psykoterapia lopetettiin kesken, vointi romahti
mistään ei saa apua. Käskettiin soittamaan terveyskeskuksen numeroon, mutta sieltä ei osata auttaa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa mielivaltaiselta 😮
Onko sulla varaa ottaa lainaa ja maksaa itse terapiaa toistaiseksi ja tehdä uusi hakemus? En ymmärrä yhtään, millä perusteilla apu on evätty.
Saatko toimeentulotukea?
Kirkon diakonialta voi saada jutteluapua ja maksusitoumuksen ruokaan?Mieli ry? Osaisiko auttaa eteenpäin?
En saa lainaa mistään, sekin on koitettu :(
En ymmärrä minäkään, täysin mielivaltaista. Terapia oli arvioiden noin puolessa välissä. Uuteen hakemukseen tarvitaan uusi lääkärinlausuntona, lääkäriaikoja saa hyvällä tuurilla vasta syyskuussa. Soitin terveyskeskukseen ja sanoin, että olen vointini on romahtanut. Sieltä sanottiin, että lääkäriaikoja ei ole. Sanoin, että tilanne on niin huono, että tarvitsen ajan heti. Taas sanottiin, että aikoja ei ole.
Ruokaan minulla on kyllä rahaa, mutten pääse kauppaan, enkä pysty valmistamaan sitä oireiden takia. ap
Mikä Kelan perustelu psykoterapian jatkon epäämiselle oli? Yleensähän se max. 200 kertaa myönnetään useimmiten 3 vuodelle jakautuneena.
Nyt kyllä kiinnostaa miksi on evätty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla varaa ottaa lainaa ja maksaa itse terapiaa toistaiseksi ja tehdä uusi hakemus? En ymmärrä yhtään, millä perusteilla apu on evätty.
Saatko toimeentulotukea?
Kirkon diakonialta voi saada jutteluapua ja maksusitoumuksen ruokaan?Mieli ry? Osaisiko auttaa eteenpäin?
En ymmärrä minäkään, täysin mielivaltaista. Terapia oli arvioiden noin puolessa välissä. Uuteen hakemukseen tarvitaan uusi lääkärinlausuntona, lääkäriaikoja saa hyvällä tuurilla vasta syyskuussa. Soitin terveyskeskukseen ja sanoin, että olen vointini on romahtanut. Sieltä sanottiin, että lääkäriaikoja ei ole. Sanoin, että tilanne on niin huono, että tarvitsen ajan heti. Taas sanottiin, että aikoja ei ole.
Ruokaan minulla on kyllä rahaa, mutten pääse kauppaan, enkä pysty valmistamaan sitä oireiden takia. ap
Entä yksityinen?
Silläkin kysyin tuosta toimeentulotuesta, että kuuluiskohan terapia sen piiriin, itse en tiedä.
Jos on oikein paha niin tosiaan päivystyksen kautta akuuttiosastolle ja vaadit sitä hoitoa, vaikka ne laittaakin vastaan.
Tuohan on heitteillejättö!
Ja terapiatakuu muka vielä nykyään 🤦
Onko sulla rauhoittavaa jota voisit ottaa jos on kova hätä? Sitäkin vois sieltä yksityiseltä pyytää ja sen saa laskulle jos luottotiedot on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Kelan perustelu psykoterapian jatkon epäämiselle oli? Yleensähän se max. 200 kertaa myönnetään useimmiten 3 vuodelle jakautuneena.
Sain vaatiivaa lääkinnällistä kuntoutusta, olen liian huonokuntoinen kuntoutuspsykoterapiaan, joten se korvattiin lääkinnällisenä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis vielä oikeus terapiaan eli lopettiko vain terapeuttisi?
Kela lopetti rahoittamisen, vaikka useampi minua hoitava lääkäri puolsi terapian jatkamista. Oli menossa kriittinen vaihe, jossa käsiteltiin ongelmien juurisyitä. ap
Mitä ihmettä. Mutta voithan jatkaa terapiaa myös omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko toimeentulotukea?
Entä yksityinen?
Silläkin kysyin tuosta toimeentulotuesta, että kuuluiskohan terapia sen piiriin, itse en tiedä.
Jos on oikein paha niin tosiaan päivystyksen kautta akuuttiosastolle ja vaadit sitä hoitoa, vaikka ne laittaakin vastaan.
Tuohan on heitteillejättö!
Ja terapiatakuu muka vielä nykyään 🤦Onko sulla rauhoittavaa jota voisit ottaa jos on kova hätä? Sitäkin vois sieltä yksityiseltä pyytää ja sen saa laskulle jos luottotiedot on kunnossa.
Toimeentulosta voidaan maksaa terapioita jos kela on lähtenyt mukaan rahoittamaan, mutta ns. itse maksettavia käyntejä ei saa, vaikka lääkäri niitä suosittelisikin. Suomessa on kyllä kuntoutus ajettu alas. Itse hain fysioterapiaa kunnalta mutta ei myönnetty, vaikka kovat päivittäiset kivut. Nykyään ei mistään saa mitään palvelua. Se on kummallista näillä veroprosenteilla. Kaikki asiat pitäisi hoitaa yksityisellä. En ihmettele tätä työkyvyttömien määrää. Sekä mt-potilaat että kipupotilaat ovat kyllä yhteiskunnan pohjasakkaa. Eivät jaksa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis vielä oikeus terapiaan eli lopettiko vain terapeuttisi?
Kela lopetti rahoittamisen, vaikka useampi minua hoitava lääkäri puolsi terapian jatkamista. Oli menossa kriittinen vaihe, jossa käsiteltiin ongelmien juurisyitä. ap
Mitä ihmettä. Mutta voithan jatkaa terapiaa myös omalla kustannuksella.
Elän minimieläkkeellä, joten en voi omalla kustannuksella jatkaa. Nippanappa riittää tulot asumiseen ja ruokaan. Jopa terveyskeskusmaksu kurittaa taloutta, saatika sitten terapiamaksut. ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kiinnostaa miksi on evätty?
Vakuutuslääkärit nyt epäävät milloin milläkin syyllä. Kunhan ei maksaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain vaatiivaa lääkinnällistä kuntoutusta, olen liian huonokuntoinen kuntoutuspsykoterapiaan, joten se korvattiin lääkinnällisenä. ap
No ilmankos, vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta ei tunnuta oikein ikinä myönnettävän kenellekään.
Ok, tuo selvensi, kun kerroit, että kyse vaativasta lääkinällisestä kuntotuksesta. Mitä Kela nyt sitten vaatii, kun kai olet juuri tuota varten toimittanut sinne lääkärinlausunnon, vai oliko tässä jokin ajallinen aukkokohta, josta ette psykoterapeutin kanssa tienneet, ja terapian katkaisemisilmoitus tuli Kelasta yllättäen? Jos, niin luulisi asian ratkeavan eduksesi, kun saat edellytetyn kaltaisen lausunnon.
Tsemppihalaus, mullakin vointi romahti kelan päätöksen myötä, mutta olen sinua parempikuntoinen, joten pärjään kyllä vielä. Mutta osaan vähän samaistua.
Sinulla siis oli lääkärin lausunto, mutta nyt pitäisi saada uusi? Etkä saa mistään aikaa. Pitää olla psykiatri, muu lääkäri ei käy? Ja hoitosuhdetta lääkäriin ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppihalaus, mullakin vointi romahti kelan päätöksen myötä, mutta olen sinua parempikuntoinen, joten pärjään kyllä vielä. Mutta osaan vähän samaistua.
Sinulla siis oli lääkärin lausunto, mutta nyt pitäisi saada uusi? Etkä saa mistään aikaa. Pitää olla psykiatri, muu lääkäri ei käy? Ja hoitosuhdetta lääkäriin ei ole?
Kyllä, oli lääkärinlausunto, mutta kela hylkäsi lääkäreiden näkemyksen (kaksi eri lääkäriä, toinen psykiatri). Ja nyt uutta aikaa ei saa, koska terveyenhuolto on tukossa. Eli valitukseen pitäisi liittää lääkärinlausunto (TAAS!) joka kumoaa kelan virheelliset väittämät. ap
Vierailija kirjoitti:
Ok, tuo selvensi, kun kerroit, että kyse vaativasta lääkinällisestä kuntotuksesta. Mitä Kela nyt sitten vaatii, kun kai olet juuri tuota varten toimittanut sinne lääkärinlausunnon, vai oliko tässä jokin ajallinen aukkokohta, josta ette psykoterapeutin kanssa tienneet, ja terapian katkaisemisilmoitus tuli Kelasta yllättäen? Jos, niin luulisi asian ratkeavan eduksesi, kun saat edellytetyn kaltaisen lausunnon.
Olen toimittanut lääkärien lausunnon (kaksi eri lääkäriä) mutta kelan vakuutuslääkäri tiesi hoitavia lääkäreitä paremmin tilanteeni. Uutta lausuntoa tarvitaan valitukseen / uuteen hakemukseen. On ihan kelan mielivallasta kiinni, miten uuteen lausuntoon suhtaudutaan jos sen siis joskus saisi. Voi mennä puolikin vuotta. Terapia sillä aikaa tauolla. ap
Siis mitä ihmettä, kela.. taisiis kelan "tietävät" lääkärit ovat tulleet tulokseen että et ole psykoterapian tarpeessa vaikka hoitavat tahot ovat toista mieltä että se on sinulle oikeasti tärkeää hoitoa? Eihän tuo ole enää inhimillistä kohtelua, minun sielua sattuu lukea sinun kohtalostasi. Toivottavasti jotain kautta saisit apua selvittämään tuota ja tekemään oikaisuvaatimus. Lähetän paljon haleja ja voimia sinun suuntaasi ap.
Minulle kela teki vähän vastaavanlaisen mutta kuntoutuksen suhteen, en saanut sitä vaikka monta kertaa hain, lääkäri, psykiatrian polin ylilääkäri ja erikoislääkärit olivat sitä mieltä että en ole työkykyinen mutta kelan lääkäri kumosi sen ja väitti toista.. joten kuntoutusta en ole saanut enää.
Tämä on ihan mielivaltaista.
Tarviiko tuohon jutteluun psykoterapeuttia? Onhan paljon ilmaisia palveluita, joista voit saada yhtä laadukasta apua.
Kun olet liian huonokuntoinen kuntotuspsykoterapiaan, ja Kela on aloittanut vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen, mutta nyt katkaisee sen vastoin omaasi ja hoitavan tahon käsitystä, mitä Kela nyt sitten esittää: miten sinua pitäisi Kelan mielestä hoitaa tai kuntouttaa,?
Ap, mikäli vointisi on oman kertomasi mukaan tosiaan tämä että "en saa ruokaa, en kykene peseytymään, en kykene tekemään mitään." ja kerrot että olet soittanut terveysasemallesi ja kertonut, että tarvitset ajan heti eikä niitä ole, pitää sinun hakeutua päivystykseen. Kriteerit osastohoidolle täyttyy. Psykiatrisellä osastolla on myös lääkärien ja hoitajien lisäksi esim. sos.työntekijöitä ja siellä voidaan miettiä kanssasi myös jatko ja tukea valituksen teossa ja auttaa siinä tukiviidakossa.
Kovasti voimia!
Vierailija kirjoitti:
Huonosti on terapeutti suunnitellut hoidon jos kriittinen kohta jäänyt tuollaiseen taitekohtaan jossa tuki voidaan evätä.
Sote-uudistus on vienyt esim. heillä päivätyötä tekeviltä, omalla ajalla sivutoimisilta yrittäjiltä oikeuden hoitaa omia potilaitaan. Se katsotaan kilpailuksi.
Saatko toimeentulotukea?
Kirkon diakonialta voi saada jutteluapua ja maksusitoumuksen ruokaan?
Mieli ry? Osaisiko auttaa eteenpäin?