Aikaisemmin olen saanut kaikki työpaikkani korkeintaan kahdella työhakemuksella. Täytin 39 vuotta ja laitettuani 24 hakemusta olen päässyt vain yhteen videohaastatteluun
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laita ikää enkä syntymäaikaa CV:hen.
Poistin kaikki yli 10 vuotta vanhat työkokemukset.
Laitan tutkinnoksi vuonna 2023 suorittamani uuden amk-tutkinnon.
Poistin vanhat tutkinnot kokonaan.Näin ei ikä näy CV:stä. En huijaa toimimalla näin. N41
Syntymäaika CV:ssä -> hakemusta ei lueta pidemmälle. Näin ainakin meillä. Joku taso pitää säilyttää ja se, että CV:ssä lukee syntymäaika, kertoo hakijan elävän 30 vuoden takaisessa maailmassa.
Jotkut edelleen laittavat syntymäajan ja joissain kulttuureissa jopa edellytetään iän merkitsemistä CV:hen. Esim. latinomaissa CV ilman ikää menee roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot työhakemuksessa ikäsi? Entä miksi et saa pidettyä jo saamiasi työpaikkoja?
No jos on vaikka suorittanut tutkinnon yli 15 vuotta sitten, kyllä työnantaja osaa laskea. Ja työsuhteet ovat voineet olla aiemmin määräaikaisia.
Miksi ihmeessä pitää kertoa, minä vuonna tutkinto on suoritettu? En ole ikinä tehnyt niin.
Mulla on sellainen käsitys, että HR-hyeenat haluavat haistella CV:tä ja löytää sieltä sellaisen loogisen jatkumon ja elämänkaaren, "mitä olet tehnyt". Eli ei tarvitse kertoa, mutta kerro nyt kuitenkin.
PS. kaikki eivät toki ole hyeenoita jotka haluaa kaivella.
Sun käsitykselläsi ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Emme elä enää aikaa, jolloin mentiin töihin 15-vuotiaana ja luotiin uraa eläkeikään saakka. Nykyisin ihmisillä on hyvin monenlaisia elämänpolkuja ja siksi CV:täkään ei tehdä samalla tavalla kuin joskus 90-luvulla vielä tehtiin. Kannattaa päivittää työnhakutaidotkin tähän päivään niin helpottuu se työnhakuakin.
Voi *** puhut kuule nyt milleniaalille, jonka kokemukset on viimeisen 10v ajalta modernia pätkätyötä. En ole joku täti kertomassa "faktoja", vaan puhun tuoreesta kokemuksesta.
Minä EN ole vielä kohdannut kovinkaan suurta empatiaa ja ymmärrystä erilaisille työelämänpoluille.
Toivottavaa tietysti olisi.
Niin? Milleniaali olen itsekin. Ja juuri siksi ymmärrän tuon, mitä kirjoitin enkä kuvittele, että CV:n pitää olla joku aukoton jatkumo. Ihan jo senkään takia se ei ole, että CV:ssä kerrotaan vain haetun paikan kannalta olennainen osaaminen. Ei raportoida koko elämää. Vai laitatko vielä yläasteet tet-jaksotkin CV:seen :D
Sä olet varmaan jollakin "silitellään toisiamme" -alalla. Mun kokemus on aivan eri.
Kun mä menen työhaastatteluun, siellä halutaan tietää, mitä, miksi, milloin. Kaiken huippu: miksi et saanut jatkaa kesätyöpaikassasi vuonna 2016? Ja mulla oli sen jälkeen ollut jo monta duunia!
Ehkä mun täytyy tehdä sellainen "äiti sanoo että olen" -cv ihan vaan nähdäkseni niiden ilmeet.
Voi sinua :D Et sinä mikään erikoisyksilö ole. Ihan samalla tavalla meiltä kaikilta kysellään mitä, miksi ja milloin. Mutta ei kukaan täysipäinen rekrytoija kysy aikuisten ihmisten töihin haettaessa mitään jotain 15 vuoden takaisista kesätöistä :D
No eikö sitten voida yhdessäkin todeta: olipa CV minkä formaatin mukainen tahansa, hr-henkilö haluaa haistella ja kaivella muodostaakseen hakijasta käsityksen, kuinka "riskitön" tämän työelämänpolku on. Riskittömämpi (eheä, looginen) = parempi.
Sinä voit todeta mitä haluat. Olet silti väärässä. Erityisesti tuon viimeisen lauseen osalta. Tervetuloa 2020-luvulle! Täällä nykyajassa pätevyydellä ja persoonalla on enemmän merkitystä kuin sillä, oletko ollut uraputkessa 20 vuotta. Tietyillä aloilla on jopa etu, jos ei ole jumittanut samassa firmassa vuosikausia, vaan on välillä vaikka opiskellut tai kierrellyt maailmaa. Itsensä kehittäminen on tämän päivän sana ja kehittymistä ei mitata CV:n aukottomuudella. Varsinkaan, kun yhä edelleenkään sinne CV-paperiin ei listata kaikkea mitä olet elämässäsi tehnyt. Vain haetun paikan kannalta olennainen. Ei ketään kiinnosta lukea jotain romaania, joka alkaa yläkoulun tet-jaksoilta.
Miksi tämä keskustelu vain kiertää kehää?
Tuo mitä sanot, kuulostaa MAHTAVALTA suunnalta.
Mutta kentällä se ei vielä NÄY työnhakijoille.
Älä tuputa idealismia realismin nimellä.
Hirmu ikävää, että sinulla on vaikeuksia saada töihin. Älä kuitenkaan kuvittele, että sinun kokemuksesi=kaikkien kokemus. Ei tuossa ole kyse mistään idealismista, vaan totuudesta. Se ei muutu, vaikka kuinka huudat ja poljet jalkaa. Minä ja tuhannet muut olemme työllistyneet tuolla kaavalla. Sinä voit toki käyttää edelleen sitä 90-luvulla tekemääsi CV-pohjaa, mutta sitten on turha itkeä, kun töitä ei tipu.
Tässähän tuntee itsensä jo melkein syrjityksi työhönotossa. Miksi minua kohtaan aina moinen 90-luvun hiillostus, kun kerta Muut vaan ihastelee hienoja piirakkakuvioitaan haastattelijan kanssa, jakavat sapattimatkavinkkejä ja heittävät jaxuyläfemmaa Hyville Tyypeille.
Vitsi vitsi, en oikein usko olevani ainut, jolle tuo ei vastaa todellisuutta (vielä). Sun pitäisi saarnata ennemminkin HR:lle tätä. Sieltähän se asennemuutos lähtee.
Ehkä sinulla ei ole mitään merkittävää osaamista. Sen vuoksi keskitytään epäolennaisiin. Tai sitten vain haet töitä jostain puuhastelupajoista, joissa ei olla ajantasalla.
Minä lähetin noin 15 hakemusta ja niillä tulos 2 haastattelupyyntöä .Toiseen noista päädyin töihin ja toisesta haastattelusta kieltäydyin. Olin tuolloin 45v ja tuosta on jo 10v aikaa joten tilanne on mennyt vieläkin huonompaan suuntaan työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistin vanhat tutkinnot kokonaan.Näin ei ikä näy CV:stä. En huijaa toimimalla näin. N41
Syntymäaika CV:ssä -> hakemusta ei lueta pidemmälle. Näin ainakin meillä. Joku taso pitää säilyttää ja se, että CV:ssä lukee syntymäaika, kertoo hakijan elävän 30 vuoden takaisessa maailmassa.
Jotkut edelleen laittavat syntymäajan ja joissain kulttuureissa jopa edellytetään iän merkitsemistä CV:hen. Esim. latinomaissa CV ilman ikää menee roskiin.
Nyt emme puhu latinoista, vaan työnhausta Suomessa. Suomessa iän merkitseminen CV:hen poistui käytännöistä 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syntymäaika pitäisi laittaa CV:seen? Eihän ikää edes saa kysyä työhaastattelussa.
N22
Olen itse asunut maissa, jossa sitä edellytetään. Toki monissa maissa sitä ei kuulu laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt emme puhu latinoista, vaan työnhausta Suomessa. Suomessa iän merkitseminen CV:hen poistui käytännöistä 90-luvulla.
Ai sinäkö määräät mistä puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisääntö on, että lähinnä viimeisillä viidellä vuodella on merkitystä. Opinnoissakaan ei saa sen vanhempia suorituksia hyväksi luettua. Maailma muuttuu ja kovin vanha kokemus ei enää kerro mitään osaamisesi ajantasaisuudesta.
Viimeisellä 5 vuodella merkitystä? Mä olen ollut viimeksi töissä 2015.
Taitaa olla ihan turha edes hakea mihinkään.
LÄHINNÄ niillä. Pitäisi olla normaaliälyiselle itsestään selvää, että tapauskohtaisesti voi olla poikkeuksia. Mutta ehkä ihan hyvä, että pysyt poissa työelämästä, kun et yhtään osaa soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syntymäaika pitäisi laittaa CV:seen? Eihän ikää edes saa kysyä työhaastattelussa.
N22
Olen itse asunut maissa, jossa sitä edellytetään. Toki monissa maissa sitä ei kuulu laittaa.
Kannattaa ottaa selvää asioista eikä toimia automaatiolla samoin kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinäkö määräät mistä puhutaan?
Totta kai :D
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten valitetaan
työvoimapulaa.
Ja että työttömillä ei ole työhaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten valitetaan
työvoimapulaa.Ja että työttömillä ei ole työhaluja.
Aika monilla työttömillä ei olekaan. Ei kaikki työttömät ole reippaita työnhakijoita. Osa ei ole edes työkykyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisääntö on, että lähinnä viimeisillä viidellä vuodella on merkitystä. Opinnoissakaan ei saa sen vanhempia suorituksia hyväksi luettua. Maailma muuttuu ja kovin vanha kokemus ei enää kerro mitään osaamisesi ajantasaisuudesta.
Taitaa olla ihan turha edes hakea mihinkään.LÄHINNÄ niillä. Pitäisi olla normaaliälyiselle itsestään selvää, että tapauskohtaisesti voi olla poikkeuksia. Mutta ehkä ihan hyvä, että pysyt poissa työelämästä, kun et yhtään osaa soveltaa.
Miksi olet ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Se vain näyttää siltä, että sinulla on siellä jotain salattavaa.
Uranvaihto on ihan ok ja normaalia, ei se näytä pahalta. Aukot näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ihan turha edes hakea mihinkään.LÄHINNÄ niillä. Pitäisi olla normaaliälyiselle itsestään selvää, että tapauskohtaisesti voi olla poikkeuksia. Mutta ehkä ihan hyvä, että pysyt poissa työelämästä, kun et yhtään osaa soveltaa.
Miksi olet ilkeä?
Ei totuuden kertomisessa mitään ilkeää ole. Työelämässä pitää ihan oikeasti osata ajatella itsenäisesti ja soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilkeä?
Ei totuuden kertomisessa mitään ilkeää ole. Työelämässä pitää ihan oikeasti osata ajatella itsenäisesti ja soveltaa.
Sanoinko että en ole ollut ikinä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vain näyttää siltä, että sinulla on siellä jotain salattavaa.
Uranvaihto on ihan ok ja normaalia, ei se näytä pahalta. Aukot näyttää.
Ei kannata kommentoida, kun ei ymmärrä mitään rekrytoinnista nykypäivänä. CV on pakostakin "aukollinen", koska se ei ole elämäkerta, vaan lista OLENNAISESTA työkokemusta ja koulutuksesta. Lisäksi jokainen täysipäinen rekrytoija tajuaa, että emme elä enää 70-luvulla, jolloin töitä sai kävelemällä työpaikalle ja työttömyys oli harvinaista. Nykyisessä pätkätyömaailmassa "aukot" ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.
Mä hain joskus nuorena töitä, ja sainkin, 90-luvun lmasta huolimatta.
Sen jälkeen mua on pyydetty töihin, ei oo tarvinnu hakea. En varmaan edes osais nykyään hakea. Olen 60-vuotias, ja viimeksi tuli yhteydenotto pari viikkoa sitten, että kiinnostaisiko tämä ja tämä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilkeä?
Sanoinko että en ole ollut ikinä töissä?
Et. Oliko muuta kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan edes alkeet työnhausta osaava CV:ssä koko elämäänsä kerrokaan. Ei työnantajaakaan kiinnosta kuin se, miksi juuri sinut pitäisi palkata. Jos haet esim. myymäläpäällikön paikkaa, ketään ei kiinnosta olitko vuonna 2003 hautausmaalla nurmikkoa ajamassa vai postissa kortteja lajittelemassa. Myöskään se ei ole olennaista, jos olet valmistunut vaikkapa sähköasentajaksi 15 vuotta sitten.
Totta kai minua kiinnostaa, ihmistähän minä olen palkkaamassa. Jos työuraa on vain muutama sirpale siellä täällä, mitä ihmettä hän on tehnyt kymmenen vuotta siellä välissä? Lasten hoito kotona on ihan ok, se vain tarkoittaa, että hän voi olla samalla viivalla kuin vastavalmistunut, mutta huonommilla tietoteknisillä taidoilla.
Tässähän tuntee itsensä jo melkein syrjityksi työhönotossa. Miksi minua kohtaan aina moinen 90-luvun hiillostus, kun kerta Muut vaan ihastelee hienoja piirakkakuvioitaan haastattelijan kanssa, jakavat sapattimatkavinkkejä ja heittävät jaxuyläfemmaa Hyville Tyypeille.
Vitsi vitsi, en oikein usko olevani ainut, jolle tuo ei vastaa todellisuutta (vielä). Sun pitäisi saarnata ennemminkin HR:lle tätä. Sieltähän se asennemuutos lähtee.