Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka olet ylipainoinen, millä ruuilla olet mielestäsi lihonut?

Vierailija
13.06.2023 |

Oliko se esim. pikaruoka, makeat ruuat vai jotain muuta?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 kiloinen työkaveri ihmetteli tässä taannoin kun luetteli oppikirjamaisesti mitä päivän mittaan syö, mutta unohti mainita karkkien, keksien, ja limsojen mättämisen joka välissä, sekä suuret annokset ruokaa.

Sitten hän käy joka päivä koiran kanssa kilometrin lenkillä ja polvet ja lonkka paskana ja kolesterolia huipussaan..

Vähän nauroin partoihini.

Vierailija
62/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

130 kiloinen työkaveri ihmetteli tässä taannoin kun luetteli oppikirjamaisesti mitä päivän mittaan syö, mutta unohti mainita karkkien, keksien, ja limsojen mättämisen joka välissä, sekä suuret annokset ruokaa.

Sitten hän käy joka päivä koiran kanssa kilometrin lenkillä ja polvet ja lonkka paskana ja kolesterolia huipussaan..

Vähän nauroin partoihini.

Tähän voisi sanoa, että hoida omat asiasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljalla ja liikkumattomuudella. En varmasti syö niin paljon että siinä olisi vähennettävää.

Makeat herkut minua ei kiinnosta, tuskin noista suolaisistakaan tulee sinällään liikoja kaloreita.

Tai siis, olisi se elämä aika ikävä jos kerran päivässä ruokailu olisi liikaa.

En siis suostu vähentämään. Liikkua pitäisi muttei jaksa ja kivut ovat kovat.

Vierailija
64/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoot mulla on ylipainon takana lähinnä.

En syö makeita, en usein roskaruokaa, pizzaa jne., vaan ihan terveellistä kasvisruokaa. Mtön sitä vaan hirmu paljon. Mun mielestä ihan tavallinen ruoka on parasta herkkua, ei mitkään "herkut".

Tuo ja liikunnan vähyys.

Vierailija
65/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vehnäsämpylät, ohrarieska, karkki. Kesällä mansikat, talvella satsumat, molempia menee yli kilo illassa.

Vierailija
66/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriset mehut, ranskanperunat, liika hiilihydraatti.

Epäsäännöllinen ruokarytmi. Minulla on keliakia, ja kun se todettiin rupesin syömään juustoa kuin leipää.

Stressi ja jatkuvat infektiot. Jaksamattomuus hakea joka päivä matkan päässä olevasta kaupasta tuoretuotteita.

Vierailija
67/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaruoka. Se on vaan kotiruokaa herkullisempaa. Olen tosin pyrkinyt vähentämään ja jättämään herkuttelua viikonlopuille.

Vierailija
68/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsit, karkut ja suklaa pääosin.

Myös pizza ja hampurilaiset maistuu.

Sipsit ja karkit on paheeni.

Vierailija
69/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileivät. Päällä oivariinia ja oltermannia.

Vierailija
70/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaruoka. Se on vaan kotiruokaa herkullisempaa. Olen tosin pyrkinyt vähentämään ja jättämään herkuttelua viikonlopuille.

Ei edes ole herkullista, olet vain totuttanut makuaistisi suola- ja rasvaövereihin.

Vierailija
71/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koko lapsuuden normaalipainoinen, mutta en siro. Talvella lihoin ja kesällä laihduin, koska kesäisin liikuin enemmän ja talvella osa ajasta meni koulunkäyntiin. Pituuskasvun päätyttyä olin lähellä normaalipainon ylärajaa. Jostakin syystä terveydenhoitaja kutsui, minua näkemättä ja ilman terveystarkastusta, minut luokseen. Ilmoitti, että minä aloitan laihduttamaan ja käyn jatkossa kerran viikossa hänen vastaanotollaan punnittavana.

Söin aamuisin kaurapuuroannoksen, johon pistin voisilmän. Paino putosi puoli kiloa viikossa ja terveydenhoitaja oli tyytymätön näin vaatimattomaan tulokseen. Olisi pitänyt jättää se voisilmä laittamatta. Muutaman viikon kuluttua tämä terveydenhoitaja ilmoitti, että oikeastaan voidaan lopettaa tämä, koska oikeastaan olet normaalipainon rajoissa.  Terveydenhoitaja olisi halunnut laihduttaa minut normaalipainon keskivaiheille tai sen alle.

Kun aloin syömään muutakin kuin puuroannoksen voisilmällä - lihoin nopeasti laihdutetut kilot ja enemmänkin. Tästä alkoi jojo-laihdutus. Laihdutin ja laihdutuskuurin jälkeen paino tuli tuplana takaisin.

Vierailija
72/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki makea. Etenkin suklaa.

Vierailija
73/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ylipainoinen, mutta lihonut normaalipainon sisällä kymmenen kiloa koronan alkamisen jälkeen. Itse leipomillani makeilla leivonnaisilla sekä sipseillä. Usein en kunnon ruokaa syö moneen päivään ollenkaan.

Vierailija
74/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeri. Ehdottomasti. Jos en söisi sokeria, olisin laiha.

Tuo on hyvin yleinen harhaluulo. Sokeria on mahdoton syödä niin paljon. Kyllä ne on muusi-lihapulla-pizza jotka lihottaa.

En ole syönyt muusia, lihapullia enkä juuri pizzaakaan 20 vuoteen. Lihoin leivällä ja jäätelöllä.

Just joo. 🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Mikä tässä on niin ihmeellistä?

Minäkään en ole lihapullia syönyt 30 vuoteen ainakaan ja pizzaa en ole ostanut vuoden 91 jälkeen kuin kerran pizzeriasta. Leivällä, tai siis leivän päällisillä lihoin kun olin niin sairas että en jaksanut laittaa normaalia terveellistä ruokaa muutama vuosi sitten.

Vierailija
75/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No liika syöminen ylipäätään. Liikaa leipää, liikaa pizzaa... Liian usein herkkuja.

Vierailija
76/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillä kuuluisalla kotiruoalla. Pikkaisen liikaa joka kerralla. 20 vuotta = 20 kiloa.

Vierailija
77/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuilla: karkki ja suklaa pahimpana

Vierailija
78/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun syytätte yhtä ainetta, sokeria leipää tms lihoamisestanne, ette tule ikinä laihtumaan. Ette ikinä.

Se on se leivän päällinen, siinä voi olla todella paljon rasvaa ja jos sitä syö säännöllisesti saati korvaa ateriat jolloin kärsii myös proteiinivajeesta, siitä aiheutuvaa nälkää voi yrittää korvata rasvaisilla päällisillä.

Itse syön nyt proteiinileipää tai lämmintä voileipää joka on täytetty kasvisproteiinilla ja kasviksilla, ja laihtumista tapahtuu.

Vierailija
79/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin lihava: ylisuuret annokset: juustopastaa iso lautasellinen, jäätelöä paketti, suklaata levy, pullia pussillinen...

Nyt normaalipainoisena kaikkia noita vähemmän jos ollenkaan. Suklaapatukka. Yksi pulla. Pienet ruokalautaset. Niihin on tyytyväinen kun niihin on tottunut. Vähentäminen vähän kerrallaan on kestävää.

Vierailija
80/141 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein identifioidu ylipainoiseksi, mutta BMI on eri mieltä ja normaalipainoon olisi useampi kilo matkaa. 

Pikkuhiljaa keski-ikäisenä liikunta on vähentynyt, ruokailun suhteen ei jaksa olla tarkkana ja varsinkin korona-aikaan elämän pienet ilot, viini ja herkullinen ruoka, toivat muutamia ylimääräisiä kiloja. 

Isoja muutoksia en tarvitse, mutta silti tuntuu hankalalta systemaattisesti lisätä liikuntaa, pienentää annoskokoja ja vähentää viinin lipittämistä.