Riitaa miehen harrastuksista
Mieheni on ollut tosi innokas urheilun harrastaja aina. Tiesin tämän jo seurusteluaikana ja arvostan sitä, että hän haluaa elää terveellisesti ja urheilla. Nyt vaan lasten syntymän jälkeen tuntuu siltä, että riitelemme jatkuvasti miehen harrastuksista tai oikeammin niihin käytettävästä ajasta.
Olen itse hoitovapaalla kotona 10-kk vauvan kanssa ja 2,5-vuotias leikki-ikäisen kanssa ja tarkoitus on olla kotona ainakin tammikuuhun 24 asti (mahdollisesti jopa elokuuhun 24 asti). Miehellä on vaativa työ, jossa työpäivät venyvät välillä 10-tuntisiksi. Sen lisäksi hän tarvitsee 1,5-3 tuntia päivässä urheilemiseen 5-6 päivänä viikossa.
Tämän lisäksi tulee sitten vielä kisamatkat, jotka vie aina vähintään koko viikonlopun. Seurusteluaikoina lähdin näihin usein mukaan, mutta lasten kanssa koen ne turhan hankaliksi, kun ei lapset jaksa seisoskella paikallaan ja katsoa kisaa tuntitolkulla.
Ja kaiken tämän päälle, mies on nyt kavereineen innostunut golffaamisesta ja sitä pitäisi päästä tekemään joka viikonloppu.
Ja minulta alkaa oikeasti olla huumori vähissä. Minä yritän käydä kävelylle tai juoksulenkillä aamulla kuuden jälkeen (miehen valmistuessa työpäiväänsä), sillä toinen vaihtoehto on lasten mentyä nukkumaan.
Ei tämä minusta ihan reilulta tunnu. Mies puolestaan väittää, että minä tiesin kuinka tärkeää liikunta/urheilu hänelle on jo ennen lasten syntymää ja nyt yritän häntä muuttaa vaatimalla, että hänen pitäisi luopua harrastuksistaan. Ja hänestä se on hirvittävän epäreilua.
Olenko kohtuuton, kun vaadin miestäni luopumaa jostain menoistaan?
Vai onko mieheni kohtuuton, kun kuvittelee elämän jatkuvan aivan ennallaan myös lasten syntymän jälkeen?
Kommentit (720)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtee yrittämään muuttamaan toista ihmistä, niin se menee pieleen aina. Hyväksy toinen sellaisena, kuin hän on.
Saatat olla oikeassa tuossa, ettei toista voi muuttaa jos hän ei itse halua muuttua. Mut mikään pakko ei ole hyväksyä toista sellaisena kuin hän on (itsekkäänä, omaa etuaan tavoittelevana perheensä kustannuksella). Silloin voi sanoa en hyväksy ja ottaa ero. Ja kas, elämästä tulee taas mukavaa.
Toiselle voi antaa kuitenkin ennen lähtemistä ja ongelmien eskaloitumista reilun mahdollisuuden muuttaa toimintaansa ja ottaa toinenkin huomioon. Yleensä kumppanit välittävät toistensa ja oman perheensä hyvinvoinnista ja HALUVAVAT myös tehdä tarpeellisia muutoksia yhteisen hyvän, kumppanin, perheen ja lasten eteen. Jotkut tosin taas ovat perin itsekeskeisiä, eivätkä tällaista ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla AP ei ole mitään ammattia, näin ymmärsin? Olet valmistunut lukiosta noin 4v sitten, etkö edes aloittanut jotain opiskelua?
Valmistuin lukiosta kolme vuotta sitten ja pääsin suoraan papereilla opiskelemaan, mutta opiskelujen aloitus on siirtynyt, sillä olin raskaana jo yo-juhlissani eikä ollut mitään järkeä opiskella muutamaa kuukautta ja jättää sitten opinnot tauolle.
Tarkoitus olisi aloittaa opiskelut elokuussa 24Ap
Onnea ja menestystä opintoihin kahden lapsen yksinhuoltajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla AP ei ole mitään ammattia, näin ymmärsin? Olet valmistunut lukiosta noin 4v sitten, etkö edes aloittanut jotain opiskelua?
Valmistuin lukiosta kolme vuotta sitten ja pääsin suoraan papereilla opiskelemaan, mutta opiskelujen aloitus on siirtynyt, sillä olin raskaana jo yo-juhlissani eikä ollut mitään järkeä opiskella muutamaa kuukautta ja jättää sitten opinnot tauolle.
Tarkoitus olisi aloittaa opiskelut elokuussa 24Ap
Onnea ja menestystä opintoihin kahden lapsen yksinhuoltajana.
Ei mies sitä eroa ole ottamassa. Ap voi ihan hyvin maksattaa ne opinnot miehellä ennen eroa.
Vierailija kirjoitti:
Harrastus taitaa oikeasti olla vakipanon luona käyntejä🤫
Onko pakko ilkeillä?
Onneksi olen saanut tosi paljon hyviä, asiallisia kommentteja. Kiitos niistä
Ap
Sano miehelle että ellei se luovu niistä menoistaan niin sinä luovut miehestä ja etsit toisen miehen jolla ei ole niin paljon harrastuksia. Aivan yksinkertainen juttu. Mitä tekee miehellä joka ei hoida lapsia eikä kotia vaan harrastaa koko ajan.
Lasten kanssa molemmat joutuvat joustamaan. Puhu miehesi kanssa siitä, että osan harrastuksista saa pitää, osan joutuu jättämään. Golfin aloittamista en suosittele noilla aikatauluilla, se laji vie viikonloput kokonaan.
Kisamatkoja tekee myös minun juokseva mieheni ja ne on 1 taaperon kanssa ihan mukavia. Usein kisat on kansallispuistoissa ja me käydään lapsen kanssa omilla retkillä ja seurataan missä isi juoksee. Meidän lapsi tykkää näistä reissuista, kilpailutunnelmasta ja isän kannustamisesta. Joskus lähtee kaveri/miehen sisko tvs mukaan. En sitten tiedä missä miehesi kisailee ja onko 2 lapsen kanssa vaikeampaa olla mukana.
Minkälaisen naisen ja miehen ja perheen mallin mies on saanut kotoaan? Jos kotona on oppinut, että nainen hoitaa lapset ja mies saa mennä miten haluaa niin tätä mallia on tosi vaikea muuttaa. Toivottavasti saat opiskeltua ja hommattua itsellesi ammatin. Mieheltä nimittäin vaaditaan paljon enemmän vastuunkantoa siinä vaiheessa kun sinä menet opiskelemaan. Päävastuun lastenhoidosta pitäisi siinä vaiheessa siirtyä hänelle. Jos mies ei ole kotoaan saanut tasavertaisen parisuhteen mallia niin vaikeaa tulee olemaan. Toivottavasti asia ei ole näin.
Minun ex oli tuollainen. Eikä onneksi saatu lapsia. Koko ukko ihan levoton ja sinkoili sinne tänne. Koko ajan piti olla jotain ja tehdä jotain. Ja mieluummin sellaista, johon minä en päässyt mukaan. Harrastuksia mielin määrin, joihin kulutti useita tunteja viikossa töiden jälkeen ja viikonloput. Sitten oli tietysti myös harrastuskavereiden kanssa saunaillat ym. Ongelmaksi alkoi muodostumaan se, ettei hänellä todellakaan ollut kaikkeen varaa, vaikka töissä kävikin ja minun autolla alkoi kulkemaan vaivihkaa harrastusreissuja, kun omasta autosta oli bensa loppu (syyksi kertoi muuta).
Nykyään hänellä on lapsia ja edelleen lisäilee viikottain harrastuskuvia someen ja mitä nyt on jotain samoja kavereita edelleen, niin eipä paljon kuulemma kotona viihdy perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa molemmat joutuvat joustamaan. Puhu miehesi kanssa siitä, että osan harrastuksista saa pitää, osan joutuu jättämään. Golfin aloittamista en suosittele noilla aikatauluilla, se laji vie viikonloput kokonaan.
Kisamatkoja tekee myös minun juokseva mieheni ja ne on 1 taaperon kanssa ihan mukavia. Usein kisat on kansallispuistoissa ja me käydään lapsen kanssa omilla retkillä ja seurataan missä isi juoksee. Meidän lapsi tykkää näistä reissuista, kilpailutunnelmasta ja isän kannustamisesta. Joskus lähtee kaveri/miehen sisko tvs mukaan. En sitten tiedä missä miehesi kisailee ja onko 2 lapsen kanssa vaikeampaa olla mukana.
Periaatteessa päälaji on triatlon, mutta osallistuu sen lisäksi välillä maratonille tai puolimaratonille tai joskus joihinkin pyöräilykisoihin.
Johonkin puolimaratonille voisi jopa kuvitella menevänsä katsomaan, kun ei kestä niin kauan, mutta uskon, että tuollaisissa maastossa olevissa kisoissa paljon mukavampaa lapsen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen naisen ja miehen ja perheen mallin mies on saanut kotoaan? Jos kotona on oppinut, että nainen hoitaa lapset ja mies saa mennä miten haluaa niin tätä mallia on tosi vaikea muuttaa. Toivottavasti saat opiskeltua ja hommattua itsellesi ammatin. Mieheltä nimittäin vaaditaan paljon enemmän vastuunkantoa siinä vaiheessa kun sinä menet opiskelemaan. Päävastuun lastenhoidosta pitäisi siinä vaiheessa siirtyä hänelle. Jos mies ei ole kotoaan saanut tasavertaisen parisuhteen mallia niin vaikeaa tulee olemaan. Toivottavasti asia ei ole näin.
Osut tässä surullisen lähelle totuutta: kyllähän se minun silmiini ainakin näyttää siltä, että miehen lapsuudenkodissa hänen äitinsä on hoitanut kaiken ja passannut myös poikaansa ihan liian paljon.
Tästä on kyllä juteltu monta kertaa ja olen kertonut, että minusta ei samanlaista kodinhengetärtä saa kuin mitä hänen äitinsä on. Mutta onko asia mennyt perille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa päälaji on triatlon, mutta osallistuu sen lisäksi välillä maratonille tai puolimaratonille tai joskus joihinkin pyöräilykisoihin.
Johonkin puolimaratonille voisi jopa kuvitella menevänsä katsomaan, kun ei kestä niin kauan, mutta uskon, että tuollaisissa maastossa olevissa kisoissa paljon mukavampaa lapsen kanssa
No golf pois niin jää noille aikaa. Tosin ei se ehdi noitakaan jos yrityksen perustaa.
Kerro miehellesi täysin rauhallisesti, että uupumuksen ja elämänilon kadottamisen takia olet hakenut itsellesi apua mielenterveyspalveluiden kautta. Sinulla on aika hoitajalle ajankohtana x ja miehen täytyy silloin katsoa lapsia.
Jos miehesi ei tämän kuullessaan huolestu sinusta ja jaksamisestasi, niin peli on menetetty. Hän ei kykene näkemään kuin omat tarpeensa, eikä sellaisen kanssa pysty ylläpitämään tasapuolista perhe-elämää.
Ohiksena, Suomessa pärjää hyvin yh-äitinä vaikka opiskelisikin. Varsinkin pienten lasten kanssa. Ne vaatii enemmän aikaa kuin rahaa. Opintotuki tulee lapsikorotuksella, lapsilisät yh-korotuksella, elarit ja asumistuki kolmelle. Niillä kyllä pärjää jos on tarkka rahankäytöstään. Eikä ne opinnot ikuisuuksia kestä, ehtii sen talon ostaa myöhemminkin.
Terveisin yliopistossa opiskeleva kahden päiväkoti-ikäisen totaali yh.
En osaa edes kuvitella elämääni ilman miestä. Kaipa me ollaan niin yhteen kasvaneet, kun tosiaan ihan nuoresta asti yhdessä oltu. En mä oo koskaan seurustellut kenenkään muun kanssa. Enkä halua
Mutta haluan kyllä muutosta tähän tilanteeseen. En ala erolla uhkailemaan, mutta vakavan keskustelun haluan kyllä käydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osut tässä surullisen lähelle totuutta: kyllähän se minun silmiini ainakin näyttää siltä, että miehen lapsuudenkodissa hänen äitinsä on hoitanut kaiken ja passannut myös poikaansa ihan liian paljon.
Tästä on kyllä juteltu monta kertaa ja olen kertonut, että minusta ei samanlaista kodinhengetärtä saa kuin mitä hänen äitinsä on. Mutta onko asia mennyt perille?
Kyllä hän saattaa asian tiedostaa ja ymmärtääkin sen, että hänen pitäisi osallistua enemmän ja ehkä voi pitää lapsuudenperheensä perhemallia nurinkurisena, mutta lapsuuden mallit istuvat ihmisessä todella tiukassa. Vaikka ei haluaisi toimia kuin vanhempansa niin silti ihminen alkaa toimia niin. Vaatii todella paljon henkilöltä itseltään työstämistä ja halua muuttua, että pääsee lapsuudessa opituista käytösmalleista eroon. Mahdotonta se ei ole, mutta vaatii kovasti työtä. Hanki ehdottomasti koulutus ja ammatti, että et jää tyhjän päälle elämässäsi koskaan.
Minä en pystynyt olemaan hoitovapaalla vaan jouduin laittamaan pienen lapsen päiväkotiin.
Jos teillä on varaa miehen reissuihin niin teillä on varaa lastenhoitajaan. Vaikka joka päivä.
Etsi esim lastensairaanhoidon opiskelija.
Ja mites mummit?
Ala järjestää pikkuhiljaa asioita niin, että kun lapset tuosta kasvavat, pääset itsekin viikonloppuvapaille, kaverien kanssa risteilylle ym. Koska miehesi reissut eivät lopu.
Aika lapsellista mielestäni kisata vaikkei ole ammattilainen, mutta miehet ovat tyhmiä.
Mutta joo. Alat vaan olla itsekin itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä, miksi tuommoiseen suhteeseen piti hankkia lapsia. Tunsit sentään miehesi ennen lapsien tekoa.
Tunsin ja tunnen
Hän on hyvä mies. Ja sen vähän aikaa mitä hänen kiireisestä arjesta jää, hän viettää meidän lasten kanssa. Tajusin juuri, että hän tekee vaikka mitä urheilullista varsinkin isomman kanssa (ja myöhemmin vauvan kasvaessa varmasti pienemmänkin kanssa). Mutta niitä hetkiä on vain niin kovin vähänVoi hän löytää itsestään sen "futisiskän", kun lasten kanssa voi enemmän tehdä asioita jotka ovat osa hänen identiteettiään.
Mä uskon oikeesti, että se on just se iskä, joka valmentaa lastensa joukkuetta.
Ei se osaa käydä lapsen kanssa pelaamaan palapeliä, mutta kun annetaan maila tai pallo tms, niin johan rupeaa onnistumaan.
Ehkä se liikunta on niin tärkeää hänelle, että luontevin tapa olla lapsenkin kanssa, on urheillen
Minä en kyllä näe yhtään mitään ihailtavaa siinä, että lapsia halunnut ihminen ei vietä lapsien kanssa muuten aikaa kuin omista lähtökohdistaan lähtien. Eli ei ajattele sen lapsen tarpeita vaan sitä, mikä on itselle mieluisinta.
Kaikkien pitäisi erota, jotta saa omaa aikaa lapsista ruuhkavuosina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä, miksi tuommoiseen suhteeseen piti hankkia lapsia. Tunsit sentään miehesi ennen lapsien tekoa.
Tunsin ja tunnen
Hän on hyvä mies. Ja sen vähän aikaa mitä hänen kiireisestä arjesta jää, hän viettää meidän lasten kanssa. Tajusin juuri, että hän tekee vaikka mitä urheilullista varsinkin isomman kanssa (ja myöhemmin vauvan kasvaessa varmasti pienemmänkin kanssa). Mutta niitä hetkiä on vain niin kovin vähänVoi hän löytää itsestään sen "futisiskän", kun lasten kanssa voi enemmän tehdä asioita jotka ovat osa hänen identiteettiään.
Mä uskon oikeesti, että se on just se iskä, joka valmentaa lastensa joukkuetta.
Ei se osaa käydä lapsen kanssa pelaamaan palapeliä, mutta kun annetaan maila tai pallo tms, niin johan rupeaa onnistumaan.
Ehkä se liikunta on niin tärkeää hänelle, että luontevin tapa olla lapsenkin kanssa, on urheillenMinä en kyllä näe yhtään mitään ihailtavaa siinä, että lapsia halunnut ihminen ei vietä lapsien kanssa muuten aikaa kuin omista lähtökohdistaan lähtien. Eli ei ajattele sen lapsen tarpeita vaan sitä, mikä on itselle mieluisinta.
No tuo lapsikin on kyllä sellainen vilperi, että ei ole paikallaan hetkeäkään jos ei ole pakko. Aamusta iltaan pelaisi pallolla tai jollain mailalla jos pystyisi.
Itse yritän tarkoituksella tehdä sellaisia rauhallisia asioita, jotta myös pitkäjänteisyys ja keskittymiskyky vähitellen kasvaisi (pelaamme muistipeliä, palapelejä, luen hänelle kirjaa jne). Mutta onnellisin hän on pelatessaan pallon ja isänsä kanssa
Eli kyllä tuon taaperon ja miehen lähtökohdat aika samat on
Harrastus taitaa oikeasti olla vakipanon luona käyntejä🤫