Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
561/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nään hyvässä tikissä olevan ihmisen, tiedän jo kättelyssä että tuolla on monia hyviä arvoja ja tapoja. Sekä luonne on todennäköisesti vahva. Tuolla ihmisellä on terveelliset elämäntavat ja itsekuria syödä oikein ja treenata kunnolla pitkällä ajanjaksolla, eikä todennäköisesti käytä paljon päihteitä. Tiedän myös, että energiataso ja keskittymiskyky on paljon parempi. Kaikilla meillä on omat murheet ja stressin aiheet, mutta tuo henkilö ei silti jää selittelemään, eikä lannistu, vaan siltikin on pystynyt pitämään rutiinit ja terveelliset elämäntavat kasassa. Mielen lujuus on ihan eri luokkaa kun lihavilla. 

Lihavasta en ikävä kyllä pysty sanomaan mitään noista yllämainituista. Ajattelen, että tuo kaikki on päinvastaista. En pysty kunnioittamaan lihavaa samalla tavalla, sillä vähän kuten rakkaudessa, jos ei kunnioita edes itseään niin miten silloin pystyy kunnioittamaan muita. 

Minulla on terveelliset elämäntavat ja itsekuria syödä oikein ja treenata pitkäjänteisesti, lapsesta saakka. En käytä päihteitä paitsi unilääkettä(lisää ruokahalua). Energiatasot sairauksista, lääkkeistä ja huonoista unista johtuen huono. Keskittymiskyky hyvä kiitos lapsuudesta aloitetun tavoitteellisen treenaamisen. Niinä päivinä kun en pääse ylös sängystä, treenaan sängyssä ja katson treenivideoita joista voi kerrata esim. tekniikkaa ja tehdä mielikuvaharjoittelua.

Joskus tuo unilääke on lihottanut sillä sen vaikutuksen alaisena tuli syötyä öisin ylimääräistä eikä sitä edes muistanut seuraavana päivänä. Jos sinäkin olisit jonkun päihteen vaikutuksen alaisena, eli nuppi ihan sekaisin niin ei sinullakaan olisi itsekuria. Selvinpäin minulla on rautainen itsekuri enkä syö esim. juhlissa tai kahviloissa kakkuja tai pullaa tms. enkä pizzaa tms. vaikka muut vieressä söisikin ja tällainen olen aina ollut.

t. lihava

Sinulla sen sijaan ei ole itsekuria hillitä itseäsi eikä mielen lujuutta käyttäytyä hyvin eikä ajatella hyviä ajatuksia. Siihen että saa pahan itsestään pois tarvitsee paljon treeniä ja itsekuria.

No mutta tämähän se hauskin tekosyy onkin :D 

Mirtatsapin ei muuten lihota. Ensimmäistä kertaa kuulen siitäkin että ei edes muista että on syönyt. Aikamoista selittelyä. Taidat itsekin uskoa näihin pikkuisiin valeisiin?

Olen toinen, mutta voin omasta puolestani vahvistaa tämän. Sain jossain välissä Klotryptolia migreenin ehkäisyyn. En ole koskaan käyttänyt mitään unilääkkeitä, vaikka olenkin kärsinyt unettomuudesta, enkä myöskään mielialalääkkeitä. Epäröin tuonkin käyttöä. Muutaman kerran kun stressaavassa elämäntilanteessa oli vaikeuksia nukahtaa otin lääkettä ihan pienen murun. Seuraavana aamuna olin aina aivan pelottavassa kohmelossa, en saanut itsestäni irti oikein mitään ennen kuin pitkälle illasta. Jos tuohon olotilaan tottuu, voin hyvin kuvitella, että jää aktiivisuustaso vähäiseksi ja tulee syötyä mitä sattuu.

Ja olin aktiiviliikkuja, työssäkäyvä, normaalipainoinen. Eli unettomuuteni ei parantunut liikunnalla jota joku tulee seuraavaksi esittämään, päinvastoin, vaikeutui kun hankin itseni ylikierroksille älyttömällä riehumisella, jota käytin ahdistukseni helpottamiseen. Se parantui sillä kun huono elämäntilanne meni ohi.

Nyt olet väärässä, ei lääkkeet lihota. Ne lisäävät ruokahalua. Ruokahalu ei lihota, ihmisen käsi joka lappaa ruokaa suuhun lihottaa. Lääkkeisiin tarvitaan aina tottumisaika, tottumisajan jälkeen sivuvaikutukset häviävät. Jos lihavalla Mirtatsapin tekee sen että öisin ahmii jääkaapin tyhjäksi, se pitäisi sanoa lääkärille. Epäilen tosin että kyseessä on tekosyy. Ja miksi lihavalla on epäterveellisiä ruokia jääkaapissa joista lihoo?

Ja blaablaablaablaa. Ei kipeä selkäkään lihota, vaan liikkumattomuus. Liikkumaan siitä! Eikä masennus, vaan kaikenlainen laiskottelu ja herkuttelu, lenkille siitä! Eikä unettomuus tai unilääkkeen aiheuttama aloitekyvyttömyys, vaan se aloitekyvyttömyys. Hankkimaan aloitekykyä siitä!

Minä haastan sinut makaamaan sohvalla kolme kuukautta syöden niin, ettet yhtään ylimääräistä grammaa saa, mutta kuitenkin syöt terveellisesti, jotta olisit oikeutettu positiiviseen asenteeseen kehoasi kohtaan. Melko vaikeaa syödä terveellisesti jos peruskulutus on 500 kcal/päivä.

Ei kannata huudella, jos ei ole kokemusta. Mulla on, minuun vaikutus lääkkeellä oli pelottava, ja tämän taustan myötä ymmärrys kasvoi heitä kohtaan jotka mieleen tai hermostoon vaikuttavia lääkkeitä joutuvat syömään säännöllisesti.

Peruskulutus ei millään voi olla 500 kcal päivä, koska jopa nukkumenkin kuluttaa 50 kcal tunnissa. Eli vaikka vain makaisit paikoillasi 24/7 kuluttaisit silti noin 1200 kcal vuorokaudessa

Kun seuraavan kerran olet niin huonossa kunnossa esim. koronasta tai sytostaateista johtuen ettet pysy jalkojesi päällä niin ota videolle miten mittaat kuitenkin ruokasi vaaalla ja lasket kaloreita, haluan nähdä.

Ja kyllä, sytostaatit voivat pienentää aineenvaihduntaa normaalitasoa matalammalle.

Vierailija
562/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivinen tarkoittaa että pitää kehostaan ja yrittää unohtaa epävarmuudet, oli minkä kokoinen vaan.

Koska kaikilla on epävarmuuksia. Itselläni on bmi 18 ja esim juuri tänäänkin aloitin päiväni salaatilla koska minulla on ruma olo.

Kun on hyvä fiilis, on helppoa pitää omasta terveydestään huolta.

Palstan trolleilla ei vaan ole termistä mitään käsitystä.

Toi sun määritelmä oli se mitä kehopositiivisuus oli  ja mitä sen edelleen pitäisi tarkoittaa. Valitettavasti se on alkanut kääntyä siihen, että kehopositiivisuus liitetään lihavuuteen ja sen hehkuttamiseen.

Se on ok, että hyväksyy ne pari vatsamakkaraa ja sen, ettei ole mikään fitness, vaan on kaunis ja hyvä juuri sellaisena. Sairaalloisen lihavuuden hehkutus on sairasta.

Missä tätä sairaalloisen lihavuuden hehkutusta tapahtuu?

Minä en normaalielämässä näe enkä kuule sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit on läskejä ihan omasta syystä. Läskit tietää ja muistaa varmasti omilta kouluajoilta, et läskejä aina pilkattiin. Silti läskit valitsivat tulla läskeikisi ja nyt se on niin kurjaa kun ihmiset edelleen pilkkaa siitä. Tuliko muka yllätyksenä? Kuka käski olla läski. Voihan sitä keksiä kaikkee "kehopositiivisuutta" ja muuta skeidaa. Jos siitä tulee parempi mieli, kun ei kerta kantti kestä muutaa omaa ulkomuotoa. Läski on läski vaikka voissa paistas. 

Mä olen ollut hoikka kouluaikana.

Niin kyllä nytkin nauretaan kuntosaleilla lyhyille miehille.

Ja pikkuruisten miesten pienille pohkeille.

Vierailija
564/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nään hyvässä tikissä olevan ihmisen, tiedän jo kättelyssä että tuolla on monia hyviä arvoja ja tapoja. Sekä luonne on todennäköisesti vahva. Tuolla ihmisellä on terveelliset elämäntavat ja itsekuria syödä oikein ja treenata kunnolla pitkällä ajanjaksolla, eikä todennäköisesti käytä paljon päihteitä. Tiedän myös, että energiataso ja keskittymiskyky on paljon parempi. Kaikilla meillä on omat murheet ja stressin aiheet, mutta tuo henkilö ei silti jää selittelemään, eikä lannistu, vaan siltikin on pystynyt pitämään rutiinit ja terveelliset elämäntavat kasassa. Mielen lujuus on ihan eri luokkaa kun lihavilla. 

Lihavasta en ikävä kyllä pysty sanomaan mitään noista yllämainituista. Ajattelen, että tuo kaikki on päinvastaista. En pysty kunnioittamaan lihavaa samalla tavalla, sillä vähän kuten rakkaudessa, jos ei kunnioita edes itseään niin miten silloin pystyy kunnioittamaan muita. 

Minä taas näen nälkiintyneessä ihmisessä kitkeränkatkeran ihmisen, joka on myös henkisesti kireä kuin viulunkieli. Läheiset ihmiset eivät saa olla omia itsejään, kun tämä yksi vahtii hysteerisesti niiden syömistä ja muutakin käyttäytymistä. Ei ihme, että anoreksia on jo kansantauti.

Guy Ritchie muuten erosi Madonnasta juuri tuolla perusteella. Ei kestänyt Madonnan "hyvän" elämän vaatimuksia.

Ensimmäinen kommentti sai 0 yläpeukkua 9 alapeukkua.

Jälkimmäinen 6 yläpeukkua, 2 alapeukkua.

Mistä johtuu? Kummankin käytös on aivan yhtä törkeää ja loukkaavaa.

Ehkä se on se, että ylöspäin lyöminen hyväksytään yleisesti ennemmin kuin alas. Lihava on kautta modernin historian saanut kuulla painostaan ivaa, lihavaa halutaan puolustaa jatkuvaa asiatonta käytöstä vastaan. Lihavan katsotaan olevan syrjitymmässä asemassa kuin hoikan, johon on kai ihan kovaa näyttöäkin mm työelämästä ja koulukiusaamistilastoista.

Tuollainen säälittävä selitys kertoo vain siitä, ettei kehopositiivisuus ole mitenkään kaikkien puolella. Rehellinen, mutta epäreilu selitys.

Vierailija
565/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit on läskejä ihan omasta syystä. Läskit tietää ja muistaa varmasti omilta kouluajoilta, et läskejä aina pilkattiin. Silti läskit valitsivat tulla läskeikisi ja nyt se on niin kurjaa kun ihmiset edelleen pilkkaa siitä. Tuliko muka yllätyksenä? Kuka käski olla läski. Voihan sitä keksiä kaikkee "kehopositiivisuutta" ja muuta skeidaa. Jos siitä tulee parempi mieli, kun ei kerta kantti kestä muutaa omaa ulkomuotoa. Läski on läski vaikka voissa paistas. 

Samaa mieltä. Asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Ei ole mitään lihavia "kehopositiivisia" ylipainoisia. Läski on läski. Tai joskus jopa valas. 

Ja sinä olet yksi niistä, joiden kohdalla koulukiusaaminen osui juuri oikeaan kohteeseen.

Vierailija
566/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mammat ulos pyöräilemään, on hyvä kelikin. Itse tulin juuri 15 km pyörälenkiltä.

Vierailija
567/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen on naurettavan helppoa.

Jos sen sijaan haluaa pitää lihakset entisellään muuttuu homma monta kertaluokkaa vaikeammaksi, ellei mahdottomaksi.

Minullekin laihtuminen oli naurettavan helppoa normaalipainoisena. Ylipainoisena se ei enää ole onnistunut. Eli keho toimii eri tavalla. Silti yritän koko ajan, koska haluan terveyteni takaisin.

Älä luovuta! Voit ottaa myös radikaalimmat keinot käyttöön, kuten pätkäpaaston tai hiilarittoman dieetin.

Minulle taas auttoi radikaaliuden ja paastoilun lopettaminen. Lisäsin kaloreita ja nyt laihdun. Ehkä keho rentoutuu kun nälkästressi pienenee ja sitä myötä laihtuminen helpottuu. Kortisolihan lisää lihomista.

Vierailija
568/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset kuolevat nuorempina, joten kuluttavat vähhemmän terveyspalveluita vanhempana, kun taas hoikat kituuttavat elämäänsä ravaten lääkäreillä 90v saakka. Kokonaisuudessaan terveysmenot ovat siis lihavilla pienemmät. Vai montako ylipainoista lihavaa näet yli 65vuotiaissa? Minun lihavat ystäväni ovat suoraan sanoneet, ettei heidän terveysmenoista tarvitse huolehtia, kun kuolevat aiemmin. Että riippuu miten mitataan se kuormittavuus. Lihavat on leppoisia, laihat kuivia ja kireitä ja pirun sitkeitä, käyttämään myös niitä palveluita.

Eli lihavia ja juoppoja tarvittaisiin oikeastaan vielä lisää pelastamaan talous

Vierailija
569/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehoposii tai, ei. Miks hel vetissä te ootte läskejä?! Mikä saa ihmisen lihottamaan ittensä ihrakasaks, ja hylkäämään kaiken muun elämän nautinnon kuten esim seksin, jollekin hemmetin pullalle??

Sori nyt vaan, mutta minä lihava ihminen ole missään vaiheessa hylännyt elämän nautintoja. Harrastan nautinnollista seksiä mieheni kanssa, syön herkullista ruokaa, juon hyviä juomia, matkustelen sekä nautin kulttuurista ja taiteesta. Enkä muuten syö pullaa.

Yksi pulla päivässä ei lihota (jos muuten syö kohtuullisesti kulutukseen nähden).

Toisinaan käy niin, että mies "ruokkii" puolisonsa lihavaksi. En tiedä, miten yleistä se on Suomessa. Saattavat erota ennen kuin tulee ähky joten sairaalloisen lihavaksi ei ehdi syöttämään.

Vierailija
570/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen on naurettavan helppoa.

Jos sen sijaan haluaa pitää lihakset entisellään muuttuu homma monta kertaluokkaa vaikeammaksi, ellei mahdottomaksi.

Minullekin laihtuminen oli naurettavan helppoa normaalipainoisena. Ylipainoisena se ei enää ole onnistunut. Eli keho toimii eri tavalla. Silti yritän koko ajan, koska haluan terveyteni takaisin.

Älä luovuta! Voit ottaa myös radikaalimmat keinot käyttöön, kuten pätkäpaaston tai hiilarittoman dieetin.

Kiitos! Mä olen itse asiassa karpannut nyt viikon. Aina sanotaan, etteri karpatessa ole nälkä, mutta nytkin yritän saada syömisen lopetettua - ei vain tule kylläinen olo. No, eipä tämä muuten eroa ns. normaalista kuin siten, että nyt ei tule vedettyä määrättömästi sokeria tuon olon iskiessä, vaan turvaudun manteleihin. Pysyypä ainakin verensokeri tasaisena.

Vierailija
571/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.

Kun on ollut parikymmentä vuotta lihavana niin alkaa tulla nivelsairauksia, verenpainetta, diabetesta, rasvamaksaa jne jne. Kuka niiden hoidon maksaa jos yli puolet kansasta sairastaa.

Onhan meillä varaa maksaa kymmenientuhansien ulkomaalaistenkin potilaiden hoito+muut palvelut.

Yhtä lailla siihenkin pitäisi tulla muutos.

Vierailija
572/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käys lukemassa Hesarin uusin juttu lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläisen haastattelu ylipainoisten itsekurista. Saat vähän laajennettua tajuntaasi lihavuudesta ja mien lihavilla on usein huomattavasti tiukempi itsekuri kuin ns tervettä elämää elävillä. 

Mustavalkoisuus on aina huono asia, eikä se vie mitään asiaa eteenpäin ja auttaisi ihmisiä selviämään

Juttu oli maksumuurin takana. Sinänsä ihmetyttää, että miten sitten ovat lihavia, jos on sitä itsekuria.

Itse olen vaihdevuosien jälkeen joutunut kehittämään itsekuria ja kieltäytymisen aitoa, etten alkaisi määrättömästi lihoa. Siihen motivoi ennen kaikkea se, että en pidä siitä, kun liikkuminen muuttuu kömpelöksi, jos maha kasvaa liikaa.

Itsekuri ei ole kivaa, mutta välttämätöntä välillä. :)

Koko juttu oli sitä samaa pään silittelyä ja yliymmärrystä, jonka turvin voi taas pullukka painua fleecen alle suklaalevyn kanssa ajatellen, että lääkärikin sanoi etten oo laiska ja lihava.

Tuo tutkija puhuu ihan mitä sattuu, otsikko irrotettu tästä:

LIHAVUUDESSA ei ole Pietiläisen mukaan kyse itsekurista, vaikka itseä niskasta kiinni ottamista ehdotetaan usein ratkaisuksi ylipainoon.

Lihavuuteen taipuvilla ihmisillä itsekuria on jopa enemmän kuin normaalipainoisilla. Kun nälkä ei ota talttuakseen, itsekuri on jatkuvalla koetuksella. Varmasti potilaillani on parempi itsekuri kuin minulla. Laihat ihmiset tulevat kylläiseksi helpommin, joten ruuan kanssa ei juuri tarvitse pinnistellä.

Eihä toi lause käy järkeen mitenkään järkeen

Nimim. 15kg ylipainoinen ja kärsin jokaisesta jääneestä raskauskilosta

Miksi se nälkä ei taltu, vaikka maha on täynnä?

Vierailija
573/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivinen tarkoittaa että pitää kehostaan ja yrittää unohtaa epävarmuudet, oli minkä kokoinen vaan.

Koska kaikilla on epävarmuuksia. Itselläni on bmi 18 ja esim juuri tänäänkin aloitin päiväni salaatilla koska minulla on ruma olo.

Kun on hyvä fiilis, on helppoa pitää omasta terveydestään huolta.

Palstan trolleilla ei vaan ole termistä mitään käsitystä.

Toi sun määritelmä oli se mitä kehopositiivisuus oli  ja mitä sen edelleen pitäisi tarkoittaa. Valitettavasti se on alkanut kääntyä siihen, että kehopositiivisuus liitetään lihavuuteen ja sen hehkuttamiseen.

Se on ok, että hyväksyy ne pari vatsamakkaraa ja sen, ettei ole mikään fitness, vaan on kaunis ja hyvä juuri sellaisena. Sairaalloisen lihavuuden hehkutus on sairasta.

Missä tätä sairaalloisen lihavuuden hehkutusta tapahtuu?

Minä en normaalielämässä näe enkä kuule sellaista.

Some on sitä täynnä. Nuoret ihmiset, ja vyötärönympärys on yli 100, ja vatsa roikkuu istuessa polvien päällä. Kävely on jalat harallaan löntystelyä collegehousut päällä ja crocksit jalassa. Sitäkin näkee paljon että reippaasti ylipainoinen xxl on tunkenut päällensä s-koon makkarankuorimekon. Eikö ihmisillä ole enää lainkaan tyylitajua? Liian pieni koko jossa joka makkara laskettavissa ei vaan ole hyvännäköistä! Se on provosointia.

Vierailija
574/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaissa ihmiset on historiallisen lihavia ja muualla ihmiset kuolee nälkään.

Ihan ei resurssit jakaannu tasan.

Samat ihmisarvot ja- oikeudet kaikille? Viimein? Kehittyykö ihmiskunta ikinä reiluksi?

Vierailija
575/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntelin erään brittiläisen lihavuustutkijan haastattelua aiheesta.

Hän sanoi, että valitettavasti monella normaalipainossa pysyminen vaatisi ainaista nälkäkuuria eli pitäisi tietoiset syödä vain vähän ja kärsiä jatkuvasta nälän tunteesta.

Entisaikoina tavispulliaisilla oli aina nälkä. He tekivät raskaitakin hommia pitkin päivää nälän kurniessa suolistossa.

Hän myös mainitsi, että lihavakin voi olla terveempi kuin joku toinen joka on vain lievästi ylipainoinen.

Ihmisillä on yksilölliset "lihavuuden asteet" minkä verran keho kestää ylipainoa ennen kuin se alkaa tuottaa ongelmia terveydelle.

Aasian kansat, esim. japanilaiset ja korealaiset saavat terveysongelmia jo paljon vähäisemmästä ylipainosta kuin esim. eurooppalaiset. Heille vähänkin ylipainoisina tulee herkemmin diabetes, metabolinen syndrooma, sydän- ja verisuonisairauksia ym.

Eli se lievästi pullukka japsirouva voi kärsiä kaikenmaailman ylipainoon liittyvistä sairauksista mutta se kaksi kertaa lihavampi länkkärirouva voi olla täysin terve.

Japanilaisille ylipaino on huomattavasti haitallisempaa ja suurempi terveysriski kuin eurooppalaisille.

Keto diettiä on paljon hehkutettu, mutta uusimpien tutkimusten mukaan se ei kovin hyvin sovellu naisille.

Nuorten naisten korkeat estrogeenitasot toimivat kuin insuliini, eli varastoivat rasvaa. Kun syöt paljon rasvaa, estrogeenin ansiosta tuo rasva kertyy kehoosi ja voi aiheuttaa lihavuutta ja diabetestä.

Vanhemmilla naisilla, joiden estrogeenitasot ovat jo hiipuneet, nousee dominoivaksi hormoniksi kortisoli. Kortisoli aiheuttaa sen, että se hajoittaa lihasten proteiineja ja kollageenia ja aiheuttaa tyypillisen "kortisoli vartalon" eli vyötärö katoaa, tulee iso mahanröllykkä ja selkäläskit. reidet kapenee ja pyöreästä pepusta tulee kaksi lättänää roikkuvaa pussukkaa.

Ikävä kyllä, ketoosi nostaa naisten kortisoliarvoja. Myös rankka pitkäkestoinen liikunta.

Jos vanhempi nainen haluaa olla vhh-dietillä, hänen ei kannata päästää sitä ketoosiin asti. Liikunta olisi hyvä olla rentouduttava, pitkäkestoinen kävelyretki ulkona luonnossa. Lihashuoltona painoharjoittelu niin, että pitää liikkeiden välissä taukoja.

Miehille karppaus ja ketoosi on tutkimusten mukaan paras vaihtoehto! Miehet laihtuvat nopeiten ja juurikin vatsasta. Ketoosi nostaa tutkimuksien mukaan miesten testosteroniarvoja jopa tuplaten. Ketoosia onkin aikoinaan käytetty andropaussin ja impotenssin hoidossa.

Vierailija
576/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole alle 30-vuotiaat olleet niin lihavia kuin nyt. Tätähän ei saa sanoa ääneen, koska kehopositiviisuus. Ylipainoisia on ollut aina maailman sivu, mutta määrät ovat lisääntyneet paljon. Toinen on nelikymppiset, keski-ikäiset naiset. Antaudutaan täysin sille mahdollisuudelle, että aineenvaihdunta hidastuu ja vaihdevuodet lähenee. Ei pysty eikä voi muka tehdä asialle mitään. Koska hormonit! Jos ei ole lääketieteellistä syytä tai estettä, kaikki muu on tekosyytä ylipainolle. 

Vierailija
577/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käys lukemassa Hesarin uusin juttu lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläisen haastattelu ylipainoisten itsekurista. Saat vähän laajennettua tajuntaasi lihavuudesta ja mien lihavilla on usein huomattavasti tiukempi itsekuri kuin ns tervettä elämää elävillä. 

Mustavalkoisuus on aina huono asia, eikä se vie mitään asiaa eteenpäin ja auttaisi ihmisiä selviämään

Juttu oli maksumuurin takana. Sinänsä ihmetyttää, että miten sitten ovat lihavia, jos on sitä itsekuria.

Itse olen vaihdevuosien jälkeen joutunut kehittämään itsekuria ja kieltäytymisen aitoa, etten alkaisi määrättömästi lihoa. Siihen motivoi ennen kaikkea se, että en pidä siitä, kun liikkuminen muuttuu kömpelöksi, jos maha kasvaa liikaa.

Koko juttu oli sitä samaa pään silittelyä ja yliymmärrystä, jonka turvin voi taas pullukka painua fleecen alle suklaalevyn kanssa ajatellen, että lääkärikin sanoi etten oo laiska ja lihava.

LIHAVUUDESSA ei ole Pietiläisen mukaan kyse itsekurista, vaikka itseä niskasta kiinni ottamista ehdotetaan usein ratkaisuksi ylipainoon.

Lihavuuteen taipuvilla ihmisillä itsekuria on jopa enemmän kuin normaalipainoisilla. Kun nälkä ei ota talttuakseen, itsekuri on jatkuvalla koetuksella. Varmasti potilaillani on parempi itsekuri kuin minulla. Laihat ihmiset tulevat kylläiseksi helpommin, joten ruuan kanssa ei juuri tarvitse pinnistellä.

Ylipainoisilta nimenomaan puuttuu se itsekuri.

Ei puutu itsekuri. Tiedätkö, että moni olisi laiha, jos voisi itse valita kaupasta ruoat ja esim. työttömänä mä olen aina kotona. Ainut asia missä käyn on kauppa ja välillä kun saan työtä säästän työttömyysajan laskuihin.

En käy parturissa, ei ole lemmikkia, ei tule lehtitilauksia, en polta tupakkaa, en juo alkoholia.

En ihan ymmärrä, miksi lihavat eivät voisi valita itse ruokaansa kaupasta? Niinku, mitä-häh? Onko se jotenkin estetty? 

On, jos ei ole rahaa. Moni söisi kalaa ja salaatteja ja marjoja, jos rahaa olisi. Moni ei syö noita ollenkaan ja hallitus vetää taas leikkaus syksyn.

Voihan nuo salaatit ja vaikka idut kasvattaa siemenestä kotona. Toki vaatii vähän alkuinvestointeja, mutta on aika vähän.

Lisäksi mato-onkiminen ei vaadi lupia. Eli missä ongelma?

Onki paikka 😂😂😂😂😂

Se vaatisi auton. Matkaa 30 km onkimaan.

Niin syötkö linssejä, papuja, hernettä? Riisi on kallista, samoin jauheliha.

Nokkoset voi kerätä luonnosta, samoin salaatit, idut yms kasvattaa itse.

Lapset ei syö linssejä ja papuja, ei kerrostalon pihalla ole nokkosta ja puistot on koiran kusta ja paskaa täynnä.

Kyllä mun lapset söi linssejä ja papuja, kasvissyöjiä kun olimme, muuten olisivat kuolleet aliravitsemukseen. Lapset oppii yleensä syömään samaa ruokaa kuin vanhemmat.

Vierailija
578/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se nälkä ei taltu, vaikka maha on täynnä?

Et ole greliinistä, leptiinistä ja insuliinista koskaan kuullut?

https://www.duodecimlehti.fi/duo93446

Vierailija
579/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa ihmiset on historiallisen lihavia ja muualla ihmiset kuolee nälkään.

Ihan ei resurssit jakaannu tasan.

Samat ihmisarvot ja- oikeudet kaikille? Viimein? Kehittyykö ihmiskunta ikinä reiluksi?

Hoikkana pysyy, kun on rahaa terveelliseen ruokaan.

Teillä alkaa kohta olla ongelma, kun leikkaatte tukia ja viette keski-ikäisten ja nuorempien terveyden. Ei ole eläkeläisille hoitajia. Kun ihmisestä tehdään sairas niin ei se sitten enää töihin kykene.

Tiesitkö, että unettomuus on yksi iso työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn syy ja se tulee raha-ongelmista.

Vierailija
580/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mammat ulos pyöräilemään, on hyvä kelikin. Itse tulin juuri 15 km pyörälenkiltä.

Minä raivaan metsää tunnin verran n. 4 krt viikossa sellaisin perinteisin keinoin. Kyllä se on hyvää ja monipuolista liikuntaa näin keski-iän ylittäneelle naisellekin. Ihan lihaskunnon ylläpitämiseksi ja mielen virkistykseksi sitä teen aina työpäivän jälkeen sekä viikonloppuisin. Minulla on tarkat ruoka-ajat ja määrät. Syön tietyn määrän ja harvoin santsaan. Herkutkin kuuluvat arkeen, mutta vain yksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan