Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??

Vierailija
16.06.2023 |

Eli sairauslomat pitenevät.

Kommentit (500)

Vierailija
321/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä kommentoijista on itse yrittäjä, tai on yrityksen tasolla seurannut sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia, Kela-korvauksia ja työterveyshuollon kustannuksia? Minä olen, ja on hämmästyttävää, millaisia vääriä luuloja ihmisillä on näistä asioista ja että näitä vääriä luuloja jopa levitetään mediassa asiantuntijoiden suulla.

Lukuja kannattaa vertailla ja tutkia itse. Kerron esimerkin. Meidän firmassa aleni sairauspoissaolot kolmanneksella ja niihin liittyvät kulut vielä enemmän, kun siirryimme vain lakisääteiseen minimiin työterveyshuollossa ja poistimme omailmoitusmenettelyn sairauspoissaoloissa.

Toki firmat saa vapaasti maksaa jos massia riittää, mutta jos nyt jostain pitää säästöjä etsiä että säilyy niillä työtä tekevillä työpaikka, niin me löysimme hyvän kohteen.

Saa paheksua ja alapeukuttaa. Ei muuta faktoja ja lukuja miksikään.

Tämä on se fakta! Joudun itse järjestelemään poissaolevien työt muille Omailmoituksella osa on säännöllisesti pois töistä. Osa ei silti koskaan.

Vierailija
322/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo haittaa? Ei normaali ihminen ole flunssassa tai muuten sairaana yhtenään, jos on niin vastustuskyvyssä on jotain vikaa. Silloin kerran viidessä vuodessa jos nuha iskee niin ei haittaa, vaikka eka päivä olisikin palkaton.

Tämä iskee nimenomaa mm. pienten lasten vanhempiin. Mulla ja kaikilla tuttavavanhemmilla vähintään yksi vatsatauti ja lukemattomia flunssia talvikaudessa. Koska toipua ei ennätä, mulla mennyt flunssasta äänikin pari kertaa. Hallituksen piti poistaa pienten lasten työllistymisen esteitä, eivätkö ymmärrä että tauteja usein eniten lapsiperheissä! En mäkään ennen lapsia ollut kuin kerran pari vuoteen sairaana. Mites lasten sairastelut, onko nekin palkattomia? Ahdistaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myrkkyä julkisen sektorin "työn" tekijöille.

Hoitohenkilökunta ottanut ommaa lommaa oikein vuorossysteemin kautta.

Nyt loppui tämäkin porsaanreikä ja turha saikuttaminen.

Tästä seuraa sama kuin mitä seurasi Ruotsissa samasta säännöksestä. Hoitohenkilökunnalla ei ollut varaa jäädä pois töistä ja menivät sairaana mm. vanhainkotiin koronassa. Aika moni kuolikin sen takia. 

Toivon syvästi, että tuon voimaantultua sinun ruokasi tekee räkäinen kokki ja tarjoilija tuo pöytääsi sen safkan pikku  pazkataudissa. Onnea vaan matkaan. 

Teen muuten ihan sama. En välitä tasan hevon v siitä jatkossa, kuka takiani sairastuu työpaikalla tai asiakkaista ennemmin kuin otan rahallisesti takkiini sairastamisestani. Ja sitten jos on pakko olla pois, on takuuvarmaa, että se ei jää yhteen päivään ja työnantajan on niiden sairaspäivien aikana sitten ihan turha huudella perään, että tämä pitäisi tehdä tai välittää eteenpäin jollekin, kun nyt on yleensä tullut tehtyä kotona töitä samalla sen minkä voi. Menee kiinni puhelin ja tietokone ja ei ole sanalla sanoen hevon v väliä minulle, mitä ongelmia siitä työantajalle tulee. Jos haluaa saada ne tiedot, jotka minun takanani on sillä välin, niin saa maksaa. Muuten ei tule.

Tyhmääkin tyhmempi uudistus. 

Minä olin tiistain sairaslomalla. Se meni niin että aamulla katson kiireiset asiat, hoidan ne kollegalle, vastaan muutamiin viesteihin että olen kipeä ja kuka voi autta puolestani.

Keskiviikkona sitten palasin töihin kevyesti.

Jatkossa olen kipeä, en vastaa viesteihin, delegoi kiireisiä tai mitään muuta. Ja en palaa ennen kuin olen terve. Palkattomalla ajalla ei ole minun ongelmani mitä töissä tapahtuu.

Äläturhaan odota palkankorotuksia.

Älä sinä sure palkankorotukseni perään, palkkani on tässä työssä jo niin korkealla kuin työnatajallani on varaa maksaa.

Ja miksi sen edes pitäisi riippua siitä mitä teen ajalla josta en saa palkaa. Suosittelen sinua vaihtamaan parempaan paikkaan töihin jos sinulla se riippuu siitä mitä vapaalla teet.

Vierailija
324/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko alkaa hyödyntämään ylityötunteja näissä, etttei jää palkatta.

Tai lomapäiviä.

tuskin, ei se silloin ole saikkupäivä.

Vierailija
325/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee tämä uudistus mun työnantajalle kalliiks. Meillä ns matalan kynnyksen saikut eli heti ku veto pois, niin päiväksi kotiin lepäämään ja tämän seurauksena ei juurikaan ole pidempiä saikkuja. Aiemmin oli ihan perusflunssa saikkujaki reilu vkon mittaisina. Kyllä käytäntö on osoittanut sen, että heti kun kolottaa ja lepää hetken, niin ehkäistään ns kunnon taudin päälle iskeminen. Lisäksi ei tarvitse stressata kun tietää, että on ok olla yksi pv pois jos oikeesti on ihan poikki. Itse ollu kahden vuoden aikana yhden pvn poissa. No jatkossa sit suoraan väh viikon saikulle. Kolme pvää omalla ilmoituksella ja sit kolme lääkärintodistuksella. Ihan niinku sillon joskus ennen vanhaan kun meininkinä oli et hyvä työntekijä tulee töihin vaikka pää kainalossa!

Ei teidän työpaikalla ole mikään pakko ottaa saikkukarenssia käyttöön. Työnantaja saa jatkaa entiseen tapaan sairausajan palkan maksamista tai maksaa vaikka kolminkertaisen palkan saikulta jos haluaa. Tarkoitus on vain mahdollistaa karenssi niille työpaikoille, joissa sitä kipeästi tarvittaisiin.

Ei varmaan, mutta tämä siis meidän yksikön käytäntö ja kiitos siitä hyvälle esihenkilölle. Jos toisessa yksikössä haasteita, niin heijastuu koko firmaan.

Vierailija
326/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo haittaa? Ei normaali ihminen ole flunssassa tai muuten sairaana yhtenään, jos on niin vastustuskyvyssä on jotain vikaa. Silloin kerran viidessä vuodessa jos nuha iskee niin ei haittaa, vaikka eka päivä olisikin palkaton.

Tämä iskee nimenomaa mm. pienten lasten vanhempiin. Mulla ja kaikilla tuttavavanhemmilla vähintään yksi vatsatauti ja lukemattomia flunssia talvikaudessa. Koska toipua ei ennätä, mulla mennyt flunssasta äänikin pari kertaa. Hallituksen piti poistaa pienten lasten työllistymisen esteitä, eivätkö ymmärrä että tauteja usein eniten lapsiperheissä! En mäkään ennen lapsia ollut kuin kerran pari vuoteen sairaana. Mites lasten sairastelut, onko nekin palkattomia? Ahdistaa...

Sulla ja sillä tuttavavanhemmilla on varmaan myös kaksi aikuista, jotka ne lpset tehneet?

Julkisella olen huomannut sen, että kummasti aina se julkisen vanhempi on hoitamassa lapsia, ikään kuin sitä toista ei olisikaan.

Vierailija
327/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole vielä päätetty. Se on vasta suunnitelmissa. Kuvitteletteko, että ne teidän ammattiliittonne hyväksyvät tuon? Vai onko ne vain jotain työläisiä kuppaavia herrakerhoja, joille on ihan sama, miten työläiset voivat, vai voivatko edes?

Vierailija
328/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?

En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.

Se yksi päivä ei talouttasi kaada.

Vierailija
329/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muutos. Jää se laiskuutta saikuttaminen pois.

99% sairauspoissaoloista tapahtuu todellisen sairauden vuoksi. Nyt tuota osaa rankaistaan tuon yhden mätäpaiseprosentin tekemisistä. Porukat tulevat sairaina töihin, ainakin matalapalkka-aloilla

Mistä sait tällaisen tutkimustuloksen? En usko, että 99 % on poissa todellisen sairauden vuoksi. Tai voihan se olla niin, että sairauden tuntu on meillä ihmisillä kovin erilainen. En itse esim koskaa ole ollut poissa nuhan takia - työkaverini on useinkin. En siis usko, että hän oli oikeasti niin sairas, että oli pakko jäädä sairaslomalle. 

Riippuu ammatistakin. Itse teen yksin omassa toimistossa kevyttä työtä. En pienen nuhan takia ole poissa, mutta mieheni tekee fyysistä työtä ja jää herkemmin kotiin. Tai siis pitäisi kyllä jäädä, ei aina malta.. Matalapalkka-alalla ollaan molemmat.

Vierailija
330/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?

En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.

Entä jos tuo toistuu kuukausittain? Kyllä se alkaa jo tuntua.

Vierailija
331/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeittäin hyvä uudistus. Krapulapäivät vähenee kun enää ei saa palkkaa migreenistä

Vierailija
332/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sairauslomat muka pitenevät? Suomessahan ei malteta olla pois töistä edes influenssassa koska kaikki luulevat olevansa niin korvaamattomia. Palstallakin aina flunssakaudella valitetaan että "kauhea räkätauti mutta pakko olla töissä!!"

Vierailija
333/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit et ole ihan kunnossa.

Vierailija
334/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ja sillä tuttavavanhemmilla on varmaan myös kaksi aikuista, jotka ne lpset tehneet?

Julkisella olen huomannut sen, että kummasti aina se julkisen vanhempi on hoitamassa lapsia, ikään kuin sitä toista ei olisikaan.

Sinä tiedät varmasti kaikki ne kerrat, jolloin lapset ovat sairaana? Voihan olla, että vuorottelevat.

Vierailija
335/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muutos. Jää se laiskuutta saikuttaminen pois.

99% sairauspoissaoloista tapahtuu todellisen sairauden vuoksi. Nyt tuota osaa rankaistaan tuon yhden mätäpaiseprosentin tekemisistä. Porukat tulevat sairaina töihin, ainakin matalapalkka-aloilla

Mistä sait tällaisen tutkimustuloksen? En usko, että 99 % on poissa todellisen sairauden vuoksi. Tai voihan se olla niin, että sairauden tuntu on meillä ihmisillä kovin erilainen. En itse esim koskaa ole ollut poissa nuhan takia - työkaverini on useinkin. En siis usko, että hän oli oikeasti niin sairas, että oli pakko jäädä sairaslomalle. 

Riippuu ammatistakin. Itse teen yksin omassa toimistossa kevyttä työtä. En pienen nuhan takia ole poissa, mutta mieheni tekee fyysistä työtä ja jää herkemmin kotiin. Tai siis pitäisi kyllä jäädä, ei aina malta.. Matalapalkka-alalla ollaan molemmat.

Ja se yhden päibän palkka vaikuttaa asiaan miten?

Vierailija
336/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se 1 päivän poissaolo vähän turha,ellei ole tullut jo esimerkiksi viikonloppuna kipeäksi.

Näkeehän sen jos ei oikeasti ole sairas, tai tauti tarttuu muihin. Toki vaivana voi olla vaikka joku kipu tai rytmihäiriö, alkuraskauden vuoto tai niskajumi ....

Vierailija
337/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eeittäin hyvä uudistus. Krapulapäivät vähenee kun enää ei saa palkkaa migreenistä

Migreeni on sairaus, jonka kanssa elämä on ihan helvettiä. Pitää olla aika idiootti juoppo, jos keksii itselleen migreenin ja valehtelee työnantajalle

Vierailija
338/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi hipsut taas pois, siis *migreenistä*.

Vierailija
339/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit et ole ihan kunnossa.

En ole siis tuo päiväkodissa töissä oleva, mutta itse olen sairastellut lapsen saamisen jälkeen aivan älyttömän paljon. Voi vain kuvitella miten päiväkodissa töissä olevat altistuvat taudeille, kun lapset niitä kotiinkin kantavat.

Vierailija
340/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni on sairaus, jonka kanssa elämä on ihan helvettiä. Pitää olla aika idiootti juoppo, jos keksii itselleen migreenin ja valehtelee työnantajalle

No sitähän ne on. Juoppoja nimenomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän