Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan julkinen itsesäälissä vellonta jatkuu: "ahdistaa ja itkettää" kun pitää vähän miettiä kulutusvalintojaan

Vierailija
14.06.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009633864.html

Maailman pienin viulu soi jälleen. Miten nämä kermaperseet selviäisi mistään oikeasta katastrofista kun tällainen itsesäälissä rypeminen tulee jo siitä ettei pääse festareille tai piti jättää tatuointi ottamatta kun ei ollut rahaa?

Kommentit (163)

Vierailija
1/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ahdistaa ja itkettää niin paljon että täytyy hakeutua terapiaan. Tälle vuodelle oli budjetoitu uusi seksikeinun hankinta, mutta se siirtyy nyt ensi vuoteen"

Vierailija
2/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida kuulua edes keskiluokkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on typerä ja itsekäs olento. Siitä ei pääse mihinkään ja se on vaan kylmintä faktaa mitä tästä maailmankaikkeudesta löytyy!

Vierailija
4/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida kuulua edes keskiluokkaan.

No jaa, miten sen nyt ottaa. Yliopistotutkinto ja pois maksettu omakotitalo löytyy, mutta jostain syystä mulla on myös jonkinlaista järkeä ja suhteellisuudentajua. En kuuna päivänä kehtaisi mennä lehteen itkemään että ahdistaa kun irtojäätelö on niin kallista. Ap

Vierailija
5/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ymmärrän hyvin. ”Todellakin vituttaa. Seitsemän vuotta yliopistoa ja rahat eivät riitä perheen ja talon ylläpitoon”, sanoo 39-vuotias nainen."  Eihän sen näin tulisi mennä. Kyllä opiskelun ja työntekemisen tulisi kannattaa siten, että akateemisella uralla oleva saa perustarpeensa ja sen päällekin hankittua. Jos itse tekemällä ja yrittämällä ei tähän pääse, niin millä sitten? Johan tämä syö kansan moraalia, kun elintaso on sama kuin sossupummilla, vaikka on maisterin tutkinto, palkka ja ammatti.

Vierailija
6/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se järkytys että Suomessa keskituloinen, keskiluokkainen ei enää voikaan ostaa omakotitaloa, uutta autoa ja kesämökkiä.

Monella on kolahtanut ja kovaa tämä elintason lasku.

Köyhät tietenkin pysyvät köyhinä edelleen, heillä ei ole samalla tavalla menetettävää kun jo lähtökohtaisesti ei ole ollut varaa ns. ylellisyyksiin.

Veikkaisin että hiljalleen palataan sotien jälkeiseen yhteiskuntaan. Kouluja käyvät ne, joilla on varaa. Omassa talossa asuvat ne, joilla on varaa. Yhteiskunta jakautuu työväenluokkaan ja yläluokkaan. Työväki asuu 60 neliön kerrostaloasunnoissa ja lapset jakavat huoneen.

Vierailija
7/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, perustele miksi SINÄ selviäisit itse yhtään mistään pienestäkään vastoinkäymisestä! Meinaan kun te alilautaincelit tuppaatte olemaan surkeimpia rääpäleitä mitä mistään löytyy.

Vierailija
8/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi tuoda ilmi sitä, miten nopeasti elämä on Suomessa muuttunut?

Hyvinvointi laskee kuin lehmän häntä. Pahempaa on vielä luvassa, kunhan kokoomus ja PS pääsevät vauhtiin.

Vierailija
9/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuulu enää muiden pohjoismaiden kanssa samaan porukkaan. Kaikki menee koko ajan vain huonommin, toivottomalta näyttää.

Vierailija
10/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on typerä ja itsekäs olento. Siitä ei pääse mihinkään ja se on vaan kylmintä faktaa mitä tästä maailmankaikkeudesta löytyy!

Sano joku eläinlaji, joka ei ole itsekäs. XD

Vierailija
11/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se järkytys että Suomessa keskituloinen, keskiluokkainen ei enää voikaan ostaa omakotitaloa, uutta autoa ja kesämökkiä.

Monella on kolahtanut ja kovaa tämä elintason lasku.

Köyhät tietenkin pysyvät köyhinä edelleen, heillä ei ole samalla tavalla menetettävää kun jo lähtökohtaisesti ei ole ollut varaa ns. ylellisyyksiin.

Veikkaisin että hiljalleen palataan sotien jälkeiseen yhteiskuntaan. Kouluja käyvät ne, joilla on varaa. Omassa talossa asuvat ne, joilla on varaa. Yhteiskunta jakautuu työväenluokkaan ja yläluokkaan. Työväki asuu 60 neliön kerrostaloasunnoissa ja lapset jakavat huoneen.

Tämä on vain tervettä. Pohjoismainen tasapäistäminen on aivan sairasta. Omistusoikeusasunto, omakotitalo tai mikä tahansa osake ei ole ihmisoikeus ja se ei ole asia, joka on jokaiselle mahdollista. Se nyt vain on karu fakta. Mä en ymmärrä suomalaisten typeryyttä tässä asiassa. Mitä sä sillä puoliksi lahonneella kämpälläsi teet jos on juuri ja juuri varaa maksaa laina takaisin?

Ihmisillä tuntuu olevan vain oikeuksia vähät välittämättä velvollisuuksista ja vastuun kannosta omiin päätöksiin. Täytyy sanoa, että Suomi kyllä joutaisi johonkin oikein kunnon kriisiin niin ehkä alkaisi taas perus asiat nostamaan päätään ja niitä arvostettaisiin.

Vierailija
12/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole ainakaan mitään rahahuolia. Tänään lähti taas kaks tilausta lisää AliExpressiin ettei Kiinan vienti tyrehdy.

Vierailija
13/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

34-vuotias haastateltu suree jonkun rokkifestivaalin perään?

Vierailija
14/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän hyvin. ”Todellakin vituttaa. Seitsemän vuotta yliopistoa ja rahat eivät riitä perheen ja talon ylläpitoon”, sanoo 39-vuotias nainen."  Eihän sen näin tulisi mennä. Kyllä opiskelun ja työntekemisen tulisi kannattaa siten, että akateemisella uralla oleva saa perustarpeensa ja sen päällekin hankittua. Jos itse tekemällä ja yrittämällä ei tähän pääse, niin millä sitten? Johan tämä syö kansan moraalia, kun elintaso on sama kuin sossupummilla, vaikka on maisterin tutkinto, palkka ja ammatti.

Hah hah.

Vierailija
15/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sellainen ihminen, joka opiskelee maisterin tutkinnon käsienheiluttelusta, on nimen omaan sossupummi. Valintojen maailma. Jokainen voi halutessaan opiskella kahdessa vuodessa esimerkiksi lvi-asentajaksi tai hitsaajaksi, ja tienata 5 tonnia kuussa. Mutta kun ei huvita.

Vierailija
16/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

34-vuotias haastateltu suree jonkun rokkifestivaalin perään?

Jossa ei ole edes mitään rokkia, vaan pelkkä suuhengittäjien kokoontuminen

Vierailija
17/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun on totuttu kuluttamaan se normaalisti korkoihin menevä osa kulutukseen, on tilanne tämä, kun se raha pitäisikin laittaa sinne, minne se on jo lainaa ottaessa ja myönnettäessä huomioitu.

Olisi kannattanut laittaa se, minkä koroilta säästi vaikka vaan säästöön joka kuukausi, niin nyt eläisi seuraavat vuodet kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan Jos on oppinut siihen että se mikä tulee se menee, voi olla vaikeaa tottua elämään ihan siten, kuin ihmiset ovat viimeiset 50v eläneetkin Omien varojen mukaan.

Vierailija
18/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi tuoda ilmi sitä, miten nopeasti elämä on Suomessa muuttunut?

Hyvinvointi laskee kuin lehmän häntä. Pahempaa on vielä luvassa, kunhan kokoomus ja PS pääsevät vauhtiin.

Mainitsemasi hyvinvointi on ollut jo pitkään velkavetoista. Ei Suomessa ole eletty pitkään aikaan sen elintason ja kulutuksen mukaisesti mikä meille tehdyn työn perusteella kuuluisi. Velkaa on otettu velan päälle.

Vierailija
19/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sellainen ihminen, joka opiskelee maisterin tutkinnon käsienheiluttelusta, on nimen omaan sossupummi. Valintojen maailma. Jokainen voi halutessaan opiskella kahdessa vuodessa esimerkiksi lvi-asentajaksi tai hitsaajaksi, ja tienata 5 tonnia kuussa. Mutta kun ei huvita.

Mitäs sitten kun kaikki ovat lvi-asentajia tai hitsaajia, riittääkö kaikille töitä?

Vierailija
20/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhtymisen pitäisi naurattaa jos sattuu kuuluumaan keskiluokkaan..? Suomalaisen ihmisen kateus on voimakkuudessaan täysin mahdotonta erottaa typeryydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän