Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaisitteko ystävää rahallisesti?

Vierailija
12.06.2023 |

Teillä olisi paljon säästöjä, ei juurikaan tuloja ja joku ehkä hivenen etäisempi tuloton ystävä jota ette ole nähneet aikoihin on sairas ja tarvitsisi tuhansien eurojen operaation, joka mahdollisesti parantaisi hänen elämänlaatuaan paljon. Auttaisitteko?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Jotain paskaa sellaisestakin niskaan tulisi, kyräilyä, pahaa mieltä ja vihaa. Mikään ei ole niin helppo tapa hankkia vihollista kuin auttaa jotakuta.

Häh?

Jotkut ihmiset alkaa halveksia avun antajaa ja se on heille merkki tyhmyydestä ja heikkoudesta. Avun antaminen myös aiheutaa kateutta toisen resursseista. Saa olla hyvin varovainen sen suhteen kenelle apuaan antaa. 

Vierailija
42/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmaan auttaisi ketään etäisempäää ystävää. Ihmettelisin myös hieman, että mikä on tuo tuhansien eurojen operaatio ja miksi sitä ei tehdä julkisella.

Käsityksesi meidän terveydenhuollosta taitaa olla aika ruusuinen. Moni ihminen on siinä tilassa että täältä ei apua saa koska julkiset varat ovat rajalliset ja lääkäreille riittää että hengittävät. Ulkomailta saisi auttavia operaatioita rahalla.

Elinsiirtopotilaana ja vakavasti sairaana minulla on kyllä jonkunlainen käsitys terveydenhuollosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varmaan auttaisi ketään etäisempäää ystävää. Ihmettelisin myös hieman, että mikä on tuo tuhansien eurojen operaatio ja miksi sitä ei tehdä julkisella.

Käsityksesi meidän terveydenhuollosta taitaa olla aika ruusuinen. Moni ihminen on siinä tilassa että täältä ei apua saa koska julkiset varat ovat rajalliset ja lääkäreille riittää että hengittävät. Ulkomailta saisi auttavia operaatioita rahalla.

Elinsiirtopotilaana ja vakavasti sairaana minulla on kyllä jonkunlainen käsitys terveydenhuollosta.

Sivusta tuttavan terveyskamppailua seuranneena sallin olla eri mieltä. Selvästikään systeemi ei toimi kaikille tasapuolisesti.

Vierailija
44/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai Suomessa hoitoon pääsee jos on hengenlähtö lähellä. Mutta joku sellainen elämän rampauttava sairaus jossa ei ihan akuuttia kuolemanhätää kuitenkaan ole, niin onnea vaan sen avun kanssa.

Vierailija
45/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellaaan. Hänellä on varmaan läheisiä, jotka voivat auttaa.

Vierailija
46/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai Suomessa hoitoon pääsee jos on hengenlähtö lähellä. Mutta joku sellainen elämän rampauttava sairaus jossa ei ihan akuuttia kuolemanhätää kuitenkaan ole, niin onnea vaan sen avun kanssa.

Mä taas oon aina päässyt saman tien esim.sairaalaan epilepsiakohtauksieni vuoksi, ja se ei ole ehkä hengen lähtöä edistävä tila. Samoin sairauteni vuoksi olen aina saanut säännöllisesti lääkärikontaktin jne. Magneettikuvaan niin pään, kuin selkävaurioni vuoksi olen myös päässyt ihan kohtuu-ajassa. Ja nämä Helsingissä, HUS:n toimipisteissä 🤷🏻

Vierailija
47/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Jotain paskaa sellaisestakin niskaan tulisi, kyräilyä, pahaa mieltä ja vihaa. Mikään ei ole niin helppo tapa hankkia vihollista kuin auttaa jotakuta.

Häh?

Jotkut ihmiset alkaa halveksia avun antajaa ja se on heille merkki tyhmyydestä ja heikkoudesta. Avun antaminen myös aiheutaa kateutta toisen resursseista. Saa olla hyvin varovainen sen suhteen kenelle apuaan antaa. 

Ei hyvä tavaton. Sinä olet ainakin aivan menetetty tapaus.

Vierailija
48/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Suomessa on terveydenhuolto, joka hoitaa. Kuulostaa muutenkin näiltä tarvitsen apua tarinoilta, jotka eivät ole oikeasti totta.

Vierailija
49/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rytmihäiriöitä ja lopulta ablaatio. Ei ollut päivystystoimenpide, vaan jonotin 3 kk.

Vierailija
50/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Ei hyvä tavaton. Sinä olet ainakin aivan menetetty tapaus.

Ai minusta tuollainen ihminen jota kuvailin on menetetty tapaus enkä minä. Minusta olet aika erikoinen tapaus. Onko sinulla tapana syyllistää ihmisiä jotka on auttaneet hyvässä uskossa jotain ja sitten saaneet nenilleen?

Vierailija
51/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Suomen julkinen terveydenhoito MAKSAA RAHAA, joka ikinen operaatio, käyntikerta, lääkkeet, sairaalassa olo päivät jne. Ei ole ilmaista.

Vierailija
52/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Suomen julkinen terveydenhoito MAKSAA RAHAA, joka ikinen operaatio, käyntikerta, lääkkeet, sairaalassa olo päivät jne. Ei ole ilmaista.

Ei maksa tuhansia.

Vierailija
53/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole rasittanut ystäviäni omilla rahaongelmillani, vaikka monta kertaa on joutunut ns. sinnittelemään. Minulla on kuitenkin läheinen, joka jatkuvasti pyytää apua - pelastamaan hänet laittamalla tilille rahaa. Yleensä yhteydenotot liittyvät aina siihen, että hänellä on huono rahatilanne. Silloin kun hänellä on asiat kunnossa, mitään ei kuulu. 

Tämä tarina  nyt vain siksi, että ihmiset näkisivät, kuka on ystävä ja kuka ei. Kysymys ei ole ystävyydestä vaan henkisestä manipuloinnista ja kiristämisestä, hyväksikäytöstä. Usein lainapyyntöjä maustetaan "jos vain millään pystyt" ja aina on kyse elämästä ja kuolemasta.  Lisäksi voin sanoa, että muilta kavereiltaan hän ei kehtaa pyytää, koska ei halua pilata suhteitaan.

Aloittajan kysymykseen sanoisin, että noin isojen summien ollessa kyseessä - lainaajan olisi syytä pyytää lainaa useammilta henkilöiltä eikä rasittaa yhtä henkilöä noin isolla asialla. Tietenkin jos haluaa lainata ja mitä isompi summa on kyseessä - sitä todennäköisempää on, ettet saa lainaasi koskaan takaisin. Sitähän se lainaksi eläminen on - eletään yli varojen.

Vierailija
54/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, lainasin kerran työkaverille rahaa. Maksoi takaisin.

Sitten sai pienen perinnön ja paiskasi työhuoneen oven päin näköä, kun yritin ihan työasiaa mennä hoitamaan.

Kaveruus loppui siihen.

Vierailija
55/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas oon aina päässyt saman tien esim.sairaalaan epilepsiakohtauksieni vuoksi, ja se ei ole ehkä hengen lähtöä edistävä tila. Samoin sairauteni vuoksi olen aina saanut säännöllisesti lääkärikontaktin jne. Magneettikuvaan niin pään, kuin selkävaurioni vuoksi olen myös päässyt ihan kohtuu-ajassa. Ja nämä Helsingissä, HUS:n toimipisteissä 🤷🏻

Ihan turhaan siis mediassakin puhutaan sote-alan ahdingosta, kun kaikki onkin niin erinomaisesti. Jokainen pääsee heti hoitoon, lääkäreitä ja hoitajia riittää ja on kuin ikuinen kesä (paitsi niille mammoille jotka inhoavat kesää). Muiden maiden pitäisi ottaa meiltä oppia. 

Vierailija
56/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Olisko tässä joku suojamekanismi, ettei tarvitse itse tuntea itseään heikoksi ja tyhmäksi, kun on ollut avun tarpeessa?

Vierailija
57/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n tulovirta on vähäinen, on hyvä säästää se varallisuus itseä varten, ellei puhuta miljoonan ylittävästä summasta. 

Vierailija
58/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin itsekin tuhansia euroja operaatioon. En osaisi kuvitella, että kukaan lähiperheen ulkopuolinen auttaisi. Lähiperhettäkään en kehtaa enää vaivata asialla. Yritän raapia itse jostain rahaa tai siirtää asiaa eteenpäin.

Saako kysyä, että mikä operaatio on sellainen, johon tarvitset tuhansia euroja? Olet kuitenkin kysynyt rahaa läheisiltäsi kun et ENÄÄ kehtaa vaivata? Olisiko heillä kuitenkin mahdollisuus auttaa?

Vierailija
59/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin itsekin tuhansia euroja operaatioon. En osaisi kuvitella, että kukaan lähiperheen ulkopuolinen auttaisi. Lähiperhettäkään en kehtaa enää vaivata asialla. Yritän raapia itse jostain rahaa tai siirtää asiaa eteenpäin.

Saako kysyä, että mikä operaatio on sellainen, johon tarvitset tuhansia euroja? Olet kuitenkin kysynyt rahaa läheisiltäsi kun et ENÄÄ kehtaa vaivata? Olisiko heillä kuitenkin mahdollisuus auttaa?

En ole tuo edellinen, mutta nopealla googletuksella näin, että esim. polven tähystysleikkaus maksaa alk. 2500 eur ja olkapää alk. 4000 eur. 

Kysyt ihan kuin sinusta olisi käsittämätöntä, että leikkaus voi maksaa tuhansia euroja. 

Vierailija
60/104 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää rahallisesti. Lainaa saa pankista. Jos ei saa, käykööt töissä ja tinkikööt ostelussa.

Tupakka, alko, juomat, ripset, kynnet ovat hyviä säästökohteuta. Vuokraa huoneen/sohvan pois asunnosta Airbnb kautta ja tienaa extraa.