Aikaisemmin olen saanut kaikki työpaikkani korkeintaan kahdella työhakemuksella. Täytin 39 vuotta ja laitettuani 24 hakemusta olen päässyt vain yhteen videohaastatteluun
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot työhakemuksessa ikäsi? Entä miksi et saa pidettyä jo saamiasi työpaikkoja?
No jos on vaikka suorittanut tutkinnon yli 15 vuotta sitten, kyllä työnantaja osaa laskea. Ja työsuhteet ovat voineet olla aiemmin määräaikaisia.
Miksi ihmeessä pitää kertoa, minä vuonna tutkinto on suoritettu? En ole ikinä tehnyt niin.
Siinä työnhakuportaalissa, mihin viimeksi hakemuksen laitoin kehuttiin, että anonyymina käsitellään. Mutta kyllä sinne piti valmistumisvuodet laittaa, jotta ei herjannut se järjestelmä. Ja oli myös se "nykyinen työpaikka" -ruutu siellä. En sitten osannut valehdella viimeisintä työpaikkaani "nykyiseksi", joten tuskin tarvitsee haastattelukutsua odotella, vaikka juuri oli mediassa juttua, että juuri kyseisessä firmassa, kyseisen alan hommissa on huutava työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä oikeasti. Mistä sinun työpaikan saantisi kiikastaa. Tosin et kerro miltä alalta koulutuksesi on. Vaihdoin viime vuonna työpaikkaa 3 kertaa nyt tuntuu, että olen omalla alalla.
Varmasti hänellä kiikastaa työn saaminen ihan siitä samasta syystä kuin kaikilla muillakin. Yli nelikymppinen on liian vanha ja osaava palkattavaksi.
Nuo samat ovat saaneet nuorempana aina helposti työtä. Yli 45-vuotiaina eivät saa kirveelläkään.
Kyllä, ja sitten palkataan vasta valmistuneita ja kitistään mediassa, että he eivät ole riittävän osaavia.
Mutta eihän siitä mitään tule, jos palkataan kokonainen tiimi pelkkiä vasta valmistuneita. Kyllä sinne pitäisi se kokeneempi sekaan laittaa, niin oppisi ne nuoremmatkin, miten niitä töitä oikeasti tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Alat olla liian vanha työnantajien mielestä.
Ihminen, jolla on vielä yli 20 vuotta työuraa jäljellä ei ole liian vanha :D
Työnantajille on. Mietipä sitä, että tämän päivän kolmekymppiset tulevat pääsemään eläkkeelle vasta seisemänkymppisinä eli he tulevat olemaan todella pitkään työnantajille liian vanhoja.
No eikä ole. Itse vaihdoin juuri neljäviitosena paikkaa ja ensimmäinen palkkaamani henkilö oli 52 vuotias.
Nykyisin pitää CV:hen kuulemma laittaa kuva, jossa kasvot on kameraan päin. Kyllä siitä suuntaa-antavan mielikuvan hakijan iästä saa. Minäkin näytän etenkin valokuvissa reippaasti ikäistäni vanhemmalta, joten jos ei ikä näy selvästi hakemuksessa, minua luullaan melkein eläkeikäiseksi. Arvatkaapa pääsenkö haastatteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alat olla liian vanha työnantajien mielestä.
Ihminen, jolla on vielä yli 20 vuotta työuraa jäljellä ei ole liian vanha :D
Työnantajille on. Mietipä sitä, että tämän päivän kolmekymppiset tulevat pääsemään eläkkeelle vasta seisemänkymppisinä eli he tulevat olemaan todella pitkään työnantajille liian vanhoja.
No eikä ole. Itse vaihdoin juuri neljäviitosena paikkaa ja ensimmäinen palkkaamani henkilö oli 52 vuotias.
Ja koska sin' olet saanut nelivitosena työpaikanvaihtajana töitä, ja palkannut itse 52 vuotiaan työpaikanvaihtajan, niin kyllä sen ikäinen pitkäaikaistyötönkin töitä saa, kun vain hakee, ja alalta kuin alalta.
Minä olen saanut yli 50 vuotiaana kaksi lyhyttä määräaikaista työsuhdetta, joihin kumpaankin hain. Ja sitten tuli anteeksipyytelevään sävyyn kirjoitettu viesti: "Olisiko mitenkään mahdollista, että tulisit tähän nyt, kun emme ketään muuta ole saaneet?" Toisessa oli vielä se, että: "Kysytään tässä vielä yhtä, mutta jos hänkään ei tule, niin pystyisitkö tulemaan." Eli olit ainut hakija, mutta kysellään nyt vielä tuttavien kummien kaimat ja kavereiden sukulaiset, ja jos ei heistäkään kukaan pääse tulemaan, niin voitko sitten.
Viimeiseen 10 vuoteen en ole saanut töitä kuin silloin jos entinen työnantaja soittaa ja pyytää töihin.
Millään määrällä hakemuksia ei pääse enää edes haastatteluun.
Onneksi näinkin on työllistynyt niin hyvin että työtyömyyspätkät ovat jääneet 1-3 kk pituisiksi. Ihan sopivan mittaisia lomia ne ovat.
Pariin vuoteen en ole enää edes tehnyt hakemuksia. Ei kiinnosta kun ei niihin saa edes vastauksia.
-N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minä ymmärrän, miksi jotkut jäävät ilman paikkaa; kun he eivät halua kertoa cv:ssä mitään itsestään!
Ei CV:ssä itsestään kuulukaan kertoa. Sehän on vain ansioluettelo. Hakemusteksti sitten erikseen.
Kenenkäs ansioista siinä CV:ssä kerrot, jos et omistasi? Kaverin puolesta kyselen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot työhakemuksessa ikäsi? Entä miksi et saa pidettyä jo saamiasi työpaikkoja?
No jos on vaikka suorittanut tutkinnon yli 15 vuotta sitten, kyllä työnantaja osaa laskea. Ja työsuhteet ovat voineet olla aiemmin määräaikaisia.
Miksi ihmeessä pitää kertoa, minä vuonna tutkinto on suoritettu? En ole ikinä tehnyt niin.
Eikö nykyisin CV:hen enää laiteta kuin pelkkä tutkinto, ei enää sitä, onko se suoritettu tänä keväänä vai 15 vuotta sitten? Ja kyllä hakijan ikää voi arvioida myös siitä, jos hän on ollut jossain tietyssä työtehtävässä 15 vuotta sitten.
CV:n voi tehdä hyvin monella tavalla. Kannattaa katsella netistä mallipohjia. Esimerkiksi osaamisperustaisessa CV:ssä ei mitään päivämääriä ole. Tervetuloa 2020-luvulle!
Aika moneen paikkaan tehdään hakemus valmiille, sähköiselle pohjalle, jossa pakollisena kysymyksenä on mm. syntymäaika. Sekö pitäisi valehdella? Tervetuloa todellisuuteen!
Kyllä. Tämä on tälläistä.
Itselläni alan koulutus, vuosien työkokemusta, teen työni hyvin, noudatan työpaikan sääntöjä... mutta silti en ole kelvannut kun osa-aikaisiin työsuhteisiin, saiaraslomatuurauksiin ja näihin. Missään tapauksessa ei voi antaa sitä koko aikaista työtä. Tuntuu, että vaikka antaa itsestään 100% ja sekään ei vielä riitä. Pitäisi antaa vielä enemmän ja enemmän ja enemmän.
Sitten jotkut 50-luvulla syntyneet papat aukovat päätänsä, että "eikö se työteko kelepaa, kun tuas olet työttämänä, tää on tätä nykynuorisoa"
Voi tsiisus!
Ja sitten ihmetellään, kun kaiken maailman emännät alkavta myymään itseään onlyfanssissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laita ikää enkä syntymäaikaa CV:hen.
Poistin kaikki yli 10 vuotta vanhat työkokemukset.
Laitan tutkinnoksi vuonna 2023 suorittamani uuden amk-tutkinnon.
Poistin vanhat tutkinnot kokonaan.Näin ei ikä näy CV:stä. En huijaa toimimalla näin. N41
Se vain näyttää siltä, että sinulla on siellä jotain salattavaa.
Uranvaihto on ihan ok ja normaalia, ei se näytä pahalta. Aukot näyttää.Toisin sanoen olin ihan oikeasssa, kun 26-vuotiaana työttömäksi jäädessäni ahdistuin ihan lukkoon, kun pelkäsin, että nyt jään loppuelämäkseni työttömäksi. Enpä ole sen jälkeen päässyt mihinkään. Ikää on nyt 40.
Olis hyvä, että annettaisiin mahdollisuus myös sellaisille, joilla on käynyt huono tuuri. Eihän se, että työntantajalta loppuvat yhtäkkiä rajat maailmanlaajuisen taantuman vuoksi, tarkoita, että työntekijä olisi huono. Mulla nimittäin työ loppui määräaikaisen päättymiseen, eikä sitä yllättäen jatkettukaan, koska pomolle selvisi pari päivää aiemmin, ettei olekaan rahaa. Työttömyyttä ei voinut millään estää. Ehkä mun olisi pitänyt tietää etukäteen jostain kristallipallosta, mitä tulee tapahtumaan.
Tuokin on kyllä ihan normaalia, että firmasta loppui projektit ja rahat. Sen voi kyllä sanoa ihan suoraan. Ei ole sama asia, kun jos olisit tullut kännissä töihin. Sitä työnantaja eniten pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämä on tälläistä.
Itselläni alan koulutus, vuosien työkokemusta, teen työni hyvin, noudatan työpaikan sääntöjä... mutta silti en ole kelvannut kun osa-aikaisiin työsuhteisiin, saiaraslomatuurauksiin ja näihin. Missään tapauksessa ei voi antaa sitä koko aikaista työtä. Tuntuu, että vaikka antaa itsestään 100% ja sekään ei vielä riitä. Pitäisi antaa vielä enemmän ja enemmän ja enemmän.
Sitten jotkut 50-luvulla syntyneet papat aukovat päätänsä, että "eikö se työteko kelepaa, kun tuas olet työttämänä, tää on tätä nykynuorisoa"
Voi tsiisus!
Meillä ei saa perustaa yhtään uusia tehtäviä. Kyllähän se harmittaa, kun vakituinen saikuttaa, mutta ei voi ottaa sellaista joka tekisi.
Varmasti hänellä kiikastaa työn saaminen ihan siitä samasta syystä kuin kaikilla muillakin. Yli nelikymppinen on liian vanha ja osaava palkattavaksi.
Nuo samat ovat saaneet nuorempana aina helposti työtä. Yli 45-vuotiaina eivät saa kirveelläkään.