Asumistukea ei sitten enää saa ollenkaan omistusasuntoon
Itse olen keski-ikäinen työtön jota kukaan ei halua töihin. Omistan ainoastaan asunnon, en mitään muuta.
Olen siis täysin varaton muuten.
Käytännössä ilman asumistukea minulle jää kuukaudessa työttömyyskorvauksesta (minimaalinen työmarkkinatuki) alle 200 euroa kuukaudessa elämiseen.
Tästä lähtien joudun siis elämään lopun elämääni sossun rahoilla.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset saavat omistusasuntoihinsa asumistukea, jos eläke on pieni ja asumiskulut jatkuvasti nousevat. Asian voi tarkistaa Kelan sivuilta.
Eläkeläisillä omaisuusraja on 2 000 euroa eli huomattavasti pienempi kuin yleistä asumistukea saavilla 10 000 euroa. Jos eläkeläisellä on tilillä enemmän kuin tuo summa tuki vähennetään omaisuudesta.
Kyllä tuo omistusasunnon tukeminen on aika vähäistä ollut. Juurikin eläkeläisille, joiden ainoa omaisuus on se monesti huonokuntoinen oma asunto, niin sillä pienellä asumistuella voi olla sellainen tulema, että yhteiskunnan rahoja säästyy, jos heitä ei sitten kalliisiin vuokra-asuntoihin laiteta. Ja niitä asuntoja ei oikeasti kukaan osta.
Juuri saatiin myytyä yksi tuollainen perintöasunto haja-asutusalueelta, hintä oli 2000 euroa ja saatte uskoa, että oltiin tyytyväisiä. Vastikin oli 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset saavat omistusasuntoihinsa asumistukea, jos eläke on pieni ja asumiskulut jatkuvasti nousevat. Asian voi tarkistaa Kelan sivuilta.
Eläkeläisillä omaisuusraja on 2 000 euroa eli huomattavasti pienempi kuin yleistä asumistukea saavilla 10 000 euroa. Jos eläkeläisellä on tilillä enemmän kuin tuo summa tuki vähennetään omaisuudesta.
Kyllä tuo omistusasunnon tukeminen on aika vähäistä ollut. Juurikin eläkeläisille, joiden ainoa omaisuus on se monesti huonokuntoinen oma asunto, niin sillä pienellä asumistuella voi olla sellainen tulema, että yhteiskunnan rahoja säästyy, jos heitä ei sitten kalliisiin vuokra-asuntoihin laiteta. Ja niitä asuntoja ei oikeasti kukaan osta.
Juuri saatiin myytyä yksi tuollainen perintöasunto haja-asutusalueelta, hintä oli 2000 euroa ja saatte uskoa, että oltiin tyytyväisiä. Vastikin oli 400 euroa.
Eläkkeensaajan asumistuki säilyy omistusasujillakin. Yleinen asumistuki loppuu omistusasujilta 1.7.2024 hallituksen suunnitelmien mukaan. Vielä sitäkin voi hakea.
Mitä asuntojen arvoon tulee, se on juuri noin. Muuttotappiokunnissa vanhoilla omistusasunnoissa ei ole paljoakaan arvoa ja vastikkeetkin on melkein samoja kuin vuokrat. Arvo voi olla jopa negatiivinen, koska vastikkeista ja kiinteistöveroista ei pääse eroon omistajabedes pois muuttamalla. Joihinkin taloihin ei löydä uutta ostajaa mistään vaikka yhdellä eurolla myisi. Uudistuksella ajetaan näitä asukkaita toimeentulotuen hakijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikoinaan ollut säästäväinen ja saanut säästettyä itselleen asunnon. Yhtiövastike nyt noin 300 euroa, esim. kaksiosta. Asunto myydään ja mennään vuokralle, vuokra esim. yksiöstä n. 600 euroa. Tähän sitten saa sitä asumistukea, mutta omistusasuntoon ei saa! Kumpikohan tulee loppuviimein yhteiskunnalle halvemmaksi? Minä vaan kysyn!
et saa asumistukea jos myyt asunnon, sulla on sitten rahhaa olla omillaan kunnes loppuu. Voit tietenkin humputella ja asua edes muutaman kkden Andalusiassa vuokralla.
Näinpä. Mä lähtisin reissaamaan niillä rahoilla ensin maailman ympäri ja nostaisin loput patjan väliin. Sitten vuokralle ja taas asumistuki juoksee. Tää hallituksen linjaus on kyllä aivan älytön. Jos asuu jossain syrjemmässä eikä asuntoa sa myytyä niin on kyllä äärimmäisen hirveässä tilanteessa. Eihän tässä uskalla omistaa enää mitään kun kaikesta omistamisesta rankaistaan jos paska sattuu tuulettimeen osumaan. Täytyy vaan toivoa ettei sairastu tai vammaudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä asumistukea pelkästään vastikkeeseen ole saanut vaan myös asuntolainan korkoihin. Varma tieto.
Sitä saa myös rahoitusvastikkeeseen ja se on törkeää! Tästähän oli 1-2 vuotta sitten, että Kela ei erottele, onko kyse hoitovastikkeesta vai rahoitusvastikkeesta. Yhtä kaikki he tukevat yhtiövastikkeen maksamista. Uskomatonta. Saat jostain vaikka 40 000 ja otat uuden kämpän, jossa yhtiölainaa 70% asunnon hinnasta. Siitä sitten yhtiövastike (hoito+rahoitus) on vaikka 550, niin Kela ottaa tuon asumiskuluiksi huomioon. Eli käytönnössä yhteiskunta maksaa toisten yhtiölainoja. Sama koskee myös remppalainoja.
Tästä on ollut lehdissä. Esimerkiksi:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5caf3bca-1dfc-407c-aac4-3f8f16191…
Tuo on yksi puoli asiasta. Järkevää voisi olla ollut rajata uuden asunnon rahoitusvastike pois hyväksyttävistä asumismenoista, ei lakkauttaa kaikilta työikäisiltä omistusasujilta koko tukea. Vanhoissa taloissa rahoitusvastikkeita taas tulee mm. jos taloyhtiössä on pahat vesivahingot, jotka pitää korjata. Asunnon arvo voi olla silti miltei nolla, kun arvo voi olla suunnilleen taloyhtiövelkojen kokoinen. Vanhoissa taloissa on loppumattomasti remontoitavaa.
Vierailija kirjoitti:
On oikein että tuki osoitetaan vain VARATTOMILLE ei ole oikein että ihmiset joilla on omaisuutta ja varallisuutta nostavat asumistukea.
Alunperinkin asumistuki on ollut tarkoitettu vähävaraisille ja varattomille jotka asuvat vuokralla.
Lapsilisä ei ole vain VARATTOMILLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein että tuki osoitetaan vain VARATTOMILLE ei ole oikein että ihmiset joilla on omaisuutta ja varallisuutta nostavat asumistukea.
Alunperinkin asumistuki on ollut tarkoitettu vähävaraisille ja varattomille jotka asuvat vuokralla.Asumistuki menee viimekädessä asuntosijoittajille. He eivät ole varattomia. Pitäisikö rakentaa enemmän kunnan tai valtion vuokrataloja vähävaraisille ihmisille?
Asuntosijoittajathan saavat jo monenlaisia verohelpotuksia, mm. remonttikustannuksia ja vuokratappioita voidaan kustannuttaa veronmaksajilla.
Miksi heille on oikein antaa tukea, mutta ei vähävaraisille?
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/vuokratulot/vahennykset/
Miksi Suomessa asunnoista on tehty tällainen bisnesväline? Kaikkienhan on kuitenkin asuttava jossain.
Monet asiat jotka on tehty "alunperin" tietynlaiseksi, on kuitenkin myöhemmin tullut enemmän tai vähemmän jatkuvaksi käytännöksi.
Yksi esimerkki tästä on toimeentulotuki, jota varten nykyisiä hallituksen uudistuksia varten virkamiehet ovat varanneet paljon enemmän rahaa kuin ennen, koska on selvää, että muiden tukien leikkaaminen vie ihmisiä enemmän toimeentulotuen luukulle.
Ja toimeentulotuki on ollut alun perin tarkoitus vielä paljon lyhyempään käyttöön kuin asumistuki.
Taas yksi esimerkki kuinka tavallisen kansan varat siirretään näille kokoomuslaisille, asuntosijoittajille, mehumiljonääreille ja vuorineuvoksille, ja jotkut komppaa vieressä että "hyvä kun laitetaan lusmut viimein töihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikoinaan ollut säästäväinen ja saanut säästettyä itselleen asunnon. Yhtiövastike nyt noin 300 euroa, esim. kaksiosta. Asunto myydään ja mennään vuokralle, vuokra esim. yksiöstä n. 600 euroa. Tähän sitten saa sitä asumistukea, mutta omistusasuntoon ei saa! Kumpikohan tulee loppuviimein yhteiskunnalle halvemmaksi? Minä vaan kysyn!
On tässä sekin puoli, että se, joka on joutunut omistusasunnosta vuokralle ja näkee säästöjensä hupenevan, ehkä tekee kaikkensa sen eteen, että saisi jostain lisätuloja? Jos asuu velattomassa asunnossa, niin siihen saattaa ehkä liian helposti jäädä pötköttelemään työttömyyskorvauksen ja asumistuen turvin. Perheellinen toki ei, koska lapset pitää elättää, mutta sinkku saattaa tuumata, että kyllähän pärjään vähemmälläkin ja vietän leppoisaa vapaa-aikaa.
Ehkä jo se uhka siitä, että omistusasunnosta voi joutua muuttamaan vuokralle, kirittää ihmistä työnhakuun?
Voi saada asumistukea omistusasuntoon ja olla työtön työmarkkinatuella, mutta siitä huolimatta voi hakea aktiivisesti töitä! Miten omistusasunnossa asuminen muka estää työnhaun?
Olen saanut ensimmäistä kertaa elämässäni asumistukea puolen vuoden ajan noin 200 e/kk velattomaan omistusasuntoon. Tuloni ovat olleet pienet, teen keikkaluonteista osa-aikatyötä. Toki aikaisemmin olen tehnyt enemmän työtä ja minulla on ollut 100% vakituinen työpaikka. Ei kai muuten minulla olisi ollut mahdollista ostaa asuntoa tai saada siihen lainaa pankista. Nyt kuitenkin 58 vuoden ikä ja iän tuomat vaivat sekä vammat lapsuudesta lähtien ovat kokoaikaisen työllistymisen esteenä. Lisäksi tiedän että jos saisin 100 % työpaikan niin ei menisi kauan kun joutuisin sairaslomalle. Oma halu on tehdä osa-aikatyötä.
Olin paniikissa kun kuulin että omistusasujien asumistuki on päätetty lakkauttaa. Muutaman sadan euron asumistuen ja osa-aikatyön turvin olen kuitenkin pärjännyt taloudellisesti koska olen elänyt säästäväisesti. Niinpä sitten ilmottauduin TE-toimistoon jossa en ole aikaisemmin ollut asiakkaana. Ja miten kävikään -saan soviteltua työmarkkinatukea joka on puolet enemmän kuin saamani asumistuki ja saan toistaiseksi myös asumistukea. Toki minun pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa mutta aika vaikealta näyttää tämä ikäisen työllistyminen. Ja totuuden nimessä en halua työllistyä kokoaikatyöhön. Siis jatkan osa-aikatyön tekemistä ja vaikka asumistuki omistusasujilta poistettaisiinkin niin tulen toimeen koska saan työmarkkinatukea enemmän kuin aikaisemmin asumistukea. En koe huonoa omaatuntoa tuilla elämisestä koska tähän asti olen ilman tukia ja Kelan asiakkuutta selvinnyt vaikka minulla on 10 % invaliditeetti syntymästäni lähtien.
Toimeentulotuessa ne asumiskulut huomioidaan kuitenkin. Tätähän hallitus halusi.
Jos tämä menee läpi niin tt-tukimenot lähtee nousuun 2024-25. Itsekin realisoin ensin kaiken vähänkin varallisuuden pois näkyvistä patjan alle ja haen tt-tukea jotten joudu heti myymään velatonta omaani. Jos hiukan myöhemmin joudun myymään niin teen muutaman mukavan lomamatkan ja kämpästä saadut rahat katoavat samalla pikavauhtia käteisenä patjan alle. Jonka jälkeen siirryn asumaan vuokrakämppään ja nostan tukia kuin lukutaidoton kultamuna konsanaan. Ikärasismi kun takaa jotten löydä enää töitäkään.
Muutoshan ei koske eläkeläisiä, jotka nytkin saavat asumistukea rahoitusvastikkeeseen.
Tässä on vähän sekin ongelma, että aina vaan isompi siivu taloudellisesta toiminnasta siirtyy sitten käteiseksi. Se taas mahdollistaa kaikenlaisen veronkierron, joka yleistyy alkuun köyhien tarpeesta hallita talouttaan, mutta leviää varmasti myös keskiluokkaan ennen pitkää. Sittenpä ihmetellään, että mikä on kun veroja ei maksa enää kukaan. Ihan sama vaikka alv-prosentti olisi 50, jos ei sitä tilitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tässä sekin puoli, että se, joka on joutunut omistusasunnosta vuokralle ja näkee säästöjensä hupenevan, ehkä tekee kaikkensa sen eteen, että saisi jostain lisätuloja? Jos asuu velattomassa asunnossa, niin siihen saattaa ehkä liian helposti jäädä pötköttelemään työttömyyskorvauksen ja asumistuen turvin. Perheellinen toki ei, koska lapset pitää elättää, mutta sinkku saattaa tuumata, että kyllähän pärjään vähemmälläkin ja vietän leppoisaa vapaa-aikaa.
Ehkä jo se uhka siitä, että omistusasunnosta voi joutua muuttamaan vuokralle, kirittää ihmistä työnhakuun?
Voi saada asumistukea omistusasuntoon ja olla työtön työmarkkinatuella, mutta siitä huolimatta voi hakea aktiivisesti töitä! Miten omistusasunnossa asuminen muka estää työnhaun?
Olen saanut ensimmäistä kertaa elämässäni asumistukea puolen vuoden ajan noin 200 e/kk velattomaan omistusasuntoon. Tuloni ovat olleet pienet, teen keikkaluonteista osa-aikatyötä. Toki aikaisemmin olen tehnyt enemmän työtä ja minulla on ollut 100% vakituinen työpaikka. Ei kai muuten minulla olisi ollut mahdollista ostaa asuntoa tai saada siihen lainaa pankista. Nyt kuitenkin 58 vuoden ikä ja iän tuomat vaivat sekä vammat lapsuudesta lähtien ovat kokoaikaisen työllistymisen esteenä. Lisäksi tiedän että jos saisin 100 % työpaikan niin ei menisi kauan kun joutuisin sairaslomalle. Oma halu on tehdä osa-aikatyötä.
Olin paniikissa kun kuulin että omistusasujien asumistuki on päätetty lakkauttaa. Muutaman sadan euron asumistuen ja osa-aikatyön turvin olen kuitenkin pärjännyt taloudellisesti koska olen elänyt säästäväisesti. Niinpä sitten ilmottauduin TE-toimistoon jossa en ole aikaisemmin ollut asiakkaana. Ja miten kävikään -saan soviteltua työmarkkinatukea joka on puolet enemmän kuin saamani asumistuki ja saan toistaiseksi myös asumistukea. Toki minun pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa mutta aika vaikealta näyttää tämä ikäisen työllistyminen. Ja totuuden nimessä en halua työllistyä kokoaikatyöhön. Siis jatkan osa-aikatyön tekemistä ja vaikka asumistuki omistusasujilta poistettaisiinkin niin tulen toimeen koska saan työmarkkinatukea enemmän kuin aikaisemmin asumistukea. En koe huonoa omaatuntoa tuilla elämisestä koska tähän asti olen ilman tukia ja Kelan asiakkuutta selvinnyt vaikka minulla on 10 % invaliditeetti syntymästäni lähtien.
Olethan sinä Kelan tukia saanut, jos sait asumistukea.
Onpa sulla vaikeeta. Omistat asunnon! Haloo!
Muutat vuokralle. Ei ongelmaa ja kivasti rahaa tilillä.
Eläkeläiset eivät tietenkään ole millään tavalla turvassa tältä uudistukselta. Samassa taloyhtiössä asuvilta kun poistetaan yleinen asumistuki niin maksamatta jäävät vastikkeet tulevat eläkeläistenkin maksettavaksi kun kaikki yleistä asumistukea savat eivät kuitenkaan ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Asumistukea saavat eläkeläiset eivät tietenkään pysty ylimääräisiä vastikkeita maksamaan joten mielenkiintoisia aikoja on luvassa.
Sossu saattaa vaatia sua myymään asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Sossu saattaa vaatia sua myymään asunnon?
Omaa asuntoaan jossa itse asuu ei tarvitse myydä mutta jos taloyhtiöön tulee remontti, sen kustannuksiin ei tukea myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en minäkään ymmärrä, eihän omistusasunnosta tueta kuin yhtiövastiketta, jolla yhtiö kattaa asumisen kulut. Ei siitä asujalle mitään jää tai ei se muuta asuntoa yhtään enemmän omaksi.
Jos muuttaa vuokralle yksityisen omistamaan asuntoon niin vuokra pitää sisällään yhtiövastikkeen ja omistajan voiton. Asumistuella siis tuetaan yksityisiä vuokranantajia, jotka tekevät sillä voittoa mutta ei henkilöä joka asuu omassa asunnossa ja maksaa vain asumisesta.
Mitä järkeä?Minä olen henkilö joka aloitti tämän keskustelun. Asian juuri niin kuin sinä sen kirjoitat.
Minun koko asumistukeni menee yhtiövastikkeeseen ja lisäksi minun maksettava työttömyyskorvauksesta loput.
Kokonaissumma mitä olen saanut yhteiskunnalta käteen on ollut noin 740 euroa kuukaudessa. Tästä on sitten maksettu KAIKKI. Yhtiövastike, sähkö, vesimaksu, nettiyhteys, ruoka, vaatteet ja joitakin (kalliita) lääkkeitä.
Minulla on tapaturman seurauksena pysyvä vajaatoiminta toisessa kädessä. Yhteiskunnan mielestä se ei kuitenkaan ole riittävä peruste esim. sairaseläkkeelle.
Jos joutuisin nyt uudelleen leikkaukseen näiden Orpon hallituksen terveydenhuollon kiristysten jälkeen, en enää selviäisi edes julkisen puolen terveydenhuollon maksuista.
En ole vielä lukenut koko ketjua, kerroitko, minkä kokoinen ja arvoinen asuntosi on ap? Jos se on vaikka kaksio 200 000 euroa, niin kannattaisi myydä se ja ostaa tilalle 2 kpl 100 000 yksiötä. Asut itse toisessa ja toisen vuokraat. Yhtiövastikkeesi on pienempi ja saat käteen nettotuloa ehkä 250 joka kuukausi. Tämä on minun suunnitelmani eläkettä ajatellen.
"Toistaiseksi saa. Eiköhän tuohonkin tule sitten aikanaan rajoituksia kun toimeentulotukimenot räjähtävät näiden säästöjen vuoksi."
Oikeus asumisen tukiin on kirjattu perustuslakiin. Vaatisi siis sen muuttamista. Tuskinpa edes Kokoomuksen röyhkeys siihen riittää.
"Kyllä tuo omistusasunnon tukeminen on aika vähäistä ollut"
Leikkaukset koskevat vain yleistä asumistukea. Eläkeläisten annetaan olla rauhassa,hyvä niin. Joos joku 80-vuotias ajettaisiin ulos kodistaan vaikkapa putkiremppalainan takia,niin voitaisiin puhua jo sadismista.
Ei se automaattisesti läpi mene.