Hallituksen asumistukileikkaus
Orpo lupasi jo ennen vaaleja että asumistuki otetaan lottovoittajilta pois...
Nyt riittääkin enää 10000 varallisuus jonka jälkeen lähtee asumistuet. Kuvitellaan että henkilö saa vain työmarkkinatukea ja yrittää selvitä 600 euroa maksavat vuokrasta IL.an asumistukea ja TT tukea..
Asumistukeen varallisuusraja
Lisäksi hallitus hakee säästöjä asumistuen muutoksilla. Merkittävin uudistus lienee yleiseen asumistukeen tuleva 10 000 euron varallisuusraja. Sen ylittävältä osalta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin aina 50 000 euroon saakka. Sen rajan jälkeen asumistukea ei enää saa.
Kommentit (401)
Sipilän kiky paketti häviää tälle kyllä 10-0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaako palstan väellä olla jo Sannaa ikävä?
Tuu Sanna takaisin
Onneksi tuota ei tarvi nähdä enää.Ei tule ikävä.
Asumistuki vääristi asuntomarkkinat. Vuokrataloyhtiöt eivät rakennuttaneet tarpeeksi yksiöitä yksinasuville vaan kaikille tarjottiin kaksioita.
Halusin saunattoman yksiön mutta pienin asunto oli saunallinen kaksio. Olisi ollut järkevämpää rakentaa ihmisille sellaisia asuntoja joihin tulot riittää ilman asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on että kokoomus aikoo heittää täysin heitteille ne iäkkäimmät työnhakijan joita kukaan ei halua palkata.
Itse olen keski-ikäinen ja minulla on omistusasunto, mutta mitään ei mitään muuta varallisuutta. Kaikki säästöt on aikoja sitten käytetty aivan tavalliseen elämiseen. En ole esim. koskaan omistanut autoa, koska siihen ei ole ollut varaa.
Jos nyt minulta leikataan asumistuki (198 euroa kuussa) pois, jonka seurauksena minulle tulee jäämään minimaallisten asumiskulujen jälkeen (netto)työttömyyskorvauksesta 155 euroa kuukaudessa elämiseen. Tästä summasta maksetaan siis ruoka, vaatteet ja esim. sähkölasku.
Minä olen jo sen ikäinen, että alan olla työmarkkinoilla pelkkää roskaa. Käytännössä edessä on siis vajaa 20 vuotta loputonta köyhyyttä ennen eläkkeellä pääsyä. Itse olen vielä sitä "uutta" sukupolvea, että eläkeikä tulee olemaan ainakin 68 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on uskomatonta, että ihminen, jolla on säästöjä, saa asumistukea! Miksi hänen pitää saada tukea, kun hänellä on rahaa maksaa oma asumisensa?
Miten voi olla mahdollista, että yhteiskunta elättää niitä, jotka voisivat itse elättää itsensä.
En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi 🤷 Ajatellaan että meillä on kaksi työtöntä A ja B.
A tilaa Netflixit, Viaplayt, syö ravintoloissa ja ryyppää illat ja vkonloput, polttaa ehkä myös tupakkia. Ostelee kalliita vaatteita ja kulkee salilla ja huollattaa kynsiä ja tekoripsiä joka kuukausi. Hänellä menee koko työmarkkinatuki näihin menoihin ja saa vielä tt-tukea lisäksi. Sitten meillä on henkilö B joka ei tuhlaa mihinkään ylimääräiseen, ei juo, ei polta eikä käy kahviloissa tai ravintoloissa. Ostaa vaatteensa kirpputoreilta ja kaikki ruoat ilta-alesta. Hän saa joka kuukausi säästöön muutaman kympin/satasen samaisesta työmarkkinatuesta. Hän ei saa tt-tukea... Sinun logiikan mukaan A on oikeutettu asumistukeen mutta B ei koska hän voi maksaa asumisesta ihan itse omista säästöistä kun on ollut niin typerä ettei elä kädestä suuhun 🤦🤦🤦 tosi reilu peli? Itse kuulun ryhmään B
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö se täälläkin mainittu asia paikkansa, että eläkeläisten asumistukeen ei tule muutoksia?
Joo, mutta kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on uskomatonta, että ihminen, jolla on säästöjä, saa asumistukea! Miksi hänen pitää saada tukea, kun hänellä on rahaa maksaa oma asumisensa?
Miten voi olla mahdollista, että yhteiskunta elättää niitä, jotka voisivat itse elättää itsensä.
En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi 🤷 Ajatellaan että meillä on kaksi työtöntä A ja B.
A tilaa Netflixit, Viaplayt, syö ravintoloissa ja ryyppää illat ja vkonloput, polttaa ehkä myös tupakkia. Ostelee kalliita vaatteita ja kulkee salilla ja huollattaa kynsiä ja tekoripsiä joka kuukausi. Hänellä menee koko työmarkkinatuki näihin menoihin ja saa vielä tt-tukea lisäksi. Sitten meillä on henkilö B joka ei tuhlaa mihinkään ylimääräiseen, ei juo, ei polta eikä käy kahviloissa tai ravintoloissa. Ostaa vaatteensa kirpputoreilta ja kaikki ruoat ilta-alesta. Hän saa joka kuukausi säästöön muutaman kympin/satasen samaisesta työmarkkinatuesta. Hän ei saa tt-tukea... Sinun logiikan mukaan A on oikeutettu asumistukeen mutta B ei koska hän voi maksaa asumisesta ihan itse omista säästöistä kun on ollut niin typerä ettei elä kädestä suuhun 🤦🤦🤦 tosi reilu peli? Itse kuulun ryhmään B
A ja B töihin jolloin kumpikin voi päättää itse miten rahansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Saako omistusasuntoon enää mitään asumistukea? Miten nämä vanhukset, jotka elävät kädestä suuhun ja asuvat omistusasunnossa? Pakkomyyntiin ja loppuelämä maksetaan koko elämän aikana kerrytetyllä omaisuudelle? Onko tää nyt kumminkaan oikeistolaista politiikkaa et halutaan kaikkien varallisuus nollaan ennen kuolemaa :D
Mielestäni eläkkeensaajan asumistuki säilyy ennallaan. Hyvä niin.
Jos kerrostalo menee konkurssiin niin kaikki osakkaat menettävät asuntonsa ja asuntovelka jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako omistusasuntoon enää mitään asumistukea? Miten nämä vanhukset, jotka elävät kädestä suuhun ja asuvat omistusasunnossa? Pakkomyyntiin ja loppuelämä maksetaan koko elämän aikana kerrytetyllä omaisuudelle? Onko tää nyt kumminkaan oikeistolaista politiikkaa et halutaan kaikkien varallisuus nollaan ennen kuolemaa :D
Mielestäni eläkkeensaajan asumistuki säilyy ennallaan. Hyvä niin.
Mutta kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on yksi maailman rikkaimpia maita. Valtionvelkakin on todella maltillinen. Miksi pienituloisia tälleen naidaan suoraan ahteriin? Joku joka on saanut työelämässä ollessaan hankittua itselleen kodin, sairastuu vakavasti ja ei enää saakaan tukea vastikkeeseen, joutuu myymään kotinsa alta ja menemään vuokralle?
Miksi veronmaksajia pitäisi sen sijaan n..da suoraan ahteriin että sinä saisit pitää asuntosi?
Miten käy uusien taloyhtiöiden, joissa vastikkeet nousee 1000 euroa esim. sijoitusasuntoon ei saa asumistukea kuin minimimäärän ja vuokralaiset muuttaa pois.
Vastikkeet nousevat
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009445414.html
Vierailija kirjoitti:
Miten käy uusien taloyhtiöiden, joissa vastikkeet nousee 1000 euroa esim. sijoitusasuntoon ei saa asumistukea kuin minimimäärän ja vuokralaiset muuttaa pois.
Vastikkeet nousevat
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009445414.html
Ja osakkaat on vastuussa myös naapureiden esim. sijoittajien yhtiölainoista
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on että kokoomus aikoo heittää täysin heitteille ne iäkkäimmät työnhakijan joita kukaan ei halua palkata.
Itse olen keski-ikäinen ja minulla on omistusasunto, mutta mitään ei mitään muuta varallisuutta. Kaikki säästöt on aikoja sitten käytetty aivan tavalliseen elämiseen. En ole esim. koskaan omistanut autoa, koska siihen ei ole ollut varaa.
Jos nyt minulta leikataan asumistuki (198 euroa kuussa) pois, jonka seurauksena minulle tulee jäämään minimaallisten asumiskulujen jälkeen (netto)työttömyyskorvauksesta 155 euroa kuukaudessa elämiseen. Tästä summasta maksetaan siis ruoka, vaatteet ja esim. sähkölasku.
Minä olen jo sen ikäinen, että alan olla työmarkkinoilla pelkkää roskaa. Käytännössä edessä on siis vajaa 20 vuotta loputonta köyhyyttä ennen eläkkeellä pääsyä. Itse olen vielä sitä "uutta" sukupolvea, että eläkeikä tulee olemaan ainakin 68 vuotta.
Täällä kohtalotoveri, samaa ikäluokkaa mutta työkyvytön. Taloyhtiöön on tulossa iso remontti johon olen säästänyt vuosikausia, kituuttaen ja kaikesta luopuen. Nyt jos asumistukea vähennetään, millä maksan remontin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeet nousevat
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009445414.htmlJa osakkaat on vastuussa myös naapureiden esim. sijoittajien yhtiölainoista
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html
Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin ihmiset menettävät asuntonsa ja asuntovelka jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ylimääräistä niin panna menemään jotta saa tukia
Ahaa, mielenkiintoista.?Miksi sillä ylimääräisellä ei voi maksaa omaa asumista ja elämistä vaan tukia pitää saada?
Täysin mielipuolinen ajatus.
Minä olen ollut yli 30 vuotta työelämässä ja nyt työtön olen kerännyt varoja myös sukanvarteen joita rahoja joudun nyt syömään jo tässä tilanteessa pienen työkkäri korvauksen lisäksi. Olen maksanut korkeaa verotusta sillä ajatuksella että jos joudun itse tähän samaan tilanteeseen niin on edes jotain yhteiskunta auttamassa.. jos nyt vain joudun itse maksamaan oman sosiaaliturvani kiitoksena korkeista veroista niin se on perseilyä se.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki vääristi asuntomarkkinat. Vuokrataloyhtiöt eivät rakennuttaneet tarpeeksi yksiöitä yksinasuville vaan kaikille tarjottiin kaksioita.
Halusin saunattoman yksiön mutta pienin asunto oli saunallinen kaksio. Olisi ollut järkevämpää rakentaa ihmisille sellaisia asuntoja joihin tulot riittää ilman asumistukea.
Se menee aivan päinvastoin. Yksiöstä saa suurimman vuokratuoton/mm2, eli nykyään rakennetaan talot täyteen mahdottoman pieniä kopperoita.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän Suomen kokoisessa maassa pitäisi asua ahtaasti ja epäkäytännöllisesti? Vanhojen asuntojen vuokrat laskee pakosti, kun uusia rakennetaan, eikö kaikkiin riitä vuokralaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on täydellinen tukihelvetti, missä kenenkään ei kannata tehdä töitä.
Ajatelkaapa: mediaanituloinen 2 lapsen yksinhuoltaja, joka tarvitsee autoa työntekoon, saa käteen n. 2850 e/kk, kun huomioi lapsilisät ja kelan elatustuen. Halvankin auton kulut vie 400 e/kk, eli "efektiivinen tulo" on 2450 e/kk.
Vastaava Espoossa asuva ttt-perhe saa tukia asumiseen noin 1050 (990 + 3 hlö vedet) ja perusosana käyttörahaa 1300 e ja autoa ei tartte, eli "efektiiviset tulot" ovat 2350 e/kk.
Töissä on pakko nyt roikkua, kun on jo sen verran kauan raatanut ja jotain riipinyt kasaan ja sitä hetkeä varten, kun Suomi oy menee konkurssiin. Silloin työnteollakin on mahdollisuus taas saada jotain hyötyä.
Sinulla on kuitenkin se työpaikka, mahdollisuus palkankorotukseen, ylenemiseen ja lisätöihin, palkalliset lomat ja lopulta myös eläkettä tulossa. Vertailuperhe ei saa mitään noista. Lisäksi sinulla on hyvä maine, ainakin veronmaksajana muiden silmissä. Saat myös perintöä ilman että se vaikuttaa tuloihisi negatiivisesti. Sinulla todennäköisesti on myös työterveyshuolto ja vakuutukset työnantajan kautta. Voit myös tehdä vaikka sivutoimista yrittäjän työtä ilman että se vaikuttaa palkkaasi päätyöstä.
Paljon hyviä puolia etuja, joita et halua huomata.
Joo, mutta mallihan laitetaan kokonaan uusiksi.