Keskiluokan julkinen itsesäälissä vellonta jatkuu: "ahdistaa ja itkettää" kun pitää vähän miettiä kulutusvalintojaan
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009633864.html
Maailman pienin viulu soi jälleen. Miten nämä kermaperseet selviäisi mistään oikeasta katastrofista kun tällainen itsesäälissä rypeminen tulee jo siitä ettei pääse festareille tai piti jättää tatuointi ottamatta kun ei ollut rahaa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän hyvin. ”Todellakin vituttaa. Seitsemän vuotta yliopistoa ja rahat eivät riitä perheen ja talon ylläpitoon”, sanoo 39-vuotias nainen." Eihän sen näin tulisi mennä. Kyllä opiskelun ja työntekemisen tulisi kannattaa siten, että akateemisella uralla oleva saa perustarpeensa ja sen päällekin hankittua. Jos itse tekemällä ja yrittämällä ei tähän pääse, niin millä sitten? Johan tämä syö kansan moraalia, kun elintaso on sama kuin sossupummilla, vaikka on maisterin tutkinto, palkka ja ammatti.
No sellainen ihminen, joka opiskelee maisterin tutkinnon käsienheiluttelusta, on nimen omaan sossupummi. Valintojen maailma. Jokainen voi halutessaan opiskella kahdessa vuodessa esimerkiksi lvi-asentajaksi tai hitsaajaksi, ja tienata 5 tonnia kuussa. Mutta kun ei huvita.
Keskiluokalla ei ole tällä hetkellä varaa ostaa asuntoja, joten uudisrakentaminen on jäissä. Aika paljon vähemmän on siis lvi-asentajillakin hommia. Myös hitsaajia tarvittaneen jatkossa vähemmän, kun ostovoiman laskemisen myötä vähän kaikenlaisten hyödykkeiden kysyntä laskee.
Että semmoisia vaikutuksia sillä, että korot nousee ja ostovoima laskee. Mutta kun ei, kaikkihan on aina yksilön vika, kun hän ei osaa ennakoida talouden kiemuroita kymmeniä vuosia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valeäidin eilisessä blogikirjoituksessa valitetaan, kuinka ei rahat riitä, kun ensin hankittiin 4 lasta, sitten rakennettiin varmaan miljoonan euron talo, sitten ostettiin lainalla 70k auto, sitten toinen vanhempi jäi hoitovapaalle, sitten lähdettiin kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan lomalle, ja nyt ihmetellään miten somettajaäidin tulot eivät riitä kun lainojen korot nousivat.
Mutta olihan tuo nyt ihan posketon korkojen nousu.. 1300€ kuussa..! Pelkkiin korkoihin. Harvalla on sellaisia rahoja noin vain lompakossa tyhjänpanttina roikkumassa vaikka miten hyvätuloinen olisi. Kyllä se kirpaisee.
Ja kyllä, siitä saa myös valittaa.
Lainaa on liian paljon. Jos oikein arvaan niin lainaa on otettu yli puoli miljoonaa euroa jos korot nousevat yli 1000€ kuussa.
Ja mitä ap tekee itse? Kirjoittelee palstalle työksensä?
Mielelläni katsoisin enemmän kulutusvalintojani, mutta työelämä on tänä päivänä kammottava, eikä niitä kulutusvalintoja ehdi hirveästi katsella. Olisihan jonkun agendalla tällainen tilanne?
Pitkäaikaistyötön tuttavani ei muuta teekään, kun katsoo kulutuvalontojansa. Siinä eivät globaalit yritykset ole korkealla: viljelee paljon ruokaa itse, kerää marjoja ja sieniä, on kasvisyöjä, uusiokäyttää ja kierrättää... Saattaa ottaa einestuottajia y.m.s. päähän tällaiset kulutustottmukset, viis siitä, että ovat että maapallolle että terveydelle hyviä.
”Ei kuvitellakaan, että ostaisimme irtojäätelöä kioskista”, kertoo 42-vuotias nainen."
"Joku jätti tatuoinnin ottamatta, toinen uudet silmälasit hankkimatta. Matkailun ja vuokramökkeilyn sijasta vastaajat kertovat viettävänsä lomapäiviä retkillä ja uimarannoilla ja käyvänsä sukulaisten ja tuttavien kesämökeillä."
Tällaiset jutut olisivat ihan kivoja lukea, jos kommentit olisivat realistisia. Nyt ne ovat tuollaista epäuskottavaa höttöä, kuten ensimmäinen irtojäätelöistä. Sama kuin jokin aika sitten jossain ökytalossa pk-seudulla asuva kertoi ettei enää pysty edes ostamaan ylimääräistä suklaapatukkaa kaupasta. Höpö höpö, kenenkään talous ei ole niin tiukilla etteikö n. euron maksavaa suklaapatukkaa voisi ostaa silloin tällöin, tai etteikö kerran kaksi kesässä pystyisi irtojäätelöä ostamaan (toki jos kyse on jostain suurperheestä n. kuudesta ylöspäin henkeä, niin asia on vähän eri).
Samoin tatuoinnit eivät ole välttämättömiä, joten ihan se ja sama pystyykö niitä ottamaan. Kenenkään maailma ei kaadu siihen.
Silmälasit ovat toki tarpeelliset, ja se on ikävää jos ei niitä pysty uusimaan. Tosin jos on työssäkäyvä luottotiedot omaava, niin usein saa silmälasit hankittua osamaksulla tai jos on luottokortti, niin sillä sitten. Jos taas on kyse siitä, että haluaa vaan päivittää sangat uudempaan ja tämän hetken malliin, niin voi voi ...
Ehkä lapsillekin on mukavaa, kun kesän saa viettää fiiliksen mukaan, eikä ryntäillä ees sun taas ulkomaita myöten tiukkojen aikataulujen mukaan. Asenne ratkaisee, ja Suomen kesä on kaunista katseltavaa, joten tehkää pieniä päiväreissuja lähitienoille picnic-kassin kanssa.
Köyhistä oloista tulevana en ole ikinä ymmärtänyt, miksi elintasoa pitäisi nostaa määräänsä enempää, vaikka olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valeäidin eilisessä blogikirjoituksessa valitetaan, kuinka ei rahat riitä, kun ensin hankittiin 4 lasta, sitten rakennettiin varmaan miljoonan euron talo, sitten ostettiin lainalla 70k auto, sitten toinen vanhempi jäi hoitovapaalle, sitten lähdettiin kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan lomalle, ja nyt ihmetellään miten somettajaäidin tulot eivät riitä kun lainojen korot nousivat.
Mutta olihan tuo nyt ihan posketon korkojen nousu.. 1300€ kuussa..! Pelkkiin korkoihin. Harvalla on sellaisia rahoja noin vain lompakossa tyhjänpanttina roikkumassa vaikka miten hyvätuloinen olisi. Kyllä se kirpaisee.
Ja kyllä, siitä saa myös valittaa.Lainaa on liian paljon. Jos oikein arvaan niin lainaa on otettu yli puoli miljoonaa euroa jos korot nousevat yli 1000€ kuussa.
Mutta hän on itse toistuvasti tuonut esille olevansa hyvätuloinen. Ja viimeisenkin päivityksen yhteydessä painottaa että heillä kyllä raha riittää.
Eli tuskin sillon lainaa liikaa on.
Vierailija kirjoitti:
Köyhistä oloista tulevana en ole ikinä ymmärtänyt, miksi elintasoa pitäisi nostaa määräänsä enempää, vaikka olisi varaa.
En edes jaksanut lukea. Turhaakin turhempaa tekstiä. Halusin vastauksen miksi HS tuota roskaa halusi kirjoittaa?
Olen vasta nyt ymmärtänyt miksi nykyihmisiä kutsutaan kermaperseiksi. En nimittäin tiennyt/uskonut että tuon jutun ihmisten, plus niiden monien muiden vastaavien itkuvirsien, kaltaisia olisi olemassa.
Mikä edes on keskiluokkainen? Vaikka meillä on molemmilla vakituiset tulot ja niiden mukaan olemme keskituloisia, meillä ei ole omaa asuntoa (vaan asumisoikeus) tai kesämökkiä, autotkin on hankittu pätkällä (tarvitaan työssä). Yleensä ollaan päästy johonkin reissuun joka kesä, joko kotimaahan tai ulkomaille, mutta nyt jää väliin (lomien vähyyden vuoksi). Lainaakin on (yritystä varten otettu), sitä lyhennellään, mutta yleensä ei ole tarvinnut tinkiä esimerkiksi ruoasta vielä. Tuntuu oudolta, että joillakin keskituloisilla on nyt niin tiukka tilanne, että ei voi esimerkiksi mennä festareille, ei kai se maksa kuin joitakin satasia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän hyvin. ”Todellakin vituttaa. Seitsemän vuotta yliopistoa ja rahat eivät riitä perheen ja talon ylläpitoon”, sanoo 39-vuotias nainen." Eihän sen näin tulisi mennä. Kyllä opiskelun ja työntekemisen tulisi kannattaa siten, että akateemisella uralla oleva saa perustarpeensa ja sen päällekin hankittua. Jos itse tekemällä ja yrittämällä ei tähän pääse, niin millä sitten? Johan tämä syö kansan moraalia, kun elintaso on sama kuin sossupummilla, vaikka on maisterin tutkinto, palkka ja ammatti.
No sellainen ihminen, joka opiskelee maisterin tutkinnon käsienheiluttelusta, on nimen omaan sossupummi. Valintojen maailma. Jokainen voi halutessaan opiskella kahdessa vuodessa esimerkiksi lvi-asentajaksi tai hitsaajaksi, ja tienata 5 tonnia kuussa. Mutta kun ei huvita.
Mitäs sitten kun kaikki ovat lvi-asentajia tai hitsaajia, riittääkö kaikille töitä?
Paremmin kuin kättenheiluttelutieteen maistereille.
Mä olen jo monta vuotta koostanut päivän ateriat kaurapuurosta ilman suolaa tai sokeria ja nakkikeitosta, johon tulee pelkkiä Prisman keittojuureksia ja K-Menu nakkeja (0,95€ paketti). Aamupalaksi kuppi kahvia ja leipäjonosta haettua leipää jolle levitetty Xtran margariinia. Rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen, enkä sitä osaa edes kaivata.
Köyhä olen, mutta tilanteeni olen hyväksynyt ja osaan jopa nauttia tästä askeettisesta ja luovasta elämäntavasta. Sääliksi käy näitä "länsimaisen vaurauden ja menestyksen" hedelmiä, jotka hakeutuvat suurin piirtein terapiaan sen tähden ettei ole varaa maksaa Netflixiä tai käydä kaukomailla kerran pari vuodessa. Mitenköhän nämä ihmiset tulevat pärjäämään jonkin totaalisen katastrofin aikana? Eivät varmaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida kuulua edes keskiluokkaan.
No jaa, miten sen nyt ottaa. Yliopistotutkinto ja pois maksettu omakotitalo löytyy, mutta jostain syystä mulla on myös jonkinlaista järkeä ja suhteellisuudentajua. En kuuna päivänä kehtaisi mennä lehteen itkemään että ahdistaa kun irtojäätelö on niin kallista. Ap
Jotenkin olisin toivonut, että se verovaroilla maksettu yliopistotutkinto olisi tuonut sinulle sen verran suhteellisuudentajua, että ymmärtäisit, miten keskiluokan kulutuksen vähentyminen vaikuttaa koko yhteiskuntaan.
Jos keskiluokkaisella perheenisällä ei ole varaa ostaa lapsilleen jätskitöttöröä, se jätskinmyyjä jää työttömäksi. Sen jälkeen jätskinmyyjä lopettaa verojen maksamisen ja alkaa saamaan työttömyyskorvauksia ja keskiluokkaiselle perheenisälle jää verotuksen takia yhä enemmän rahaa ostaa mitään. Ja sama tapahtuu myös vähän isommassa mittakaavassa.
- keskiluokkainen perheenisä, joka ei ole tänä kesänä ostanut vielä yhtään jätskitöttöröä
Mutta miksi sillä perheenisällä ei ole siihen varaa? Siksikö kun jokainen sentti on jo nipistetty siitä omasta elämästä vai kenties siksi että sen elintaso-Bemarin osamaksuerät vahän ahdistavat ja omakotitalonkin piti olla uusi ja hieno että pääsi kavereille näyttämään?
Se jäätelön ostamattomuus ei useinkaan ole mikään luonnonlaki vaan seuraus siitä että elämässä on haluttu isoja asioita joista ei olla valmiita pakittamaan yhtään vaikka lapset jäisivät sitten ilman jäätelöään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monen ihmisen rahapula johtuu omista kulutustottumuksista ja niiden mukana tulleista järjettömän kalleista vakuudettomista luotoista.
Pitää opetella suunnittelemaan hankinnat oman maksukyvyn mukaan. Kukaan ei tarvitse megasuurta televisiota tai uusinta ja hienointa puhelinta. Kukaan täysjärkinen ei myöskään rahoita perheen etelänmatkoja kulutusluotolla.
Ihminen vastaa itse omista valinnoistaan.
Hetkinen, mitenkäs kun valtio on tuhonnut ihmisten maksukyvyn ja ostovoiman?
Vierailija kirjoitti:
”Ei kuvitellakaan, että ostaisimme irtojäätelöä kioskista”, kertoo 42-vuotias nainen."
"Joku jätti tatuoinnin ottamatta, toinen uudet silmälasit hankkimatta. Matkailun ja vuokramökkeilyn sijasta vastaajat kertovat viettävänsä lomapäiviä retkillä ja uimarannoilla ja käyvänsä sukulaisten ja tuttavien kesämökeillä."
Tällaiset jutut olisivat ihan kivoja lukea, jos kommentit olisivat realistisia. Nyt ne ovat tuollaista epäuskottavaa höttöä, kuten ensimmäinen irtojäätelöistä. Sama kuin jokin aika sitten jossain ökytalossa pk-seudulla asuva kertoi ettei enää pysty edes ostamaan ylimääräistä suklaapatukkaa kaupasta. Höpö höpö, kenenkään talous ei ole niin tiukilla etteikö n. euron maksavaa suklaapatukkaa voisi ostaa silloin tällöin, tai etteikö kerran kaksi kesässä pystyisi irtojäätelöä ostamaan (toki jos kyse on jostain suurperheestä n. kuudesta ylöspäin henkeä, niin asia on vähän eri).
Samoin tatuoinnit eivät ole välttämättömiä, joten ihan se ja sama pystyykö niitä ottamaan. Kenenkään maailma ei kaadu siihen.
Silmälasit ovat toki tarpeelliset, ja se on ikävää jos ei niitä pysty uusimaan. Tosin jos on työssäkäyvä luottotiedot omaava, niin usein saa silmälasit hankittua osamaksulla tai jos on luottokortti, niin sillä sitten. Jos taas on kyse siitä, että haluaa vaan päivittää sangat uudempaan ja tämän hetken malliin, niin voi voi ...
Ehkä lapsillekin on mukavaa, kun kesän saa viettää fiiliksen mukaan, eikä ryntäillä ees sun taas ulkomaita myöten tiukkojen aikataulujen mukaan. Asenne ratkaisee, ja Suomen kesä on kaunista katseltavaa, joten tehkää pieniä päiväreissuja lähitienoille picnic-kassin kanssa.
Olen keskituloinen yksinyrittäjä, itseni työllistäjä, ja teen kahta työtä. Nyt toinen työ on loppumassa, ja se vie noin 1/3-1/4 vuosituloista. Loput työt ovat epävarmoja ja suhdanteista ja tähtien asennoista riippuvaisia. Kyllä tässä tilanteessa katson hyvin tarkkaan jokaisen suklaapatukan ja irtojäätelön. Kyllä niihin varaa on, mutta kun ei tulevasta tiedä, niin jokainen kulutuskohde tulee harkittua hyvin tarkasti. Silmälasit pitää tässä iässä olla jo monitehot, ja suht edulliset kehykset perushyvillä linsseillä maksoi jokin aika sitten yli 700 euroa. Jos olisin silloin tiennyt irtisanomisista, olisin jättänyt ostamatta. Tämä koskee myös osamaksua, koska maksettava se on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun kaikki ovat lvi-asentajia tai hitsaajia, riittääkö kaikille töitä?
Paremmin kuin kättenheiluttelutieteen maistereille.
Näitä on aina näiden palstojen puheiden mukaan pilvin pimein mutta todellisuudessa valtava enemmistö korkeakoulupaikoista on tekniikan ja kauppatieteiden aloilla tai muilla vastaavilla. Jotain sukupuolentutkimuksen tai kulttuuriantropologian opiskelijoita on kokonaisuuden kannalta merkityksettömän vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monen ihmisen rahapula johtuu omista kulutustottumuksista ja niiden mukana tulleista järjettömän kalleista vakuudettomista luotoista.
Pitää opetella suunnittelemaan hankinnat oman maksukyvyn mukaan. Kukaan ei tarvitse megasuurta televisiota tai uusinta ja hienointa puhelinta. Kukaan täysjärkinen ei myöskään rahoita perheen etelänmatkoja kulutusluotolla.
Ihminen vastaa itse omista valinnoistaan.
Hetkinen, mitenkäs kun valtio on tuhonnut ihmisten maksukyvyn ja ostovoiman?
Jaa, mitenhän se valtio on sen tehnyt? Vai olisiko syynä kuitenkin ihan ne markkinamekanismit jotka aiheuttavan inflaatiota ja korkojen nousua?
Ei ole varaa lähteä rokkifestareille mutta on varaa maksaa jostakin suoratoistopalvelusta?
Keskiluokka = köyhä joka on sattunut saamaan paljon lainaa.
Minä huomasin jo vuosia sitten, että Suomi on pohjimmiltaan luokkayhteiskunta. Hyvin paljon ratkaisee se, syntyykö varakkaaseen perheeseen. Ne, jotka perivät paljon rahaa tai asunnon/asuntoja tai metsää tai kaikkea näitä, pääsevät elämässä paljon helpommalla kuin minun kaltaiset, jotka ovat syntyneet köyhään duunariperheeseen. Ylöspäin ja varakkaammaksi voi pyrkiä kouluttautumalla ja tekemällä ahkerasti töitä, mutta verottaja estää rikastumisen rehellisellä työllä. Työssä uurastaessa myös näkee, miten varakkaiden perheiden lapset voivat ottaa rennommin. Varakkailla perheillä on myös suhdeverkostoja, jotka auttavat monin tavoin, myös hyvien työpaikkojen saannissa.
Omassa työyhteisössäni olen jonkinlainen kummajainen, duunaripohjalta ponnistanut nousukas. Kollegat ovat hämmästelleet, kun minulla ei olekaan varaa ostaa asuntoa tai kesämökkiä sellaiselta alueelta kuin missä he itse asuvat tai kun minulla ei olekaan metsää.