Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka olet ylipainoinen, millä ruuilla olet mielestäsi lihonut?

Vierailija
13.06.2023 |

Oliko se esim. pikaruoka, makeat ruuat vai jotain muuta?

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri. Ehdottomasti. Jos en söisi sokeria, olisin laiha.

Minulla taas olisi niin, että jos en söisi sokeria, olisin todennäköisesti ylipainoinen...

Vierailija
22/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot annoskoot, leipä, sipsit, alkoholi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut eli karkit ja suklaa + joskus pullaa.

Vierailija
24/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ja liian isot annoskoot.

Vierailija
25/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaruoka lihotti. Kun pääsin kotiin, paino palasi normaaliin. Eli vastaus on varmaankin einekset, kahvipullat ja jatkuva mehujen/kiisselien juominen.

Vierailija
26/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ei itsestaan lihota.

Mutta tarkkelys ja hiilarit.

Leipa, pasta, peruna..

Isot annoskoot. Mahan syominen aina ja usein tayteen.

Annoksen jalkeen pitaisi olla kevyt eika tuupertunut olo. Jos tarvitsee lyllertaa ruokalevolle soit liikaa.

Vierailija
27/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri ei itsestaan lihota.

Mutta tarkkelys ja hiilarit.

Leipa, pasta, peruna..

Isot annoskoot. Mahan syominen aina ja usein tayteen.

Annoksen jalkeen pitaisi olla kevyt eika tuupertunut olo. Jos tarvitsee lyllertaa ruokalevolle soit liikaa.

Ja juomat. Juo vetta, teeta. Muu on ihan turhaa. Ja alkoholi nostaa paino todella nopeasti.

Vierailija
28/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeilla, sipseillä, hamppareilla ja pizzalla. Ahmimisella.

Nyt jo jonkin aikaa paremmalla tiellä asian kanssa. En luettele mitään tekosyitä lihavalle ulkomuodolleni enkä kannata "hyväksy itsesi läskeinesi" -hokemia. En todellakaan hyväksy. Itse olen itseni tähän jamaan saanut (vaikka kuin on taustalla traumaa yms.) niin kukaan ei pakottanut valitsemaan paskoja elintapoja. Joten ei auta kun itse korjata itselleen tekemä vääryys.

Vierailija
29/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vääränlainen ruoka,luulisin. Sokeria en syö ollenkaan, mutta ruuanlaitossa olen aina käyttänyt sekä rasvaa, että kermaa mkäli on taarvis maun parantamiseksi. Ja sitten arvatenkin liian isot annoskoot. Ihan ruokaa syömällä. Sipsejä jne.en myöskään syö, kun en niistä tykkää,kuten en karkista tai limsastakaan. varmaan myös alkoholi, viini lasi menee siinä ruuan kupeessa toisinaan, ja välillä kyllä menee ihan muutenkin.

Vierailija
30/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä leivillä. Ja kaakaolla. Olen yövirkku, joten teen töitä ja opiskelen öisin, ja sitten päivällä yritän pysytellä toimintakykyisenä kun väsyttää, päätä särkee ja paleltaa, joten syön leipiä. Olen aina ollut huono nukkumaan, ihan lapsesta asti. Harvoin menen sänkyyn ennen kolmea, ja 7.30 soi kello.

Laitan terveellistä kasvispainotteista ruokaa. Muu perhe ovat terveitä ja hoikkia, itsellä noin 20 kg ylipainoa. En juo lainkaan alkoholia tai sokerilimsoja, enkä tykkää sipseistä ym. rasvaisesta, mutta suklaata syön jos sitä on. Onneksi kauppaan on yli 10 kg joten käymme vain kerran pari viikossa. Työskentelen kotona, joten ei tule tehtyä heräteostoksiakaan.

Olen miettinyt paljon sitä, että ylipainoisia pidetään ahneina ja laiskoina. En tunne montakaan, jotka tekevät tällaisia tuntimääriä ja opintopistemääriä (melkein 5 keskiarvolla, toinen yliopistotutkinto) kuin minä. Tykkään myös liikkua, mutta en ehdi. Kaikkien muiden tarpeet, työmatkat, harrastukset, hälytysrannekkeet, kaihileikkaukset, naamiaispuvut, eläinlääkärit, oikomishoidot, kaverisynttärit ja oppilaskunnat tulevat ensin. Siksi joudun paikata töitäni öisin. Ja siksi olen loputtoman väsynyt koko ajan.

Vierailija
31/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit. Lähinnä leipä. Lihoin ylipainoiseksi aikuisiän alussa, silloin saattoi mennä päivässä kokonainen paistopisteen leipä muun ruoan lisänä. Sain laihdutettua ja nykyään yritän jättää (valkoiset)viljahiilarit minimiin tottumuksesta. Perso mikä perso.

Vierailija
32/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun onnistuin laihduttamaan 10kg ylipainoni pois, näen mistä se oli tullut: Annoskoot ja muka-ok:t ruoat.

Jos ruoassa on noin 200kcal/100g ja nälkäisenä sitä syö lähemmäs puoli kiloa, niin ei paljon tarvitsisi loppupäivänä syödäkään. Mutta tietysti syö, erityisesti juuri noita muka-ok-ruokia, kuten välipalatuotteita (patukat, jogurtit, vanukkaat jne), muroja, pullaa jne. Näiden kohdalla sitä ajattelee, että eivät oo pahoja, kun ei syö kuitenkaan pizzaa, suklaata, karkkia, munkkeja ym, vaikka eipä noissa em. ruoissa mitenkään merkittävästi vähemmän edes ole energiaa.

Vierailija
33/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cokis ja muut makeat juomat

Vierailija
34/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lähinnä makeita herkkuja, eli niillä. Mulle on kehittynyt syömishäiriö, jonka seurauksena ajattelen melkein kaiken aikaa tiettyjä ruokia. Pääsispä entiseen, söin kun oli nälkä ja terveellisesti.

Vierailija
35/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi. Juon yleensä sekä perjantaina että lauantaina n. 10 annosta, joskus enemmänkin. Ruokavalio on muuten kunnossa. Liikunta vähäistä. Paino noussut n. 20 kiloa parissa vuodessa alkoholinkäytön lisääntymisen myötä.

Vierailija
36/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakoinnin.

Vierailija
37/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen ruoka + hormonivaihtelut ja se etten ole suhteuttanut annoskokojani siihen etten ole enää kaksikymppinen. Herkkuja (sipsit, suklaa, popcorn, karkki, pullat, leivokset yms roskaruoka) en ole edes maistanut koskaan.

Vierailija
38/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi

Vierailija
39/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveellisellä, kasvipainotteisilla ruoalla, jota syö säännöllisin väliajoin pieniä annoksia. Siihen päälle vaihdevuodet, pari ilmestynyttä sairautta joihin lääkitys, sairauden myötä liikkumisen vaikeutuminen, huonot yöunet, joiden myötä jatkuva väsymys ja stressi siitä, että näyttää niin pahalta peiliin katsoessa. 

Karkki, pulla, sipsit tai limut ei ole edes ihmisravintoa, joten niitä ei käytetä, kuin äärimmäisen harvoin. 

Minimissään viikossa tulee käveltyjä kilometrejä 50km, kunnon ollessa yhtään parempi jopa 80km. 

Tiukalla ruokavaliolla on tiputettavissa se 20 ylimääräistä kiloa, mutta kuka jaksaa punnita lopunelämänsä ruoka-annokset sen tiukan ohjeen mukaan? Ei kukaan. Kun yhtään hellittää ohjelmasta, kilot tulee takaisin, parin ekstran kanssa.

Vierailija
40/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerilla. Koska se muuttaa suoliston mikrobiomin lihavuuden tukijaksi.

Ulostesiirrolla homma voitaisiin korjata, mutta silloin voi mukana tulla luovuttajalta uusia hankaluuksia.

Kunhan ulostesiirtoa kehitetään lisää, niin se lienee paras konsti. Nyt on jo huomattu, että kunhan löytyy yksi sopiva luovuttaja, niin samaa turvallista siirtoa voidaan tehdä kaikille.

Toki voi koettaa muuttaa omaa mikrobiomiaan. Mutta aina se ei kuulemma onnistu. Ja vaatii kärsivällisyyttä ja voimakasta tahtoa.

Siis vastaus on edelleen: sokerilla.