Miksi rankaistaan siitä että sattuu sairastumaan?
Ja miksi rankaistaan siitä että haluaa uudelleenkouluttautua esim. paremmin työllistävälle alalle? (Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen)
Älyttömiä juttuja.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on poistaa ensimmäisen sairauspäivän korvaus. Siis yksi päivä. Kun otetaan verotus huomioon ei sitä puuttumista tilipäivänä edes huomaa. Tämä ei ole uutta, ennen oli tällainen käytäntö eikä ollut mitään hätää.
No kyllä sen todellakin huomaa. Jouduin ottamaan yhden arkipäivän palkatonta vapaata, kun ei ole mahdollisuus arkivapaaseen muuten. Kyllä sen todellakin heti palkassa huomasi, tietenkin.
Jos näitä flunssasaitsuja alkaa olla joka kuukausi niin kenties olisi jo syytä alkaa miettiä kunnolla niitä omia elämäntapoja sekä alkaa huolehtia terveydestään ja vastustuskyvystään aiempaa paremmin.
Vähemmän alkoholia, päihteitä, röökiä, sokeria, rasvaa ja ruudun tuijottamista. Tilalle vettä, terveellistä ruokaa, päihteettömyyttä, savuttomuutta ja liikuntaa sekä riittävää unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että kukaan ei turhaan saikuttaisi
Eiköhän suurin osa ole ihan syystä saikulla jos on.
Tunnetteko ketään, joka saikuttaa turhaan? Meillä kävi työterveyshuolto pitämässä puheen siitä, että jos edes mielen vierestä käy, että tarttisko slomaa, pitää ottaa yhteyttä lääkäriin. Meidän alalla ihmiset eivät jää edes hyvästä syystä saikulle ja lopulta ne slomat ovat sit todella pitkiä.
Veikkaisin että 99% sairaslomia pitävistä huijaa ja pitää turhia saikkuja. Itse olen ollut 34 vuotta työelämässä eikä kertaakaan ole tarvinnut jäädä sairastelun takia pois.
Ja tuon 34 vuoden ajan olet varmaan ollut miellyttävin työkaveri mitä kukaan on konsaan saanutkaan.
Toisinaan ne ikävät työkaverit ovat syynä toisten saitaslomiin. Työyhteisö on yksi merkittävimmistä asioista työhyvinvoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapaus oli kun myönsin työntekijälle viikon saikkua "selkäkipujen" takia. Minulla sattui olemaan vapaapäivä kyseisen saikin aikana ja törmäsin saikulla olleenseen työntekijään ruokakaupassa. Sen jälkeen en ole kyseisellä henkilölle enää saikkuja myöntänyt. Tälläistä saikkujen väörinkäyttöä pitäisi ehdottomasti pyrkiä karsimaan.
Olet kyllä harvinaisen tietämätön tai tyhmä.
Pahinta saikkujen anelu oli silloin korona aikana, jolloin ssikkupyyntöjem kysyntä räjähti. Eräskin meidän työntekijä tuli pyytämään saikkua siksi että oli flunssassa ja valitti että asikkaat tuijotti vihaisesti ja suuttui joka kerta kun hän niistä tai aivastaa tiskin takana.
Ei siinä mitään jos kaikki yhden päivän saikuttajat oliskin oikeesti sairaita mutta kun ovat krapulassa tai ei muuten vaan huvita töihin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapaus oli kun myönsin työntekijälle viikon saikkua "selkäkipujen" takia. Minulla sattui olemaan vapaapäivä kyseisen saikin aikana ja törmäsin saikulla olleenseen työntekijään ruokakaupassa. Sen jälkeen en ole kyseisellä henkilölle enää saikkuja myöntänyt. Tälläistä saikkujen väörinkäyttöä pitäisi ehdottomasti pyrkiä karsimaan.
Mä olen joutunut olemaan joskus pois töistä selkäkipujen vuoksi. Minulle kyllä lääkäri antoi ohjeeksi, että jos suinkin mahdollista, niin pitää liikkua, ei saa maata kotona. Kävin itsekin kaupassa. Autossa istuminen sattui vietävästi, mutta onneksi mieheni ajoi. Kärryihin nojaamalla hitaasti edeten ostosreissu sujui kuitenkin ja tuli liikuttua.
Olen myös mennyt metrolla sairaslomalla lääkäriin.
Erikoinen kommentti terveysalan ammattilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Jos näitä flunssasaitsuja alkaa olla joka kuukausi niin kenties olisi jo syytä alkaa miettiä kunnolla niitä omia elämäntapoja sekä alkaa huolehtia terveydestään ja vastustuskyvystään aiempaa paremmin.
Vähemmän alkoholia, päihteitä, röökiä, sokeria, rasvaa ja ruudun tuijottamista. Tilalle vettä, terveellistä ruokaa, päihteettömyyttä, savuttomuutta ja liikuntaa sekä riittävää unta.
Flunssa ja nuha eivät ole edes päteviä syitä olla saikulla. Vika on työnantajassa, joka myöntää lomia näille neniään niisteleville.
Miksi sitten työnantajaa pitäisi rankaista siitä, että työntekijä sairastuu? Tuo ekan päivän omavastuu on oikeudenmukainen uudistus vaikka toki se niitä hiertää, jotka on tottuneet saitsuttamaan huvikseenkin eikä vain silloin, kun on ihan oikeasti kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään jos kaikki yhden päivän saikuttajat oliskin oikeesti sairaita mutta kun ovat krapulassa tai ei muuten vaan huvita töihin lähteä.
En ole ikinä tuollaiseen missään töissä törmännyt, mutta ilmeisesti sellaisiakin on.
Tautien tarttumista tuo palkaton päivä kuitenkin lisää, sillä itse ainakin menen siinä tapauksessa töihin sairaanakin, ei kestä rahatilanne palkattomia päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten työnantajaa pitäisi rankaista siitä, että työntekijä sairastuu? Tuo ekan päivän omavastuu on oikeudenmukainen uudistus vaikka toki se niitä hiertää, jotka on tottuneet saitsuttamaan huvikseenkin eikä vain silloin, kun on ihan oikeasti kipeänä.
Hiertäähän se kaikkia niitäkin, joilla ei ole sitten varaa enää sairastaa vaikka mikä tauti olisi.
Harmihan se sairastuminen on mutta miksi siitä pitäisi työnantajaa rangaista?
Elämä on, ikäviä asioita tapahtuu kaikille.
Työnantaja maksaa meidän työpanoksesta, ei hänen tarvitse olla kokonaisvastuussa meidän elämästämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetteko ketään, joka saikuttaa turhaan? Meillä kävi työterveyshuolto pitämässä puheen siitä, että jos edes mielen vierestä käy, että tarttisko slomaa, pitää ottaa yhteyttä lääkäriin. Meidän alalla ihmiset eivät jää edes hyvästä syystä saikulle ja lopulta ne slomat ovat sit todella pitkiä.
Minä tiedän montakin. Myönnän suosiolla, että saikutin kerran itsekin turhaan. Olin täysin työkykyinen, mutta siinä hetkessä en vain halunnut mennä töihin. Valehtelin sitten olevani mahataudissa ja olin pois 3 päivää omalla ilmoituksella.
t. eri
En sit tiedä, onko alasta kiinni. Ehkä kuitenkin enemmän henkilöstä. Joka on lintsatakseen lintsaa, saa siitä palkkaa tai ei. Nyt vaan he, jotka ovat ekan päivän omalla kustannuksella poissa, ovat tod. näk. Toisen ja kolmannen työnantajan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos nimenomaan on oikeasti alvariinsa jossain räkätaudissa eikä nämä "flunssasaitsut" ole vain ommoolommoo niin silloin omia elämäntapoja on syytä alkaa perkaamaan läpi ja etsiä aiempaa terveellisempiä tilalle.
Joku pieni nokanvuotaminen ei edes ole syy olla saitsulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Sote-alalla työskennelleenä voin sanoa että lähes kaikki meidän tiimissä oli ylitunnollisia ylisuorittajia jotka ei osannut olla töistä poissa edes sairaana.
Niin. Suomessahan kaikki työskentelevät nimenomaan sote-alalla.
Olen tuo eka kirjoittaja, enkä ole sotealalla..monia aloja, joissa tekijät ovat tunnollisia. Se in aika suomalainen luonne. En sit tiedä, onko aloittain lintsaajia. Vai onko vaan jonkun yksilön ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiertäähän se kaikkia niitäkin, joilla ei ole sitten varaa enää sairastaa vaikka mikä tauti olisi.
Se ekan päivän menetetty palkka ei oikeasti ole mikään ongelma, kun on oikeasti kipeä. Edelleenhän se palkka juoksee niistä kaikista muista ja kun ei ole työkykyinen niin ei ole.
Harva tauti paranee päivässä lorvikatarria ja krapulaa lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi vähän poissa. Oikesti silloin, kun olen kipeä. Mutta alkoi jotenkin stressata tämä. Ei olisi varaa menettää mitään palkasta. Voikohan tämä stressi jo aiheuttaa lisää sairauksia.
.
Varmaan rankkaa tiukalla budjetilla elävälle. Mutta näin se vaan on, että lusmuilijat ovat pilaneet meidän muiden mahdollisuuden sairastaa silloin kun siihen olisi todellakin syytä.
Minä en syyllistäisi tästä hallitusohjelmaa vaan niitä työtovereita, jotka kuukausi toisensa jälkeen ottavat "rokulipäiviä" - koska se nyt vaan on mahdollista.
On se jatkossakin mahdollista. Harvalla niin tiukkaa on, että yhden päivän nettotuloon talous kaatuu. Eihän se kovin montaa euroa varsinkaan matalapalkka-alalla ole.
Täh? Ootko julma vai muuten vaan ilkeä? Ilmeisen hyväosainen. Sehän tunnetusti vie ihmiseltä empatian ja ymmärryksen muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tuollaiseen missään töissä törmännyt, mutta ilmeisesti sellaisiakin on.
Tautien tarttumista tuo palkaton päivä kuitenkin lisää, sillä itse ainakin menen siinä tapauksessa töihin sairaanakin, ei kestä rahatilanne palkattomia päiviä.
Peruuttaa sitten vaikka netflix-tilaukset, unohtaa wolttaamisen ja/tai jättää pari baari-iltaa väliin ja kas, siihen 1. saitsupäivän palkattomuuteen onkin taas varaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutusväylän menettäminen kirpaisee oikeasti. Oma suunnitelmani on ollut käydä oman alan yliopistotutkinto, kunhan tulee täyteen kahdeksan vuotta työelämässä. Tämä olisi parantanut työllistymismahdollisuuksiani ja palkkaani. V**un kokoomus.
Tämän on kyllä pahasti ristiriidassa sen kanssa, että halutaan ihmisten pysyvän koulutettuina ja työmarkkinakelpoisina loppuun asti. Parempi, että ihmiset hankkii uuden ammatin tai päivittävät vanhaa osaamista jos vanha ei enää kanna.
Aika outo juttu, ei tämä ole edes EK:n etu.