Auttaisitteko ystävää rahallisesti?
Teillä olisi paljon säästöjä, ei juurikaan tuloja ja joku ehkä hivenen etäisempi tuloton ystävä jota ette ole nähneet aikoihin on sairas ja tarvitsisi tuhansien eurojen operaation, joka mahdollisesti parantaisi hänen elämänlaatuaan paljon. Auttaisitteko?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastani tietty auttaisin. Ystäviä en muuta kuin olemalla henkisenä tukena.
Kyse oli etäisestä ystävästä, oma lapsi ihan eri asia. En kyllä ymmärrä miten jotain etäistä ihmistä voi kutsua ystäväksi.
No vaikkapa niin, että joskus aikoinaan on oltu tiiviissä tekemisissä, mutta nykyisin vähän heikommin.
En kenenkään etäisen ystävän silikonitissejä tai muita operaatioita ulkomailla maksaisi.
Kotimaassa saa kyllä julkiselta puolelta terveydelle välttämättömät toimenpiteet.
En, enkä ikinä olettaisi jonkun ystäväni auttavan minua rahallisesti. Ystävät ja raha-asiat eivät kuulu yhteen. Lapsiani ja äitiäni auttaisin kyllä.
No jos se ei aiheuta mitään ongelmia itselle niin miksi ei. Nykypäivänä kannattaa olla kuitenkin tarkkana ja pyytää sitten vaikka ne laskut siitä terveysongelmasta ja maksaa ne laskut fyysisesti sinun itse niin menee se raha sinne minne sen pitääkin eikä ns. kankkulan kaivoon.
Voihan sitä jonkun lainapaperinkin asian tiimoilta kirjoittaa ihan miten itse koet että annatko rahat vai lainaatko ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli etäisestä ystävästä, oma lapsi ihan eri asia. En kyllä ymmärrä miten jotain etäistä ihmistä voi kutsua ystäväksi.
No vaikkapa niin, että joskus aikoinaan on oltu tiiviissä tekemisissä, mutta nykyisin vähän heikommin.
En vaikka muuten oltaisiin tekemisissäkin tiiviimmin. Toki jos ystävä vaatisi koko ajan sitä rahaa niin tuskin olisimme edes tekemisissä.
Hivenen etäinen ystävä, jonka kanssa ei ole oltu tekemisissä?! En todellakaan antaisi. Tämä ystäväkö on lähestynyt ap:ta? Mikä ihmeen operaatio voi edes olka kyseessä? Joku viron kauneuskeikkaus tai ihan mikä tahansa huijaus. En edes miettisi.
Oikea ystävä, joka on rinnalla ollut vuosikaudet niin ihan eri asia ja sellainen ystävä ei edes pyytäisi rahaa.
Raha on varma tie sotkea ystävyys. En antaisi tai lainaisi ystävälle rahaa kuin äärimmäisessä hätätilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin kyllä. Halusinkin juuri tähdentää, että auttaisin lastani rahallisesti, ystäviä en (etäinen tai läheinen, kummin vaan). Ainoastaan lapsi, mies ja vanhemmat: auttaisin, muita en.
Vierailija kirjoitti:
En kenenkään etäisen ystävän silikonitissejä tai muita operaatioita ulkomailla maksaisi.
Kotimaassa saa kyllä julkiselta puolelta terveydelle välttämättömät toimenpiteet.
Tämä.
Aloituksen kysymys ei ole relevantti Suomessa, koska meillä on loistava terveydenhuolto. Muut operaatiot, kuten mainitsemasi silikonitissit, eivät ole auttamisen aihe.
Tarvitsisin itsekin tuhansia euroja operaatioon. En osaisi kuvitella, että kukaan lähiperheen ulkopuolinen auttaisi. Lähiperhettäkään en kehtaa enää vaivata asialla. Yritän raapia itse jostain rahaa tai siirtää asiaa eteenpäin.
Ikävä sanoa, mutta en. Satojen eurojen operaation saattaisin kustantaakin lainakirjalla. Tuhansien en. Eri asia, jos olisin TODELLA rikas, jolloin tuhannet eurot vastaisivat normaali-ihmisen kymppejä ja euroja.
Ystäville ei todellakaan edes kerrota paljonko sitä rahaa itseltä löytyy. Ja tuollainen tuhansien eurojen auttaminenhan antaisi melko oudon kuvan, "siinä se nyt rahoineen elvistelee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaassa saa kyllä julkiselta puolelta terveydelle välttämättömät toimenpiteet.Tämä.
Aloituksen kysymys ei ole relevantti Suomessa, koska meillä on loistava terveydenhuolto. Muut operaatiot, kuten mainitsemasi silikonitissit, eivät ole auttamisen aihe.
Saahan joku vähän epänormaalimpi terveysongelma niin kyllä se loistavuus siitä karisee, kun ei edes tunnusteta sairautta.
Vierailija kirjoitti:
En. Jotain paskaa sellaisestakin niskaan tulisi, kyräilyä, pahaa mieltä ja vihaa. Mikään ei ole niin helppo tapa hankkia vihollista kuin auttaa jotakuta.
Tämä on muuten harvinaisen totta. Pitäisi itse muistaa mutta ei aina muistu mieleen, kun se on jotenkin niin epäloogista.
Vierailija kirjoitti:
Ystäville ei todellakaan edes kerrota paljonko sitä rahaa itseltä löytyy. Ja tuollainen tuhansien eurojen auttaminenhan antaisi melko oudon kuvan, "siinä se nyt rahoineen elvistelee".
Mut on kasvatettu niin, että rahasta ei kannata puhua. Otin itse käyttöön lievennyksen, että voi puhua sellaisten kanssa, joilla on suunnilleen sama tilanne. Kunnes huomasin, että ihmiset kuitenkin näkevät tilanteensa täysin eri tavalla, jolloin esimerkiksi kateudelta ei voi välttyä. Palasin tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon.
Auttaisin ja olen auttanutkin. Hyviä ystäviä on niin vähän että on tärkeää että katsomme toisten perään. Ei olla poikasia enää niin vuosikymmenten aikana on tarvittu kaikenlaista apua molemmin puolin. Etäiset ihmiset ratkaiskoot vastaavat tilanteet läheisten ystäviensä kanssa.
Minun olin päästävä leikkaukseen. Puolet oli säästössä, toisen puolen olisi ystävä lainannut oma-aloitteisesti. Kieltäydyin. Hän tarjosi korotonta lainaa toistamiseen. Otin pankista lainan. Ikinä en ystävyyttä pilaa rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun olin päästävä leikkaukseen. Puolet oli säästössä, toisen puolen olisi ystävä lainannut oma-aloitteisesti. Kieltäydyin. Hän tarjosi korotonta lainaa toistamiseen. Otin pankista lainan. Ikinä en ystävyyttä pilaa rahalla.
Miksi ihmeessä maksoit kun meillä on niin loistava julkinen terveydenhuolto.
Riippuu ystävästä, ei hänen vaivastaan tai tarpeestaan. Joihinkin ihmisiin voi kaataa rahaa ja huomiotaan loputtomasti, mutta se ei koskaan riitä.
Toiset taas ymmärtää tarttua ojennettuun käteen ja auttaa itsensä eteenpäin.