Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
441/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koulutusta enkä ole tehnyt päivääkään oikeita töitä. T. 30v

Olet kuin serkkuni sillä erotuksella, että hän on 10v vanhempi. Tsempit!

Vierailija
442/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksinkertainen ajattelu näillä, jotka pällistelevät että miten joku kehtaa olla työtön, kun heillehän on töitä riittänyt ja on oikein soiteltu perään. Niin, ymmärrättekö että siellä on sinun lisäksesi sitten vähintään ne 10 muuta työtöntä, joille EI soiteltu perään? Sinä saat valita paikkasi näistä viidestä, mutta ne puolet niistä kymmenestä muusta ovat edelleen työttömiä paikkojen täyttämisen jälkeenkin. 

Niinhän se menee kuten yleensä muissakin asioissa, että kaikki parhaat herkut ja mahdollisuudet kasaantuvat muutamalle tyypille ja loput jää ilman tai taistelemaan jämistä. Tietyn tyyppisiä ihmisiä ei vaan haluta samalla tavalla töihin, kuin toisia vaikkei heissä sinänsä mitään vikaa edes olisi. Joistakin vaan tulee se fiilis, että joo joo huipputyyppi on tässä nyt, kun noin sosiaalinen on ja sanavalmiskin. Haluamme juuri hänet! 

Tämän takia myös suurin osa avoimista paikoista meneekin niille työpaikanvaihtajille eikä työttömille. Kun tuntuu vaan paremmalta, siistimmältä ja turvallisemmalta antaa se paikka jo työssä olleelle. Sitten nämä vaihtelevat paikkoja keskenään.

Jos työpaikkaan tulee 200 hakemusta ja yksi 200:sta hakijasta ei ota paikkaa vastaan niin siellä on työnantajalla loput 199 ihmistä, joista työnantaja voi valita. Ei tarvitse jäädä perään roikkumaan ja linjoille soittelemaan vaan yhtä hyvin työnantajakin voi siirtyä seuraavaan työnhakijaan.

Minä olen ollut kolme kertaa isosta hakijamäärästä 1 varalla. Kolmannella kerralla sitten kävikin tuuri: se joka alunperin valittiin, kutsuttiin etuajassa takaisin sinne, mistä porukkaa oli työn puutteen vuoksi lomautettuna. Näin minä sain töitä ja työkokemusta ja sillä tiellä ollaan, hyvän tuurin ansiosta. Siitä seuraavakin työpaikka irtosi tuurilla "tiskin alta" kun vain satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Pari viikkoa myöhemmin en enää olisi ollut oikeaan aikaan. 

Minun mielestä jos työhakemuksen tekee vuonna 2013 ja työnantaja ottaa yhteyttä vuonna 2016 niin kyllä sekin on aivan liian pitkä aika ottaa työnhakijaan yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, kun täällä ihmiset, jotka eivät ikinä ole osallistuneet rekryprosessiin lupailevat kaikille töitä ja luennoivat työpaikkailmoitusten etsimisestä asioita, jotka 10-vuotias lapsikin tietää :D Voin kertoa teille, että me työttömät olemme ihan aikuisia ihmisiä ja osaamme kyllä käyttää internettiä ja erilaisia työnhakukanavia. Ikävä kyllä töitä vaan ei nyky-Suomessa saa pelkästään sillä, että niitä hakee. Jos saisi, meillä ei olisi kuin kourallinen elämäntapatyöttömiä kortistossa. 

En ole luvannut kenellekään töitä, Kunhan hyvää hyvyyttäni yksityishenkilönä vastasin, että ei pidä paikkaansa, että siivoojilta edellytetään koulutusta. Ei edellytetä.

Klikkasin auki ensimmäisen googlella vastaan tulleen laitoshuoltajan (eli siivoojan) työpaikkailmoituksen ja kappas kehveliä, kun siellä lukeekin näin:

Tehtävän kelpoisuusehdot

Laitoshuoltajan tai toimitilahuoltajan tutkinto.

Kappas kehveliä. Minä avasin 10 siivoojan paikkaa, eikä yhdessäkään edellytetty koulutusta:

Porrassiivooja:

Hakemamme henkilö on työtä pelkäämätön ja motivoitunut. Aikaisempi kokemus siivousalalta katsotaan eduksi, mutta myös alasta kiinnostuneet otetaan valinnassa huomioon. Tekijälle tarjotaan kuitenkin kattava perehdytys muun muassa erilaisiin laitteisiin ja yksityiskohtiin. Aloittelevalla työntekijällä palkka on 11,73€/h.

-eri

Kerrotko vielä, millä tavalla tuo todistaa, että siivoojaksi aina pääsee ilman alan koulutusta? Siitähän tässä väitellään. Ei siitä, mitä työpaikkailmoituksissa lukee. Kappas kehveliä, kun se tutkinto voidaan silti vaatia, vaikka sitä ei erikseen työpaikkailmoituksessa rautalangasta väännetäkään. Kappas kehveliä, kun se rekrytoija voi ihan vain poimia hakemusten joukosta se, joilla on tutkinto ja laittaa loput silppuriin. Etkö oikeasti tiennyt tätä? 

Hae ensin jokaista Suomen porrassiivoojan paikkaa ja tule sitten kertomaan, ettet päässyt yhteenkään paikkaan.

Vierailija
444/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo siivoojan koulutus nyt oo paha rasti käydä. Sulle näytetään vaan että minkä värisestä purkista laittiaan ja minkä värisestä pöydät. Ja että älä pyyhi lattiaa ja pöytää samalla rätillä.

Ei siihen koulutukseen vuosia mene. Ihan kuka tahansa sen voi käydä, turha vedota ettei voi mennä siivoojaksi.

Nythän ei puhuta koulutuksen helppoudesta tai vaikeudesta. Kerrotaan vain, että monissa paikoissa siivoojaksikaan ei todellakaan pääse vain ilmoittamalla, että "moi mä tuun teille töihin". Osa täällä luulee niin. 

Vierailija
445/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 46v esimies joka on koulutukseltaan yo. Hyvin on pärjännyt ja ollut ihan yleisesti tunnettujenkin yritysten tuotekehityksissä töissä. Ja nykyiseenkin tehtävään kun hänet valittiin firmamme ulkopuolelta, niin vaatimuksena oli insinööri/DI koulutus. Ei ne niin tarkkoja ole.

Vierailija
446/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo siivoojan koulutus nyt oo paha rasti käydä. Sulle näytetään vaan että minkä värisestä purkista laittiaan ja minkä värisestä pöydät. Ja että älä pyyhi lattiaa ja pöytää samalla rätillä.

Ei siihen koulutukseen vuosia mene. Ihan kuka tahansa sen voi käydä, turha vedota ettei voi mennä siivoojaksi.

Nythän ei puhuta koulutuksen helppoudesta tai vaikeudesta. Kerrotaan vain, että monissa paikoissa siivoojaksikaan ei todellakaan pääse vain ilmoittamalla, että "moi mä tuun teille töihin". Osa täällä luulee niin. 

Suurin osa on kertonut tositilanteen, eli sen, että hakemuksen kautta voi siivoojaksi päästä ilman laitoshuoltajan koulutusta.

Vierailija
447/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, kun täällä ihmiset, jotka eivät ikinä ole osallistuneet rekryprosessiin lupailevat kaikille töitä ja luennoivat työpaikkailmoitusten etsimisestä asioita, jotka 10-vuotias lapsikin tietää :D Voin kertoa teille, että me työttömät olemme ihan aikuisia ihmisiä ja osaamme kyllä käyttää internettiä ja erilaisia työnhakukanavia. Ikävä kyllä töitä vaan ei nyky-Suomessa saa pelkästään sillä, että niitä hakee. Jos saisi, meillä ei olisi kuin kourallinen elämäntapatyöttömiä kortistossa. 

En ole luvannut kenellekään töitä, Kunhan hyvää hyvyyttäni yksityishenkilönä vastasin, että ei pidä paikkaansa, että siivoojilta edellytetään koulutusta. Ei edellytetä.

Klikkasin auki ensimmäisen googlella vastaan tulleen laitoshuoltajan (eli siivoojan) työpaikkailmoituksen ja kappas kehveliä, kun siellä lukeekin näin:

Tehtävän kelpoisuusehdot

Kappas kehveliä. Minä avasin 10 siivoojan paikkaa, eikä yhdessäkään edellytetty koulutusta:

Porrassiivooja:

Hakemamme henkilö on työtä pelkäämätön ja motivoitunut. Aikaisempi kokemus siivousalalta katsotaan eduksi, mutta myös alasta kiinnostuneet otetaan valinnassa huomioon. Tekijälle tarjotaan kuitenkin kattava perehdytys muun muassa erilaisiin laitteisiin ja yksityiskohtiin. Aloittelevalla työntekijällä palkka on 11,73€/h.

-eri

Kerrotko vielä, millä tavalla tuo todistaa, että siivoojaksi aina pääsee ilman alan koulutusta? Siitähän tässä väitellään. Ei siitä, mitä työpaikkailmoituksissa lukee. Kappas kehveliä, kun se tutkinto voidaan silti vaatia, vaikka sitä ei erikseen työpaikkailmoituksessa rautalangasta väännetäkään. Kappas kehveliä, kun se rekrytoija voi ihan vain poimia hakemusten joukosta se, joilla on tutkinto ja laittaa loput silppuriin. Etkö oikeasti tiennyt tätä? 

Hae ensin jokaista Suomen porrassiivoojan paikkaa ja tule sitten kertomaan, ettet päässyt yhteenkään paikkaan.

Miksi hakisin? Eihän nyt ole aiheena se, pääsenkö juuri minä töihin. Kiitos vain, olen jo päässyt. Ihan muulle alalle kuin siivousalalle. Yritän vain kertoa teille lapsille, miten elämä toimii aikuisten maailmassa. Ettei sitten tule yllätyksenä, kun joskus itse saattekin siivousfirmasta viestin "valitettavasti valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun" ja alan koulutuksen saanut saakin sen paikan. 

Vierailija
448/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin 4 vuotta ostoskeskusta ilman alan koulutusta, eli todellakaan ei tarvitse olla laitoshuoltajan tutkintoa. Porrassiivous, hotellit, kaupat ym, vaihtoehtoja riittää. Ne jotka eivät ole julkisia työnantajia ottavat kenet tahansa ja varsinkin isoilla firmoilla on aina haku päällä. Laitoshuoltajan hommat kouluissa, sairaaloissa ja virastoissa on vaikeampia saada koska joko vaativat erityisosaamista tai ovat kevyempää työtä.

Vierailija
449/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksinkertainen ajattelu näillä, jotka pällistelevät että miten joku kehtaa olla työtön, kun heillehän on töitä riittänyt ja on oikein soiteltu perään. Niin, ymmärrättekö että siellä on sinun lisäksesi sitten vähintään ne 10 muuta työtöntä, joille EI soiteltu perään? Sinä saat valita paikkasi näistä viidestä, mutta ne puolet niistä kymmenestä muusta ovat edelleen työttömiä paikkojen täyttämisen jälkeenkin. 

Niinhän se menee kuten yleensä muissakin asioissa, että kaikki parhaat herkut ja mahdollisuudet kasaantuvat muutamalle tyypille ja loput jää ilman tai taistelemaan jämistä. Tietyn tyyppisiä ihmisiä ei vaan haluta samalla tavalla töihin, kuin toisia vaikkei heissä sinänsä mitään vikaa edes olisi. Joistakin vaan tulee se fiilis, että joo joo huipputyyppi on tässä nyt, kun noin sosiaalinen on ja sanavalmiskin. Haluamme juuri hänet! 

Tämän takia myös suurin osa avoimista paikoista meneekin niille työpaikanvaihtajille eikä työttömille. Kun tuntuu vaan paremmalta, siistimmältä ja turvallisemmalta antaa se paikka jo työssä olleelle. Sitten nämä vaihtelevat paikkoja keskenään.

Jos työpaikkaan tulee 200 hakemusta ja yksi 200:sta hakijasta ei ota paikkaa vastaan niin siellä on työnantajalla loput 199 ihmistä, joista työnantaja voi valita. Ei tarvitse jäädä perään roikkumaan ja linjoille soittelemaan vaan yhtä hyvin työnantajakin voi siirtyä seuraavaan työnhakijaan.

Minä olen ollut kolme kertaa isosta hakijamäärästä 1 varalla. Kolmannella kerralla sitten kävikin tuuri: se joka alunperin valittiin, kutsuttiin etuajassa takaisin sinne, mistä porukkaa oli työn puutteen vuoksi lomautettuna. Näin minä sain töitä ja työkokemusta ja sillä tiellä ollaan, hyvän tuurin ansiosta. Siitä seuraavakin työpaikka irtosi tuurilla "tiskin alta" kun vain satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Pari viikkoa myöhemmin en enää olisi ollut oikeaan aikaan. 

Minun mielestä jos työhakemuksen tekee vuonna 2013 ja työnantaja ottaa yhteyttä vuonna 2016 niin kyllä sekin on aivan liian pitkä aika ottaa työnhakijaan yhteyttä.

Tuossa olin hakenut työtä huhtikuussa, elokuussa tuli haastattelukutsu ja lokakuussa alkoi työt. Heti kun olin saanut töitä, alkoi tulla muitakin kutsuja haastatteluun, mutta tuo oli määräaikainen projekti joten siinä piti olla. Sitä seuraava on nykyinen toistaiseksi voimassa oleva. 

Vierailija
450/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saati sitten jos on 90-luvulla hakenut töitä ja työnantaja ottaa yhteyttä 30 vuoden päästä. Ensin vainonnut ja tarkkaillut sen 30 vuotta työnhakijaa ja sitten 30 vuoden päästä tarjoaa jotain porrassiivojan työtä. Ei kuulosta kovin normaalilta ja tervepäiseltä työnantajalta.

Vierailija
451/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöalan insinööri. Työllistymisessä on ollut haasteita.

Kittilän ympäristösihteeri tapettiin juuri. Hän oli insinööri myös. Sinne varmaan avautuu paikka kohtapuoleen.

Tässä oli juuri loistava esimerkki piilotyöpaikasta :-D

"Otan osaa surunne keskellä. Tahdon samalla kuitenkin ilmoittaa olevani kiinnostunut mahdollisesti pian avautuvasta ympäristösihteerin virasta." 

Vierailija
452/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se on jännä juttu. Siitä huolimatta edelleen pitäisi olla ne 200 paikkaa, johon nuo kaikki työttömät voisivat päästä töihin. 

Vierailija
453/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivosin 4 vuotta ostoskeskusta ilman alan koulutusta, eli todellakaan ei tarvitse olla laitoshuoltajan tutkintoa. Porrassiivous, hotellit, kaupat ym, vaihtoehtoja riittää. Ne jotka eivät ole julkisia työnantajia ottavat kenet tahansa ja varsinkin isoilla firmoilla on aina haku päällä. Laitoshuoltajan hommat kouluissa, sairaaloissa ja virastoissa on vaikeampia saada koska joko vaativat erityisosaamista tai ovat kevyempää työtä.

Tästä on jo vuosia, mutta hain sivutoimista iltasiivoojan paikkaa. Se ei ollut missään julkisesti auki, vaan kuulin siitä kun olin asenteella mikä tahansa käy. Siihen oli viisi ehdokasta. Opiskelija sai paikan. Itse pääsin kouluun aika pian tuon jälkeen, vaihdoin alaa. Minä en saanut mitään tukiakaan, kun puoliso tienaisi tyyliin 10 euroa liikaa ja sen ajan laki oli sellainen. 

Vierailija
454/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on kertonut tositilanteen, eli sen, että hakemuksen kautta voi siivoojaksi päästä ilman laitoshuoltajan koulutusta.

Voi voi. Ja vielä todennäköisemmin voi olla, että koulutuksella sen paikan saa huomattavasti suuremmalla varmuudella kuin ilman koulutusta. Toki ei koulutuskaan mitenkään automaationa töitä anna. 

Vierailija
455/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne ottavat kenet tahansa, miksi niiden pitää sitten jatkuvasti hakea tekijöitä? Luulisi, että "otamme töihin kenet tahansa" takaisi sen, että tekijöitä on jonoksi asti. 

Vierailija
456/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikkaan tulee 200 hakemusta, niin vähintään 100-150 voi heti raakata pois. Siellä on jos jonkinlaista sukankuluttajaa, joilla ei ole edes alkeellisia kirjoitustaitoja. Saati mitään todellista haluakaan tulla. Tai sitten on intialaisia jotka osaavat kaiken, kerro vaan mitä osaamista tarttet.

Vierailija
457/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtävän kelpoisuusehdot

Porrassiivooja:

-eri

En päässyt yhteenkään. Sanoivat kaikki, etteivät palkkaa yli 50-vuotiasta vajaakuntoista työntekijää, kun nuorempiakin on tarjolla. Tervetuloa todellisuuteen!

Vierailija
458/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomit, kauppatieteen ihmiset, it-ala, johtotehtävissä olevat esim.

Vierailija
459/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.

Minulla on sosiaalialan koulutus työvoimapula-alalla mutta tyhjä cv ja mt ongelmat (jotka aiheuttaneet tyhjän ceeveen) estää työnsaannin.

Oisko vainoava ja hullu sekopää työnantaja aiheuttanut mt-ongelmat niin on työtön..

Vierailija
460/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltaja. Ikää 55v. Vaikka lapset uskovat satuihin, ei täällä todellisuudessa siivoojankaan töihin vain marssita. Ei edes koulutettuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän