Ärsyttääkö sinua ihmiset, jotka kysyvät aina "mitä maksoi"?
Etenkin pihit ihmiset on kovin kiinnostuneita mitä jonkun toisen omaisuus on maksanut ja sitten voidaan jopa kauhistella hintaa, vaikka olisi kyse ihan normaalihintaisesta tuotteesta. Esimerkiksi olen ostanut uuden mekon, niin ensimmäisenä kysytään "mitä maksoi". Niinkuin mitä v* se sinulle kuuluu!? Maksoi mitä maksoi...
Ja joo, ymmärrän, jos kysytään siksi, että olisi aikomuksena hommata itselleen samanlainen, mutta tarkoitan nyt niitä, jotka kysyvät vain siksi, että pääsevät arvostelemaan ja ihmettelemään muiden rahankäyttöä.
Kommentit (34)
Todellakin ärsyttää mutta en kutsukaan sellaisia ihmisiä kavereiksi. Työkavereita valitettavasti voivat olla.
Sanon aina, että paperirahaa maksoi. Siihen se kysely jää aina.
Kyllä! Tämän vuoksi en esim. kerro vanhemmilleni mistään uusista hankinnoista, koska tuo kysymys tulee heti ensimmäisenä.
Ei ärsytä. Siinähän kyselee. Vastaan tai en vastaa. Niiiin.
Mielestäni aivan normaalia keskustelua! Sitten voidaan yhdessä harmitella jos jostain on pitänyt maksaa liikaa tai vastaavasti iloita jos on tullut tehtyä hyvä löytö. Miksi monille raha on niin vaikea asia?!
Siihen voi vastata että niin paljon ettet kuitenkaan raaski ostaa. Toinen vaihtoehto on vastata että liian kallis sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Aika on rahaa.
ei se aina, aika näkyy kellosta ja rahaa saa seinästä kun kortin kanssa käy vähän näpyttelemässä. Edelyttää tosin sossussa käyntiä välillä
En ole ikinä tavannut ketään rahankäyttöä arvostelevaa henkilöä. Onko heitä useita?
Minusta kysymykset on vähän kiusallisia, mutta usein kyseessä on kai laatukysymys.
-Wow, mikä löytö kun noin halvalla sait.
- Oho, no niiden täytyy siis olla laadukkaat. Todella hienot!
Jos tuttu kysyy, kuten äiti, niin se ei haittaa, mutta jos vähän etäisempi kaveri kysyy on se vähän epämiellyttävää.
Itse vastaan että "tarpeeksi". Sisko taas "mee nettiin ja katso sieltä, mitähän mahtaa maksaa".
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaan että "tarpeeksi". Sisko taas "mee nettiin ja katso sieltä, mitähän mahtaa maksaa".
tylyä tuolleen kavereille vastaa, varsinki jälkimmäinen. Ite sanoisin sit et no meneppä sit ite vaikka ulos, jos et osaa tuon paremmin käyttäytyä asunnossani.
Saatan itse kysyä tuollaisia koska monien asioiden hintataso kiinnostaa yleisesti. Vaikka nyt jos joku palju, asunto tietyltä alueelta, sähköpyörä jne mistä ei itsellä ole niin kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aivan normaalia keskustelua! Sitten voidaan yhdessä harmitella jos jostain on pitänyt maksaa liikaa tai vastaavasti iloita jos on tullut tehtyä hyvä löytö. Miksi monille raha on niin vaikea asia?!
Se ei ole vaikea asia, mutta ei jaksa sitä hinnan sanomisen jälkeistä kauhistelua, naljailua tai kaateellista kyräilyä.
Paljon sait tästä aloituksesta?
Mitä maksoi?
Tavaroiden hinnat voi jokainen selvittää itse netistä katsomalla jos on niin utelias. Ja kalliimpien hankintojen hinnat esim. asunto tai vaikka auto ei kuulu mielestäni muille.
Voisin ajatella että kysyisin, tavallaan mielenkiinnosta millaisia rahoja muut käyttävät, ja osaltaan vain esittääkseni jotain kiinnostusta toisen kertomiin asioihin.
En osaa sanoa pääsisikö suusta että huh kun kallis, ei mulla oikein ole sosiaalisia kontakteja joten en tiedä.
Itse kerron kyllä mielelläni kuinka halvalla sain, tokihan ymmärrän ettei kaikille se halpis kelpaa.
Sanoisin ettei sitä minun mahdollista kauhisteluani hinnasta kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.