Miksi rankaistaan siitä että sattuu sairastumaan?
Ja miksi rankaistaan siitä että haluaa uudelleenkouluttautua esim. paremmin työllistävälle alalle? (Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen)
Älyttömiä juttuja.
Kommentit (201)
Tuntuu kyllä tosi kurjalta näin päiväkodissa työskentelevänä hoitajana. Saan työpaikalta monet flunssat ja vatsataudit vuodessa hoitaessani hoitoon tuotuja puolikuntoisia tai jopa sairaita lapsia. Ja sitten minua rangaistaan siitä, että sairastun itsekin. Toivottavasti nyt sentään meidän työehtosopimus torppaa moisen hulluuden, muuten tuli taas yksi lisäsyy vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei vaan meinaa mennä tajuntaan nää uudistusehdotukset. Ne on ennemminkin taantumista. Tuntuu aika painajaiselta tää.
Siis tämä tuntuu sellaiselta kiusanteolta. Vähän sama kuin kävisi potkaisemassa kerjäläisen kupin nurin. Mitään vaikutusta sillä ei ole muuhun yhteiskuntaan, mutta kerjäläistä v ituttaa entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miks työnantajaa pitäis rangaista siitä että sä sairastut?
Eikö hyvä ja sitoutunut työntekijä ole työnantajan etu? Jos työnantaja kokee työntekijän hyvinvoinnin olevan hänelle rangaistus, miksi työntekijä pyrkisi parhaimpaan työntekijänä?
Miksi kukaan haluaa olla tällaisen työnantajan palkkalistoilla?
Onneksi lapsen sairauden takia voi edelleen olla kotona 3 palkallista työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi vähän poissa. Oikesti silloin, kun olen kipeä. Mutta alkoi jotenkin stressata tämä. Ei olisi varaa menettää mitään palkasta. Voikohan tämä stressi jo aiheuttaa lisää sairauksia.
Kyllä te lusmut keksitte mitä tahansa jotta voisitte syyttää toisia.
Te lusmut?? Anna kun arvaan: oot työnantaja!
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä, että "turhaa saikuttelua" olisi muka niin paljon, että tällainen ensimmäinen sairauslomapäivä palkaton -muutos tulisi tehdä. Onko tämä oikeasti valtakunnantason iso yhteiskunnallinen ongelma? Eipä tätä ole ainakaan ihmeemmin julkisuuteen tuotu tätä ennen.
No niinpä! Suurin enemmistö on kuitenkin ihan aiheesta saikulla sen yhden päivän eikä kyse ole darrasta. Miksi kaikkia rangaistaan yksittäisten pölvästien takia? Koska nythän työnantaja voi antaa kenkää näille saikuttelijoille koska riittää ns. asiallinen syy.
Jos tilaat kotiin tiistaiksi putkimiehen mutta hän ei tulekaan koska sattui olemaan kipeänä, mutta lähettää kuitenkin sinulle laskun niin olisiko se sinusta oikein?
Suurin osa vastaa tähän että ei tietenkään voi laskuttaa siitä mitä ei ole tehty.
Miksi sitten olisi oikein että putkimies laskuttaa putkifirman omistajaa tekemättä jääneestä työpäivästä?
Joku aina maksaa sen sairauspäivän kulut, ja on aika vaikea keksiä muuta argumenttia siihen että työnantajan pitäisi aina ne maksaa kuin se, että näin on ollut viime vuosina tapana toimia.
Mielestäni on ihan luontevaa että riskiä jotenkin jaetaan. Haittapuoli on tietysti se, että tuo kannustaa ihmisiä tulemaan sairaana töihin mitä suurin osa työnantajistakaan ei halua. Siinä mielessä vähän erikoinen kirjaus.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä, että "turhaa saikuttelua" olisi muka niin paljon, että tällainen ensimmäinen sairauslomapäivä palkaton -muutos tulisi tehdä. Onko tämä oikeasti valtakunnantason iso yhteiskunnallinen ongelma? Eipä tätä ole ainakaan ihmeemmin julkisuuteen tuotu tätä ennen.
Olis kiva, jos tästä olis joku selvitys, et kuin paljon epäasiallisia yhden päivän saikkuja on. Vai onko tässä ajatuksena vaan keventää työnantajan taakkaa? Vaikutusarvio olisi kiinnostava. Vahentääkö kokonaisuudessaan sairaslomia ja säästääkö työnantajien kustannuksia.
Koko hallituksen ohjelma on Elinkeinoelämän keskusliiton julkilausuma.
Yksikään asia ei huononna työnantajan tilannetta. Tämä melkein jo naurattaisi, jos ei itkettäisi.
Mutta eniten kiukuttaa edelleenkin persujen äänestäjät. Kaikki tiesivät mitä seuraa, jos oikeiston määrä hallituksessa lisääntyy, mutta ei. "Äänestän persuja, kun halpa PENSA!"
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaat kotiin tiistaiksi putkimiehen mutta hän ei tulekaan koska sattui olemaan kipeänä, mutta lähettää kuitenkin sinulle laskun niin olisiko se sinusta oikein?
Suurin osa vastaa tähän että ei tietenkään voi laskuttaa siitä mitä ei ole tehty.
Miksi sitten olisi oikein että putkimies laskuttaa putkifirman omistajaa tekemättä jääneestä työpäivästä?
Joku aina maksaa sen sairauspäivän kulut, ja on aika vaikea keksiä muuta argumenttia siihen että työnantajan pitäisi aina ne maksaa kuin se, että näin on ollut viime vuosina tapana toimia.
Mielestäni on ihan luontevaa että riskiä jotenkin jaetaan. Haittapuoli on tietysti se, että tuo kannustaa ihmisiä tulemaan sairaana töihin mitä suurin osa työnantajistakaan ei halua. Siinä mielessä vähän erikoinen kirjaus.
Firman tehtävä on laskea vuoden aikana kertyneiden sairaspäivien kulut, ja lisätä ne hintoihin. Sairastaminen on yksi kuluerä siinä missä verotuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään jos kaikki yhden päivän saikuttajat oliskin oikeesti sairaita mutta kun ovat krapulassa tai ei muuten vaan huvita töihin lähteä.
En ole ikinä tuollaiseen missään töissä törmännyt, mutta ilmeisesti sellaisiakin on.
Tautien tarttumista tuo palkaton päivä kuitenkin lisää, sillä itse ainakin menen siinä tapauksessa töihin sairaanakin, ei kestä rahatilanne palkattomia päiviä.
Peruuttaa sitten vaikka netflix-tilaukset, unohtaa wolttaamisen ja/tai jättää pari baari-iltaa väliin ja kas, siihen 1. saitsupäivän palkattomuuteen onkin taas varaa.
En tilaa Netflixiä, en käy baareissa enkä käytä mitään noista typeristä ruokasovelluksista sillä ei ole varaa. Ne ovat kalliita keskiluokan hömpötyksiä ja luksusta. Minä käyn kävellen ruokakaupassa kun bussilippu maksaa ja kaupassakin joudun miettimään ostanko jotain halpaa ruokaa vai vessapaperia. Siinä on minun huvitukseni.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, kun aloitin tässä juuri immunosupressiivisen lääkityksen. Ennen olin aina terve, mutta nyt imuroin kaikki taudit itselleni. On ollut jo yksi mahatauti ja yksi suonensisäistä tiputusta sairaalassa vaatinut tauti.
No ei se kivaa varmaan missään olosuhteissa ole, mut kyse on kuitenkin sun omasta elämästä. Työnantajallasi on omansa. Omat sairaudet, perhe, yms. Se, että sulla on YKSI omavastuu päivä itsestäsi ja työnantajani maksaa sitten kaiken lopun saamatta mitään vastineeksi (työpanostasi) ei mun mielestä ole kohtuutonta.
Niin, miksi töistä poissaolevalle tulisi ylipäätään maksaa palkkaa? Olemme toki siihen tottuneet, mutta millä logiikalla sairastamisesta ja työn tekemättömyydestä pitäsi saada palkkaa. En ole tätä koskaan ymmärtänyt, mutta toki kiitollisena olen palkan vastaanottanut niiltä muutamalta päivältä, jotka työurani aikana olen sairauden vuoksi ollut pois töistä.
Koska oikeistolaisuuteen kuuluu se, että työläisten kuuluu tehdä työtä omistavalle luokalle. Mielellään ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään jos kaikki yhden päivän saikuttajat oliskin oikeesti sairaita mutta kun ovat krapulassa tai ei muuten vaan huvita töihin lähteä.
En ole ikinä tuollaiseen missään töissä törmännyt, mutta ilmeisesti sellaisiakin on.
Tautien tarttumista tuo palkaton päivä kuitenkin lisää, sillä itse ainakin menen siinä tapauksessa töihin sairaanakin, ei kestä rahatilanne palkattomia päiviä.
Peruuttaa sitten vaikka netflix-tilaukset, unohtaa wolttaamisen ja/tai jättää pari baari-iltaa väliin ja kas, siihen 1. saitsupäivän palkattomuuteen onkin taas varaa.
En tilaa Netflixiä, en käy baareissa enkä käytä mitään noista typeristä ruokasovelluksista sillä ei ole varaa. Ne ovat kalliita keskiluokan hömpötyksiä ja luksusta. Minä käyn kävellen ruokakaupassa kun bussilippu maksaa ja kaupassakin joudun miettimään ostanko jotain halpaa ruokaa vai vessapaperia. Siinä on minun huvitukseni.
Aivan saatanan hirveä elämä! Mitä olet aikonut tehdä sille?
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutus on tosi hyvä, koska nuorena hankittu ammatti ei välttämättä enää onnistu 40-vuotiaana. Nyt se lakkautetaan sen takia, kun hoitajat opiskelevat sillä itselleen uuden ammatin. Se on helpompi ja halvempi ratkaisu kuin korjata työoloja.
Voi sitä nyttenkin kouluttautua uudelleen. Se vain pitää maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapaus oli kun myönsin työntekijälle viikon saikkua "selkäkipujen" takia. Minulla sattui olemaan vapaapäivä kyseisen saikin aikana ja törmäsin saikulla olleenseen työntekijään ruokakaupassa. Sen jälkeen en ole kyseisellä henkilölle enää saikkuja myöntänyt. Tälläistä saikkujen väörinkäyttöä pitäisi ehdottomasti pyrkiä karsimaan.
No anteeksi mitä, nälkäänkö pitäisi kuolla?
Onneksi mulla on sellainen dg josta te vastavalmistuneet lääkärit vain nikottelette. Toivottavasti joskus karma kostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutus on tosi hyvä, koska nuorena hankittu ammatti ei välttämättä enää onnistu 40-vuotiaana. Nyt se
lakkautetaan sen takia, kun hoitajat opiskelevat sillä itselleen uuden ammatin. Se on helpompi ja halvempi ratkaisu kuin korjata työoloja.Voi sitä nyttenkin kouluttautua uudelleen. Se vain pitää maksaa itse.
Suomen etu ja mahdollisuus rikastua köyhyydestä hyvinvointivaltioksi on aina mahdollistunut koulutusmyönteisyydellä. Sen arvoa ei ehkä voi suoraan laskea rahassa, mut mikään muu, kuin tasa-arvoinen koulutus ei ole ollut niin merkittävässä asemassa. Tässä on taas vähän samaa asennetta, kuin Sipilän aikaan. Koulutus on jo hoidettu, nyt siitä voi leikata rauhassa. Ikävää on se, että nämä muutosten vaikutukset näkyvät viiveellä, joten vastuuta ei tartte kenenkään ottaa. Muistetaan vaan se, miten paljon hallitus sai säästöjä aikaiseksi.
Ylimielistä todeta, että omalla rahalla voi opiskella. Eli varakkaat. Eli saadaan entistä suurempi ero vähävaraisten ja varakkaiden välille. Onhan se tylsää ollavarakas, jos ei sit ole köyhiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten työnantajaa pitäisi rankaista siitä, että työntekijä sairastuu? Tuo ekan päivän omavastuu on oikeudenmukainen uudistus vaikka toki se niitä hiertää, jotka on tottuneet saitsuttamaan huvikseenkin eikä vain silloin, kun on ihan oikeasti kipeänä.
Hiertäähän se kaikkia niitäkin, joilla ei ole sitten varaa enää sairastaa vaikka mikä tauti olisi.
Se ekan päivän menetetty palkka ei oikeasti ole mikään ongelma, kun on oikeasti kipeä. Edelleenhän se palkka juoksee niistä kaikista muista ja kun ei ole työkykyinen niin ei ole.
Harva tauti paranee päivässä lorvikatarria ja krapulaa lukuun ottamatta.
Migreeni. Itse en kärsi. Kaveri just sano, et aikoo tulla töihin vaikka kuinka särkis. Ja lähteä sit pois. Ei menetä päivän palkkaa. Toinen vaihtoehto on levätä samaan hintaan pari päivää lisää.
Mutta se ketutus siitä palkattomasta ekasta päivästä aiheuttaa sen verran päänsärkyä, et siihen tarvii sen kaks lisää, minkä omalla ilmoituksella saa. Epäluulo duunarin motiiveihin harvemmin tuottaa parempaa duunaria.