Siis onko hallitus poistamassa työttömyysturvan suojaosan eli jatkossa työttömän ei kannata tehdä vähäistäkään määrää työtä?
Olisin olettanut, että tämä hallitus nostaisi suojaosaa, jotta erinäiset hanttihommat tai osa-aikatyöt houkuttelisivat ottamaan töitä vastaan. Nyt työtön on voinut tehdä 300 euron edestä työtä ilman että se vaikuttaa työttömyysturvaan. Nyt jos suojaosa poistetaan kokonaan tämä vähentää työllistymisen mahdollisuuksia eli lähinnä kokoaikatyöt tulevat ainoastaan kysymykseen. Petteri Orpo antoi kyllä ymmärtää aikaisemmin että kaikki työ on arvokasta eikä ainostaan kokoaikaiset työt. Moni yritys tarvitsee myös osa-aikatyöläisiä eikä pysty tarjoamaan kokoaikaista työtä. Siksi suojaosaa ei pitäisi poistaa.
Kommentit (291)
Edelleenkin ne työpaikat menevät työpaikanvaihtajille eikä työttömille.
Työpaikka hakemuksia lähettänyt ja suurin osa työpaikoista laittaa aina sähköpostilla sinua ei valittu vaan "valittiin maija mehiläinen".
Pienellä paikkakunnalla missä lähes kaikki tuntevat toisensa, kuinka monta kertaa olenkaan katsonut valituksi tulleen henkilön nimeä että kappas, tällähän ON JO ennestään työpaikka siellä x paikassa! Unohtamatta niitä jotka tulevat toiselta paikkakunnalta töihin.
Työpaikat menevät usein työpaikan vaihtajille ja uskallan jopa väittää, että monet esimiehet ja työhakemuksia käsittelevät henkilöt leimaavat henkilön ties miksi, kun huomaavat hakemuksessa hakijan olevan työtön ja ajattelevat "työtön? hänessä täytyy olla jotain vikaa".
Itse sain lähteä työpaikastani kun esimies päätti että määräaikaista työsopimustani ei enää uusita, kokopäivätyötä tekevä minä sain lähteä ja minun työtehtävät jäi tekemään kolme kertaa viikossa/muutama tunti osa-aika työntekijä. Työpaikka sai säästettyä paljon kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka hakemuksia lähettänyt ja suurin osa työpaikoista laittaa aina sähköpostilla sinua ei valittu vaan "valittiin maija mehiläinen".
Pienellä paikkakunnalla missä lähes kaikki tuntevat toisensa, kuinka monta kertaa olenkaan katsonut valituksi tulleen henkilön nimeä että kappas, tällähän ON JO ennestään työpaikka siellä x paikassa! Unohtamatta niitä jotka tulevat toiselta paikkakunnalta töihin.
Työpaikat menevät usein työpaikan vaihtajille ja uskallan jopa väittää, että monet esimiehet ja työhakemuksia käsittelevät henkilöt leimaavat henkilön ties miksi, kun huomaavat hakemuksessa hakijan olevan työtön ja ajattelevat "työtön? hänessä täytyy olla jotain vikaa".
Itse sain lähteä työpaikastani kun esimies päätti että määräaikaista työsopimustani ei enää uusita, kokopäivätyötä tekevä minä sain lähteä ja minun työtehtävät jäi tekemään kolme kertaa viikossa/muutama tunti osa-aika työntekijä. Työpaikka sai säästettyä paljon kuluissa.
Näin se usein menee. Asia on yleisesti tiedossa, mutta silti puhutaan, että työttömät ne on niitä konnia, jotka romahduttavat yhteiskuntamme. Alettaisiinpa puhua asioista rehellisesti. Ehkä joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menemisestä on tehtävä kannattavaa nykyään ihmiset tekevät osa-aikatyötä ja nostavat tuet päälle. Tämmönen peli ei vetele kauaa. Meiltä loppuu veronmaksajat maksamasta tätä touhua.
Niin, eli tehdään keikkailijoista kokoaikaisia työttömiä.
Itsekkin tein keikkana ja osa-aikaisena ja kausityöntekijänä. Ymmärrän että töitä ei aina riitä mutta silloin kannattaa miettiä alan vaihtoa ja etsiä töitä muualta. Itse aloitan hoitajan opinnot nyt syksyllä ja oppisopimus tavoitteena. En oleta että valtion tulee touhuani loputtomiin tukea. Haluan elättää itse itseni ja hoitajilla töitä riittää.
Toivon todella että sinulla on aito kiinnostus uuteen alaasi, etkä tule olemaan niitä lähihoitaja, sairaanhoitaja jne, joilla empatia puuttuu kokonaan ja aito välittäminen IHMISISTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menemisestä on tehtävä kannattavaa nykyään ihmiset tekevät osa-aikatyötä ja nostavat tuet päälle. Tämmönen peli ei vetele kauaa. Meiltä loppuu veronmaksajat maksamasta tätä touhua.
Itsekkin tein keikkana ja osa-aikaisena ja kausityöntekijänä. Ymmärrän että töitä ei aina riitä mutta silloin kannattaa miettiä alan vaihtoa ja etsiä töitä muualta. Itse aloitan hoitajan opinnot nyt syksyllä ja oppisopimus tavoitteena. En oleta että valtion tulee touhuani loputtomiin tukea. Haluan elättää itse itseni ja hoitajilla töitä riittää.
Toivon todella että sinulla on aito kiinnostus uuteen alaasi, etkä tule olemaan niitä lähihoitaja, sairaanhoitaja jne, joilla empatia puuttuu kokonaan ja aito välittäminen IHMISISTÄ.
Voi kuule kyllä minulla empatiaa on olen tehnyt aikaisemmin työtä ihmisten kanssa. Lasten ja vanhusten kanssa. Suurin syyni hakea hoitajaksi on haluni olla turvaamassa vanhuksillemme hyvä hoito. ja tai lapsillemme turvallinen lapsuus. Minua hirvittää ajatella kuka huolehtii vanhuksistamme. Omista vanhemmistani. Kun jos hoitajat loppuvat. Haluan tehdä osuuteni ja toki myös työllistää itseni. Todella loukkaavaa että ajattelet heti pahasti potentiaalisesta tulevasta hoitajasta..
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Eniten huvittaa ne päätökset, joissa lukee m"atti mehiläinen poistuu esteellisenä kokouksesta" ja valituksi tullut on maija mehiläinen. Kun hakee vuosia töitä, niin oppii tuntemaan mahtisuvut eri puolilta Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan kriisi syvenee näiden uudistusten ansiosta. Alalle on joka vuosi tullut aikuisia fiksuja työntekijöitä, jotka on kouluttautuneet alanvaihtajina aikuiskoulutustuella. Nyt kun kyseinen tuki poistuu, myös tuo resurssi katoaa. Toinen todella merkittävä porukka on olleet keikkatyölåiset jotka on omasta elämäntilanteesta johtuen voineet tehdä työvuoroja vain satunnaisesti, työttömyyskorvauksia menettämättä. On esim. sairauksia joiden vuoksi hoitotyötä ei voi kokoaikaisena tehdä.
Aikuiskoulutustuen poisto onkin aivan älytön aivopieru. Nyt monet varsinkin köyhien perheitten lapset menee peruskoulun jälkeen amikseen, koska ajatuksena on hankkia ensin ammatti, jolla saa töitä, pikemmin kuin lukio, joka vain yleissivistävä. Esimerkiksi opiskelevat ensin lähihoitajaksi. Tarkoituksena olla ensin töissä ja jatkaa siitä myöhemmin AMK:hon tai yliopistoon. Tämä urapolku loppuu nyt käytännössä. Ei aikuisena pysty enää Kelan opintotuella opiskelemaan. Siksi työntekijät ja työnantajat on säästäneet ne rahat rahastoon. Aikuiskoulutustukea ei maksa valtio.
Kun ne ei edes ole valtion rahoja, niin miten niitä voi valtio alkaa leikkaamaan?
Aikuskoulutustuki on työssäolevan tuki! Aikuinen voi tehdä työtä ja opiskella samalla. Niin minäkin teen ja moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan työtön joutuu nyt tekemään ja rahoittamaan suojaosan omalla työllään enää verottaja ei kustanna suojaosaa 😆😁😜
Joka johtaa siihen, etteivät he voi siten enää ottaa noita pieniä keikkoja vastaan, joista saa pienet palkkiot. Se suojaosa olisi ollut vain 300 euroa kuussa. Kukaan ei elä sillä.
Toisin sanoen, työttömät jäävät sitten kotiin, koska se on ainoa asia, mitä työttömänä saa tehdä.
Yrittäjät jäävät ilman keikkalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja miten toivon, että RKP kaataa hallituksen
Liitot voisi mennä myös lakkoon tai ainakin järjestää muutaman viikonloppumarssin, jotta ihmiset heräisi siihen, mitä tämä valittu hallitus on nyt tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan työtön joutuu nyt tekemään ja rahoittamaan suojaosan omalla työllään enää verottaja ei kustanna suojaosaa 😆😁😜
Joka johtaa siihen, etteivät he voi siten enää ottaa noita pieniä keikkoja vastaan, joista saa pienet palkkiot. Se suojaosa olisi ollut vain 300 euroa kuussa. Kukaan ei elä sillä.
Toisin sanoen, työttömät jäävät sitten kotiin, koska se on ainoa asia, mitä työttömänä saa tehdä.
Yrittäjät jäävät ilman keikkalaisia.
Osa aletaan maksaa pimeästi. Huomaa ettei hallitus tiedä mitään työttömyydestä. Halutaan vain kyykyttää työttömiä. Tarjoaisivat edes eutanasiaa yhtenä vaihtoehtona. Kivuton lähtö ei paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus kun ei ole, että ihmiset tekee muutaman tunnin töitä viikossa ja tienaa tukien kanssa yhdessä saman kuin se ihminen joka tekee täyttä työviikkoa. Mikä tässä on ongelma. Menkää loiset kokopäivätöihin älkääkä kitiskö.
Ongelma on se, että kokopäivätyötä ei ole läheskään kaikille tarjolla.
Jos olisi halukasta (=pakotettua) työvoimaa, niin niitä matalan palkan työpaikkojakin varmasti syntyy. En tiedä onko tämä sitten haluttu kehitys, mutta se on varma, että nykymalliin Suomella ei ole varaa. Tästä on aika vahvat näytöt jo 15 vuoden ajalta. Jokaisen on tehtävä oma osuutensa omien kykyjen mukaan. Rahaa siitä saa ehkä sen verran, mitä ennen on saanut kotona makaamalla.
Tämä on se iso muutos jota hallitus tavoittelee.
Varmasti se on haluttu kehitys niille, joiden on ennen pitänyt maksaa työntekijöille palkkaa. Nyt riittäisi "palkka". Toivottavasti nyt palkkatöissä olevat ymmärtävät, että muutos vaikuttaisi myös heidän palkkaansa, eikä pelkästään työttömiin.
Itse olen palkkatöissä, saan useita tuhansia euroja kuussa. Kerrotko mikä se on se mekanismi, joka vaikuttaa palkkaani, kun työttömiä patistellaan matalan osaamisen ja palkan töihin? Minkä tasoisissa palkoissa tämä alkaa näkyä?
Onneksi olkoon. En tiedä, minkä tasoisissa palkoissa tämä alkaa näkyä, mutta joka tapauksessa niin käy. Moni on kuitenkin ns. tavallisissa töissä.
Kerro nyt mikä on se mekanismi miten tämä vaikuttaa?
Ajattelet varmaan, että jos työntekijöiden määrä kasvaa valtavasti, niin palkat romahtavat. Ei nämä henkilöt ole työllistymässä niihin samoihin töihin joissa on jo työntekijöitä, vaan vielä matalamman palkan töihin, joita ei ole ennen ollut järkevää tarjota, kun saman rahan on saanut kotiin kannettuna.
Kyllä "korkeamman tason tehtävissä" pitäisi olla niin fiksu että huomaa mekanismin itsekin.
1. Irtisanomisia helpotetaan.
2. Tehdään sosiaaliturvasta vastikkeellista.
3. Laitetaan irtisanotut vastikkeellisiin töihin ilman palkkaa.Miten aiot perustella työnantajalle sen, että sinulle pitää maksaa palkkaa jos työnantajalla olisi mahdollisuus ottaa sinut töihin palkatta. Oleko vaan niin upea tyyppi, että sinun täytyy siksi saada palkkaa, vaikka muut työskentelevät ilman palkkaa.
Miksi juuri sinulle pitäisi maksaa töiden tekemisestä?
Mitähän EU sanoo tähän kaikkeen? EU:ssa ollaan kuitenkin sitouduttu YK:n ihmisoikeusjulistukseen, jossa kielletään " orjuus ja orjakauppa" kaikissa muodoissaan. Kansainvälinen työn määritelmä on myös se, että työ on toimintaa, josta maksetaan palkkaa.
Joko kaikille se 300 tukea palkan päälle tai ei kenellekään. Olemme yhdenvertaisia. Tulorasismi on rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kyllä minulla empatiaa on olen tehnyt aikaisemmin työtä ihmisten kanssa. Lasten ja vanhusten kanssa. Suurin syyni hakea hoitajaksi on haluni olla turvaamassa vanhuksillemme hyvä hoito. ja tai lapsillemme turvallinen lapsuus. Minua hirvittää ajatella kuka huolehtii vanhuksistamme. Omista vanhemmistani. Kun jos hoitajat loppuvat. Haluan tehdä osuuteni ja toki myös työllistää itseni. Todella loukkaavaa että ajattelet heti pahasti potentiaalisesta tulevasta hoitajasta..
Puhu nyt vaan rehellisesti lähihoitajasta, sairaanhoitajaksi kun ei oppisopimuksella voi opiskella. Epämääräistä hämäystä puhua hoitajasta, sellaista nimikettä kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Joko kaikille se 300 tukea palkan päälle tai ei kenellekään. Olemme yhdenvertaisia. Tulorasismi on rasismia.
Onko sun palkka todella yhtä pieni kuin työttömyyskorvaus? Verotuskin on sulle varmaan tulorasismia. Mut hei osallistu innolla talkoisiin että parhaiten tienaava pieni vähemmistö saa enemmän rahaa. Eikös oo kliffaa ja fantsua?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollainen osa-aikainen saa tehtyä sinun entiset kokopäivätyösi, niin olit kyllä hidas ja saamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollainen osa-aikainen saa tehtyä sinun entiset kokopäivätyösi, niin olit kyllä hidas ja saamaton.
Minä tein aikoinaan siivoustyötä, jossa edeltäjä oli irtisanottu ja siinä välissä vähennetty työtunteja. Hänkään ei ollut ehtinyt tehdä työtä hänelle määrätyssä ajassa ja siitä vielä poistettiin tunti. En tietty minäkään ehtinyt sitäkään vähää. Siellä oli kerran muita siivoustyöntekijöitä vahaamassa lattiaa ja sanoivat, että tällaisiin neliöihin pitäisi olla kokopäiväinen siivooja. Mulla oli 2 x 4 tuntia viikossa. Siellä jengi kulki kuraisissa saappaisissa ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus kun ei ole, että ihmiset tekee muutaman tunnin töitä viikossa ja tienaa tukien kanssa yhdessä saman kuin se ihminen joka tekee täyttä työviikkoa. Mikä tässä on ongelma. Menkää loiset kokopäivätöihin älkääkä kitiskö.
Ongelma on se, että kokopäivätyötä ei ole läheskään kaikille tarjolla.
Jos olisi halukasta (=pakotettua) työvoimaa, niin niitä matalan palkan työpaikkojakin varmasti syntyy. En tiedä onko tämä sitten haluttu kehitys, mutta se on varma, että nykymalliin Suomella ei ole varaa. Tästä on aika vahvat näytöt jo 15 vuoden ajalta. Jokaisen on tehtävä oma osuutensa omien kykyjen mukaan. Rahaa siitä saa ehkä sen verran, mitä ennen on saanut kotona makaamalla.
Tämä on se iso muutos jota hallitus tavoittelee.
Varmasti se on haluttu kehitys niille, joiden on ennen pitänyt maksaa työntekijöille palkkaa. Nyt riittäisi "palkka". Toivottavasti nyt palkkatöissä olevat ymmärtävät, että muutos vaikuttaisi myös heidän palkkaansa, eikä pelkästään työttömiin.
Itse olen palkkatöissä, saan useita tuhansia euroja kuussa. Kerrotko mikä se on se mekanismi, joka vaikuttaa palkkaani, kun työttömiä patistellaan matalan osaamisen ja palkan töihin? Minkä tasoisissa palkoissa tämä alkaa näkyä?
Onneksi olkoon. En tiedä, minkä tasoisissa palkoissa tämä alkaa näkyä, mutta joka tapauksessa niin käy. Moni on kuitenkin ns. tavallisissa töissä.
Kerro nyt mikä on se mekanismi miten tämä vaikuttaa?
Ajattelet varmaan, että jos työntekijöiden määrä kasvaa valtavasti, niin palkat romahtavat. Ei nämä henkilöt ole työllistymässä niihin samoihin töihin joissa on jo työntekijöitä, vaan vielä matalamman palkan töihin, joita ei ole ennen ollut järkevää tarjota, kun saman rahan on saanut kotiin kannettuna.
Kyllä "korkeamman tason tehtävissä" pitäisi olla niin fiksu että huomaa mekanismin itsekin.
1. Irtisanomisia helpotetaan.
2. Tehdään sosiaaliturvasta vastikkeellista.
3. Laitetaan irtisanotut vastikkeellisiin töihin ilman palkkaa.Miten aiot perustella työnantajalle sen, että sinulle pitää maksaa palkkaa jos työnantajalla olisi mahdollisuus ottaa sinut töihin palkatta. Oleko vaan niin upea tyyppi, että sinun täytyy siksi saada palkkaa, vaikka muut työskentelevät ilman palkkaa.
Miksi juuri sinulle pitäisi maksaa töiden tekemisestä?
Mitähän EU sanoo tähän kaikkeen? EU:ssa ollaan kuitenkin sitouduttu YK:n ihmisoikeusjulistukseen, jossa kielletään " orjuus ja orjakauppa" kaikissa muodoissaan. Kansainvälinen työn määritelmä on myös se, että työ on toimintaa, josta maksetaan palkkaa.
EU:ssa ollaan todella tyytyväisiä. Nimittäin siellä halutaankin, että joko ollaan kokonaan työttöminä tai vastaavasti jossain EU hallintotyössä. Mitään muita vaihtoehtoja ei ole. YK:ssakin on paljastunut riko ksia, ihmis kauppaa par i tusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Eniten huvittaa ne päätökset, joissa lukee m"atti mehiläinen poistuu esteellisenä kokouksesta" ja valituksi tullut on maija mehiläinen. Kun hakee vuosia töitä, niin oppii tuntemaan mahtisuvut eri puolilta Suomea.
Näin se menee. Aikoinaan omalla paikkakunnallani ihmeteltiin jo paikallisessa lehdessä, kuinka kaupungin talolla vapautuvat työpaikat menevät jo siellä muissa tehtävissä työskenteleville. A sai B paikan ja B meni A paikalle. Ulkopuolisten työhakemukset olivat turhia. Vuosien aikana hallinnossa harvoin, jos koskaan oli työntekijöitä, jotka tulivat muilta paikkakunnalta. Kaupungista löytyy muutama muu työpaikat johon on aina turha hakea, koska et ole siellä ennestään töissä ja vakituinen työntekijä työpaikan sisällä on se kova sana, jos se vakituinen halusi pysyä samassa työpaikassa, mutta halusi vaihtaa työtehtäviä tai sai ylennyksen jolloin toinen työntekijä haki jo hänelle sovittua paikkaa.
Harmi että eivät saa ilman työpaikka ilmoitusta tehdä "maija mehiläinen ja matti meikäläinen vaihtavat työtehtäviä koska tämä on jo päätetty, älkää hakeko tätä avoinna olevaa työpaikkaa". Välttyisi turhat hakemuksien tekeminen, koska itse en aikoinaan ymmärtänyt miksi ne nimet pyöri keskenään.
Suomi on menossa taantumaan. Yrityksiä kaatuu, työttömyys lisääntyy.
Hallitus kurjistaa työttömiä, poistamalla 300 € suoja- osan. Tässä tilanteessa suoja-osaa pitäisi nostaa, jotta jokainen keikka kannattaisi tehdä. Nyt keikkatyöt tehdään täysin kannattamattomiksi. Kuka tätä hallitusta ohjaa?
Jos P. Urpon hallitus saa jatkaa, niin Suomi on täysin romuna. Ihmiset asuvat kaduilla, leipäjonot pitenevät, terveydenhoitoon ei pääse, ihmiset ovat ilman hampaita. " Onnellisin maa" on pian pelkkä vitsi. Orpo haluaa meille Usan yhteiskuntamallin, jossa köyhät palvelevat eliittiä.
Voi luoja miten toivon, että RKP kaataa hallituksen