Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?
En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.Se yksi päivä ei talouttasi kaada.
Entä jos tuo toistuu kuukausittain? Kyllä se alkaa jo tuntua.
Sit et ole ihan kunnossa.
En ole siis tuo päiväkodissa töissä oleva, mutta itse olen sairastellut lapsen saamisen jälkeen aivan älyttömän paljon. Voi vain kuvitella miten päiväkodissa töissä olevat altistuvat taudeille, kun lapset niitä kotiinkin kantavat.
No mitä sitten? Jatkossa eka päivä palkaton.
Mulle jäi epäselväksi se, että miten sairausloma tuosta vaan pitenee. Käsittääkseni lääkäri määrää sen sairausloman, et sinä vaikka olisitkin lääkäri itsellesi.
Päiväkodissa tulee väkisinkin saikkuja, kun pöpöt jyllää. Orpon erityisavustaja on muuten koulutukseltaan lastentarhanope, mutta vähättelee päiväkotityöntekijöiden arkea. On kirjoittanut hesariin joskus mielipidekirjoituksenkin aiheesta omalla nimellään. Kylmä emäntä ja enbusken exä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.
Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.
Toki firmat saa vapaasti maksaa jos massia riittää, mutta jos nyt jostain pitää säästöjä etsiä että säilyy niillä työtä tekevillä työpaikka, niin me löysimme hyvän kohteen.
Saa paheksua ja alapeukuttaa. Ei muuta faktoja ja lukuja miksikään.
Eli sairastuneen selkänahasta revitään tuotto yritykselle. Kuka tuollaisessa paikassa haluaa olla töissä? Ei kannatakaan jos noin heikoissa kannatuimissa on yrityksen talous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää olla 2 päivää saikulla vähintään
Varmaan jos niin sairas on, että pitää olla pois töistä, niin harvoin se päivässä on ohi.
Monesti oksennan migreenissä (puhekyky häiririintyy, näkökentässä sahalaidat jne) päivän, mutta seuraavana jo olen toimintakykyinen.
Mutta ei. Töissä en pystyisi olemaan.
No, ehkä työpaikan vessanlattialla maaten? No toisaalta, ehkä se olisi sitten asiallinen syy (painava syyn ei tarvitse enää olla) irtisanomiseen, kun en hoida työtehtäviäni työajalla vaan siis olisin siellä vessan lattialla.
Juu eli kuka ottaa takkiin? Työtekijä tietysti.
Duunari on kipeä ja köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeittäin hyvä uudistus. Krapulapäivät vähenee kun enää ei saa palkkaa migreenistä
Migreeni on sairaus, jonka kanssa elämä on ihan helvettiä. Pitää olla aika idiootti juoppo, jos keksii itselleen migreenin ja valehtelee työnantajalle
No sitähän ne on. Juoppoja nimenomaan.
Meillä ainakin lukee jossain, että migreenistä tulee olla alkuperäiseltä lääkäriltä todistus migreeniperäisen sairauden olemassaolosta. Ei voi saada saikkua tai lääkäriä kirjoittamaan todistusta, ellei tieto taudista ole ylhäällä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?
En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.Se yksi päivä ei talouttasi kaada.
Entä jos tuo toistuu kuukausittain? Kyllä se alkaa jo tuntua.
Sit et ole ihan kunnossa.
En ole siis tuo päiväkodissa töissä oleva, mutta itse olen sairastellut lapsen saamisen jälkeen aivan älyttömän paljon. Voi vain kuvitella miten päiväkodissa töissä olevat altistuvat taudeille, kun lapset niitä kotiinkin kantavat.
No mitä sitten? Jatkossa eka päivä palkaton.
No ihan vaan sitä, että tämä osuu nyt ainakin aika pahasti sellaiseen ryhmään, joka on jo muutenkin tiukilla ja jotka eivät voi tehdä kipeinä etätöitä. Palkka on myös huono. Lisäksi altistuvat aika paljon enemmän taudeille, kuin monessa muussa työssä. Jonkun on ne lapset kuitenkin hoidettava, että vanhemmat voivat käydä töissä. Tämä nyt vain esimerkkinä, kun ketjussa tuli esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.
Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.
Toki firmat saa vapaasti maksaa jos massia riittää, mutta jos nyt jostain pitää säästöjä etsiä että säilyy niillä työtä tekevillä työpaikka, niin me löysimme hyvän kohteen.
Tämä on se fakta! Joudun itse järjestelemään poissaolevien työt muille Omailmoituksella osa on säännöllisesti pois töistä. Osa ei silti koskaan.
Miten ammattitaidotonta porukkaa teidän yrityksen HR:ssä? Kun kumpikaan teistä tai heistä ei tiedä ettei sillä omailmolla tarvitse antaa olla poissa, etenkään sellaisen joka sitö usein käyttää.
Uskokaa nyt jo, tämä ei koske päiväkodissa työskenteleviä eikä tosi montaa muuta. Tes suojaa tämän yli.
Vierailija kirjoitti:
Miten sairauslomat muka pitenevät? Suomessahan ei malteta olla pois töistä edes influenssassa koska kaikki luulevat olevansa niin korvaamattomia. Palstallakin aina flunssakaudella valitetaan että "kauhea räkätauti mutta pakko olla töissä!!"
Niin on totta että Suomessa ollaan usein hyvin työorientoituneita. Tämä uudistus murentaa sitä ja lojaliteettiä työnantajaa kohtaan joka tämän ottaa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sairastuneen selkänahasta revitään tuotto yritykselle. Kuka tuollaisessa paikassa haluaa olla töissä? Ei kannatakaan jos noin heikoissa kannatuimissa on yrityksen talous.
Saikuttavilla ja tehottomilla työntekijöillä, jotka saa muutenkin jatkaa vain säälistä, on aina tuo selkänahka josta muka jotain revitään. Kovat on luulot itsestä.
Oikeasti hyvän ja tehokkaan työntekijän saikuista ei mitään karenssipäiviä oteta silloin harvoin kun sairastavat. Kaikessa hiljaisuudessa maksetaan niin kuin ei saikkua olisikaan. Mutta jatkossa voidaan ottaa se eka päivä varastohyllyjen välissä lusmuavilta, joilla muutenkin tuppaa olemaan noita täsmäsaikkuja juhannusta edeltävänä torstaina tai helatorstain ja lauantain välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kyse ole välttämättä yrittäjänkään kannalta edes siitä, että apua kun tulee sairaspäivän kuluja maksettavaksi (siitä saanee ainakin osan haettua Kelalta nytkin korvaukseksi, tai näin olen ymmärtänyt). Onko se sitten kiva, kun se sun asiakaspalvelija on hirveessä flunssassa, eikä viitsi menettää päivän palkkaa ja väkisin palvelee asiakkaitasi räkäisenä, yskäisenä ja ehkä kuumeessa, ettei hänellä järkikään kulje. Menettää asiakkaat alta aikayksikön, että olis ehkä tullut halvemmaksi vaan maksaa siitä, että asiakaspalvelija lepää pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi epäselväksi se, että miten sairausloma tuosta vaan pitenee. Käsittääkseni lääkäri määrää sen sairausloman, et sinä vaikka olisitkin lääkäri itsellesi.
Onkohan minulla ikinä ollut lääkärin kirjoittamaa sairaslomaa? Olen ollut omallailmoituksella ja sh kirjoittamalla.
Kerroin jo tuolla aiemmin että olin tämän viikon tiistain saikulla ja keskiviikkona palasin tekemään kevyesti töitä kun ajatus jos kulki. Jos palkastani jatkossa otetaan pois se yksi päivä niin aiom kyllä lepäillä sitten ne loput enkä palaa töihin ennen kuin olen kokonaan kunnossa.
Nyt on vieläkin flunssaa, voin tehdä töitä kotoa joten olen tehnyt. Jatkossa jos vointini ei ole täysin terve haen sen kolmen päivän jälkeen sitä saikkua. Minä menetän rahaa kun sairastun joten aion parantaa itseni kunnolla.
Kuukautiskipupäivästä tulee kaksipäiväinen, jos työpaikka lähtee tuohon pelleilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikuttavilla ja tehottomilla työntekijöillä, jotka saa muutenkin jatkaa vain säälistä, on aina tuo selkänahka josta muka jotain revitään. Kovat on luulot itsestä.
Oikeasti hyvän ja tehokkaan työntekijän saikuista ei mitään karenssipäiviä oteta silloin harvoin kun sairastavat. Kaikessa hiljaisuudessa maksetaan niin kuin ei saikkua olisikaan. Mutta jatkossa voidaan ottaa se eka päivä varastohyllyjen välissä lusmuavilta, joilla muutenkin tuppaa olemaan noita täsmäsaikkuja juhannusta edeltävänä torstaina tai helatorstain ja lauantain välissä.
Semmoinen voimafantasia sieltä sitten. Kauan luulet että se ammattitaidoton HR saa olla töissä tuolla taktiikalla? Pösilöt ei edes tajua että ne työntekijät on ihmisiä jotka puhuu toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kyse ole välttämättä yrittäjänkään kannalta edes siitä, että apua kun tulee sairaspäivän kuluja maksettavaksi (siitä saanee ainakin osan haettua Kelalta nytkin korvaukseksi, tai näin olen ymmärtänyt). Onko se sitten kiva, kun se sun asiakaspalvelija on hirveessä flunssassa, eikä viitsi menettää päivän palkkaa ja väkisin palvelee asiakkaitasi räkäisenä, yskäisenä ja ehkä kuumeessa, ettei hänellä järkikään kulje. Menettää asiakkaat alta aikayksikön, että olis ehkä tullut halvemmaksi vaan maksaa siitä, että asiakaspalvelija lepää pari päivää.
Kela korvaa vain osan sairauskuluista ja työterveyden kustannuksista. Ja niidenkin hakemisessa on omat kiharansa. Pitää hakea ajoissa ja tth:n toimintasuunnitelman on oltava tietynlainen jne. Vain pitkistä yli 10 päivän saikuista saa osan takaisin, mutta vain pienen osan. Työterveyshuollon kustannuksista saa osan takaisin vasta seuraavana vuonna, joten ei siitä paljon iloa yritykselle ole. Työaikaa menee hakemiseen kun pitäisi ehtiä keskittymään ydinosaamiseen. Tehotonta ja turhaa.
Parempi olisi kun kaikki sairastaminen siirrettäisiin Kelan maksettavaksi eikä mitään sairausajan palkkaa olisi olemassakaan.
Kas kun ei hautuumaallekin saa palkkaa maksaa. Suomessa varmaan sellainenkin vielä keksitään, että kuolleillekin työntekijöille pitää maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan minulla ikinä ollut lääkärin kirjoittamaa sairaslomaa? Olen ollut omallailmoituksella ja sh kirjoittamalla.
Kerroin jo tuolla aiemmin että olin tämän viikon tiistain saikulla ja keskiviikkona palasin tekemään kevyesti töitä kun ajatus jos kulki. Jos palkastani jatkossa otetaan pois se yksi päivä niin aiom kyllä lepäillä sitten ne loput enkä palaa töihin ennen kuin olen kokonaan kunnossa.
Nyt on vieläkin flunssaa, voin tehdä töitä kotoa joten olen tehnyt. Jatkossa jos vointini ei ole täysin terve haen sen kolmen päivän jälkeen sitä saikkua. Minä menetän rahaa kun sairastun joten aion parantaa itseni kunnolla.
Mä taas en jotenkin kehtaa olla omalla ilmoituksella, vaikka voisinkin. Useimmiten yritän tehdä kipeänäkin etätöitä. Kerran oli räkäisenä jotenkin niin huono olo, kun yritin tehdä etätöitä, ettei hommasta tullut mitään. Olin koeajalla, enkä kehdannut olla pois omalla ilmoituksella, niin lähdin työterveyteen. Sanoin lääkärille, että anteeksi, että kuormitan systeemiä, mut tarvisin saikkulapun. Lääkäri katsoi mua hetken ja kysyi, että paljonko on kuumetta. Sanoin, että ei kai mulla sellaista.. noh, oli 39 astetta. Ja sitten todettiin todella pahaksi mennyt poskiontelontulehdus ja sain antibiootit. Lääkäri vielä ihmetteli, että enkö todella itse tajunnut olevani niin sairas.
Että joopa joo. Jos vielä olis riski palkanmenetyksestä, niin olis varmasti tuokin lääkärikäynti jäänyt tekemättä ja töitä vaan olisin puskenut, kunnes olisin saanut jonkun sydänlihastulehduksen.
Mitä väliä jollain yhden päivän palkalla kun teillä on kuitenkin töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen voimafantasia sieltä sitten. Kauan luulet että se ammattitaidoton HR saa olla töissä tuolla taktiikalla? Pösilöt ei edes tajua että ne työntekijät on ihmisiä jotka puhuu toisilleen.
Millä perusteella on kyse ammattitaidottomuudesta? Palkitsemisjärjestelmiä on täysin mahdollista luoda. On luvallista palkita työntekijöitä, joilla ei ole saikkuja ollenkaan, tai joilla niitä on tosi vähän. Joulubonus niille, joilla ei ole saikkuja, ja vähän pienempi niille, joilla on max kaksi sairauspäivää. Toimii.
Firmoissahan juuri työntekijät on aivan kypsiä näihin uhoaviin täsmäsaikuttajiin.
Miten sitä noin vain saa viikkoa salkkua kun eihän työterveys tai sh terveyskeskuksessakaan kirjoita kun pari päivää. Ja esimiehelle tulee soittaa joka aamu tilanne, jossa eipä onnistuisi viikon salkku, ellei joku pahempi röhä päällä.