Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhus menee hoitokotiin

Vierailija
12.06.2023 |

Mitä tapahtuu omalle talolle jos ei edunvalvontaa? Ei pysty myymään?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa kustannuksista? Siis tämä yhteisomistuksen purku.

Vierailija
102/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käräjäoikeus määrää uskotun miehen hoitamaan yhteisomistuksen purkua. Pääosa kustannuksista tulee tämän juristin palkkioista (luokkaa 250 €/h). Kustannukset riippuvat täysin siitä, kuinka monimutkainen asia on eli kauanko juristilla menee asian hoitamiseen. Optimitapauksessa voi selvitä alle neljällä tonnilla, pahimmassa tapauksessa rahaa voi mennä kymmeniä tuhansia euroja.

Tämän päälle voi tulla normaali kiinteistönvälittäjän palkkio, jos juristi antaa talon myynnin kiinteistönvälittäjän tehtäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitten monimutkaista jos yksi on hoitokodissa ja muut eivät vaan pääse sopuun?

Vierailija
104/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vaikuttaako se vanhuksen osuuden myyntiin kun ei ole edunvalvontaa?

Vanhus saa myydä osuutensa tai olla myymättä.

Vierailija
105/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paha ongelma. Esim. kerrostaloissa vastike pitää maksaa, vaikkei siellä asukaan ketään. Joskus vanhus elää vielä pitkään hoitokodissa ja jos on säästöjä, niin niistä voi maksaa vastikkeet.

Omakotitalo on taas eri asia. Siitäkin on kuluja, mutta vähemmän.

Moni vanhus ei halua esim. myydä asuntoaan, kun uskoo vielä tulevansa takaisin.

Nuo asiat pitäisi valmistella jo sairauden esim. dementiadiagnoosin alkuvaiheessa. Mutta jotenkin ne tahtoo jäädä.

Juu kyllä. Ja tässä vielä osakkaiden kesken erimielisyyttä. Jollain ei varaa ostaa ketään ulos, toisilla ei ehkä halua. Joku haluaisi , että myydään koko talo pois. Ja se, että korkeiden hoitomaksujen vuoksi ei ole järkevää käyttää vanhuksen rahoja talon ylläpitoon.

Julkisella puolella vanhuksen hoitomaksu määräytyy täysin tulojen mukaan.

Näin siis 90 % eläkkeestä ja muista tuloista, menee hoitomaksuun.

Vanhukselle on jätettävä kuukausittain, tietty suojaosuus rahaa, omiin pienehköin menoihin.

Pelkkä asunnon omistaminen, ei lisää mitään hoitokuluja.

Sen sijaan metsän omistamisesta, otetaan joku laskennallinen osuus huomioon, vaikka metsää ei edes myytäisi.

Yksityisellä puolella on aivan omat hinnat, niitä ei voi verratakaan, julkisen puolelle.

Yksityisissä hoivakodeissa on markkinahinnat, sen takia niissä onkin vain varakkaita vanhuksia hoivattavana.

Edunvalvonnan ihmiselle / vanhukselle saa ainoastaan silloin, jos ja kun lääkäri kirjoittaa todistuksen potilaan tilasta, jossa ilmaistaan, ettei henkilö ole enää henkisesti kykynevä hoitamaan ja käsittämään, MITÄÄN itseään koskevia asioita.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin täältä palstalta saatujen neuvojen vuoksi viisaammaksi , mutta eri asia millä saan asiat jakeluun muille. Kaikki haluaa vain sulkea korvansa.

Sulla on mun nähdäkseni tässä kaksi hieman erilaista, mutta toisiinsa liittyvää ongelmaa. Ongelma yksi - jos oikein olen ymmärtänyt - on se, että sulla ei ole enää ollenkaan halua omistaa yhtään siitä talosta. Haluaisit siis pistää talon myyntiin. Ongelma kaksi on se, että millä rahalla hoidetaan vanhuksen (äitisi???) osuus talon ylläpitokuluista. Jos vanhuksen rahat eivät riitä puolen vuoden päästä enää maksamaan omaa osuuttaan, kuka tai ketkä niistä omistajista, jotka eivät halua laittaa taloa myyntiin, ottaa vanhuksen osuudenkin maksettavaksi. 

Ongelman yksi kohdalla miettisin, mikä on talon realistinen myyntiarvo ja montako teitä olisi jakamassa sitä summaa. Jos summa on suurempi kuin mitä tulisi oikeuskuluja, kun hakisit yhteisomistuksen purkua tai kuolinpesän jakoa, sun ehkä kannattaisi sitten lähteä sille tielle. Tosin ne muut melko varmasti suuttuisivat sulle. Jos talolla ei ole kovin suurta arvoa eli summa, minkä tulisit em tapauksissa saamaan,  olisi sellainen, että sen menettäminen olisi sulle pienempi harmi kuin mitä on edelleen olla yksi talon omistajista, olisiko sun mahdollista myydä sille ostohalukkaalle sun osuutesi ehkä vähän pienemmällä hinnalla tai yksinkertaisesti lahjoittaa osuutesi niille muille. Jos tämä olisi mahdollista, pääsisit eroon koko talosta ja muut voisivat sitten keskenään päättää, mitä talolle tekevät. Tämä tietysti vaihtoehtona siinä tapauksessa, että talolla ei ole kovin kummoista rahallista arvoa ja sun osuutesi talon ylläpitokustannuksista olisi tuohon arvoon nähden omasta mielestäsi kohtuuton. 

Jos talo on jakamaton kuolinpesä, niin olette saman tapaisen ongelma edessä taas sitten, kun vanhus kuolee. Jos siis edelleen osa omistajista haluaa pitää talon yhteisomistuksessa eivätkä halua myydä sitä. Silloin tietysti voit hakea kuolinpesän jakamista, mutta samalla tavalla se saattaa suututtaa muut omistajat kuin jos talon yhteisomistuksen purkua /kuolinpesän jakamista hakisi jo nyt. Lesken asumisoikeushan on jo taloon päättynyt, koska hä on pysyvässä laitoshoidossa. 

Tässä keississä on yksi, joka haluaisi , että kaikki menee kuten hän haluaa.

Minä en halua jättää jakamatta tuota. Eräs taas kuvittelee, että tämä vain olisi nyt näin ja joku voisi eli hän asustella tuolla.

Välit on jo nyt tulehtuneet niin en osaa sanoa voiko ne paremmaksi mennä.

Minulla saattaisi olla varaa lunastaa muiden osuudet, mutta se joka talosta eniten välittää, niin hänellä ei kuitenkaan ole varaa lunastukseen. Siksi hän nyt haluaisi yhteisomistuksessa pitää , jotta voi elää tätä omaa haavemaailmaa.

Voisin itse tosiaan lunastaa, tai myydä sitten talon kokonaan, mutta yksi pistää kapuloita rattaisiin.

Talo on arvotettu tässä keväällä, ja tiedän, että talolla on arvoa.

Jos välit on jo nyt tulehtuneet, suosittelen tekemään kuten ketjussa kommentoija nro 33 kirjoitti. Nyt ei tosiaan ole enää esteenä lesken oikeus asua ko talossa, koska leski on pysyvässä laitoshoidossa. Talo myyntiin, rahat jakoon ja jokainen tehköön saamallaan summalla mitä haluaa. 

Juu, ilmeisesti paras ryhtyä tälle tielle. Edelleen se vain häiritsee tarvitseeko vanhuksen puolelta tähän jotain apua , koitan selvittää kyllä asian.

Lisäksi onko vinkkejä , jos nyt tämä vaikea henkilö alkaa majailla kämpässä?

Voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni vanhuksella ei ole asiaan mitään sanomista, jos kyse on kuolinpesän jakamisesta. Olette ilmeisesti jättäneet kuolinpesän jakamatta siksi, että leskellä on ollut taloon vielä asumisoikeus ja mitä ilmeisimmin hän myös omistaa osan talosta. Lesken asumisoikeus häneltä hävisi sillä hetkellä, kun muutti hoitokotiin. Teillä perillisillä on nyt oikeus jakaa kuolinpesä ja tarvittaessa tavalla, josta nro 33 kirjoitti, jos ette keskenänne pääse asiasta yhteissymmärrykseen. Kuten ette todennäköisesti pääse. Vanhuksen ainoa peruste sille, että kuolinpesää ei ole voitu jakaa on ollut hänen leskenoikeutensa asua siinä, ja sitä perustetta ei ole enää. Vanhus voi joko ostaa itse teidän osuutenne siitä tai sitten talo laitetaan myyntiin ja vanhus saa oman osuutensa siitä. 

Tuosta yhden omistajan asumisesta talossa, joihin muillakin on omistusoikeus, en itseasiassa osaa sanoa, miten lain mukaan menee. Missään tapauksessa hän ei voi päättää, että hän muuttaa sinne asumaan ja te muut saatte käydä korkeintaan kylässä silloin, kun hänelle sopii. Jos päädytte yhdessä siihen, että okei, hän saa asua siellä, sitten luonnollisesti sovitte myös siitä, että hän maksaa jätemaksut, sähköt, lämmityksen jne. Kirjallinen sopimus ehdottomasti. Suosittelen sua soittamaan tai laittamaan netin kautta kysymystä jollekin lakitoimistolle, miten tuo asumisjuttu oikein menee. 

Eikö muka leskellä ole oikeutta asua talossa ilman , että kuolinpesä on jätetty jakamatta?

On tietenkin, mutta usein kuolinpesä jätetään jakamatta nimeonomaan lesken asumisoikeuden vuoksi, koska eihän kukaan silloin tee yhtään mitään sillä osuudellaan talosta/asunnosta, jolle ei itse voi tehdä yhtään mitään. Ei myydä, ei muuttaa siihen itse asumaan, ei ottaa siihen vuokralaista tms. Vasta sitten, kun leskikin on kuollut tai muuttanut pysyvästi pois, omaisuudelle voi tehdä jotain. 

Vierailija
107/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nyt ottaisin puheeksi muiden kanssa: jos muut eivät nyt ole halukkaita jakamaan omaisuutta / myymään niin sanoisin, että jos ei hyvällä niin olet miettinyt sitten purkua yhteisomistukseen. Joskus se voi herätellä, että ottaa edes puheeksi tuon, että jollain tapaa sen saa jaettua/myytyä.

Se, että jollain ei nyt ole varaa lunastaa muilta osuuksia, ei tarkoita sitä, että muiden kustannuksella voi vain majailla paikassa, josta muut haluaa eroon. Johan se pitäisi ymmärtää.

Vierailija
108/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi kuvitella, että voi pitää taloa omanaan ja muut on maksumiehiä?

Vierailija
109/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjäoikeus määrää uskotun miehen hoitamaan yhteisomistuksen purkua. Pääosa kustannuksista tulee tämän juristin palkkioista (luokkaa 250 €/h). Kustannukset riippuvat täysin siitä, kuinka monimutkainen asia on eli kauanko juristilla menee asian hoitamiseen. Optimitapauksessa voi selvitä alle neljällä tonnilla, pahimmassa tapauksessa rahaa voi mennä kymmeniä tuhansia euroja.

Tämän päälle voi tulla normaali kiinteistönvälittäjän palkkio, jos juristi antaa talon myynnin kiinteistönvälittäjän tehtäväksi.

Voi kun tietäisi tarkalleen miten paljon tähän keissiin voisi rahaa mennä. Jostain lakipaikasta ehkä voisi saada vihiä. Olisi tietty hienoa , jos tämän saisi puhumalla selkeäksi, mutta ei taida nyt onnistua. Käytännössä puheyhteyttä ei kaikkiin ole.

Vierailija
110/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs osakas alkoi suunnitella taloon jotain kunnostus hommaa. Kerroin, että en rupea tälläisen. Että nyt tehdään loppu ja tätä taloa ei jätetä jakamatta. Vastauksena oli mökötystä ja puhumattomuutta.

Vierailija
111/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimieheen ehdottomasti ensin yhteys. Minulla on paperit, että olen tarvittaessa äitini edunvalvoja. Lakimies sanoi, että en voisi myydä äitini omakotitaloa, koska olen itse edunsaajana perillisenä. Kaupan ajaksi pitäisi määrätä ulkopuolinen edunvalvoja. Äitini sitten myi varmuuden vuoksi ennen edunvalvonnan voimaan astumista omakotitalon pois ja muutti helpompaan ja edullisempaan kerrostaloon. Soita hyvälle lakimiehelle ennen kuin teette yhtään mitään.

Vierailija
112/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövälittäjät osaavat neuvoa myös. Soita useammalle.

Vierailija
113/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitystä on silläkin, onko ensiksi kuolleen puolison jälkeen tehty ositus. Onko talo perikunnan ja lesken omistuksessa vai jokaisen nimissä erikseen tietyllä prosenttiosuudella. Tämä kiinnostaa kiinteistövälittäjää.

Vierailija
114/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkitystä on silläkin, onko ensiksi kuolleen puolison jälkeen tehty ositus. Onko talo perikunnan ja lesken omistuksessa vai jokaisen nimissä erikseen tietyllä prosenttiosuudella. Tämä kiinnostaa kiinteistövälittäjää.

Kaikilla oma osuus

Vierailija
115/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakimieheen ehdottomasti ensin yhteys. Minulla on paperit, että olen tarvittaessa äitini edunvalvoja. Lakimies sanoi, että en voisi myydä äitini omakotitaloa, koska olen itse edunsaajana perillisenä. Kaupan ajaksi pitäisi määrätä ulkopuolinen edunvalvoja. Äitini sitten myi varmuuden vuoksi ennen edunvalvonnan voimaan astumista omakotitalon pois ja muutti helpompaan ja edullisempaan kerrostaloon. Soita hyvälle lakimiehelle ennen kuin teette yhtään mitään.

Paljonkos tälläsestä täytyy pulittaa?

Vierailija
116/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko keissi olisi hyvä saada juurikin lakimiehen kanssa puhuttua.

Vierailija
117/125 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos tälläsestä täytyy pulittaa?

Edunvalvontapaperi tehtiin pankissa (OP) ja se maksettiin äitini pankkibonuksilla. Rahaa ei siis mennyt yhtään. Mutta he eivät hoida riita-asioita eivätkä tiedä niistä juurikaan kovin paljoa.

Vierailija
118/125 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia neuvoja voisi olla tosiaan lakimies ja ihan hyvinvointialueella toimiva sosiaalityöntekijä. Ehkä voisi saada neuvoja.

Vierailija
119/125 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako tuo netissä oleva palvelu jossa voi kysyä lakiasioissa?

Vierailija
120/125 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ensimmäinen yhteydenotto lakitoimistoon on ilmainen , tai sitten maksaa puhelu jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi