Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rankaistaan siitä että sattuu sairastumaan?

Vierailija
16.06.2023 |

Ja miksi rankaistaan siitä että haluaa uudelleenkouluttautua esim. paremmin työllistävälle alalle? (Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen)

Älyttömiä juttuja.

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pidempiaikainen sairastaminen (flunssa, mahatauti), ei mielestäni 1. päivästä pidä rangaista. Krapulamaanantait ovat sitten eri juttu793.

Vierailija
142/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa, pidän itsestäni hyvää huolta ja olen todella harvoin sairaana. Usein joudun tekemään poissaolevan kollegan töitä. Hyvä hallitusohjelma, uskon, että tällaiselle tavalliselle, ahkeralle, rehelliselle, työssäkäyvällä suomalaiselle oikein hyvä ja ajan myötä vain paranee, kun tuloksia alkaa tulemaan.

Mitenkähän se auttaa, eträ sairastunut kolleega maksaa oman slomansa? Tarkoitatko siis, että sun työkaverin ovat syyttä poissa ja nyt eivät sit enää ole? Tai sitten ovat kolme päivää samoin tein sen yhden sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia, että kukaan ei turhaan saikuttaisi

Eiköhän suurin osa ole ihan syystä saikulla jos on.

Tunnetteko ketään, joka saikuttaa turhaan? Meillä kävi työterveyshuolto pitämässä puheen siitä, että jos edes mielen vierestä käy, että tarttisko slomaa, pitää ottaa yhteyttä lääkäriin. Meidän alalla ihmiset eivät jää edes hyvästä syystä saikulle ja lopulta ne slomat ovat sit todella pitkiä.

Minä tiedän montakin. Myönnän suosiolla, että saikutin kerran itsekin turhaan. Olin täysin työkykyinen, mutta siinä hetkessä en vain halunnut mennä töihin. Valehtelin sitten olevani mahataudissa ja olin pois 3 päivää omalla ilmoituksella. 

t. eri

En sit tiedä, onko alasta kiinni. Ehkä kuitenkin enemmän henkilöstä. Joka on lintsatakseen lintsaa, saa siitä palkkaa tai ei. Nyt vaan he, jotka ovat ekan päivän omalla kustannuksella poissa, ovat tod. näk. Toisen ja kolmannen työnantajan piikkiin.

No eihän yhden päivän saikku enää kannata. Jatkossa aina se kolme kun nyt on selvinnyt yhdellä migreenipäivällä.

Vierailija
144/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapaus oli kun myönsin työntekijälle viikon saikkua "selkäkipujen" takia. Minulla sattui olemaan vapaapäivä kyseisen saikin aikana ja törmäsin saikulla olleenseen työntekijään ruokakaupassa. Sen jälkeen en ole kyseisellä henkilölle enää saikkuja myöntänyt. Tälläistä saikkujen väörinkäyttöä pitäisi ehdottomasti pyrkiä karsimaan.

Miten selkäsairas saa ruokaa kaupasta, jos asuu yksin? Läkäritkin ohjeistaa usein selkäkipuiset liikkumaan ja toimimaan, ei makaamaan sängyssä. Mitrn se hänen kaupassa olo kertoi siitä, että oli omalla lomalla? Ostiko kaljaa?

Vierailija
145/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään jos kaikki yhden päivän saikuttajat oliskin oikeesti sairaita mutta kun ovat krapulassa tai ei muuten vaan huvita töihin lähteä.

Jos näin on, se pitäisi jotenkin pystyy todentamaan. Aika epäreilua on vain olettaa.

Vierailija
146/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi vähän poissa. Oikesti silloin, kun olen kipeä. Mutta alkoi jotenkin stressata tämä. Ei olisi varaa menettää mitään palkasta. Voikohan tämä stressi jo aiheuttaa lisää sairauksia.

.

Varmaan rankkaa tiukalla budjetilla elävälle. Mutta näin se vaan on, että lusmuilijat ovat pilaneet meidän muiden mahdollisuuden sairastaa silloin kun siihen olisi todellakin syytä.

Minä en syyllistäisi tästä hallitusohjelmaa vaan niitä työtovereita, jotka kuukausi toisensa jälkeen ottavat "rokulipäiviä" - koska se nyt vaan on mahdollista.

On se jatkossakin mahdollista. Harvalla niin tiukkaa on, että yhden päivän nettotuloon talous kaatuu. Eihän se kovin montaa euroa varsinkaan matalapalkka-alalla ole. 

Täh? Ootko julma vai muuten vaan ilkeä? Ilmeisen hyväosainen. Sehän tunnetusti vie ihmiseltä empatian ja ymmärryksen muita kohtaan.

Sivusta kommentoin matalapalkka-alalla työskentelevänä, että jos se satunnainen ja yksittäinen palkaton päivä (eli nettona max joku 60-70 euroa) kaataa talouden niin silloin elää kyllä muutenkin yli varojensa eikä minkäänlaista taloudenhallintaa ole eikä puskuria yllättävien menojen varalle.

Vierailija
147/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnetteko ketään, joka saikuttaa turhaan? Meillä kävi työterveyshuolto pitämässä puheen siitä, että jos edes mielen vierestä käy, että tarttisko slomaa, pitää ottaa yhteyttä lääkäriin. Meidän alalla ihmiset eivät jää edes hyvästä syystä saikulle ja lopulta ne slomat ovat sit todella pitkiä.

Minä tiedän montakin. Myönnän suosiolla, että saikutin kerran itsekin turhaan. Olin täysin työkykyinen, mutta siinä hetkessä en vain halunnut mennä töihin. Valehtelin sitten olevani mahataudissa ja olin pois 3 päivää omalla ilmoituksella. 

t. eri

En sit tiedä, onko alasta kiinni. Ehkä kuitenkin enemmän henkilöstä. Joka on lintsatakseen lintsaa, saa siitä palkkaa tai ei. Nyt vaan he, jotka ovat ekan päivän omalla kustannuksella poissa, ovat tod. näk. Toisen ja kolmannen työnantajan piikkiin.

No eihän yhden päivän saikku enää kannata. Jatkossa aina se kolme kun nyt on selvinnyt yhdellä migreenipäivällä.

Täh? Se eka päivä on silti yhä edelleen palkaton ja jos se menetys kerran kaataa talouden niin ihan yhtälailla se kaatuu oli sitten saitsulla sen yhden päivän taikka kolme tai viisi.

Vierailija
148/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi vähän poissa. Oikesti silloin, kun olen kipeä. Mutta alkoi jotenkin stressata tämä. Ei olisi varaa menettää mitään palkasta. Voikohan tämä stressi jo aiheuttaa lisää sairauksia.

Kyllä te lusmut keksitte mitä tahansa jotta voisitte syyttää toisia.

Vierailija
149/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näitä flunssasaitsuja alkaa olla joka kuukausi niin kenties olisi jo syytä alkaa miettiä kunnolla niitä omia elämäntapoja sekä alkaa huolehtia terveydestään ja vastustuskyvystään aiempaa paremmin.

Vähemmän alkoholia, päihteitä, röökiä, sokeria, rasvaa ja ruudun tuijottamista. Tilalle vettä, terveellistä ruokaa, päihteettömyyttä, savuttomuutta ja liikuntaa sekä riittävää unta.

Ja siis jos nimenomaan on oikeasti alvariinsa jossain räkätaudissa eikä nämä "flunssasaitsut" ole vain ommoolommoo niin silloin omia elämäntapoja on syytä alkaa perkaamaan läpi ja etsiä aiempaa terveellisempiä tilalle.

Joku pieni nokanvuotaminen ei edes ole syy olla saitsulla.

Kun työpaikan sisäilma aiheuttaa niitä nokanvuotamisia, on aika pääsemättömissä. Ensin siihen menee aikaa, ennenkuin osaa epäillä sitä juurisyytä. Sit alkaa loputon tappelu esimiehen kanssa asiasta. Lopulta saa helpotuksen, kun on ollut poiss kys. työpaikasta ja kuulee entisiltä kavereilta, et se olikin totta, et siinä hengitysilmassa oli vikaa. Useamman vuoden ongelmat, syllistäminen ym. ym.

Miten siinä auttaa siis omat elämäntavat, kun ne eivät ole tilannetta aiheuttaneet?

Vierailija
150/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks työnantajaa pitäis rangaista siitä että sä sairastut?

Vierailija
151/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutusväylän menettäminen kirpaisee oikeasti. Oma suunnitelmani on ollut käydä oman alan yliopistotutkinto, kunhan tulee täyteen kahdeksan vuotta työelämässä. Tämä olisi parantanut työllistymismahdollisuuksiani ja palkkaani. V**un kokoomus.

Eikö yliopistoihin pääse kuten ennenkin, eli pääsykokeiden kautta. Elätät itsesi osa-aikatyöllä. Kummityttöni opiskeli juuri tohtoriksi asti tehden osa-aikaa kaupanalalla.

Pääsee tietenkin. Opiskelua vaan helpottaa, kun ei tarvitse käydä samaan aikaan töissä. Ja hei, hyvät kummitytöllesi, mutta fakta on se, että valmistuminen viivästyy keskimäärin, kun opiskelija joutuu työskentelemään opintojen aikana.

Keskimäärin kyllä, suurimmalla osalla ei näytä tuosta syystä viivästyvän, koska moni lykkää valmistumista opiskelijaetujen takia. Jos valmistuminen ei suoraa vaikuta palkkaan, voi hyvin käydä pari vuotta töissä ja samaan aikaan nauttia esim. edullisesta matkustamisesta.

Millä aloilla valmistuminen ei vaikuta palkkaan tai asemaan työssään? Olen opiskelijaelämää katsellut läheltä yli kolmekymmentä vuotta, enkä ole tavannut ketään, joka viivyttäis valmistumista etujen takia.

Vierailija
152/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa tullaan sairaana töihin ja tartutetaan kaikki muut työntekijät.

Vierailija
153/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun sitten rankaisemaan koko kaupunkia, ja tuun töihin tartuttamaan kaikki muutkin. Pienestä palkasta ei oo varaa tinkiä. Älkää sitten porvarit ihmetelkö, kun ootte koko ajan tekin flunssassa ja norossa.

Vierailija
154/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin että 99% sairaslomia pitävistä huijaa ja pitää turhia saikkuja. Itse olen ollut 34 vuotta työelämässä eikä kertaakaan ole tarvinnut jäädä sairastelun takia pois.

Jopas oli luku! Ihan hatusta heitit? Meidän alalla tuo ei pidä paikkansa alkuunkaan. Kun työtä tehdään intohimoisesti ja tunnollisesti, se voi myös rikkoa ihmisen. Fyysisesti ja henkisesti. Erityisesti ihmistyössä. Silloin lyhyt toipumisloma silloin tällöin on parempi, kuin loppuunpalaminen ja jopa vuosien toipuminen.

Ja sen lyhyen toipumisloman voi varsin hyvin pitää ihan omalla kustannuksella, ei ole työnantajan tehtävänä maksaa siitä, että joku ei ole sairas, mutta haluaa levätä.

Tässä tapauksessa se lyhyt toipumisloma uupumisen takia, loppuunpalamisen estämiseksi ei ole se yksi päivä. Se on viikko tai kaksi. Edelleen on työnantajan etu, et rautaiset ammattilaiset ovat mahdollisimman hyvävointisia työssään. Vaikka silloin tällöin olisivat saikulla. Työn tulos on se tärkein päämäärä. Jos tekijät palavat loppuun ja ovat sit poissa 4kk-, siinä ei yhden päivän palkat ratkaise mitään. Mutta työn tulokset todellakin kärsii.

Jos työnantaja suhtautuu tekijöihin epäluuloisesti, saa hän todennäköisesti työntekijöiltä vastaavan asenteen.

Vierailija
155/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asiakkaat. Miettikää nyt vaikka lähäreitä ja myyjiä. Helposti tartuttavat koko kaupungin.

Vierailija
156/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan vanhusväestöä vähennettyä kun hoitajat menee sairaana töihin. Kaikki voittaa.

Vierailija
157/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Helvetin kestämätön systeemi.

Vierailija
158/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

Täh? Se eka päivä on silti yhä edelleen palkaton ja jos se menetys kerran kaataa talouden niin ihan yhtälailla se kaatuu oli sitten saitsulla sen yhden päivän taikka kolme tai viisi.

5 päivänä ehtii jo pimeisiin töihin...

Vierailija
159/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan hihaan yskimisen. Jos ei kerran muista ihmisistä välitetä, niin sitten ei.

Vierailija
160/201 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärrä, että "turhaa saikuttelua" olisi muka niin paljon, että tällainen ensimmäinen sairauslomapäivä palkaton -muutos tulisi tehdä. Onko tämä oikeasti valtakunnantason iso yhteiskunnallinen ongelma? Eipä tätä ole ainakaan ihmeemmin julkisuuteen tuotu tätä ennen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän