Auttaisitteko ystävää rahallisesti?
Teillä olisi paljon säästöjä, ei juurikaan tuloja ja joku ehkä hivenen etäisempi tuloton ystävä jota ette ole nähneet aikoihin on sairas ja tarvitsisi tuhansien eurojen operaation, joka mahdollisesti parantaisi hänen elämänlaatuaan paljon. Auttaisitteko?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin itsekin tuhansia euroja operaatioon. En osaisi kuvitella, että kukaan lähiperheen ulkopuolinen auttaisi. Lähiperhettäkään en kehtaa enää vaivata asialla. Yritän raapia itse jostain rahaa tai siirtää asiaa eteenpäin.
Saako kysyä, että mikä operaatio on sellainen, johon tarvitset tuhansia euroja? Olet kuitenkin kysynyt rahaa läheisiltäsi kun et ENÄÄ kehtaa vaivata? Olisiko heillä kuitenkin mahdollisuus auttaa?
En ole tuo edellinen, mutta nopealla googletuksella näin, että esim. polven tähystysleikkaus maksaa alk. 2500 eur ja olkapää alk. 4000 eur.
Kysyt ihan kuin sinusta olisi käsittämätöntä, että leikkaus voi maksaa tuhansia euroja.
Ei, vaan kysyin siksi, etten tiedä mihin operaatioon voisi mennä tuhansia euroja. Luulin, että nuo mainitsemasi saa julkisesta. Itselläni on vakuutus, joten saan tarvitsemani hoidon vakuutusyhtiön kautta.
Hän, jolle kommentoin, oli pyytänyt rahaa läheisiltään sitä saamatta. En osaisi kuvitella ettenkö laittaisi sukulaisten/tuttujen kanssa keräystä pystyyn, että joku saisi hänelle tärkeän operaation maksetuksi.
Lisäys omaan;
Mielestäni myös kysyin ihan kohteliaasti, että "Saako kysyä..."
Sillon kun olin rikkaampi niin lainailin rahaa. Keltään en saanut takas. Suomalaiset osaa olla röyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan auttaisi ketään etäisempäää ystävää. Ihmettelisin myös hieman, että mikä on tuo tuhansien eurojen operaatio ja miksi sitä ei tehdä julkisella.
Käsityksesi meidän terveydenhuollosta taitaa olla aika ruusuinen. Moni ihminen on siinä tilassa että täältä ei apua saa koska julkiset varat ovat rajalliset ja lääkäreille riittää että hengittävät. Ulkomailta saisi auttavia operaatioita rahalla.
Ai kuten lihavuusleikkauksia, kun Suomessa on kriteerejä sille? Suomessa saa kaikkea hoitoa, mihin nähdään peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäville ei todellakaan edes kerrota paljonko sitä rahaa itseltä löytyy. Ja tuollainen tuhansien eurojen auttaminenhan antaisi melko oudon kuvan, "siinä se nyt rahoineen elvistelee".
Mut on kasvatettu niin, että rahasta ei kannata puhua. Otin itse käyttöön lievennyksen, että voi puhua sellaisten kanssa, joilla on suunnilleen sama tilanne. Kunnes huomasin, että ihmiset kuitenkin näkevät tilanteensa täysin eri tavalla, jolloin esimerkiksi kateudelta ei voi välttyä. Palasin tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon.
Minä en kerro kellekkään todellista rahatilannetta. Näin säästyy ongelmilta. En todellakaan antaisi tai edes lainaisi rahaa. Rahaa saa töistä ja lainaa pankista.
Auttaisin, jos voisin luottaa henkilöön, ja hän ei itse pyytäisi rahaa. En auttaisi, jos en luottaisi, tai pyytäisi itse rahaa. Inhottaa vieläkin vuosien jälkeen yksi ihminen, joka pummasi 20 e hätäisellä nyyhkytarinalla, eikä koskaan palauttanut summaa takaisin jatkuvista lupauksista huolimatta. Hyvin pienestä rahasta kyse, mutta katson iljettäväksi siipeilyksi ja varastamiseksi. Maksakaa velkanne, tai teitä ei arvosta kukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin itsekin tuhansia euroja operaatioon. En osaisi kuvitella, että kukaan lähiperheen ulkopuolinen auttaisi. Lähiperhettäkään en kehtaa enää vaivata asialla. Yritän raapia itse jostain rahaa tai siirtää asiaa eteenpäin.
Saako kysyä, että mikä operaatio on sellainen, johon tarvitset tuhansia euroja? Olet kuitenkin kysynyt rahaa läheisiltäsi kun et ENÄÄ kehtaa vaivata? Olisiko heillä kuitenkin mahdollisuus auttaa?
En ole tuo edellinen, mutta nopealla googletuksella näin, että esim. polven tähystysleikkaus maksaa alk. 2500 eur ja olkapää alk. 4000 eur.
Kysyt ihan kuin sinusta olisi käsittämätöntä, että leikkaus voi maksaa tuhansia euroja.
Ei noita itse makseta. Suomessa on maksukatto. Osan tietenkin joutuu maksaa itse, mutta se on noin 600 e vuodessa, ei tuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisin, jos voisin luottaa henkilöön, ja hän ei itse pyytäisi rahaa. En auttaisi, jos en luottaisi, tai pyytäisi itse rahaa. Inhottaa vieläkin vuosien jälkeen yksi ihminen, joka pummasi 20 e hätäisellä nyyhkytarinalla, eikä koskaan palauttanut summaa takaisin jatkuvista lupauksista huolimatta. Hyvin pienestä rahasta kyse, mutta katson iljettäväksi siipeilyksi ja varastamiseksi. Maksakaa velkanne, tai teitä ei arvosta kukaan!
Siis onko logiikka se, että ystävä kertoo hädästään, ei saa pyytää apua. Mutta jos sinä päätät haluta antaa apua ja tarjoat sitä pyytämättä, niin tämä on sitten ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kysyin siksi, etten tiedä mihin operaatioon voisi mennä tuhansia euroja. Luulin, että nuo mainitsemasi saa julkisesta. Itselläni on vakuutus, joten saan tarvitsemani hoidon vakuutusyhtiön kautta.
Hän, jolle kommentoin, oli pyytänyt rahaa läheisiltään sitä saamatta. En osaisi kuvitella ettenkö laittaisi sukulaisten/tuttujen kanssa keräystä pystyyn, että joku saisi hänelle tärkeän operaation maksetuksi.
Lisäys omaan;
Sait kysyä ja sait vastauksen. Leiki vielä vähän enemmän pyhimystä.
Olet aika tollo, jos kuvittelet, että kaikki pääsevät julkiselle hoidattamaan polvi- tai olkapäävammansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita itse makseta. Suomessa on maksukatto. Osan tietenkin joutuu maksaa itse, mutta se on noin 600 e vuodessa, ei tuhansia euroja.
Ei pääse, jos julkisen mielestä vika ei ole tarpeeksi paha.
Kaveri pummii aina jotain muutamia euroja kun on niin PA ja elelee tukirahoilla. Tupakasta, itsensä hemmottelusta ja lemmikin gourmeeruuasta kun vähän tinkisi niin ei ehkä tarvis aina olla lainailemassa.
En auttaisi etäistä ystävää noin suurella summalla. Voisin tukea muutoin.
Läheistä ystävää voisin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun olin päästävä leikkaukseen. Puolet oli säästössä, toisen puolen olisi ystävä lainannut oma-aloitteisesti. Kieltäydyin. Hän tarjosi korotonta lainaa toistamiseen. Otin pankista lainan. Ikinä en ystävyyttä pilaa rahalla.
Miksi ihmeessä maksoit kun meillä on niin loistava julkinen terveydenhuolto.
Heh heh. Kun alle 50-vuotias nainen yrittää päästä leikkauttamaan jalkateriään julkiselle, voitte uskoa, ettei se onnistu.
Minulla oli kulumaa, rustoa, vaivaisenluut molemmissa jaloissa. Kova kipu, 100 m pystyin kävelemään. Kaksi leikkausta ja näillä jaloilla juostaankin.
Eikä ollut ylipainoa tai huonot kengät. Ei julkinen leikkaa tällaisia vaivoja kovinkaan nopeasti. Mieluummin maksoin siitä, että sain huippuortopedin ja jalkani kuntoon.
Jos olisi ns löysää rahaa, niin toki auttaisin läheistä ystävää.
En. Jos operaatio on välttämätön niin sen kyllä saa terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys omaan;
Sait kysyä ja sait vastauksen. Leiki vielä vähän enemmän pyhimystä.
Olet aika tollo, jos kuvittelet, että kaikki pääsevät julkiselle hoidattamaan polvi- tai olkapäävammansa.
No, tollosta voidaan olla kahta mieltä, että kumpi se meistä on. Itse hyvän kasvatuksen saaneena en viitsi sanoa.
Kuten jo mainitsin, itselläni on vakuutus, joten en ole perehtynyt kovinkaan paljoa julkisen sairaanhoidon antiin ja siksi kysyin.
Ikävää kun täällä ei voi edes asiallisesti kysyä jos jotain asiaa ei tiedä.
Tänään autoin saturaisella ja sanoin että ei ole kiirettä maksun kanssa.
Pankit on rahan lainaamista varten. Jos ei lainaa saa niin siihen on syy.
Semmoiselle en vippaisi joka sanoo ettei tahdo ottaa lainaa pankista tai muualta.