meillä on työttömänä reippaasti yli 100 000  henkilöä. Olen täysin varma, että heistä löytyisi tekijä jokaiseen Suomessa avoimena olevaan siivouspaikkaan, jos firmat vain huolisivat töihin. Mutta ikävä kyllä täällä reaalimaailmassa ihminen voi joutua hakemaan satoja paikkoja eikä siltikään välttämättä saa töitä. Ei, vaikka olisi työkykyinen ja ahkera ja tunnollinen ja vaikka mitä hyvää ja kaunista. Avaa silmät, hyvä ihminen!

Työttmiä on noin 250000. Jokainen kun tekee kuussa neljä pakkohakemusta niin se on miljoona työhakemusta joka kuukausi. 12 miljoonaa vuodessa. Käy ihan sääliksi näitä rekryheppuja, jotka ne joutuu käsittelemään.

Onneksi kaikki työttömät eivät a) ole te-toimiston listoilla, b) ole velvoitettuja hakemaan neljää paikkaa. Itsellä hakuvelvoite on 1 paikka per kuukausi. Eikä rekryjen tarvitse niitä hakemuksia käsitellä. Mappi ööhön vain suoraan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ajatus, että töihin ei voi mennä ilman työnantajan suostumusta, on niin perustason maalaisjärkijuttu, etten ihan ymmärrä miksi kyselet koulutustaustoja siihen?

Vierailija
504/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivosin 4 vuotta ostoskeskusta ilman alan koulutusta, eli todellakaan ei tarvitse olla laitoshuoltajan tutkintoa. Porrassiivous, hotellit, kaupat ym, vaihtoehtoja riittää. Ne jotka eivät ole julkisia työnantajia ottavat kenet tahansa ja varsinkin isoilla firmoilla on aina haku päällä. Laitoshuoltajan hommat kouluissa, sairaaloissa ja virastoissa on vaikeampia saada koska joko vaativat erityisosaamista tai ovat kevyempää työtä.

Jos ne ottavat kenet tahansa, miksi niiden pitää sitten jatkuvasti hakea tekijöitä? Luulisi, että "otamme töihin kenet tahansa" takaisi sen, että tekijöitä on jonoksi asti. 

Joihinkin paikkoihin tekijöitä on jonoksi asti. Parhaisiin paikkoihin on aina jonoa, vaikka työttömänä ei olisi yhtäkään ihmistä. Aina on paikanvaihtajia ja valmistuvia, mutta yleensä tälloin  hakijat kohdistavat hakujaan parempimaineisiin paikkoihin. Huonoimmat eivät edes itke miksei paikanvaihtajat hae, he kohdistavat toivonsa työttömiin ja siihen osaan, joka ei työllisty niin helposti. Aika monelle näyttää olevan vieras tieto, että kyllähän työttömiä koko ajan työllistyy eli joukko on jatkuvasti vaihtuva. 

Mutta nyt emme ikävä kyllä elä satumaailmassa, vaan meillä on työttömänä reippaasti yli 100 000  henkilöä. Olen täysin varma, että heistä löytyisi tekijä jokaiseen Suomessa avoimena olevaan siivouspaikkaan, jos firmat vain huolisivat töihin. Mutta ikävä kyllä täällä reaalimaailmassa ihminen voi joutua hakemaan satoja paikkoja eikä siltikään välttämättä saa töitä. Ei, vaikka olisi työkykyinen ja ahkera ja tunnollinen ja vaikka mitä hyvää ja kaunista. Avaa silmät, hyvä ihminen!

Työttmiä on noin 250000. Jokainen kun tekee kuussa neljä pakkohakemusta niin se on miljoona työhakemusta joka kuukausi. 12 miljoonaa vuodessa. Käy ihan sääliksi näitä rekryheppuja, jotka ne joutuu käsittelemään.

Oikeassa elämässä työttömistä kovinkaan moni ei tunnollisena lampaana pompi te-toimiston pillin mukaan. Itse olen ollut työtön vuodesta 2020 saakka ja haen töitä tasan oman mieleni mukaan. Toimeentulotuella pärjää jopa paremmin kuin päivärahalla ja saa olla ihan rauhassa. 

Vierailija
505/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ajatus, että töihin ei voi mennä ilman työnantajan suostumusta, on niin perustason maalaisjärkijuttu, etten ihan ymmärrä miksi kyselet koulutustaustoja siihen?

No osa näistä lapsista kuvittelee, että kun kasvaa isoksi voi töitä saada ihan vain soittamalla kauppaan tai laittamalla nettihakemuksen siivousfirmaan. Luulevat raukat, että avoin työpaikka=kuka tahansa saa paikan. 

Vierailija
506/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-merkonomi keväältä 1983, seuraavana vuonna eka vakityö. Ysärilamassa se meni konkkaan. Lapsia hoidin kunnes sain taas töitä. Tällä vuosituhannella sain taas +10v työsuhteen, mutta se meni täyttäessäni 50v. Nyt olen KTK myös. Maisteriksikin yritän, muttei sillä ole vaikutusta enää.

Kaipa siippa ruokkii, jos ja kun töitä ei enää löydy.

Vierailija
507/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovalla alalla designer

Vierailija
508/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovalla alalla designer

Niin ja oman alan alempi korkeakoulututkinto

Vierailija
509/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis pohja minulla. Nyt jo ikää, mutta remppahommia on riittänyt.

Tylsää hommaa, mutta töitä on riittänyt ja palkkakin on ollut kohtalainen. Ei hyvä, mutta toimeen olen tullut.

Vierailija
510/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, kun täällä ihmiset, jotka eivät ikinä ole osallistuneet rekryprosessiin lupailevat kaikille töitä ja luennoivat työpaikkailmoitusten etsimisestä asioita, jotka 10-vuotias lapsikin tietää :D Voin kertoa teille, että me työttömät olemme ihan aikuisia ihmisiä ja osaamme kyllä käyttää internettiä ja erilaisia työnhakukanavia. Ikävä kyllä töitä vaan ei nyky-Suomessa saa pelkästään sillä, että niitä hakee. Jos saisi, meillä ei olisi kuin kourallinen elämäntapatyöttömiä kortistossa. 

En ole luvannut kenellekään töitä, Kunhan hyvää hyvyyttäni yksityishenkilönä vastasin, että ei pidä paikkaansa, että siivoojilta edellytetään koulutusta. Ei edellytetä.

Klikkasin auki ensimmäisen googlella vastaan tulleen laitoshuoltajan (eli siivoojan) työpaikkailmoituksen ja kappas kehveliä, kun siellä lukeekin näin:

Tehtävän kelpoisuusehdot

Laitoshuoltajan tai toimitilahuoltajan tutkinto.

Kappas kehveliä. Minä avasin 10 siivoojan paikkaa, eikä yhdessäkään edellytetty koulutusta:

Porrassiivooja:

Hakemamme henkilö on työtä pelkäämätön ja motivoitunut. Aikaisempi kokemus siivousalalta katsotaan eduksi, mutta myös alasta kiinnostuneet otetaan valinnassa huomioon. Tekijälle tarjotaan kuitenkin kattava perehdytys muun muassa erilaisiin laitteisiin ja yksityiskohtiin. Aloittelevalla työntekijällä palkka on 11,73€/h.

-eri

Kerrotko vielä, millä tavalla tuo todistaa, että siivoojaksi aina pääsee ilman alan koulutusta? Siitähän tässä väitellään. Ei siitä, mitä työpaikkailmoituksissa lukee. Kappas kehveliä, kun se tutkinto voidaan silti vaatia, vaikka sitä ei erikseen työpaikkailmoituksessa rautalangasta väännetäkään. Kappas kehveliä, kun se rekrytoija voi ihan vain poimia hakemusten joukosta se, joilla on tutkinto ja laittaa loput silppuriin. Etkö oikeasti tiennyt tätä? 

Hae ensin jokaista Suomen porrassiivoojan paikkaa ja tule sitten kertomaan, ettet päässyt yhteenkään paikkaan.

Hae sinä. Sullahan tässä on tarve todistaa, että siivoamaan pääsee kuka vain. Jopa sinun pitäisi siinä tapauksessa saada ne kaikki avoinna olevat paikat. Tule sitten kertomaan, moniko ihan oikeasti vastasi "tervetuloa töihin". 

Minulle soitettiin takaisin heti seuraavana päivänä ja puhelun aikana luvattiin työ. Äimistelin, että ettekö edes kasvokkain haastatteluun kutsu. Ei kuulemma ollut sille tarvetta. Tapahtui nyt kesäkuussa.

Hienoa! Nytkö sitten ajattelet, että kuka tahansa saa siivoojan töitä, kun sinulla kävi tuuri?

Jokainen kokeilkoot itse käytännössä ja kertokoot tuloksen sen jälkeen.

Eikö sinulle jo aika monta kertaa ole se tulos kerrottu? No otetaan vielä kerran: KAIKKI EIVÄT TYÖLLISTY VAIKKA HAKISIVAT TÖITÄ. Joko selkisi?

Ai, sä jäit ilman siivoojan työtä. Harmi.

Meilläpäin siihen hommaan pääsee lääkäristä peruskoululaiseen. En keksi mitään, miksei suomalainen työtön työllistyisi alalle. Koulutusta ei tarvii, vaikka palstalla sitä aina jankutetaankin.

No, ehkä ne on sitten ne päihteet. Sen nyt kekkasin ainoaksi syyksi. Ei haastatteluissa päissään käydä. Vaikka kollega semmoisenkin on palkannut, kun oli ollut aihemmin hänellä töissä. Ihan kelpo duunari, kunhan vaan joi vähemmän ja muisti käydä töissä.

ohis

Vierailija
511/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osa näistä lapsista kuvittelee, että kun kasvaa isoksi voi töitä saada ihan vain soittamalla kauppaan tai laittamalla nettihakemuksen siivousfirmaan. Luulevat raukat, että avoin työpaikka=kuka tahansa saa paikan. 

Ei tarvii kuvitella, kun on itse saanut siten työpaikkansa viimisen neljän vuoden sisällä. Kaupassa en viihtynyt, niin lähdin sitten testaamaan siivousta.

Eikä mitään kokemusta tai koulutusta kumpaankaan. Kyllä tekevälle töitä on.

Vierailija
512/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteerin ammattitutkinto. (Viimeisin.)

Ja jos saan sairaalasta potkut esim kiitos uuden hallituksen, niin en kyllä töitä saa mistään.

Vierailija
513/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tuo on vieras tieto? Entä millä tavalla se, että osa työttömistä työllistyy, mielestäsi todistaa, että siivoustyöhön pääsee kuka vain kunhan vain hakee töitä? Sinulle näyttää olevan vieras tieto, että työttömissä on tuhansia ihmisiä, jotka hakevat töitä jatkuvasti. Tuloksetta. Osalle työttömyys ei ole mikään jatkuvasti vaihtuva asia, vaan vuosia kestävä tilanne. Eikä läheskään aina omasta valinnasta. 

Et ymmärtänyt viestiäni. Nimenomaan näille, jotka hokevat " kaikki työttömät..." on vaikea ymmärtää ettei työttömät ole mikään yksi homogeeninen laiskojen joukko.

Vierailija
514/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt noin pessimistinen kannata olla. Jos et ole vielä saanut potkuja, niin ei kannata vielä murehtia uuden työpaikan löytymisestä.

Vierailija
515/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, kun täällä ihmiset, jotka eivät ikinä ole osallistuneet rekryprosessiin lupailevat kaikille töitä ja luennoivat työpaikkailmoitusten etsimisestä asioita, jotka 10-vuotias lapsikin tietää :D Voin kertoa teille, että me työttömät olemme ihan aikuisia ihmisiä ja osaamme kyllä käyttää internettiä ja erilaisia työnhakukanavia. Ikävä kyllä töitä vaan ei nyky-Suomessa saa pelkästään sillä, että niitä hakee. Jos saisi, meillä ei olisi kuin kourallinen elämäntapatyöttömiä kortistossa. 

En ole luvannut kenellekään töitä, Kunhan hyvää hyvyyttäni yksityishenkilönä vastasin, että ei pidä paikkaansa, että siivoojilta edellytetään koulutusta. Ei edellytetä.

Klikkasin auki ensimmäisen googlella vastaan tulleen laitoshuoltajan (eli siivoojan) työpaikkailmoituksen ja kappas kehveliä, kun siellä lukeekin näin:

Tehtävän kelpoisuusehdot

Kappas kehveliä. Minä avasin 10 siivoojan paikkaa, eikä yhdessäkään edellytetty koulutusta:

Porrassiivooja:

Hakemamme henkilö on työtä pelkäämätön ja motivoitunut. Aikaisempi kokemus siivousalalta katsotaan eduksi, mutta myös alasta kiinnostuneet otetaan valinnassa huomioon. Tekijälle tarjotaan kuitenkin kattava perehdytys muun muassa erilaisiin laitteisiin ja yksityiskohtiin. Aloittelevalla työntekijällä palkka on 11,73€/h.

-eri

Kerrotko vielä, millä tavalla tuo todistaa, että siivoojaksi aina pääsee ilman alan koulutusta? Siitähän tässä väitellään. Ei siitä, mitä työpaikkailmoituksissa lukee. Kappas kehveliä, kun se tutkinto voidaan silti vaatia, vaikka sitä ei erikseen työpaikkailmoituksessa rautalangasta väännetäkään. Kappas kehveliä, kun se rekrytoija voi ihan vain poimia hakemusten joukosta se, joilla on tutkinto ja laittaa loput silppuriin. Etkö oikeasti tiennyt tätä? 

Hae ensin jokaista Suomen porrassiivoojan paikkaa ja tule sitten kertomaan, ettet päässyt yhteenkään paikkaan.

Hae sinä. Sullahan tässä on tarve todistaa, että siivoamaan pääsee kuka vain. Jopa sinun pitäisi siinä tapauksessa saada ne kaikki avoinna olevat paikat. Tule sitten kertomaan, moniko ihan oikeasti vastasi "tervetuloa töihin". 

Minulle soitettiin takaisin heti seuraavana päivänä ja puhelun aikana luvattiin työ. Äimistelin, että ettekö edes kasvokkain haastatteluun kutsu. Ei kuulemma ollut sille tarvetta. Tapahtui nyt kesäkuussa.

Hienoa! Nytkö sitten ajattelet, että kuka tahansa saa siivoojan töitä, kun sinulla kävi tuuri?

Eikö sinulle jo aika monta kertaa ole se tulos kerrottu? No otetaan vielä kerran: KAIKKI EIVÄT TYÖLLISTY VAIKKA HAKISIVAT TÖITÄ. Joko selkisi?

Meilläpäin siihen hommaan pääsee lääkäristä peruskoululaiseen. En keksi mitään, miksei suomalainen työtön työllistyisi alalle. Koulutusta ei tarvii, vaikka palstalla sitä aina jankutetaankin.

No, ehkä ne on sitten ne päihteet. Sen nyt kekkasin ainoaksi syyksi. Ei haastatteluissa päissään käydä. Vaikka kollega semmoisenkin on palkannut, kun oli ollut aihemmin hänellä töissä. Ihan kelpo duunari, kunhan vaan joi vähemmän ja muisti käydä töissä.

ohis

Vain päihteet on ainoa syy miksi ei työllisty?

Miten ois ihan vain fyysinen sairaus?

Vierailija
516/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pääse toistakymmenen vuoden työkokemuksella saman alan työpaikkaan töihin, ei peli ole rehellistä.

Työpaikkailmoitukset ovat feikkejä, ilmoitellaan vaan huvikseen ja sitten jos pääsee haastatteluun, käykin ilmi että eipä tätä ilmoitettua työpaikkaa oikeastaan olekaan, kunhan vaan huvikseen kutsuttiin haastatteluun.

Sama kuin kauppias mainostaisi televisioita, sitten kun asiakas tulee ostamaan niitä, sanotaan että eipä meillä nyt oikeastaan televisioita olekaan, kävisikö radio sen sijasta?

Vierailija
517/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Tietoliikenneinsinööri (amk). Olen käynyt myös lukion ja saanut valkolakin.

Lukion jälkeen olin työttömänä, kunnes jatkoin insinööriopintoihin. Työelämää takana 20v.

Vaikka minulla on mennyt hyvin, tiedän ettei töihin niin vain mennä.

Vierailija
518/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisteri, biologia, perinnöllisyystiede. Valmistuin 2007, enkä ole koskaan löytänyt töitä. 

Vierailija
519/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OTM. Tutkinnonanto-oikeuden antaminen Itä-Suomen yliopistolle oli juuri sellainen virhe kuin sen tiedettiin etukäteenkin olevan, mutta lakimiesliitto on hampaaton.

Vierailija
520/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtävän kelpoisuusehdot

Porrassiivooja:

-eri

ohis

Itse tiedän yhden henkilön, joka valmiina eläinlääkärinä teki jonkin aikaa siivoojan töitä.