Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??
Kommentit (500)
Tulee tämä uudistus mun työnantajalle kalliiks. Meillä ns matalan kynnyksen saikut eli heti ku veto pois, niin päiväksi kotiin lepäämään ja tämän seurauksena ei juurikaan ole pidempiä saikkuja. Aiemmin oli ihan perusflunssa saikkujaki reilu vkon mittaisina. Kyllä käytäntö on osoittanut sen, että heti kun kolottaa ja lepää hetken, niin ehkäistään ns kunnon taudin päälle iskeminen. Lisäksi ei tarvitse stressata kun tietää, että on ok olla yksi pv pois jos oikeesti on ihan poikki. Itse ollu kahden vuoden aikana yhden pvn poissa. No jatkossa sit suoraan väh viikon saikulle. Kolme pvää omalla ilmoituksella ja sit kolme lääkärintodistuksella. Ihan niinku sillon joskus ennen vanhaan kun meininkinä oli et hyvä työntekijä tulee töihin vaikka pää kainalossa!
No, sitten olen vaan etätöissä. Ikävä työtehon kannalta, mutta elämä on 🤓
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta nyt on matalampi kynnys ottaa palkaton vapaa. Syyllisyys ei paina kun ei palkkaakaan makseta.
Niin kai, mutta äkkiäkös työnantaja päättää, ettei katsele omalla ilmoituksella saikuttelelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä päivää ei kannata enää sairastella. Saman tien pari-kolme niin saa rahalle vastinetta.
No mutta miksi pitää sairastella turhaan? Sehän on laiskuutta.
Olen eri, mutta mitä hitsiä? Ei kukaan VALITSE sairastua. Ehkä jotkut huijaavat, mutta moni ei. Itsekin olen sairastellut lapsen myötä paljon. Osan olen ollut saikulla, osan tehnyt etänä sairaana. Tämä asia ei koske minua, sillä tessissäni on määrätty palkalliset sairaudet. Mutta jos joku töissä sanoisi minun sairastelevan turhaan, niin menisin kyllä seuraavaksi vääntämään ripulit tai räkäkuumeaivastelut ihan paikan päälle.
Kyllähän tämä on kokkareiden märkä uni - ei palkkaa sairaille ja voit antaa potkut heti, jos työntekijän naama ei miellytä tai joku vaan ihan noin muuten vaan ärsyttää.
Tämä on niin törkeää ja ihmisarvon vastaista touhua, että vaikka olen yleensä rauhaa rakastava ihminen, niin toivon, että joku pian näyttäisi Orvolle, Purralle ja Essayahlle, miltä lopullinen ratkaisu näyttää
Koronasulkujen aikaan puhuttiin, että jos tästä jotain hyvää jää käteen tulevaisuuteen, niin se, että ihmiset tajuavat pysyä kotona eivätkä tule tartuttamaan muita kipeänä.
Työntekoon piti kai kannustaa, eikä tehdä siitä vaarallisempaa ja kuluttavampaa? Tätä tietysti jokainen perussuomalaisten ja kokoomuksen äänestäjä haluaa, kun ei koske työnteko itseä kun voi vaan omistaa ja elää muiden työllä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se yhden päivän sairastelu on, ilmoitetaan maanantai aamulla että sairas, samaten perjantaina. Hyvä suunta- Rehelliset ihmiset ei toimi tietenkään noin.
No ei meillä ainakaan kukaan ole viikonloppuna vastaamassa töissä puhelimeen vaikka olisi sairastunut jo perjantai-iltana ja maanantaina saa sitten soittaa olevansa kipeä. Mutta sehän on lusmuilua vaan
Vierailija kirjoitti:
Tulee tämä uudistus mun työnantajalle kalliiks. Meillä ns matalan kynnyksen saikut eli heti ku veto pois, niin päiväksi kotiin lepäämään ja tämän seurauksena ei juurikaan ole pidempiä saikkuja. Aiemmin oli ihan perusflunssa saikkujaki reilu vkon mittaisina. Kyllä käytäntö on osoittanut sen, että heti kun kolottaa ja lepää hetken, niin ehkäistään ns kunnon taudin päälle iskeminen. Lisäksi ei tarvitse stressata kun tietää, että on ok olla yksi pv pois jos oikeesti on ihan poikki. Itse ollu kahden vuoden aikana yhden pvn poissa. No jatkossa sit suoraan väh viikon saikulle. Kolme pvää omalla ilmoituksella ja sit kolme lääkärintodistuksella. Ihan niinku sillon joskus ennen vanhaan kun meininkinä oli et hyvä työntekijä tulee töihin vaikka pää kainalossa!
Ei teidän työpaikalla ole mikään pakko ottaa saikkukarenssia käyttöön. Työnantaja saa jatkaa entiseen tapaan sairausajan palkan maksamista tai maksaa vaikka kolminkertaisen palkan saikulta jos haluaa. Tarkoitus on vain mahdollistaa karenssi niille työpaikoille, joissa sitä kipeästi tarvittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olipa helvetin tyhmä päätös. Nyt monella ei ole vara sairastaa yhtään ja ovat siksi viimeisillä voimillaan kipeänä töissä sairastuttaen koko työyhteisön.
Hyvin ajaa Kokoomus palkanmaksajien etua. NOT, 😂😂😂😂
Ei kai kukaan niin naiivi ole, että on kuvitellut Kokoomuksen ajavan työtätekevien pieni-keskipalkkaisten etuja?
Sitä saa mitä tilaa ja tällä mennään seuraavat vuodet.
Onkohan tätä kukaan miettinyt ihan loppuun asti?
Nykyisessä systeemissä olen esim. flunssassa ollut matalalla kynnyksellä pois työstä, mutta ihan minimipäivät (ne, jolloin kuumetta). Jatkossa aion olla kyllä suorilta vähintään 3 päivää ja jos tuo palkaton saikkupäivä ei koske yli 5 pv:n sairaslomia, niin tokihan haen lääkäriltä pidemmän sairasloman aina, kun mahdollista.
Eiku, ainiin... Työnantajalle riittää jatkossa pelkkä "asiallinen syy" irtisanomiseen. Oikeuskäytäntö näyttänee, onko liiallinen saikuttaminen sitä. Tätäkö sillä ajateltiin?
Vierailija kirjoitti:
mulla krapula kestää 2 päivää, joten ei haittaa
eka päivä palkaton kalliiksi tulee ! 🥰
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä systeemissä olen esim. flunssassa ollut matalalla kynnyksellä pois työstä, mutta ihan minimipäivät (ne, jolloin kuumetta). Jatkossa aion olla kyllä suorilta vähintään 3 päivää ja jos tuo palkaton saikkupäivä ei koske yli 5 pv:n sairaslomia, niin tokihan haen lääkäriltä pidemmän sairasloman aina, kun mahdollista.
Eiku, ainiin... Työnantajalle riittää jatkossa pelkkä "asiallinen syy" irtisanomiseen. Oikeuskäytäntö näyttänee, onko liiallinen saikuttaminen sitä. Tätäkö sillä ajateltiin?
minimikynnys oli koronahysteeriassa lue thl:n sivuilta ohjeet. saat olla jopa kuumeessa töissä, jos muuten kunto kestää
vai tarvitko tuttipullon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minimikynnys oli koronahysteeriassa lue thl:n sivuilta ohjeet. saat olla jopa kuumeessa töissä, jos muuten kunto kestää
vai tarvitko tuttipullon?
Olen elintarvikealalla töissä. En saa.
Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.
Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.
Toki firmat saa vapaasti maksaa jos massia riittää, mutta jos nyt jostain pitää säästöjä etsiä että säilyy niillä työtä tekevillä työpaikka, niin me löysimme hyvän kohteen.
Saa paheksua ja alapeukuttaa. Ei muuta faktoja ja lukuja miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työpaikalle tulee joku riemuidiootti tulevaisuudessa vaikka vatsaa jo vähän kouristaa ja saa noron kaikkiin tartutettua niin voi riemua. Ensinnäkin haittaa jo työyhteisön toimintaa kun moni putoaa yhtä aikaa. Lisäksi kyseistä henkilöä vihataan sen jälkeen. Saihan muut tartutettua ja lisäksi aiheutti muillekin ansionmenetyksiä.
Tartuntataudit tarttuu. Aina tähänkin saakka on taudin saanut joltain ihmiseltä, eikä ketään silti "vihata". Nämä jutut on nyt aivan lapsellista reaktiota tähän karenssiasiaan. Kasvakaa aikuisiksi.
Sinä tässä ainoa lapsellinen pelle olet. Ja tästä on esimerkkejä Ruotsistakin - pienipalkkaiset hoitajat menivät koronassa vanhainkotiin, kun ei ollut varaa olla pois ja tartuttivat tautia. Tämä tästä seuraa meilläkin.
jaa, meinaatko ettei koulun työntekijät alistuisi koko ajan kaikille räille ja suljetussa tilassa usealle sadalle koko ajan? Joka ryhmässä on aina joku niistäjä tms Kumma kyllä opettajat on silti vähiten poissaoleva henkilöstö sairaslomissa ja sairaanhoitajat ihan omissa sfääreissään saikuttamisessa
tutkimus löytyy googlella kunnallisen alan poissaolot ammattikunnittain
ja tilasto ennen koronaa siis.
tässä esimerkiksi yksi
Hoitotyö on erilaista kuin opettajan työ. Eivät opet ole niin läheisesti tekemisissä oppilaiden kanssa kuin hoitsut hoidettavien kanssa eivätkä tee oppilaiden kanssa yhtä pitkää päivää.
ai ei ole? hoitsu voi pukea hanskat ja maskin open kaulaan tullaan kysymättäkin (alakoulu) ja luokissa yskitään vapaasti.. Opet on myös siellä rakennuksessa 8-16, vaikka opetusta ei olisi noin paljon..
kummasti vaan silti ne opet on 5 vähemmän pois töistä kuin hoitajat
Yhdessä tutkimuksessa todettiin se, että opettajien poissaolojen vähyyteen oli syynä että, ovat uskollisia työlle ja eivät jää jokaisesta asiasta pois töistä.
Meneekö nämä (tulevan) hallituksen kaavailut voimassaolevien työehtosopimusten ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työpaikalle tulee joku riemuidiootti tulevaisuudessa vaikka vatsaa jo vähän kouristaa ja saa noron kaikkiin tartutettua niin voi riemua. Ensinnäkin haittaa jo työyhteisön toimintaa kun moni putoaa yhtä aikaa. Lisäksi kyseistä henkilöä vihataan sen jälkeen. Saihan muut tartutettua ja lisäksi aiheutti muillekin ansionmenetyksiä.
Tartuntataudit tarttuu. Aina tähänkin saakka on taudin saanut joltain ihmiseltä, eikä ketään silti "vihata". Nämä jutut on nyt aivan lapsellista reaktiota tähän karenssiasiaan. Kasvakaa aikuisiksi.
Sinä tässä ainoa lapsellinen pelle olet. Ja tästä on esimerkkejä Ruotsistakin - pienipalkkaiset hoitajat menivät koronassa vanhainkotiin, kun ei ollut varaa olla pois ja tartuttivat tautia. Tämä tästä seuraa meilläkin.
jaa, meinaatko ettei koulun työntekijät alistuisi koko ajan kaikille räille ja suljetussa tilassa usealle sadalle koko ajan? Joka ryhmässä on aina joku niistäjä tms Kumma kyllä opettajat on silti vähiten poissaoleva henkilöstö sairaslomissa ja sairaanhoitajat ihan omissa sfääreissään saikuttamisessa
tässä esimerkiksi yksi
Hoitotyö on erilaista kuin opettajan työ. Eivät opet ole niin läheisesti tekemisissä oppilaiden kanssa kuin hoitsut hoidettavien kanssa eivätkä tee oppilaiden kanssa yhtä pitkää päivää.
ai ei ole? hoitsu voi pukea hanskat ja maskin open kaulaan tullaan kysymättäkin (alakoulu) ja luokissa yskitään vapaasti.. Opet on myös siellä rakennuksessa 8-16, vaikka opetusta ei olisi noin paljon..
Yhdessä tutkimuksessa todettiin se, että opettajien poissaolojen vähyyteen oli syynä että, ovat uskollisia työlle ja eivät jää jokaisesta asiasta pois töistä.
No ei asia varmaan ihan noin yksioikoinen ole?
100% tuen tätä uudistusta Loppuu ne kuntatyöntekijöiden yhden päivän selkävaivat, nuhat, yskät, vatsataudit
hyvä päätös!Kiitos hallitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä esimerkiksi yksi
No ei asia varmaan ihan noin yksioikoinen ole?
Ei tietenkään, kyllähän saikkusaikuttajilta aina selitykset löytyy
Pienyrittäjät ovat mielestäni tietynlaisia oman elämän sankareita, ehkä wanba-be rikkaita, mutta usein yllättävän köyhiä. Eikö tämä ole totuus? Kuka kertoo!!