Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkinatukea ja toimeentulotukea ei ole tarkoitettu motavuotta kestäväksi tueksi

Vierailija
17.06.2023 |

Molemmat ovat väliaikaisia tukia jotka ovat olemassa sitä varten että Ihminen saattaa olla pari kuukautta työjaksijen välissä työttömänä ja työllistyy sitten viimeistään kahden tai kolmen kuukauden kuluessa uudelleen, ei niiden varassa ole tarkoitus elää tolkuttomasti monta vuotta putkeen ja oleilla yhteikunnan elättinä. Moni pitkäaikaistyötön on unistanut tämän pointin kokonaan ja sen sijaan että he olisivat pyrkineet työllistymään uudelleen mahdollisimman pian työttömyyden alettua he ovat jääneet vuosiksi makaamaan ja odottamaan että valtio maksaa heille asunnot, vaatteet, ruoa, puhelimet, lääkkeet ja sähkön vaikka samaan aikaan toiset raatavat töissä niska limassa jotta voivat sitten maksaa kaikki tulonsa veroina valtiolle elättäökseen ne jotka eivät ole töissä, ota itsestään vastuuta ja elätä itse itseään. Ei siis ole mikään ihme että suurimmalla osalle suomalaisista riittää ja on mennyt hermot työttömiin.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kokemusta 20 vuoden täysipäiväisestä palkkatyöstä, kuten myös usean vuoden työttömyydestä. Eihän esim. TT-tuella mitään aikarajoja ole laitettu. Tarkoitettu ja tarkoitettu mutta Kelan sivulla lukee kauan voi saada mitäkin etuutta. Ei kai Suomessa vielä ole sellaista tilannetta tai voi olla, että pystytään epäämään kaikki rahalliset tuet. Tai on, mutta silloin täytyy olla todistettavasti jotain muita tuloja tai säästöjä. 

Vierailija
122/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloitus tottakin on, niin työhakemuksessa tuon kertominen ei valitettavasti auta työnsaantia. Työnantajat on siitä pirullisia, etteivät he palkkaa, jollei onnistu vakuuttaamaan olevansa paras hakija niistä muutamasta sadasta. Siitä huolimatta, että usein yhdellä työnantajalla on avoinna vain yksi työpaikka.

Ehkä joku muu taho voisi sponsoroida minua vaikka puoli vuotta, että voisin jättää työttömyyskorvauksen ja muut tuet hakematta edes hetkeksi. Paras sponsori toki maksaisi tukeni palkkana ja minä voisin tehdä töitä palkan eteen.

No aina voi unelmoida. 😎👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan, että työtön maksaa veroja saamastaan tuesta aivan yhtä lailla.

Täysin eri asia kun saat rahaa ilmaiseksi. Makaat kotona ja rahaa kilahtaa tilille sillä aikaa kun muut käy töissä ja ansaitsee itse rahansa ja maksaa verot.

No ei muuta kuin esimiehen juttusille ilmoittamaan, että lopetat ja jäät sohvalle makaamaan. Miksi valitat kun voit ihan hyvin heittäytyä näiden "runsaiden" tukien varaan.

Eikä oikeasti houkutakaan? Eiköhän sinulle korvaaja löydy Suomesta, joten ei sinun tarvitse työnantajasi puolesta surra. Hopi hopi, työttömäksi vaan kaikki joita harmittaa kustantaa työttömien elämä.

Vierailija
124/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on työttömälle, toimeentulotuki niille, joilla on niin pienet tulot, ettei niillä elä.

Kyllä, ja molemmat on tarkoitettu tilapäiseen poikkeustilanteeseen, ei vuosikausien rahasammoksi tai elintavaksi.

Vierailija
125/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on työttömälle, toimeentulotuki niille, joilla on niin pienet tulot, ettei niillä elä.

Näin sitä ensihätään luulisi, mutta työmarkkinatuella on vuodesta toiseen suuri joukko työkyvyttömiä, koska ovat väliin putoajia. Toimeentulotukea ei saa jos puolisolla pieni palkka, vaikka tarvetta todella olisi ja rahat ei riitä. 

Vierailija
126/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettäkiään ei ole tarkoitettu 40 vuodeksi, vaan max 10 vuodeksi, kuten ennen.

Vierailija
127/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motavuottapa hyvinkin. Milloin trollukka opettelee kirjoittamaan kunnolla?

Vierailija
128/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pitkäaikaistyötön on unistanut... :DDD

Vierailija
129/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja molemmat on tarkoitettu tilapäiseen poikkeustilanteeseen, ei vuosikausien rahasammoksi tai elintavaksi.

Kerrotko vielä millä pitäisi elää, kun saa viisikymppisenä potkut ja eläkeikään on 20 vuotta? Kukaan ei ns vanhusta palkkaa.

Vierailija
130/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri asia kun saat rahaa ilmaiseksi. Makaat kotona ja rahaa kilahtaa tilille sillä aikaa kun muut käy töissä ja ansaitsee itse rahansa ja maksaa verot.

No ei muuta kuin esimiehen juttusille ilmoittamaan, että lopetat ja jäät sohvalle makaamaan. Miksi valitat kun voit ihan hyvin heittäytyä näiden "runsaiden" tukien varaan.

Eikä oikeasti houkutakaan? Eiköhän sinulle korvaaja löydy Suomesta, joten ei sinun tarvitse työnantajasi puolesta surra. Hopi hopi, työttömäksi vaan kaikki joita harmittaa kustantaa työttömien elämä.

Et ehkä tajua, että suurin osa ihmisistä nimenomaan aidosti haluaa omalla työllään rahoittaa itsensä ja perheensä elämän, ei pummaamalla toisten kukkarolla.

Tuilla elävänä kuvittelet, että muut olisivat arvomaailmaltaan samanlaisia kuin sinä.

Kunnon ihmisille ajatus olla yhteiskunnan loisena on kauhistus, sinulle se on jotain sellaista, jota muillekin suosittelisit.

Vierailija
131/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä tajua, että suurin osa ihmisistä nimenomaan aidosti haluaa omalla työllään rahoittaa itsensä ja perheensä elämän, ei pummaamalla toisten kukkarolla.

Tuilla elävänä kuvittelet, että muut olisivat arvomaailmaltaan samanlaisia kuin sinä.

Kunnon ihmisille ajatus olla yhteiskunnan loisena on kauhistus, sinulle se on jotain sellaista, jota muillekin suosittelisit.

Sinä et nyt tajua, haluan töihin. Olen ollut töissä ja menen heti kun palkanmaksaja löytyy. Noille valittajille joiden mielestä tuet pitäisi heti katkaista, että alkaisi työt maistumaan, toivoisin vähintään kolmen vuoden työttömyyttä. Kuulostavat kateellisilta, kun sanovat työttömien saavan kaiken vain makaamalla kotona.

Jos joku ihan oikeasti kadehtii työttömän osaa, ei muuta kuin irtisanoutumaan kiitos, ja samalla vapautatte työpaikkoja töitä haluaville.

Vierailija
132/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ollut töissä ja menen heti kun palkanmaksaja löytyy. "

Siinä olet ihan oikeassa, että palkanmaksajan työllistämishalua ei millään tavalla suoraan lisää tukien leikkaaminen. Työnantaja haluaa työvoimaa, jolla on aikaansaannos, motivaatio ja yhteistyökyky kunnossa.

Sen sijaan tukien leikkaaminen vaikuttaa kannustimena siihen, että alat kasvattaa osaamistasi ja siten aikaansaannostasi, osoitat motivaatiota muuttamalla tutulta alalta tai tutulta paikkakunnalta pois,  ja osoitat yhteistyökykyä ottamalla vastaan mitä vaan tarjotaan ja minne kelpaat.

Ja näinpä alatkin kiinnostaa työnantajaa. Media-assistenteille tai paperimiehille ei ole töitä, hoitajille on. Kainuussa ja Savossa ei ole työtä, pk-seudulla on. 

Vierailija
133/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettäkiään ei ole tarkoitettu 40 vuodeksi, vaan max 10 vuodeksi, kuten ennen.

Työkyvyttömyyseläkeläisiä on kouluttautunut esim. kokemusasiantuntijoiksi. Osa heistähän saattaa olla jopa parempi kuntoisia kuin ne, joille ei työkyvyttömyyseläkettä myönnetä. Kuntoutustuelta käsin taas ei kaikki kykene hakeutumaan kokemusasiantuntija tehtäviin. 

Vierailija
134/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko elää noilla koska lukuisista mt ja teveysongelmistani huolimatta en pääse työkyvyttömyys/sairaseläkkeelle. Aina torppaa johonkin hakemus. Töissä olen ollut mutta burn out iskee tosi nopeasti.Viimeksi kun olin kaupan kassana töissä sain kohtauksen kaikki ahdisti äänet pömisi oli pakko heivata seuraava kassa lappu ja juosta vessaan nurkkaan kyyhöttämään.

Vaikuttaa siltä että olet ihan itse diagnoosisi tehnyt, niinkuin moni muukin luuserisossupummi.

Vierailija
135/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on heitä, jotka eivät ole työkykyisiä. Ja heidän on käytännössä ''pakko'' olla työttömiä työnhakijoita, koska heitä ei päästetä eläkkeelle. 

Toistaiseksi työkyvyttömyys eläkkeelle ei siinäkään kohtaa monisairaana pääse, kun työkkäristä todetaan, että ei voi saada työmarkkinatukea. Sinällään toki se on ns. hyvä tilanne, kun siinä kohtaa on mahdollisuus tehdä jotain pientä vapaaehtoistyöskentelyä terveydentilan sen salliessa.

Vierailija
136/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko elää noilla koska lukuisista mt ja teveysongelmistani huolimatta en pääse työkyvyttömyys/sairaseläkkeelle. Aina torppaa johonkin hakemus. Töissä olen ollut mutta burn out iskee tosi nopeasti.Viimeksi kun olin kaupan kassana töissä sain kohtauksen kaikki ahdisti äänet pömisi oli pakko heivata seuraava kassa lappu ja juosta vessaan nurkkaan kyyhöttämään.

Mulla vähän sama. Mulle annettiin ukaasi, että jos en suostu syömään ''mielialalääkkeitä'', niin työkyvyttömyys-/sairauseläkkeestä on turha haaveillakaan. Noh, mieluummin olen työkyvytön työnhakija kuin ryynejä popsiva elävä kuollut. 

t. Juudas-pappi

Kuntoutustukea on ollut mahdollista saada ilman säännöllistä lääkitystä (toistaiseksi työkyvyttömyyseläkkeestä en tiedä onko silloin oltava säännöllinen lääkitys sitä haettaessa ). Tarvittava lääke toki on olemassa sekä somaattisen puolen lääkityksiä useampia (joista kaikista lääkkeistä ei toki Kela saa aina tietoa lääkärin lausunnoilla (ei ole välttämättä aikaa käydä niitä lääkityksiä (sairauksia) läpi lausuntoa tekevän lääkärin kanssa, mitkä vointiin vaikuttaa eli ei ole aina käsitystä riittävästi kokonaisterveydentilasta ). Kelalla toki on tiedossa, mitä lääkkeitä ihminen on ostanut (ketkä sitten niitä tietoja saavatkaan siellä katsella) eli tarkempi ajantasainen tieto voi olla Kelalla kuin mielenterveyspuolen työntekijöillä. Työmarkkinatukea taas ei aleta edes maksamaan, kun ei ole riittävän terve.

Vierailija
137/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aiemmin menestyksekkäästi mukana työelämässä. Suoritin kaikki opintonikin yliopistossa ajallaan ja armeijassakin olin niin pitkään kuin siellä varusmiehenä oli mahdollista olla. Pari vuotta sitten kävi kuitenkin niin, että minut irtisanottiin yllättäen työpaikastani, jossa olin hoitanut tehtäviäni ainakin palautteen perusteella hyvin. Tämän jälkeen en ole enää onnistunut työllistymään uudelleen. Olen kärsinyt masennuksesta. Itsetuntoni on ajoittain ollut aivan nollassa, kun tuntuu, ettei mikään enää onnistu. Itsetuhoisuutta on myös ollut. Työmarkkinatuki on ollut ainoa tulonlähteeni viime vuodet. Jos jollakin on vinkkejä, miten tästä kuopasta noustaan, niin mielelläni kuulen. Itse en ole vielä keksinyt keinoja, eikä ole työkkärikään.

Vierailija
138/138 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paljoa motivoi työntekoon, jos on niin pieni palkka, että palkan lisäksi joutuu hakemaan vielä asumistukea JA toimeentulotukea. 

t. Luukkaan Hevankeliumi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi