Työmarkkinatukea ja toimeentulotukea ei ole tarkoitettu motavuotta kestäväksi tueksi
Molemmat ovat väliaikaisia tukia jotka ovat olemassa sitä varten että Ihminen saattaa olla pari kuukautta työjaksijen välissä työttömänä ja työllistyy sitten viimeistään kahden tai kolmen kuukauden kuluessa uudelleen, ei niiden varassa ole tarkoitus elää tolkuttomasti monta vuotta putkeen ja oleilla yhteikunnan elättinä. Moni pitkäaikaistyötön on unistanut tämän pointin kokonaan ja sen sijaan että he olisivat pyrkineet työllistymään uudelleen mahdollisimman pian työttömyyden alettua he ovat jääneet vuosiksi makaamaan ja odottamaan että valtio maksaa heille asunnot, vaatteet, ruoa, puhelimet, lääkkeet ja sähkön vaikka samaan aikaan toiset raatavat töissä niska limassa jotta voivat sitten maksaa kaikki tulonsa veroina valtiolle elättäökseen ne jotka eivät ole töissä, ota itsestään vastuuta ja elätä itse itseään. Ei siis ole mikään ihme että suurimmalla osalle suomalaisista riittää ja on mennyt hermot työttömiin.
Kommentit (138)
No, jos ei noin olisi, niin sitten laissa pitäisi olla se enimmäiskesto sanottu.
Ja onhan toki niinkin, että viranomaistahojen sekä kunnan on pyrittävä edistämään henkilön elämäntilanteen kohentumista. No, tekeekö ne niin. Mitä ne tekee? Mitä ne tekee?
Mulle on esim. kunta sanonut (en muuten ole vielä toimeentulotuen asiakas, mutta työmarkkinatuella) "meillä ei ole mitään tarjottavaa sinulle". Ja tuo ei mitään tarjottavaa kattaa kaiken kunnan järjestämän palvelun. Ihan heidän oma asenteensa, sillä mitään laillista syytä tuohon ei ole, enkä ole kuntaa vastaan mitään rikkomuksiakaan, lainvastaisuuksia tehnyt! Kunta ei ole minun takiani joutunut kärsimään, mitä nyt niitä työmarkkinatuesta maksamiaan sakkoja Kelan kassaan kilautellut, mutta ei se niitä taida haitata yhtään! Ihan onnessaanhan ne ovat, kun tietävät että joku joutuu elämään lopun ikäänsä varattomana ja vailla mahdollisuuksia!
Ei ole kyse siitä kuinka kauan tukia käyttää vaan siitä kuinka nopeasti ihminen työllistetään. Jotkut työllistyvät nopeammin kuin toiset. Tyhmäähän se olisi jos tukia ei käyttäisi.
Tiedoksi vaan, että työtön maksaa veroja saamastaan tuesta aivan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei, koska minäkin keski-ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä olen hakenut eläkkeelle, mutta kuulemma olen työkykyinen!
Eihän pitkäaikaistyöttömyys itsessään ole syy työkyvyttömyyseläkkeelle. Se vaatii vähintään yhden sairauden, mikä estää työnteon.
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri asia kun saat rahaa ilmaiseksi. Makaat kotona ja rahaa kilahtaa tilille sillä aikaa kun muut käy töissä ja ansaitsee itse rahansa ja maksaa verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin työhaluton alkoholistiexäni sai työmarkkinatukea elääkseen, vaikkei hänellä ollut koskaan ollut mitään yritystä, aikomusta tai halua työllistyä. Tuntui ihmeelliseltä, kun olin siihen saakka ajatellut, että työmarkkinatuki olisi työllistymistä edistävä tuki.
Alkoholismi on sairaus. Hän ei olisi kuulunut työkkärin kortistoon ollenkaan, vaan sairaseläkkeelle tai toimeentulotuelle. Siellä kortistossa on noin sata tuhatta ihmistä joita ei kukaan halua palkata töihin, sairaita joiden kuuluisi olla eläkkeellä, ihan turhaa maksetaan väärää tukea ja tuhlataan resursseja.
Kuinka moni työnantaja olisi sun exäsi halunnut palkata jos hän olisi ollut työhaluinen? Kuka haluaa palkata alkoholistin kun voi palkata terveen?
Ei varmasti kukaan häntä olisi palkannut. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä noista oikeammista tukivaihtoehdoista.
Kyllä kehitysvammainenkin voi töissä käydä, jopa mielellään. Kokemuksesta voin puhua, että omalle sisarelleni työpajassa toiminta oli ns. henki ja elämä. Vastaavasti korkeasti koulutettu sukulaiseni työttömäksi jouduttuaan totesi, että kuluuhan se aika näinkin ja hyvin näyttää viihtyneenkin vapaaherrana.
Vierailija kirjoitti:
Abdi ollata hyvin vihainen uusi hallitus. Tullata suomi 90 luku eikä ollata työ yhtän kerta. Uusi hallitus viedätä Abdi tuki ja raha.
Ei saa ota Abdi Kela Gold pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko elää noilla koska lukuisista mt ja teveysongelmistani huolimatta en pääse työkyvyttömyys/sairaseläkkeelle. Aina torppaa johonkin hakemus. Töissä olen ollut mutta burn out iskee tosi nopeasti.Viimeksi kun olin kaupan kassana töissä sain kohtauksen kaikki ahdisti äänet pömisi oli pakko heivata seuraava kassa lappu ja juosta vessaan nurkkaan kyyhöttämään.
Jokaiselle on jokin sopiva työ olemassa. Sopisiko sinulle jokin ulkotyö tai jokin, jossa ei ole paljon ihmisiä ja ääniä?
Sitä ei terveenä ihminen ymmärrä mitä sairaana olo on.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri työskentelee näiden ansiosidonnaisella olevien kanssa. Iso osa ei halua heistä työllistyä. Kitisevät kuulemms jokaisesta aktivointiyrityksestä. Hakevat vain oman alan töitä, joihin eivät enää sovellu. Ansiosidonnaiseen nopea leikkuri ja ehkä alkaa työnteko kiinnostaa terveitä.
Joku uusi omarahoitteinen työttömyysvakuutus olisi hyvä luoda, joka takaisi asumistukea ja extra rahoitusta työttömäksi jääneille, jos nämä hallituksen kaavailemat uudistukset tulee voimaan.
Näistä asioista on tehty tutkimuksia. Kannattaisi tutustua niihin, ennenkuin alkaa tarinoimaan. Työttömistä alle 2%on heitä jotka ei koskaan halua työllistyä. Jännä juttu että ystäväsi työskentelee juuri heidän kanssaan. Ihan hyvä yritys,mutta toteutus 0
Sehän nyt on ihan sama mikä se on nimeltään. Työmarkkinatuki, työttömyystuki, asumistuki, toimeentulotuki...ihan miten vain mutta perustuslaki takaa jokaiselle suomalaiselle perustoimeentulon joka tapauksessa. Sitä on ihan turha vääntää ja kääntää mihinkään suuntaan. Jos joku haluaa poistaa perusturvan niin siitä vain yrittämään koska se ei tässä maassa tule onnistumaan! Suomen perusturvan taso on liian alhainen ja olemme saaneet siitä useita huomautuksia eri tahoilta. Jos joku haluaa tehdä tästä maasta pohjois-korean niin siitä vain yrittämään 😂
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei, koska minäkin keski-ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä olen hakenut eläkkeelle, mutta kuulemma olen työkykyinen!
Eihän pitkäaikaistyöttömyys itsessään ole syy työkyvyttömyyseläkkeelle. Se vaatii vähintään yhden sairauden, mikä estää työnteon.
Nimenomaan yhden sairauden, jonka on oltava riittävän vakava. Siksi monisairaat katsotaan yleensä täysin työkykyisiksi, jos yksikään sairauksista ei ole todella vakava. Silti niiden useiden sairauksien yhteisvaikutus työkykyyn voi olla jopa isompi kuin sen yhden vakavamman.
Olennaistahan on ihmisen työkyky käytännössä. Nyt sairaita, oikeasti työkyvyttömiä ihmisiä kiusataan vuodesta toiseen. En voi käsittää, miksi kukaan ei puutu tähän. En ole kuullut esim. yhdenkään poliitikon ottavan asiaa esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko elää noilla koska lukuisista mt ja teveysongelmistani huolimatta en pääse työkyvyttömyys/sairaseläkkeelle. Aina torppaa johonkin hakemus. Töissä olen ollut mutta burn out iskee tosi nopeasti.Viimeksi kun olin kaupan kassana töissä sain kohtauksen kaikki ahdisti äänet pömisi oli pakko heivata seuraava kassa lappu ja juosta vessaan nurkkaan kyyhöttämään.
Jokaiselle on jokin sopiva työ olemassa. Sopisiko sinulle jokin ulkotyö tai jokin, jossa ei ole paljon ihmisiä ja ääniä?
Vaikka löytyisi joku sopiva työ niin ei ole työnantajaa, palkanmaksajaa joka saisi merkittävää hyötyä kenen tahansa työpanoksesta.
Jos on yli 55v, repaleinen cv, pitkäaikaistyöttömyys ja sairauksia, pitäisi päästää työmarkkinatuen suuruiselle perustulolle siihen asti kun saa eläkkeen kun eläkkeelle ei päästetä muuten, vapauttaen velvoittavuudesta ja kuormittamasta ihan turhaan TE- palveluja ja lisätä nekin resurssit niihin joilla on vielä mahdollisuuksia työllistyä.
Näinpä juuri. Jos jo lähtökohta on se että on työkkärin kirjoilla vaan koska ei saa sairauspäivärahaa eikä pääse eläkkeelle niin siellä ollaan tavallaan turhaan kuormittamassa. Sairauspäivärahaa pitäisi maksaa niin kauan kuin lääkäri katsoo ohmisen työkyvyttömäksi. Totuus on että kaikki sitä ei saa ollenkaan. Siksi maksetaan työttömyysetuutta ja työkkäri kirjaa ettei työnhakuvelvoitetta ole
Vierailija kirjoitti:
joo mutta ei tee sen eteen mitään muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi tarvitaankin perustulo.
töihin joka ei ole sairas
Miksi?
ihminen on töissä, opiskelee, niitäkin on jotka olla lellottaa ts ei tarvi yhteiskunnan toimeentulotukia jne,
Ja sitten on heitä, jotka eivät ole työkykyisiä. Ja heidän on käytännössä ''pakko'' olla työttömiä työnhakijoita, koska heitä ei päästetä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on työttömälle, toimeentulotuki niille, joilla on niin pienet tulot, ettei niillä elä.
Työmarkkinatuki on työttömille työnhakijoille. Toimeentulotuki on työhaluttomille laiskureille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän sama. Mulle annettiin ukaasi, että jos en suostu syömään ''mielialalääkkeitä'', niin työkyvyttömyys-/sairauseläkkeestä on turha haaveillakaan. Noh, mieluummin olen työkyvytön työnhakija kuin ryynejä popsiva elävä kuollut.
t. Juudas-pappi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo. Eri asia sit palkanmaksu
Eli
ei työtä (tai muutakaan) -> rahasumma tai laina
sitten
ei työtä, eikä rahasummaa tai lainaa -> ???
Tällaiseen tapaukseen kysyin ratkaisua. Näethän, että tässä on ongelma?