Siis onko hallitus poistamassa työttömyysturvan suojaosan eli jatkossa työttömän ei kannata tehdä vähäistäkään määrää työtä?
Olisin olettanut, että tämä hallitus nostaisi suojaosaa, jotta erinäiset hanttihommat tai osa-aikatyöt houkuttelisivat ottamaan töitä vastaan. Nyt työtön on voinut tehdä 300 euron edestä työtä ilman että se vaikuttaa työttömyysturvaan. Nyt jos suojaosa poistetaan kokonaan tämä vähentää työllistymisen mahdollisuuksia eli lähinnä kokoaikatyöt tulevat ainoastaan kysymykseen. Petteri Orpo antoi kyllä ymmärtää aikaisemmin että kaikki työ on arvokasta eikä ainostaan kokoaikaiset työt. Moni yritys tarvitsee myös osa-aikatyöläisiä eikä pysty tarjoamaan kokoaikaista työtä. Siksi suojaosaa ei pitäisi poistaa.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on kahdessa työpaikassa osa-aikaisena ja yhteensä saa täydet tunnit. Kaksi yrittäjää ovat keskenään tämän järjestelyn rakentaneet kun kummallakaan ei ollut tarvetta kokoaikaiseen ja toisaalta osa-aikaisia oli vaikea saada. Tai ne lähtivät heti kun saivat paremman työn. Työpaikat aivan vierekkäin ja ystäväni on työssä viihtynyt.
Kyllä tuollainen kelpaisi minullekin, mutta vaatii hyvää tuuria. Yleensä yritykset haluavat työntekijät omien tarpeidensa ja aikataulujensa mukaan ja sijaitsevatkin kaukana toisistaan. Alkaisivatkin hakemaan työntekijöitä yhdessä tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisia ei löydy teollisuudesta. Nyt kaikki osa-aikaiset kaupan ja ravintolan alalta, teille on teollisuustyöpaikka kokoaikaisena tarjolla.
Ei tarvi osata mitään. Minäkin olin siellä kokoonpanotöissä ja vaihtamassa palikkaa työstökoneelle ihan ensimmäisen vuoden opiskelijana. Ihan kädestä pitäen näyttivät, mitä pitää tehdä. Ei ole vaikeaa.
Minä olen teollisuudessa osa-aikaisena työntekijänä. Tienaan n. 3000 €/kk ja se riittää minulle. Siksi pysyn jatkossakin osa-aikaisena.
Työssäni tarvitsee kuitenkin osata "jotain". Työtäni ei pysty tekemään ellei hallitse vähintään perusteita sähkötekniikasta ja konetekniikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eikö Susanna Koskea voisi palkata Issille kokoaikaiseksi siivoojaksi? Miksi sen pitää olla just minä?
Susanna Koski tietysti itse päättää miten hän elää, voi hänet palkata jos hän hakee sinne töihin. Jos haluat lisätuloja, niin pitää tehdä töitä. Luulen että Koskella on enemmän annettavaa kuin siivouspalveluiden tuottaminen.
Nojuu mutta ei kai sitä saa Suomessa myydä laillisesti
Miksi sitten kokoomuslainen Koski saa päättää miten hän elää, mutta minä, nainen myös, en saa päättää miten minä elän?
Miten niiin Koski saa päättää miten elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivooko siis Orpo, että ne työttömät, jotka ennen saattoivat tehdä keikkatyötä, olisivat nyt kokonaan työttömiä?
Ei vaan Orpo toivoo, että he tekisivät edelleen osa-aikatyötä, mutta että heille ei jäisi siitä mitään käteen itselleen.
No ei se nyt ihan noinkaan mene, ettei mitään jäisi käteen. Edelleenkin voi tehdä osa-aikatyötä ja saada osittaista/soviteltua työttömyyspäivärahaa. Jää siitä käteen enemmän kuin että jos ei olisi töissä ja saisi pelkkää työttömyyspäivärahaa.
Suojaosan poisto tarkoittaa vain, että jatkossa kaikki ansiot lasketaan tuloiksi, jotka vaikuttaa päivärahan määrään.
Silloinhan se tarkoittaa, että käteen jää vähemmän rahaa kuin töysin työttömänä eli ei kannata tehdä osa-aikatöitä ollenkaan. Ei kannata tehdä myöskään kokoaikatöitä, koska
- joko niitä ei ole eikä niitä tarjota ollenkaan
- jos tarjotaan niin ne on aina siivousta tai poliitikon/valtion virkamiehen hommia
- luvataan kokoaikaista, mutta sitten käytännössä on osa-aikaistaEi se sitä tarkoita. Aina jää enemmän käteen, jos teet myös töitä. Pitkäaikatyöttömän tai ilman koulutusta olevan voi olla vaikea saada tuon parempia hommia. Jostain kannattaa aloittaa, vaikka niistä osa-aikatöistä.
Ei jää enemmän käteen. Puuttuva osa korvataan toimeentulotuesta.
Toimeentulotukea ei saa läheskään kaikki. Siihen vaikuttaa mm. puolison tulot ja omakin varallisuus.
Seurustella voi ilman että asuu yhdessä tai menee nai mi siin.
Niin, kyllähän alemmat yhteiskuntaluokat tuota harrastaakin. Ei se monelle keskiluokkaiselle oikein sovi. Varsinkaan jos se perhe on jo perustettu ja on jo lapsiakin. Monella on.
Nimenomaan keski-ja yläluokat harrastaa sivusuhteita ja asuu mielummin yksin kuin yhdessä.
Jos ei saa mitään tukia niin ei tarvitse olla orjakaan. Sellaiselle työmarkkinoilta poissa olevalle ei mahda mitään.
Silloin kun olin vasta muuttanut Suomeen, aloin tehdä osa-aikatöitä ensin yhdessä paikassa ja sitten toisessa paikassa, ja sitten vielä kolmannessakin paikassa. Niistä tuli yhteensä ihan hyvin rahaa. Kävin kysymässä, mutta en saanut mitään korvauksia, koska tulot meni yli. Minä sain sellaisen freelance-verokortin, en tiedä onko niitä vielä.
Se oli aika hyvä tapa tutustua erilaisiin työpaikkoihin ja työnantajiin, että teki ensin tuntitöitä. Osassa työpaikoista oli huono henki ja osa oli mukavia. Sitten kun yhdestä mukavasta työpaikasta vapautui vakituinen työ, niin sain sen.
Muutenkaan ei kannata kun jos pääsee ansiosidannaiselle niin se samantien leikataan
Miksi siis yrittää edes ansiosidonnaisille
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin vasta muuttanut Suomeen, aloin tehdä osa-aikatöitä ensin yhdessä paikassa ja sitten toisessa paikassa, ja sitten vielä kolmannessakin paikassa. Niistä tuli yhteensä ihan hyvin rahaa. Kävin kysymässä, mutta en saanut mitään korvauksia, koska tulot meni yli. Minä sain sellaisen freelance-verokortin, en tiedä onko niitä vielä.
Se oli aika hyvä tapa tutustua erilaisiin työpaikkoihin ja työnantajiin, että teki ensin tuntitöitä. Osassa työpaikoista oli huono henki ja osa oli mukavia. Sitten kun yhdestä mukavasta työpaikasta vapautui vakituinen työ, niin sain sen.
Mistä päin maailmaa muutit tänne? Osasitko suomea? Kaikki ei saa noin helposti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkaan ei kannata kun jos pääsee ansiosidannaiselle niin se samantien leikataan
Miksi siis yrittää edes ansiosidonnaisille
No jos vaikka siksi ettei tarvi tehdä töitä? Jos jatkossakin sais sen 200 päivää välillä huilia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on kahdessa työpaikassa osa-aikaisena ja yhteensä saa täydet tunnit. Kaksi yrittäjää ovat keskenään tämän järjestelyn rakentaneet kun kummallakaan ei ollut tarvetta kokoaikaiseen ja toisaalta osa-aikaisia oli vaikea saada. Tai ne lähtivät heti kun saivat paremman työn. Työpaikat aivan vierekkäin ja ystäväni on työssä viihtynyt.
Kyllä tuollainen kelpaisi minullekin, mutta vaatii hyvää tuuria. Yleensä yritykset haluavat työntekijät omien tarpeidensa ja aikataulujensa mukaan ja sijaitsevatkin kaukana toisistaan. Alkaisivatkin hakemaan työntekijöitä yhdessä tuolla tavalla.
Nuo yrittäjät ovat sukulaisia keskenään. Joko serkukset tai veljekset. En muista varmasti kumpia. Varmastikin se helpottanut kun ovat asiaa suunnitelleet. Harvinaista varmasti tuollainen ratkaisu ja onnekas ystäväni kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisia ei löydy teollisuudesta. Nyt kaikki osa-aikaiset kaupan ja ravintolan alalta, teille on teollisuustyöpaikka kokoaikaisena tarjolla.
Ei tarvi osata mitään. Minäkin olin siellä kokoonpanotöissä ja vaihtamassa palikkaa työstökoneelle ihan ensimmäisen vuoden opiskelijana. Ihan kädestä pitäen näyttivät, mitä pitää tehdä. Ei ole vaikeaa.
Kaikille ei löydy niitä teollisuudenkaan kokoaikatöitä.
Yhä harvemmalle riittää niitä teollisuuden töitä.
Vierailija kirjoitti:
Töihin menemisestä on tehtävä kannattavaa nykyään ihmiset tekevät osa-aikatyötä ja nostavat tuet päälle. Tämmönen peli ei vetele kauaa. Meiltä loppuu veronmaksajat maksamasta tätä touhua.
Tämä on hyvin totta. Moni laskee hyvin tarkkaan kuinka paljon voi tehdä jotta voi nostaa samalla maksimaaliset tuet.
Pimeär työt lisääntyy. Nyt jotkut naiset tekee onlyfansillä isoja rahoja ja jotkut myyvät myös pimperoa pimeenä. Kun ajat kovenee ajattelin atleettisena miehenä tehdä samoin tai siis myydä eroottista hierontaa naisille pimeesti. Kyllä töitä tekeville löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menemisestä on tehtävä kannattavaa nykyään ihmiset tekevät osa-aikatyötä ja nostavat tuet päälle. Tämmönen peli ei vetele kauaa. Meiltä loppuu veronmaksajat maksamasta tätä touhua.
Tämä on hyvin totta. Moni laskee hyvin tarkkaan kuinka paljon voi tehdä jotta voi nostaa samalla maksimaaliset tuet.
Moni myös tekee kaikki työt, jotka saa. Silti ei tule riittävästi tuloja eikä tukiakaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Itsekin olen hakenut vanerille, muoville ym. eri tehtaisiin koko Suomessa, mutta ei otettu. Ei myöskään kokoonpanijaksi sellaisiin, joihin ei tarvita ammattiosaamista. Eipä pakkaamon puolellakaan tarvittu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus kun ei ole, että ihmiset tekee muutaman tunnin töitä viikossa ja tienaa tukien kanssa yhdessä saman kuin se ihminen joka tekee täyttä työviikkoa. Mikä tässä on ongelma. Menkää loiset kokopäivätöihin älkääkä kitiskö.
Ongelma on se, että kokopäivätyötä ei ole läheskään kaikille tarjolla.
Jos olisi halukasta (=pakotettua) työvoimaa, niin niitä matalan palkan työpaikkojakin varmasti syntyy. En tiedä onko tämä sitten haluttu kehitys, mutta se on varma, että nykymalliin Suomella ei ole varaa. Tästä on aika vahvat näytöt jo 15 vuoden ajalta. Jokaisen on tehtävä oma osuutensa omien kykyjen mukaan. Rahaa siitä saa ehkä sen verran, mitä ennen on saanut kotona makaamalla.
Tämä on se iso muutos jota hallitus tavoittelee.
Varmasti se on haluttu kehitys niille, joiden on ennen pitänyt maksaa työntekijöille palkkaa. Nyt riittäisi "palkka". Toivottavasti nyt palkkatöissä olevat ymmärtävät, että muutos vaikuttaisi myös heidän palkkaansa, eikä pelkästään työttömiin.
Itse olen palkkatöissä, saan useita tuhansia euroja kuussa. Kerrotko mikä se on se mekanismi, joka vaikuttaa palkkaani, kun työttömiä patistellaan matalan osaamisen ja palkan töihin? Minkä tasoisissa palkoissa tämä alkaa näkyä?
Onneksi olkoon. En tiedä, minkä tasoisissa palkoissa tämä alkaa näkyä, mutta joka tapauksessa niin käy. Moni on kuitenkin ns. tavallisissa töissä.
Kerro nyt mikä on se mekanismi miten tämä vaikuttaa?
Ajattelet varmaan, että jos työntekijöiden määrä kasvaa valtavasti, niin palkat romahtavat. Ei nämä henkilöt ole työllistymässä niihin samoihin töihin joissa on jo työntekijöitä, vaan vielä matalamman palkan töihin, joita ei ole ennen ollut järkevää tarjota, kun saman rahan on saanut kotiin kannettuna.
Kyllä "korkeamman tason tehtävissä" pitäisi olla niin fiksu että huomaa mekanismin itsekin.
1. Irtisanomisia helpotetaan.
2. Tehdään sosiaaliturvasta vastikkeellista.
3. Laitetaan irtisanotut vastikkeellisiin töihin ilman palkkaa.
Miten aiot perustella työnantajalle sen, että sinulle pitää maksaa palkkaa jos työnantajalla olisi mahdollisuus ottaa sinut töihin palkatta. Oleko vaan niin upea tyyppi, että sinun täytyy siksi saada palkkaa, vaikka muut työskentelevät ilman palkkaa.
Miksi juuri sinulle pitäisi maksaa töiden tekemisestä?
Vierailija kirjoitti:
Pimeär työt lisääntyy. Nyt jotkut naiset tekee onlyfansillä isoja rahoja ja jotkut myyvät myös pimperoa pimeenä. Kun ajat kovenee ajattelin atleettisena miehenä tehdä samoin tai siis myydä eroottista hierontaa naisille pimeesti. Kyllä töitä tekeville löytyy
Kokoomuksen ja perussuomalaisten suurin haave on se, että naiset joutuvat myymään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Joku persupoliitikko ehdottikin takavuosina, että etenkin ulkomaalaisten naisten pitäisi ryhtyä seksityöntekijöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Itsekin olen hakenut vanerille, muoville ym. eri tehtaisiin koko Suomessa, mutta ei otettu. Ei myöskään kokoonpanijaksi sellaisiin, joihin ei tarvita ammattiosaamista. Eipä pakkaamon puolellakaan tarvittu...
Kokoaikaiset teollisuuden työt ovatkin haluttuja, eikä niihin todellakaan noin vain mennä
En minäkään välttämättä tule toimeen muiden kanssa ja monen mielestä en sovi työyhteisöön muutenkaan. Olen myös yhtä äkkipikainen kuin vanhempani eli hirveän vaikea luonne enkä siksi tule toimeen hyvin muiden kanssa. Koskikin olisi varmasti parempaa ja helpompaa seuraa kuin minä. Olen myös pitkävihainen! Alan myös ikääntyä itse ja samalla muistuttaa itsekin änkyrää=)