Keskiluokan julkinen itsesäälissä vellonta jatkuu: "ahdistaa ja itkettää" kun pitää vähän miettiä kulutusvalintojaan
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009633864.html
Maailman pienin viulu soi jälleen. Miten nämä kermaperseet selviäisi mistään oikeasta katastrofista kun tällainen itsesäälissä rypeminen tulee jo siitä ettei pääse festareille tai piti jättää tatuointi ottamatta kun ei ollut rahaa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Elänkö jossain ihme kuplassa, kun minun elinpiirissäni kaikki tuntuu kuluttavan kuten ennenkin, ja ns. keskiluokkaisilla ihmisillä elintaso säilynyt ihan samana?
Ei ole kyse edes mistään erityisen varakkaista ihmisistä, vaan ihan tavallisista talliaisista joissa myös tavallisia työläisiä mukana. Silti näillä on talot ja autot Helsingissä, matkustetaan hiihtolomalla perheen kanssa rantalomalle ja pääsiäisenä Pariisiin jne.
Sama juttu. Omassa ystäväpiirisissä kyllä ihmiset käy välillä ravintolassa syömässä, festareilla, ulkomailla jne.
Samoin me miehen kanssa kulutetaan kyllä ns. ylellisyysjuttuihin rahaa mutta toisaalta osataan elää tulojen mukaan eikä kaikki mene mitä tulee. (Ikinä ei kummallakaan ole ollut osamaksuja, luottokorttivelkaa jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida kuulua edes keskiluokkaan.
No jaa, miten sen nyt ottaa. Yliopistotutkinto ja pois maksettu omakotitalo löytyy, mutta jostain syystä mulla on myös jonkinlaista järkeä ja suhteellisuudentajua. En kuuna päivänä kehtaisi mennä lehteen itkemään että ahdistaa kun irtojäätelö on niin kallista. Ap
Jotenkin olisin toivonut, että se verovaroilla maksettu yliopistotutkinto olisi tuonut sinulle sen verran suhteellisuudentajua, että ymmärtäisit, miten keskiluokan kulutuksen vähentyminen vaikuttaa koko yhteiskuntaan.
Jos keskiluokkaisella perheenisällä ei ole varaa ostaa lapsilleen jätskitöttöröä, se jätskinmyyjä jää työttömäksi. Sen jälkeen jätskinmyyjä lopettaa verojen maksamisen ja alkaa saamaan työttömyyskorvauksia ja keskiluokkaiselle perheenisälle jää verotuksen takia yhä enemmän rahaa ostaa mitään. Ja sama tapahtuu myös vähän isommassa mittakaavassa.
- keskiluokkainen perheenisä, joka ei ole tänä kesänä ostanut vielä yhtään jätskitöttöröä
Mikset ole ostanut? Nuukuus on noloa.
Vierailija kirjoitti:
Elänkö jossain ihme kuplassa, kun minun elinpiirissäni kaikki tuntuu kuluttavan kuten ennenkin, ja ns. keskiluokkaisilla ihmisillä elintaso säilynyt ihan samana?
Ei ole kyse edes mistään erityisen varakkaista ihmisistä, vaan ihan tavallisista talliaisista joissa myös tavallisia työläisiä mukana. Silti näillä on talot ja autot Helsingissä, matkustetaan hiihtolomalla perheen kanssa rantalomalle ja pääsiäisenä Pariisiin jne.
Samaa minä ihmettelen omalla asuinalueellani pk-seudulla. Media toitottaa siitä, miten jengi köyhtyy. Ympärilläni asuu suurimmalsi osaksi ylempää keskiluokkaa olevia lapsiperheitä ja elävät elämäänsä kuten ennenkin omakotitaloissaan, kesällä kesäasuinnoissaan, matkustelevat ja harrastavat kalliisti. Ehkä tämä on sitä polarisaatiota.
Mulla nettopalkka max n.2k , asun yksin eikä lapsia tai autoa. Vuokra yli 700e/kk mihin tulee päälle sähkölasku. Sit vielä vakuutukset ja puhelinlasku + matkakortti.
Koen olevani matalapalkka-alalla töissä enkä hyvätuloinen. Silti olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Käyn paljon ulkona ystävien kanssa, syön mitä sattuu (en kuitenkaan paljon, selittäisikö se ettei ruokakulut ihan järjettömät?) ja tosi harvoin mulla on rahat loppu. Jos n. 1000€/kk jää käyttörahaa pakollisten kulujen jälkeen niin mihin hittoon te tuhlaatte ne?
En oikeasti ymmärrä tätä itkua asiasta. Omia valintoja on mm. vuokra-asunnon koko ja sijainti, lasten tekeminen , ja kulutustottumukset.
Tämä siis Helsingissä eikä toistaiseks valittamista. Joka kk en tilaa vaatteita mutta en myöskään vuosia kulje esim. samoissa kengissä. Raha riittää laskuihin ja hauskanpitoon ihan helposti vaikka palkka "huono".
Toki mullakin ystäviä joiden bruttopalkka +4k ja valittavat ettei ole ikinä rahaa. Joka kk on vaatteiden tilaamista, viikottain wolttia, sitten kynsienlaitot sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Mistään ei ole tarvinnut tinkiä. Kaupasta ostetaan mitä halutaan, matkustellaan ym. Ihan tavallisia keskiluokkaisia kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vaan tyytyväinen, että nyt kolahtaa vähän muihinkin, enkä ole enää ainoa kituuttava ihminen tässä maassa. Jos nyt ihan suoraan sanon.
Hyvät koulut ne on mullakin käytynä yms. mutta työnantajille en ole kelvannut.
Ja sitten vielä muka työvoimapula.
-saman kokenut työhaluinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, miten sen nyt ottaa. Yliopistotutkinto ja pois maksettu omakotitalo löytyy, mutta jostain syystä mulla on myös jonkinlaista järkeä ja suhteellisuudentajua. En kuuna päivänä kehtaisi mennä lehteen itkemään että ahdistaa kun irtojäätelö on niin kallista. Ap
Jotenkin olisin toivonut, että se verovaroilla maksettu yliopistotutkinto olisi tuonut sinulle sen verran suhteellisuudentajua, että ymmärtäisit, miten keskiluokan kulutuksen vähentyminen vaikuttaa koko yhteiskuntaan.
Jos keskiluokkaisella perheenisällä ei ole varaa ostaa lapsilleen jätskitöttöröä, se jätskinmyyjä jää työttömäksi. Sen jälkeen jätskinmyyjä lopettaa verojen maksamisen ja alkaa saamaan työttömyyskorvauksia ja keskiluokkaiselle perheenisälle jää verotuksen takia yhä enemmän rahaa ostaa mitään. Ja sama tapahtuu myös vähän isommassa mittakaavassa.
- keskiluokkainen perheenisä, joka ei ole tänä kesänä ostanut vielä yhtään jätskitöttöröä
Turhat tarpeettomat työt voi loppua, ei vaikuta mihinkään jonkun jäätelökioskin loppuminen ja muutaman ihmisen työttömyys. Eihän niitä ole talvellakaan auki. Jäätelöä saa kaupasta tötterön hinnalla litran tai pari. Saattaa se jäätelömyyjä saada pidemmän työpestin sieltä kaupasta.
Olen lähtöisin perheestä ja suvusta, jossa loisiminen on elämäntapa. Asutaan epävirallisesti erillään, odotetaan että lapset tulevat täysi-ikäisiksi, että pääsevät Kelasta ottamaan kaiken irti. Viime viikolla sain puhelun, että pitäisi auttaa serkkua saamaan lomakkeet kuntoon, että jos kerran hän aikoo oikein koulua jatkaa syksyllä niin kyllä siitä pitää nuoren kuntoutustukea saada. Kun kieltäydyin kunniasta, niin sain kuulla että siinä se nähdään ettei ole yliopistoista hyötyä, kun ei edes lomaketta osaa maisteri täyttää. Niin kuvottavaa, moraalitonta ja laskelmoitua muista hyötymistä. Jokainen yli 40v heistä on kyllä aidosti työkyvytön tai vähintään kelvoton työmarkkinoille, missä pätee markkinatalouden ehdot. Mutta se kyvyttömyys on itseaiheutettua. Jokainen saa itsestään työkyvyttömän olemalla tekemättä mitään vuosikymmeniä.
Olen erittäin iloinen,että tällaiselle laitetaan stoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhat tarpeettomat työt voi loppua, ei vaikuta mihinkään jonkun jäätelökioskin loppuminen ja muutaman ihmisen työttömyys. Eihän niitä ole talvellakaan auki. Jäätelöä saa kaupasta tötterön hinnalla litran tai pari. Saattaa se jäätelömyyjä saada pidemmän työpestin sieltä kaupasta.
Heh, malliesimerkki henkilöstä joka ei nyt ymmärrä lukemaansa taikka isompia kokonaisuuksia.
Ei tässä olekaan kysymys vain jäätelöstä / turhista ammateista. Kysymys on siitä, että ihan jokaisesta palvelusta ja tuotteesta tingitään - joskus siitäkin huolimatta, että se ei ole turha.
Esimerkiksi auton huollon laiminlyöminen ei ole turha tai tarpeeton työ, vaikka se auto hetken toki kulkee ilman huoltoakin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
No onhan se järkytys että Suomessa keskituloinen, keskiluokkainen ei enää voikaan ostaa omakotitaloa, uutta autoa ja kesämökkiä.
Monella on kolahtanut ja kovaa tämä elintason lasku.
Köyhät tietenkin pysyvät köyhinä edelleen, heillä ei ole samalla tavalla menetettävää kun jo lähtökohtaisesti ei ole ollut varaa ns. ylellisyyksiin.
Veikkaisin että hiljalleen palataan sotien jälkeiseen yhteiskuntaan. Kouluja käyvät ne, joilla on varaa. Omassa talossa asuvat ne, joilla on varaa. Yhteiskunta jakautuu työväenluokkaan ja yläluokkaan. Työväki asuu 60 neliön kerrostaloasunnoissa ja lapset jakavat huoneen.
No ei ole suurimmalla osalla elämä muuttunut mitenkään tai niin vähän ettei päällepäin näy.
Opintotukijärjestelmää ei olla romuttamassa, edelleen kuka tahansa voi opiskella mitä haluaa. Omassa talossa on aina asuneet ne joilla on siihen varaa ja näin tulee jatkossakin olemaan. Uusia autoja ja taloja on harvat muutenkaan ostaneet, yhtäaikaa, eniten ne jotka ovat eläneet harhaluulossa että "näin kaikki tekevät".
Hyvä että monella kolahtaa kovaa, tulee järkeä päähän että asiat voivat muuttua hetkessä ja niihin KANNATTAA VARAUTUA! Ehkä tämä taloustilanne nyt opettaa tyhmemmillekin sen varautumisen tärkeyden.
Vierailija kirjoitti:
Hehe kirjoitti:
150-kiloinen Jenni itkee, kun rahat eivät riitä ruokaan.
Missä sanottiin, että kuvan ihminen on Jenni. Kun nimenomaan halusi suojata henkilöllisyytensä ja nimensä. Sitten olisi antanut kuvansa laittaa lehteen. Kyllä suurin ongelma on nämä loisivat ohmiset, joiden äly ja medianlukutaito on tällä tasolla kuin sinulla.
Taisi läskillä mennä tunteisiin! Miksi itse loisit yhteiskunnan lompakolla syömällä itsesi porsaaksi ja tukottamalla sosiaali- ja terveyspalveluja?
Ei ole varaa yhteenkään autoon saati matkusteluun. Onhan se järjetöntä, että suomalaisen keskiluokan elämä on köyhempää kuin amerikkalaisen työväenluokan.
Valeäidin eilisessä blogikirjoituksessa valitetaan, kuinka ei rahat riitä, kun ensin hankittiin 4 lasta, sitten rakennettiin varmaan miljoonan euron talo, sitten ostettiin lainalla 70k auto, sitten toinen vanhempi jäi hoitovapaalle, sitten lähdettiin kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan lomalle, ja nyt ihmetellään miten somettajaäidin tulot eivät riitä kun lainojen korot nousivat.
Vierailija kirjoitti:
Valeäidin eilisessä blogikirjoituksessa valitetaan, kuinka ei rahat riitä, kun ensin hankittiin 4 lasta, sitten rakennettiin varmaan miljoonan euron talo, sitten ostettiin lainalla 70k auto, sitten toinen vanhempi jäi hoitovapaalle, sitten lähdettiin kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan lomalle, ja nyt ihmetellään miten somettajaäidin tulot eivät riitä kun lainojen korot nousivat.
Mutta olihan tuo nyt ihan posketon korkojen nousu.. 1300€ kuussa..! Pelkkiin korkoihin. Harvalla on sellaisia rahoja noin vain lompakossa tyhjänpanttina roikkumassa vaikka miten hyvätuloinen olisi. Kyllä se kirpaisee.
Ja kyllä, siitä saa myös valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olihan tuo nyt ihan posketon korkojen nousu.. 1300€ kuussa..! Pelkkiin korkoihin. Harvalla on sellaisia rahoja noin vain lompakossa tyhjänpanttina roikkumassa vaikka miten hyvätuloinen olisi. Kyllä se kirpaisee.
Ja kyllä, siitä saa myös valittaa.
Mutta eihän tuo ole vielä mikään iso korko. Meidän asuntolaina oli otettu vuonna 2005, ja siinä ehti olla tätäkin korkeampia korkoja. Ja jos vertaa 90-luvun lamaan, niin nämä korot eivät ole vielä mitään. Ei kai voi kuvitella, että nollakorot jatkuvat ikuisesti?
En ymmärrä, että lasketaan talous niin tiukille. Mitä sitten jos joku perheestä sairastuu tai jää työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettopalkka max n.2k , asun yksin eikä lapsia tai autoa. Vuokra yli 700e/kk mihin tulee päälle sähkölasku. Sit vielä vakuutukset ja puhelinlasku + matkakortti.
Koen olevani matalapalkka-alalla töissä enkä hyvätuloinen. Silti olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Käyn paljon ulkona ystävien kanssa, syön mitä sattuu (en kuitenkaan paljon, selittäisikö se ettei ruokakulut ihan järjettömät?) ja tosi harvoin mulla on rahat loppu. Jos n. 1000€/kk jää käyttörahaa pakollisten kulujen jälkeen niin mihin hittoon te tuhlaatte ne?
En oikeasti ymmärrä tätä itkua asiasta. Omia valintoja on mm. vuokra-asunnon koko ja sijainti, lasten tekeminen , ja kulutustottumukset.
Tämä siis Helsingissä eikä toistaiseks valittamista. Joka kk en tilaa vaatteita mutta en myöskään vuosia kulje esim. samoissa kengissä. Raha riittää laskuihin ja hauskanpitoon ihan helposti vaikka palkka "huono".
Toki mullakin ystäviä joiden bruttopalkka +4k ja valittavat ettei ole ikinä rahaa. Joka kk on vaatteiden tilaamista, viikottain wolttia, sitten kynsienlaitot sun muut.
Sama juttu. Jos jää 1000 euroa pakollisten jälkeen, niin helposti jää säästöön kun en keksi mihin käyttäisin kaiken ihan perus kuukautena. Tykkään ostella kirppiksiltä vaatteeni, haluan ajatella maapalloakin valinnoissani. Mulla on jopa lapsi. En vaan tarvitse koko ajan jotain. Sitten niillä säästöillä voi silloin tällöin tehdä jotain erityistä. Ei kuitenkaan koko ajan jaksaisi.
Onneksi olen kasvanut 70-luvulla köyhässä perheessä, niin olen oppinut olemaan vähään tyytyväinen.
Jos rahat ei riitä ruokaan ja muihin perustarpeisiin, niin se on kamalaa. Mutta jos ne eivät riitä ulkomaan matkaan, uuteen asuntoon, monenlaisiin teknisiin vempaimiin tms. niin sen ei suuren valituksen aiheen luulisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtöisin perheestä ja suvusta, jossa loisiminen on elämäntapa. Asutaan epävirallisesti erillään, odotetaan että lapset tulevat täysi-ikäisiksi, että pääsevät Kelasta ottamaan kaiken irti. Viime viikolla sain puhelun, että pitäisi auttaa serkkua saamaan lomakkeet kuntoon, että jos kerran hän aikoo oikein koulua jatkaa syksyllä niin kyllä siitä pitää nuoren kuntoutustukea saada. Kun kieltäydyin kunniasta, niin sain kuulla että siinä se nähdään ettei ole yliopistoista hyötyä, kun ei edes lomaketta osaa maisteri täyttää. Niin kuvottavaa, moraalitonta ja laskelmoitua muista hyötymistä. Jokainen yli 40v heistä on kyllä aidosti työkyvytön tai vähintään kelvoton työmarkkinoille, missä pätee markkinatalouden ehdot. Mutta se kyvyttömyys on itseaiheutettua. Jokainen saa itsestään työkyvyttömän olemalla tekemättä mitään vuosikymmeniä.
Olen erittäin iloinen,että tällaiselle laitetaan stoppi.
Moi Petteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on laajakäsite. Tilastoissa tulojen ero on iso..
No mutta progressiivisen verotuksen vuoksi ei niin laaja, kun sopisi palkkahaitarista olettaa. Mutä kannattaa ottaa vastuullisempi työ, jossa saa raataa hulluna ja käteen jää pikkuisen enemmän.
Mistä löytyy parempi palkaista työtä?
Mä olen vaan tyytyväinen, että nyt kolahtaa vähän muihinkin, enkä ole enää ainoa kituuttava ihminen tässä maassa. Jos nyt ihan suoraan sanon.
Hyvät koulut ne on mullakin käytynä yms. mutta työnantajille en ole kelvannut.