Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??

Vierailija
16.06.2023 |

Eli sairauslomat pitenevät.

Kommentit (500)

Vierailija
461/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi päivää vähintään kannattaa olla pois, muuten menee omasta pussista. Jos tunnet, että torstaina alat tulla kipeäksi, kannattaa perjantaina mennä ainakin yrittämään töihin, lähdet sitten kesken päivän kotiin, jos et jaksa olla. Jos siis on normaalityöaika ma-pe ja viikonloput vapaat.

Meillä töissä joku on joskus ollut esim. migreenin tai pienen flunssan takia yhden päivän pois, mutta sitä ei enää kannata tehdä, kun muutos astuu voimaan.

Ma- ja pe-saikuttajiin tämän pitäisi tehota, mutta kurjaa, että ne, jotka ovat oikeasti kipeitä, joutuvat kärsimään.

Vierailija
462/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisprkleet kuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeekohan tuo lapsi sairaana päiviä myös?

En usko, en ainakaan siitä mainintaa löytänyt.

eikö saa olla 10 pvää vuodessa? jos ja kun lapsi sairas, sitten hätiin kummit, papat, mummot jne

Vierailija
464/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muutos. Jää se laiskuutta saikuttaminen pois.

Jää se krapulapäivä pois joiltakin joilla on tapana pitää se. 

Vierailija
465/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarvitse maksaa palkkaa ekasta sairaslomapäivästä, pitäisikö työntekijän ilmoitusvelvollisuus poissaolosta ensimmäisestä palkattomasta päivästä poistaa :D (Ei oikeasti, vitsiä heitin)

Vierailija
466/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo haittaa? Ei normaali ihminen ole flunssassa tai muuten sairaana yhtenään, jos on niin vastustuskyvyssä on jotain vikaa. Silloin kerran viidessä vuodessa jos nuha iskee niin ei haittaa, vaikka eka päivä olisikin palkaton.

Oletko ollut töissä päiväkodissa?

Olen eri, mutta olen ollut. Vastustuskyky lopulta vain kasvoi siellä ollessa.

Vierailija
467/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kun minä olin siivoojana ei sielläkään ekasta päivästä maksettu jo 2011 vuonna.Ei mitään uutta tuo joillakin aloilla yleensä naispuolisten sama kuin ettei kertynyt pekkasia koska työtunnit päivässä ovat vähän yli 7 tuntia.

Taitaa olla provo. Missään ei ensimmäiseltä päivältä makseta. Mutta miksi työnantajan joka maksaa siis töiden tekemisestä pitäisi maksaa jos et kykene töitä tekemään? Eikö toi ole Kelan tai jonkun muun heinii?

Ei hitto! Oletko ollut itse työelämässä päivääkään tai jos olet itse työnantaja, säälin heikkoa tietämystäsi asioista, mitkä työnantajankin tulee tietää.

Vierailija
468/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.

Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.

Saa paheksua ja alapeukuttaa. Ei muuta faktoja ja lukuja miksikään.

Maksaahan firmanne myös kulut, joita lääkärintodistuksen hakemisesta syntyy jos kerran olette siirtyneet työterveyshuollossa lakisääteiseen minimiin ja vaaditte jokaisesta sairauspoissaolosta kuitenkin todistuksen? Vai oletteko niitä p***apuljuja, jotka pistävät työntekijänsä jonottamaan jo valmiiksi kaaoksessa oleviin päivystyksiin jonkun lappusen takia? Se on hyvä kehua, kuinka firma on säästänyt kuluista jos on niin röyhkeä että on siirtänyt ne yhteiskunnan maksettavaksi.

Nämä asiat on sovittu jo tes-tasolla ja ovat tilannekohtaisesti sovellettavissa.

Kyllä työssäkäyvälläkin on oikeus asioita julkisessa terveydenhuollossa. Hänhän sen kustantaa.

Tottakai on oikeus. Mutta onhan se nyt eri asia mennä hoidattamaan jotain oikeaa sairauttaan kuin mennä siksi, että työnantaja vaatii todistuksen räkätaudista mille ei voi eikä tarvitse sinänsä tehdä mitään ja joka paranee itsestään nopeasti. Olisi ainoastaan kohtuullista, että yritykset myös maksaisivat itse tästä yhteiskunnalle aiheutuvat kulut.

Ja sen kerran jos ja kun olet oikeasti sairas ja sitten tarvitsisit sitä asiointia niin sinne lääkäriin ei meinaa päästä - koska päivystyksessä on ties kuinka paljon näiden k*sipäisten työnantajien työntekijöitä sitä lappua hakemassa.

Meinaatko, ettei terveyskeskuksessa osata priorisoida, vaan että sinne pääsee nuhan vuoksi saikuttajat ihan lääkärille? Ja jätetään apua tarvitseva ilman lääkäriä? Niinkö luulet?

Osataan toki. Ja siksikään ei ole kohtuullista, että työnantaja pistää työntekijänsä sinne päivystykseen tuntikausiksi jonottamaan, kun tämä voisi käyttää sen ajan kotona toipumiseen. Tuskin se päivystyksessä jonon hännillä keikkuminen pöpöstä paranemista ainakaan nopeuttaa.

Meillä saa nykyään olla esimiehen luvalla kolme päivää saikulla, ennen kuin täytyy mennä lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.

Varmasti tämä pysyy jatkossakin, mutta ero on vain siinä, ettei siitä ekasta/yhdestä päivästä makseta.

Vierailija
469/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt jo, tämä ei koske päiväkodissa työskenteleviä eikä tosi montaa muuta. Tes suojaa tämän yli.

Meillä ainakin varhaiskasvatuksen opettajat ovat ovtessin piirissä.

Eli lastenhoitaja saa olla palkallisesti sairas, mutta opettaja ei?

Ja päiväkodeissa kaikki tekevät kaikkea? Vaipat vaihtaa se kuka sattuu olemaan siinä lapsen kanssa jne?

Vierailija
470/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun migreenit alkaa sitten vasta töissä. Käyn tunnin voivottelemassa, että tuntuupa erikoiselta ja sitten tunnin parin jälkeen sanon työnantajalle että lähden kotiin, migreeni.

Työnantajan on maksettava palkka.

Vierailija
471/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.

Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.

Maksaahan firmanne myös kulut, joita lääkärintodistuksen hakemisesta syntyy jos kerran olette siirtyneet työterveyshuollossa lakisääteiseen minimiin ja vaaditte jokaisesta sairauspoissaolosta kuitenkin todistuksen? Vai oletteko niitä p***apuljuja, jotka pistävät työntekijänsä jonottamaan jo valmiiksi kaaoksessa oleviin päivystyksiin jonkun lappusen takia? Se on hyvä kehua, kuinka firma on säästänyt kuluista jos on niin röyhkeä että on siirtänyt ne yhteiskunnan maksettavaksi.

Nämä asiat on sovittu jo tes-tasolla ja ovat tilannekohtaisesti sovellettavissa.

Kyllä työssäkäyvälläkin on oikeus asioita julkisessa terveydenhuollossa. Hänhän sen kustantaa.

Tottakai on oikeus. Mutta onhan se nyt eri asia mennä hoidattamaan jotain oikeaa sairauttaan kuin mennä siksi, että työnantaja vaatii todistuksen räkätaudista mille ei voi eikä tarvitse sinänsä tehdä mitään ja joka paranee itsestään nopeasti. Olisi ainoastaan kohtuullista, että yritykset myös maksaisivat itse tästä yhteiskunnalle aiheutuvat kulut.

Ja sen kerran jos ja kun olet oikeasti sairas ja sitten tarvitsisit sitä asiointia niin sinne lääkäriin ei meinaa päästä - koska päivystyksessä on ties kuinka paljon näiden k*sipäisten työnantajien työntekijöitä sitä lappua hakemassa.

Meinaatko, ettei terveyskeskuksessa osata priorisoida, vaan että sinne pääsee nuhan vuoksi saikuttajat ihan lääkärille? Ja jätetään apua tarvitseva ilman lääkäriä? Niinkö luulet?

Osataan toki. Ja siksikään ei ole kohtuullista, että työnantaja pistää työntekijänsä sinne päivystykseen tuntikausiksi jonottamaan, kun tämä voisi käyttää sen ajan kotona toipumiseen. Tuskin se päivystyksessä jonon hännillä keikkuminen pöpöstä paranemista ainakaan nopeuttaa.

Meillä saa nykyään olla esimiehen luvalla kolme päivää saikulla, ennen kuin täytyy mennä lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.

Varmasti tämä pysyy jatkossakin, mutta ero on vain siinä, ettei siitä ekasta/yhdestä päivästä makseta.

Meilläkin on kolme päivää. Käytänössä olen tehty niin että aina päivä kerrallaan ilmoitettu että yhä huono olo, en palaa töihin.

Minä olen aina ollut sen yhden päivän pois, puolitoista jos sairastanut kesken päivän.

Nykyään se poissa oloni tulee olemaan suoraan kolme. Parantelen itseni kunnolla koska siitä jouduin maksamaan.

Vierailija
472/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?

En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.

Tää on todella epäreilu systeemi nimenomaan hoitohenkilökunnalle, päiväkotien työntekijöille jne jotka joutuu jatkuvasti olemaan tekemisissä kipeiden potilaiden ja asiakkaiden kanssa. Pienituloisia naisia toki yleensä ovat muutenkin, helppohan siitä on leikata.

Täytyy pölliä työpaikalta sitten vähän enemmän jatkossa, että saa omansa pois.

Kaltaisesi rosvot tulevat yrityksille ja kunnalle kalliiksi. Tuo asenne on kummallinen.

Pienyrittäjä jos saa taudin eikä ole kykenevä töihin, saa olla 10 päivää vailla palkkaa. Ei todellakaan reilu systeemi.

Vierailija
473/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä kirjoitti:

Erittäin hyvä uutinen. Loppuu se saikuttamunen.

Työkseni tätä menoa on tullut katsottua. . Suurinosa sairauslomista on turhia.

Onko kukaan teistä kammareissa ajatellut miltä tuntuu maksaa täyttä palkkaa ihmiselle, joka on esim joka viikko sen 1-2 pv pois töistä. Näitä on paljon. Et saa edes antaa potkuja.

Kannattaa miettiä sitä omaa työilmapiiriä jos teillä usestkin on joka viikko pois. Ainakin teillä siellä ilmassa taitas pöpöt levitä (sisäilmaongelma?) koska tuskin te tuossa tapauksessa kaikkien annatte omallailmoituksella poissa olla.

Sellaista se on kun työnataja ei tippaakaan välitä työntekijöistä. Teidän firma taitaa olla niitä joilla rekry koko ajan päällä.

Yrittämistä pitäisi toki helpottaa mutta siihen pitäisi saada säätelyä mitä OSAAMISTA pitää olla että saa olla työntekijöitä.

Nyt peräkylän Pera kuvittelee olevansa kovakin yritysjohtaja kun sillä on joku autohallissa pesemässä renkaita sen puolesta, vaikka hänellä ei ole mitään tietotaitoa koko asiasta.

Ehdottomasti pitäisi olla käytynä läpi työnantajan velvollisuudet. Niihin kuuluu esim että työpaikka on turvaallinen eikä vaaranna tervettä.....

Nämähän ovat laissa kirjattuja asioita ja niistä on ilmoitusvelvoitteet, vaikka miten halveksien suhtautuivat ihmiset "Peräkylän Peraan".

Vierailija
474/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on kolme päivää. Käytänössä olen tehty niin että aina päivä kerrallaan ilmoitettu että yhä huono olo, en palaa töihin.

Minä olen aina ollut sen yhden päivän pois, puolitoista jos sairastanut kesken päivän.

Nykyään se poissa oloni tulee olemaan suoraan kolme. Parantelen itseni kunnolla koska siitä jouduin maksamaan.

Uskot, ettei työnantajasi tule tukkimaan tätä porsaanreikää niin, ettei omalla ilmoituksella olla enää kolmea päivää, vaan passitetaan työterveyteen lääkärin/hoitajan vastaanotolle, kuten omalla alallani.

Toki sielläkin voi käydä ja saada sen kolme päivää saikkua flunssaan, mutta monet kokevat sen työlääksi, koska on vain niin paljon helpompi soitella kotoa ja ilmoittaa, ettei pääse tulemaan.

Vierailija
475/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työehto sopimus. Mitä siellä lukee? JUST luin uutisesta aiheen EI koske 90% suomalaisia. Koskee enemmän niitä aloja jolla ei ole sopimusta. Jos oma ala on sopinut ensimmäisen päivän palkallisena se on myös näin vaikka hallitus neuvotteluissa toisin on sovittu.

Vierailija
476/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minimi saikkuli onkin sitten 2 viikkoa, kerran kuukaudessa. aika hyvät vapaat siis tulossa.

Tee kuten haluat, mutta työterveys ja työnantaja tulee varmasti puuttumaan työkykyysi noin pitkillä sairaslomilla.

Vierailija
477/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosaikuttajille kova paikka. 

Vierailija
478/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?

En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.

Tuo on kyllä totta. Toisaalta olen itse pukkulasten kanssa tekemisissä koko ajan, ja en ole pahemmim sairastellut. Olen useimmat pöpöt aikanani sairastanut ja jonkinlainen immuniteetti siis. Pesen käsiä tosi paljon, pidän kunnosta huolta, syön terveellisesti vältäen ruokia, jotka ruokkivat pöpöjä (esimerkiksi sokeri). Viimeksi oli kuumetta n. 18 kk sitten ja pieni vatsapöpö talvella 2021.

Vierailija
479/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt  kaikki kiireesti pitäämään tämän vuoden pitämättömät sairaslomat kun vielä on aikaa. 

Vierailija
480/500 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi päivää vähintään kannattaa olla pois, muuten menee omasta pussista. Jos tunnet, että torstaina alat tulla kipeäksi, kannattaa perjantaina mennä ainakin yrittämään töihin, lähdet sitten kesken päivän kotiin, jos et jaksa olla. Jos siis on normaalityöaika ma-pe ja viikonloput vapaat.

Meillä töissä joku on joskus ollut esim. migreenin tai pienen flunssan takia yhden päivän pois, mutta sitä ei enää kannata tehdä, kun muutos astuu voimaan.

Ma- ja pe-saikuttajiin tämän pitäisi tehota, mutta kurjaa, että ne, jotka ovat oikeasti kipeitä, joutuvat kärsimään.

Pienessä flunssassa pystyy usean alan töihin ja harva flunssa tai mahatauti paranee yhdessä päivässä niin, että olisikin heti seuraavana päivänä työkykyinen tai ettei tartuttaisi sitä muihin.

Moni flunssa tarttuu jo itämisvaiheessa, kun itsellä ei vielä välttämättä ole edes oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi