Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistukea ei sitten enää saa ollenkaan omistusasuntoon

-erittäin-vihainen-
16.06.2023 |

Itse olen keski-ikäinen työtön jota kukaan ei halua töihin. Omistan ainoastaan asunnon, en mitään muuta.
Olen siis täysin varaton muuten.

Käytännössä ilman asumistukea minulle jää kuukaudessa työttömyyskorvauksesta (minimaalinen työmarkkinatuki) alle 200 euroa kuukaudessa elämiseen.

Tästä lähtien joudun siis elämään lopun elämääni sossun rahoilla.

Kommentit (315)

Vierailija
161/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikomuksessa poistaa asumistuki vain omistusasujilta (vain 15 000 taloutta) on kyse Kokoomuksen röyhkeästä yrityksestä varastaa ihmisiltä asunnot (oman äänestäkuntansa sijoittajille),joiden omaksi saamiseksi ovat maksaneet lainaa jopa 20 vuotta. Siksi painotan: toimeentulotukea saa myös omistusasuntoon ja sen haku on helppoa.

Vierailija
162/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei sitä saanut ennen vanhaankaan, en edes tiedä milloin se muuttui"

80-luvulla. Syynä kohonneet asumiskulut,johon syynä tonttimaan ja rakentamisen kallistuminen eli gryndereiden kasvanut ahneus. Suomessa tonttihinta on kalliimpi kuin Hollannissa,vaikka Hollanti on vain Uudenmaan kokoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolle on siis järkevämpää maksaa asumistukea 80% 600 euron vuokrasta kuin

80% 200 euron yhtiövastikkeesta. Selvä. Äänestin perussuomalaisia, mutta nyt 

tuntuu että on petetty. Tai varmaan tuo 80% laskee, en ole jaksanut perehtyä.

Vierailija
164/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on oikein. Tuki niille joilla ei ole omaisuutta.

Päinvastoin tässähän nyt nimenomaan siirretään tukea niille, joilla sitä omaisuutta on muille asti vuokrattavaksi. Tavallinen ihminen köyhtyy, asuntosijoittajat rikastuvat.

Vierailija
165/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikomuksessa poistaa asumistuki vain omistusasujilta (vain 15 000 taloutta) on kyse Kokoomuksen röyhkeästä yrityksestä varastaa ihmisiltä asunnot (oman äänestäkuntansa sijoittajille),joiden omaksi saamiseksi ovat maksaneet lainaa jopa 20 vuotta. Siksi painotan: toimeentulotukea saa myös omistusasuntoon ja sen haku on helppoa.

Toistaiseksi saa. Eiköhän tuohonkin tule sitten aikanaan rajoituksia kun toimeentulotukimenot räjähtävät näiden säästöjen vuoksi.

Vierailija
166/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outoa että aina samat ihmiset haukuttavana. Omistusasujat jotka saavat tukia, pienituloiset, työttömät tai tt-tuen saajat. Silti arvostelevilla itsellään ON omistusasunto? Muilla ei saa olla mitään omaa tai asuntoa? Eivät itse koskaan päädy vuokralle? Ja miten pienituloisimmat koskaan nousevat kuopasta jos kannustin on 0.

Vierailija
167/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyt asunnon ja muutat vuokralle. Problem solved.

... Jotta voi nostaa asumistukea ja kela vaan maksaa jollekulle rikkaammalle?

Onko tuossa nyt sit järkeä..

Toimeentulotukea varten pitää antaa tiliotteet.

täytyy olla tosi köyhä että saa toimeentulotukea

Vierailija
168/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasuri, omistuskämppä, saan asumistukea työkyvyttämyyselääkkeellä nelikakkosena.  Olen siirtänyt rahat ulkomaillle. Hävettää.

Vierailija
169/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistuskämppään ei tulisi saada edes mitään tukia. Nämähän on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole mitään omaa omaisuutta.

Vierailija
170/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli toisekseen summaltaa ihan hyttysen pissa valtameressä koko omistusasujien asumistuki. Eikö nyt oikeasti löydy yhtään järkevämpää leikkauskohdetta?

Vierailija
171/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Omistusasunnon asumistuki on tällä hetkellä keskimäärin 240 €/kk"

Ja vuokra-asunnon lähes 400 €/kk. Omistustalouksia noin 15 000, as.tukikulut yhteensä 37 miljoonaa, vuokratalouksia noin 370 000,as.tukikulut yhteensä noin 1,5 MILJARDIA eli 1500 miljoonaa. Luvut koskevat yleistä asumistukea saaneita eli työikäisiä. Omistustalouksien osuus kaikista (myös eläkeläiset) noin 2 %. Omgelma ei todellakaan ole pikku joukko omistusasujia,joista moni asuntovelaton.

Vierailija
172/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on koko työelämänsä ajan säästänyt omaan kämppään ja tunnollisesti maksanut kaikki erät, kunnes asunto on viimein oma, mutta sitten on jokin elämän epäonni tyyliin sairaus, potkut, konkurssi tai muu vastaava kohdannut, eikä enää pääse takaisin jaloilleen? Tällöin sitten on pakko luopua (jos joku tosiaan lopulta ostaa) siitä elämänsä työstä ja muuttaa vuokralle, jotta rahat - kuten yllä jo mainittiin - valuvat sitten jollekin sijoittajalle?

Ei kuulosta mun Suomelta. Ei ainakaan siltä Suomelta, jota rakennettiin 90-luvun lamaan saakka, kunnes isoherrat veivät tavallisen kaduntallaajan talon. Koetaanko tämä sama nyt sitten uudestaan?

Ehkä vähän julmaa sanoa näin, kun ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta kukaan ei ole luvannut että elämä on aina reilua ja että yhteiskunnan pitää tulla kaikissa vastoinkäymisissä rahallisesti vastaan. Potkut, konkurssi, sairaus on kaikki asioita, joihin on vaikea varautua, mutta jos ne sitten osuvat kohdalleen niin kyllähän niihinkin tilanteisiin on omat tuet vähäksi aikaa. Sen sijaan se, ettei pysty luopumaan asunnosta ja muuttamaan omaa kiinteää omaisuuttaan rahaksi, jotta oma talous kohenisi, on lopulta yksilön ongelma. Rahaa kuitenkin on kiinni asunnossa, toisin kuin vuokralla asujilla, jotka saavat tukia. Omassa asunnossa asuvat ovat paremmassa tilanteesssa, kuin tukea saavat vuokralla asujat. Vuokralla asuvat joutuvat myös muuttamaan halvempaan asuntoon, jos raha elämiseen ei riitä.

Eli säästäväisyydestä rangaistaan, tuhlaavaisuudesta ei! Samalla logiikalla jos rahat eivät riitä vuokraan, eikä halpoja vuokra-asuntoja ole tarjolla, niin muutetaan telttaan!

Näinhän se on aina ollut, typerä tukijärjestelmä, mitä enemmän sössit omat raha-asiasi, niin sitä enemmän saa tukea.

Millä rahalla köyhä muuttaisi työn perässä? Elämisen kannalta välttämättömistä tuista säästäminen palkitaan leikkaamalla seuraavan kuukauden tuesta? Jos saa työmarkkinatukea, niin sen sisäksi työtön voi saada myös asumistukea ja niitä täydentämään tarvitaan vielä toimeentulotukeakin. Perheellisellä tilanne on hieman eri, mutta heillä työn perässä muuttamiseen löytyy muita hankaluuksia.

Vierailija
173/315 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä että vastikkeisiin on annettu tukea. Itse otetaan asuntovelkaa joten jos ei ole varaa maksaa asumistaan itse niin myyköön kämppänsä.

Leikkauslistan paras osa ..

Vierailija
174/315 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä että vastikkeisiin on annettu tukea. Itse otetaan asuntovelkaa joten jos ei ole varaa maksaa asumistaan itse niin myyköön kämppänsä.

Leikkauslistan paras osa ..

Niin, sehän on reilumpaa, että asumistukea maksetaan vuokra-asuntoon, jonka omistaa kasvoton suursijoittaja tai yksityinen sijoittaja.

Vierailija
175/315 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä asumistukea pelkästään vastikkeeseen ole saanut vaan myös asuntolainan korkoihin. Varma tieto.

Vierailija
176/315 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä asumistukea pelkästään vastikkeeseen ole saanut vaan myös asuntolainan korkoihin. Varma tieto.

Sitä saa myös rahoitusvastikkeeseen ja se on törkeää! Tästähän oli 1-2 vuotta sitten, että Kela ei erottele, onko kyse hoitovastikkeesta vai rahoitusvastikkeesta. Yhtä kaikki he tukevat yhtiövastikkeen maksamista. Uskomatonta. Saat jostain vaikka 40 000 ja otat uuden kämpän, jossa yhtiölainaa 70% asunnon hinnasta. Siitä sitten yhtiövastike (hoito+rahoitus) on vaikka 550, niin Kela ottaa tuon asumiskuluiksi huomioon. Eli käytönnössä yhteiskunta maksaa toisten yhtiölainoja. Sama koskee myös remppalainoja.

Tästä on ollut lehdissä. Esimerkiksi:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5caf3bca-1dfc-407c-aac4-3f8f16191…

Vierailija
177/315 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä enemmän tuhlaan, sitä enemmän saan tukia? Jos yritän säästää rahaa, saan rangaistuksen? Todella järkevä puolue tämä Kokoomus.

Vierailija
178/315 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, ettei saa. Mua todella ärsyttää nuo kaikki tukien saajat. Se on ihan epätasa-arvoista niille, jotka yrittää käydä töissä ja sillä maksaa elämisensä.

Vierailija
179/315 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, ettei saa. Mua todella ärsyttää nuo kaikki tukien saajat. Se on ihan epätasa-arvoista niille, jotka yrittää käydä töissä ja sillä maksaa elämisensä.

Mä käyn töissä ja saan asumistukea vuokra-asuntoon. Surkea työ, jossa pieni palkka. Älä viitsi yleistää, että tukien saajat on työttömiä jne. Olisit itsekin voinut saada tukea, jos tiukkaa tekee rahasta.

Vierailija
180/315 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn töissä ja saan asumistukea vuokra-asuntoon. Surkea työ, jossa pieni palkka. Älä viitsi yleistää, että tukien saajat on työttömiä jne. Olisit itsekin voinut saada tukea, jos tiukkaa tekee rahasta.

Sen vielä lisään, että EN asu pääkaupunkiseudulla, ja vuokra alle 600e.