Miksi isovanhemmat tulevat passattaviksi pikkulapsiperheeseen eivätkä auta?
Toisesta ketjusta kopioitu viesti, jossa kirjoittaja pohti, miksi appivanhemmat eivät osaa lukea ollenkaan rivien välistä.
"Appivanhemmat olivat meillä pitkän päivän kylässä, kun mieheni oli poissa kotoa. Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin. Appivanhemmat jäivät meille pyörimään vielä siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo pinnasängyssä. Lähtivä lopulta, kun olin 20 minuuttia tehnyt kotitöitä appivanhempien maatessa sohvalla ja anoppi totesi, että voisivat lähteä ja antaa minun olla rauhassa. Vihdoin."
Millaiset appivanhemmat makaa sohvalla miniän tehdessä ilmeisesti pikkulapsiperheessä kotitöitä? Miksi tällaisissa tilanteissa ei olla avuksi? Ei ihme, että monilla miniöillä anoppi nyppii, jos käytös on tuollaista.
Kommentit (1703)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että isovanhemmilla pitäisi olla sen verran pelisilmää, että ensinnäkin kysyvät milloin sopii tulla. Omat appivanhemmat vain tuli. Sitten oltiin vähän harmissaan, kun vauva olikin unilla, olis pitänyt herättää heitä varten. Koskaan eivät myöskään tuomisia tuoneet kahvipöytään. En osaa pitää mitään vierasvaraa, koska omien kavereiden kanssa kyläilyt aina sovitaan ja siinä ehtii järjestää tarjoilut. Ja jos siellä kaapissa olisi joku keksipaketti, niin syötyä se tulisi (ja se on muuten meillä mies, joka koluaa herkut kaapeista). Sitten kun lapsia oli kaksi, niin olisin todellakin ilahtunut, kun olisivat vieneet isomman ulkoilemaan tai leikittäneet sisällä. Mutta ei, sohvan nurkassa patsasteltiin se muutama tunti ja siinä toki piti seuraa heille pitää ja ruoat ja kahvit tarjota. Voi ahdistus. Onneksi nuo ajat ovat jo ohi.
Mun anoppi pyöritti kahvilaa kun meidän lapset oli pieniä.
Silti hän tuli aina tyhjin käsin ja aina ilmoittamatta. En voi käsittää miten yrittäjä ei osannut arvostaa toisen aikaa ollenkaan ja miten sieltä kahvilasta ei edes eilisiä pullia olisi ollut tuotavaksi.
Mitenköhän mä voin kuvitella, että jos se mummo ois tuonut teille pullia, niin nyt haukkuisit sitä, kun lihotti teidät pakolla. Huokaus sun kanssas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että isovanhemmilla pitäisi olla sen verran pelisilmää, että ensinnäkin kysyvät milloin sopii tulla. Omat appivanhemmat vain tuli. Sitten oltiin vähän harmissaan, kun vauva olikin unilla, olis pitänyt herättää heitä varten. Koskaan eivät myöskään tuomisia tuoneet kahvipöytään. En osaa pitää mitään vierasvaraa, koska omien kavereiden kanssa kyläilyt aina sovitaan ja siinä ehtii järjestää tarjoilut. Ja jos siellä kaapissa olisi joku keksipaketti, niin syötyä se tulisi (ja se on muuten meillä mies, joka koluaa herkut kaapeista). Sitten kun lapsia oli kaksi, niin olisin todellakin ilahtunut, kun olisivat vieneet isomman ulkoilemaan tai leikittäneet sisällä. Mutta ei, sohvan nurkassa patsasteltiin se muutama tunti ja siinä toki piti seuraa heille pitää ja ruoat ja kahvit tarjota. Voi ahdistus. Onneksi nuo ajat ovat jo ohi.
Silti hän tuli aina tyhjin käsin ja aina ilmoittamatta. En voi käsittää miten yrittäjä ei osannut arvostaa toisen aikaa ollenkaan ja miten sieltä kahvilasta ei edes eilisiä pullia olisi ollut tuotavaksi.
Mitenköhän mä voin kuvitella, että jos se mummo ois tuonut teille pullia, niin nyt haukkuisit sitä, kun lihotti teidät pakolla. Huokaus sun kanssas.
Niiden tuomisten ideahan on se että se yllätysvieras pelastaa tarjoilut tuomalla ne mukanaan. Paikkaa siis siten sitä ettei ole sopinut vierailua.
Eikä niitä ole tarkoitus kassitolkulla tuoda. Yksi kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkillä näin meillä kirjoitti:
Anoppeja vastaavasti nyppii, kun miniät eivät suostu siivoamaan anopin kotia!
En tunne yhtäkään tämmöistä tapausta! Mutta kylläkin useampia, missä pikkulapsi perhe tulee passattavaksi jopa useammaksi viikoksi. Asettuvat taloksi ja odottavat 5 tähden palvelua. Koko aikana ei pedata itse sänkyjä lainkaan, lapset työnnetään aamulla anopin huomaan ruokittaviksi ja aamutoimille, vanhemmat sitten nousevat milloin nousevat ja ilmestyvät lähes puolilta päivin vinkumaan aamiaista. - jep, ja sitä kahvinkeitintäkin käyttämään tarvitaan anoppi, jolla jo on ne lapset katsottavanaan ja kiirus saada muulle porukalle, etenkin niille lapsenlapsille seuraavaa ateriaa. Anoppi polkaisee pyörällä kauppaan, kun miniä hänen perheensä lepäilevät auringossa odottamasa kaupasta tulijaa ja sitä lounasta. Miniän auto lepää myös koko loman ajan siellä anopin pihassa, koska onhan anopilla polkupyörä ja sen selkään voi pakata niin eteen kuin taakse ja vielä pyöränsarviikin tavaraa, joka itseasiassa menee sen miniä perheen tarpeisiin. Ja muori tiskaa ja valmistaa iltapäiväkahvit, joita miniä odottaa....
Miniä ja miehensä tarvitsevat kuulemma lepoa, raskaat työt jne kuulemma. Koskaan ei miniän päässä ole vissiin käynyt, kuinka paljon duunia heistä on muorille, joka yrittää sitkeästi vääntää viimeisiä vuosia tehtaalla kokoonpanotöissä nivelrikkoisine sormineen, joita särkee vielä lomallakin. Lopulta miniä lähtee ja toteaa, että olipa taas rentouttavaa ja kuulemma ensi kesänä tulevat taas kuten ennenkin. Muori lepää väsymystään pari päivää, siivoaa rieraiden jäljet ja pesee pyykit, ihmettelee "kesälomansa" lovea pankkitilillään ja palaa töihin ihmetellen, eikö hänelläkin voisi olla mahdollisuus nauttia lapsenlapsista ilman järisyttävää työvelvoitetta.
Tämä! Tunnen monia näitä nuorempia perheitä, jotka odottavat että vanha mummu maksaa ja passaa kaiken kun tullaan kerran mummolaan kylään. Ei tule pieneen mieleenkään, että pienestä eläkkeestä ei suurisyömäistä perhettä pitkään ruokita.
Mutta eihän täällä saa koskaan tuoda esiin toista puolta asiasta, heti raivomammat alapeukuttaa ja riehuu, ettei tästä saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tekee niinkuin tahtoo. Jos ottaa appivanhemmat passattaviksi kesken kiireisen lapsiperhearjen, niin sitten ottaa. Varmasti mielellään tulevat jos sisään päästät.
En vaan ymmärrä miksi täällä valitat omaa saamattomuuttasi rajojen laittamisessa ja kyvyttömyyttäsi pyytää apua kun selkeästi sitä tarvitsit JA siinä oli appivanhemmat kivasti syyllistettävinä syöttö- tai vaikka kylvetyspuuhiin. Jos ei saa suutaan auki, asiat tapahtuu ihan miten sattuu. Nyt sattui noin.
Aika monta sulle jo sanottu että jotta se sanoma menisi perille siinä pitää lähettäjän lisäksi olla vastaanottaja.
Nyt jäi jotain tärkeää sun viestistä pois, ehkä se on syynä miksi ei vastaanotto ei onnistu. Ja ihan ekaa kertaa tässä ketjussa olen, ehkäpä joku muukin on ehdottanut samaa?
Mutta ei takerruta pikkujuttuihin. Jos on paha olo, se pitää purkaa näemmä mielummin ihan vieraisiin internetissä kuin muuttaa itse sitä omaa toimintamallia millä tollasen oman elämän loukkauksen itse mahdollistaa. Mun järkeen kävis sanoa eikä kihistä ja kärsiä ja puhua omaisista pskaa selän takana.
Lue ketju ennen kuin sössötät. Muuten sössötät miljoonatta kertaa saman typerän sössötyksen.
Ei pysty. Tää on niin kamalaa ruikutusta itsestäänselvästä asiasta, että se ois aivan turhaa.
Mistähän sinä sen tiedät kun et ole edes lukenut?
Vai meinaatko että tiedät että oma sössötyksesi on soopaa etkä halua lukea vastaavaa lisää?
Ootpa sä herkällä. Ehkäpä nää isovanhemmat tietää tasan tarkkaan mitä tekee sun kanssas.
Mitkä isovanhemmat? Ethän sinä ole lukenut ketjua edes😂😂😂😂😂
Otsikossa mainitut isovanhemmat. Luin aloituksen ja nyt näitä vikoja sivuja. Niiden perusteella vedän ekan kommenttini pois ja kannustan iso-/appivanhempia pitämään tilannetta silmällä jatkossakin.
Eli luit kuirenkin vaikka väitit ettet lukenut. Valehtelit.
Sellaisia ei ole olemassakaan kuin isoappivanhemmat.
Hyvä kommentoija, kukaan ei ole maininnut ennen sinua isoappivanhempia, joita ei todellkakaan ole.
Tuo kautta viiva ja yhdyssanan merkki, nimenomaan luoteen seuraavasti; isovanhemmat tai appivanhemmat.
Muuten sanoisin, että asiallisuus kannattaa säilyttää kommentoidessakin, Muiden syytteleminen valehtelijoiksi ei ole asiallista. Täällä ei tarvita minkäänlaisia kiistoja!
Hyvä vitsi - oletko lukenut millaista kieltä tässäkin ketjussa milleniaalit käyttää? Törkyturvat riehuu suurinpiirtein jokaiselle, joka uskaltaa olla asioista eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään tämmöistä tapausta! Mutta kylläkin useampia, missä pikkulapsi perhe tulee passattavaksi jopa useammaksi viikoksi. Asettuvat taloksi ja odottavat 5 tähden palvelua. Koko aikana ei pedata itse sänkyjä lainkaan, lapset työnnetään aamulla anopin huomaan ruokittaviksi ja aamutoimille, vanhemmat sitten nousevat milloin nousevat ja ilmestyvät lähes puolilta päivin vinkumaan aamiaista. - jep, ja sitä kahvinkeitintäkin käyttämään tarvitaan anoppi, jolla jo on ne lapset katsottavanaan ja kiirus saada muulle porukalle, etenkin niille lapsenlapsille seuraavaa ateriaa. Anoppi polkaisee pyörällä kauppaan, kun miniä hänen perheensä lepäilevät auringossa odottamasa kaupasta tulijaa ja sitä lounasta. Miniän auto lepää myös koko loman ajan siellä anopin pihassa, koska onhan anopilla polkupyörä ja sen selkään voi pakata niin eteen kuin taakse ja vielä pyöränsarviikin tavaraa, joka itseasiassa menee sen miniä perheen tarpeisiin. Ja muori tiskaa ja valmistaa iltapäiväkahvit, joita miniä odottaa....
Miniä ja miehensä tarvitsevat kuulemma lepoa, raskaat työt jne kuulemma. Koskaan ei miniän päässä ole vissiin käynyt, kuinka paljon duunia heistä on muorille, joka yrittää sitkeästi vääntää viimeisiä vuosia tehtaalla kokoonpanotöissä nivelrikkoisine sormineen, joita särkee vielä lomallakin. Lopulta miniä lähtee ja toteaa, että olipa taas rentouttavaa ja kuulemma ensi kesänä tulevat taas kuten ennenkin. Muori lepää väsymystään pari päivää, siivoaa rieraiden jäljet ja pesee pyykit, ihmettelee "kesälomansa" lovea pankkitilillään ja palaa töihin ihmetellen, eikö hänelläkin voisi olla mahdollisuus nauttia lapsenlapsista ilman järisyttävää työvelvoitetta.
Tämä! Tunnen monia näitä nuorempia perheitä, jotka odottavat että vanha mummu maksaa ja passaa kaiken kun tullaan kerran mummolaan kylään. Ei tule pieneen mieleenkään, että pienestä eläkkeestä ei suurisyömäistä perhettä pitkään ruokita.
Mutta eihän täällä saa koskaan tuoda esiin toista puolta asiasta, heti raivomammat alapeukuttaa ja riehuu, ettei tästä saa puhua.
nythän sinä olet riehunut täällä jo useamman päivän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tekee niinkuin tahtoo. Jos ottaa appivanhemmat passattaviksi kesken kiireisen lapsiperhearjen, niin sitten ottaa. Varmasti mielellään tulevat jos sisään päästät.
En vaan ymmärrä miksi täällä valitat omaa saamattomuuttasi rajojen laittamisessa ja kyvyttömyyttäsi pyytää apua kun selkeästi sitä tarvitsit JA siinä oli appivanhemmat kivasti syyllistettävinä syöttö- tai vaikka kylvetyspuuhiin. Jos ei saa suutaan auki, asiat tapahtuu ihan miten sattuu. Nyt sattui noin.
Aika monta sulle jo sanottu että jotta se sanoma menisi perille siinä pitää lähettäjän lisäksi olla vastaanottaja.
Nyt jäi jotain tärkeää sun viestistä pois, ehkä se on syynä miksi ei vastaanotto ei onnistu. Ja ihan ekaa kertaa tässä ketjussa olen, ehkäpä joku muukin on ehdottanut samaa?
Mutta ei takerruta pikkujuttuihin. Jos on paha olo, se pitää purkaa näemmä mielummin ihan vieraisiin internetissä kuin muuttaa itse sitä omaa toimintamallia millä tollasen oman elämän loukkauksen itse mahdollistaa. Mun järkeen kävis sanoa eikä kihistä ja kärsiä ja puhua omaisista pskaa selän takana.
Lue ketju ennen kuin sössötät. Muuten sössötät miljoonatta kertaa saman typerän sössötyksen.
Tämä ketju on taas malliesimerkki raivoavista mammeleista. Kukaan ei jaksa lukea kymmeniä sivuja oksennustanne, mutta tämä on vapaa maa ja kuka tahansa saa kommentoida julkiseen keskusteluun milloin tahansa. Vaikka täällä ällöäitylit huutaa muuta, tämä ei ole vertaistukea, vaan keskustelupalsta - vaikka siltä ei aina näyttäisikään 😁
Onneksi olet itse niin ystävällinen ja rakentava. Oikein luot ympärillesi mukavaa ilmapiiriä.
Se on pakko alentaa itsensä keskustelun tasolle, kun muuten äitylit jyrää mennen tullen 😂 Jos luet nuo aiemmat kommentit, huomaat että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla makoilusta päätellen isovanhemmilla oli krapula. Normaalit isovanhemmat ei makoile kun omalla sohvallaan.
Kyllä munkin äiti joskus ainakin makoilee meidän sohvalla, olen varmaan hölmö kun en ole tajunnut siitä suuttua😄 Ja ihan normaali, jossei normaalia parempikin, mummi on lapsellemme; ottaa heitä useesti kotiinsa kylään/hoitoon ja vie heitä puistoihin ja kahviloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että nykymammat ei tunnista totuutta, kun heti hermostutaan. Koitapa rauhoittua.
Ihmiset eivät lue ajatuksia. Aika suoraan pitää sanoa. Siis nätisti. Muuten joku luulee että ilmoitat vain iltapuuhista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että nykymammat ei tunnista totuutta, kun heti hermostutaan. Koitapa rauhoittua.
Juurihan minä sen kirjoitin: Sinä olet riehunut täällä monta päivää.
Kuten riehut muissakin ketjuissa. Sut tunnistaa tuosta kun et osaa kirjoittaa koettaa-verbiä😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Teet niin tai näin, niin aina pitää jostain valittaa. Nykyinen sukupolvi on päässyt niin helpolla joka suhteessa, mutta kaikesta valitetaan enemmän kuin koskaan - todella naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan minä sen kirjoitin: Sinä olet riehunut täällä monta päivää.
Kuten riehut muissakin ketjuissa. Sut tunnistaa tuosta kun et osaa kirjoittaa koettaa-verbiä😂
Olen edelleen eri ihminen, joka vastasi tuohon riehumiseesi, mutta sanotaanpa se sitten näin: take a chill pill 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs palvelusväkeä ne appivanhemmat ovat? Onko omassa lapsuudenkodissa mukamas ollut piiat, rengit, kamaripalvelijat, keittäjä ja pehtoori kun noin ollaan sisäistetty se muiden pomottaminen? Koskeeko työvelvoite kaikkia vieraita? Hankkikaa au pair ja maksaa sille niin satte apua lapsienne kanssa.
Ne isovanhemmathan itseään passuuttaa. Etkö osaa lukea?
Yleensä ottaen se on kyllä toisin päin. Sitähän täällä ei kestä sanoa, mutta sanonpa kuitenkin. Monet lapsiperheet ovat jatkuvasti vailla hoitoapua ja rahallista apua, mutta ainahan kaikki on sen anopin vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monethan käyttää hyväkseen tilannetta jopa kutsuvat isovanhemman/isovanhemmat jos haluavat vietää kahdestaan nk laatuaikaa, menevät leffaan, syömään, risteilylle jne
Ketju käsittelee isovanhempia jotka tunkee kylään kutsumatta ja kuormittaa siellä miniäänsä 12 tuntia putkeen.
Saahan täällä nyt tuoda esille kaikki muutkin epäkohdat samalla syssyllä. Kyllä noilla nykynaisoletetuilla on sitten todella vaikeeta kaikki, ihan kaikki.
Palstan sääntöjen mukaan pitää keskustella ketjun aiheesta.
Hah hah 🤣🤣 Täältä löytyy kymmeniä anopinhaukkumisketjuja, mutta yksi ketju, jossa oli kysymys anopeille. Senkin ketjun valtasivat katkerat miniät uhritarinoillaan, joten en oikein ota kovin tosissani teidän käyttäytymissääntöjä 🤭 Alkaa ensin itse käyttäytyä kuin ihmiset, keskustellaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini hautajaiset järjesti veljeni ( lähinnä asuva meistä) jonka vaimo koko ajan motkotti ja etsi virheitä vanhasta äidistämme, 86 v. Olihan äiti kyllä ollut vasta 60 v kun menivät naimisiin. Mutta ei sieltä maalta koskaan käynyt ko. parin lapsia hoitamassa. Tokko montaa kertaa käymässäkään.
Tietysti sitten tää anoppiaan vihaava miniä oli miehensä rinnalla hautajaisten emäntä, ottamassa vieraat ja osanotot vastaan, ulvoen itki etupenkissä perheineen, 5 henkeä.
Me seitsemän muuta sisarusta toisessa ja kolmannessa penkkirivissä perheinemme.Eikö hautajaisissa yleensä istuta perheenä kirkossa? Etupenkkipaikka mielestäni kuuluu tuolle miniälle, jos hänelle ulkoistettiin järjestelyt ja hän ne hoiti.
Niinhän he istuivatkin, ihan etiketin mukaan. Kyllä pitopalvelu muuten hoiti hommat, ei hänen tarvinnut kokkailla.
Mistä se pitopalvelu tiesi tulla paikalle ja mitä kokata ja kuinka isolle salille, joku kai sen tilankin hankki?
Ootko vähän lapsellinen. Veljeni tietenkin hoiti nuo jutut ja hänelle maksettiin kyllä hyvät palkkiot perikunnan rahoista vaivoistaan ja kuluistaan. ( Bensat, puhelinkulut, aika )
Kubhan nyt mainitsin ettei miniä niitä tarjoiluja valmistanut
Se veljesi hautajaisiin käyttämä aika oli poissa hänen perheeseensä käyttämästä ajasta jolloin hänen vaimonsa joutui paikkaamaan veljeäsi heillä kotona.
Tämä logiikka ei auennut minunkaan appivanhemmilleni jotka koko ajan vaativat miestäni avukseen milloin firmaansa (ilmaiseksi) ja milloin kotiinsa.
He eivät vain tajunneet millään että sittenhän minä hoidin meillä kotona kaiken yksin.
Hän sai korvauksen ajastaan. Ja heidän lapsensa olivat yli kakskymppisiä omissa asunnoissaan jo asuvia aikuisia.
Kai nyt rouva pärjäsi hetken jos mies pyörähti seurakunnan kansliassa tai neuvotteli pitopalvelun kanssaÄitini ei vaatinut heiltä mitään, hän pärjäsi ilman apuja. Illalla oli tullut huono olo, soitti taksin, meni päivystykseen ja yöllä kuoli. Ennen lähtöään oli soittanut helsingissa asuvalle vanhimmalle tyttärelleen lähtevänsä sairaalaan.
Vaikka veli sai korvauksen ajastaan, se aika oli poissa siitä panoksesta jonka hän kotiinsa antoi.
Kahden aikuisen taloudessa?
Luultavasti hän enemmän vietti järvillä aikaansa kalastamassa kuin mitä hautajaisjärjestelyt vievät aikaa.Olet niitä naisia joiden miehellä ei nk omaa aikaa? Esim kalassa, metsällä, työpaikan puulaakiporukassa?
Jos veljesi ei hoida osuuttaan kotinsa töistä, se vaimo uhraa oman oman aikansa niihin.
Nää ei boomerit koko ajan vaan uhraa omaa aikaansa. Työn tekeminen on aina vain uhraamista.
Käsittämätön kommentti. Kolmikymppinen nainen syyttää 50- vuotiasta miestä että laiminlöi vaimoaan äitinsä hautajaisjärjestelyjen takia.
En oikein osaa nyt yhdistää kommenttiasi tuohon asiaan?
Mistähän sinä minun ikäni tiedän? En minä syytä vaan totean ilmeisen tosiasian.
Sinä väitit, ettei se veljesi vaimo tehnyt mitään. Kyllä hän teki. Hän paikkasi veljeäsi, joka käytti aikansa perheen ulkopuoliseen asiaan.
Kahden aikuisen taloudessa hirveästi paikkaamista? Uskon että miehesi on kahlehdittu seinään.
Jos se mies ei hoida omaa puolikastaan, vaimo hoitaa sen ja siten osallistuu niihin hautajaisjärjestelyihin.
Tämä ei solvaamalla miksikään muutu.
Ehkä jotain kautta vaimokin hyötyi siitä reilusta korvauksesta jonka mies sai ajankäytöstään ja kuluistaan.
Jätetäänkö teillä omaiset hautaamatta ettei vaan mene aikaa kodin ulkopuolisiin asioihin?Se ei poisra sitä tosiasiaa että vaimo antoi oman panoksensa vaikka muuta väitit. Vaan vahvistaa sen.
Tämä todistaa nykypolven äärimmäisen itsekkyyden! Joka asiassa vain minä minä minä. Siis mies ei olisi saanut haudata sukulaistaan, koska kaikki aika pitäisi pyhittää vaimon palvelemiseen 🙄 Ei ole todellista - onko joku oikeasti näin hirviö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden elämä on kovaa. Kaikkien appivanhemmat ovat dementikkoja ( poika siis nainut itseään nuoremman naisen ja vauvoja keski-iässä) . Appiksia on lisäksi käytävä auttamassa, hoidettava heidän raha-asiansa, kaikki tämä vauvanhoidon lomassa.
Lisäksi vielä pyytävät rahaa. Tuovat huonoja krääsälahjoja jos suostuvat tulemaan/ käyvät liian tiheään.Elämä on kovaa.
Vastaaja numero 8 kommentoi: Anoppi ei ollut dementikko ikänsä vuoksi vaan sen vuoksi, että mies oli humalassa kyydinnyt häntä. Tuleva anoppini oli lentäyt kyydistä ja saanut päävamman. Kun anoppi muutaman vuorokauden kuluttua tuli tajuihinsa sairaalassa, hän oli vaati päästä kotiin hoitamaan Lapsia. Onko kotona apua? Sen verran mitä nyt juoposta voi olla...
Oli kantovesi ja ulkovessa eikä viemäriäkään. Sähkötkin mieheni lapsuudenkotiin satiin vasta kun viestissä mainittu vauvamme oli jo täysi-ikäinen.
Täällä vaan tarinat kasvaa 😂 ihanko oikeasti luulet meidän uskovan nämä sun horinat? Ensin on anoppi dementikko, sitten appi juoppo ja lopulta se sairaalasta päässytkin juoppo 🤭 Sulla on hyvä mielikuvitus, ootko aattelut kirjailijan uraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini hautajaiset järjesti veljeni ( lähinnä asuva meistä) jonka vaimo koko ajan motkotti ja etsi virheitä vanhasta äidistämme, 86 v. Olihan äiti kyllä ollut vasta 60 v kun menivät naimisiin. Mutta ei sieltä maalta koskaan käynyt ko. parin lapsia hoitamassa. Tokko montaa kertaa käymässäkään.
Tietysti sitten tää anoppiaan vihaava miniä oli miehensä rinnalla hautajaisten emäntä, ottamassa vieraat ja osanotot vastaan, ulvoen itki etupenkissä perheineen, 5 henkeä.
Me seitsemän muuta sisarusta toisessa ja kolmannessa penkkirivissä perheinemme.Eikö hautajaisissa yleensä istuta perheenä kirkossa? Etupenkkipaikka mielestäni kuuluu tuolle miniälle, jos hänelle ulkoistettiin järjestelyt ja hän ne hoiti.
Niinhän he istuivatkin, ihan etiketin mukaan. Kyllä pitopalvelu muuten hoiti hommat, ei hänen tarvinnut kokkailla.
Mistä se pitopalvelu tiesi tulla paikalle ja mitä kokata ja kuinka isolle salille, joku kai sen tilankin hankki?
Ootko vähän lapsellinen. Veljeni tietenkin hoiti nuo jutut ja hänelle maksettiin kyllä hyvät palkkiot perikunnan rahoista vaivoistaan ja kuluistaan. ( Bensat, puhelinkulut, aika )
Kubhan nyt mainitsin ettei miniä niitä tarjoiluja valmistanut
Se veljesi hautajaisiin käyttämä aika oli poissa hänen perheeseensä käyttämästä ajasta jolloin hänen vaimonsa joutui paikkaamaan veljeäsi heillä kotona.
Tämä logiikka ei auennut minunkaan appivanhemmilleni jotka koko ajan vaativat miestäni avukseen milloin firmaansa (ilmaiseksi) ja milloin kotiinsa.
He eivät vain tajunneet millään että sittenhän minä hoidin meillä kotona kaiken yksin.
Hän sai korvauksen ajastaan. Ja heidän lapsensa olivat yli kakskymppisiä omissa asunnoissaan jo asuvia aikuisia.
Kai nyt rouva pärjäsi hetken jos mies pyörähti seurakunnan kansliassa tai neuvotteli pitopalvelun kanssaÄitini ei vaatinut heiltä mitään, hän pärjäsi ilman apuja. Illalla oli tullut huono olo, soitti taksin, meni päivystykseen ja yöllä kuoli. Ennen lähtöään oli soittanut helsingissa asuvalle vanhimmalle tyttärelleen lähtevänsä sairaalaan.
Vaikka veli sai korvauksen ajastaan, se aika oli poissa siitä panoksesta jonka hän kotiinsa antoi.
Kahden aikuisen taloudessa?
Luultavasti hän enemmän vietti järvillä aikaansa kalastamassa kuin mitä hautajaisjärjestelyt vievät aikaa.Olet niitä naisia joiden miehellä ei nk omaa aikaa? Esim kalassa, metsällä, työpaikan puulaakiporukassa?
Jos veljesi ei hoida osuuttaan kotinsa töistä, se vaimo uhraa oman oman aikansa niihin.
Siis ihanko oikeasti olet sellainen hirviömamma, että sun miehesi ei saa edes järjestää hautajaisia sukulaiselleen ilman että alat mäkättää ajankäytöstä?!? Häpeä! Toivottavasti mies eroaa sinusta mahdollisimman pian, koska tuollainen kontrolli on sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin, kun alkoivat lapseni muksuja tekemään, että itse teette, itse hoidatte. Selvä peli. Käyn kesällä Suomessa mökilläni muutaman viikon, jos liikkuvat lähistöllä, voin viedä syömään heidät jonnekin, jos minulla ei ole mitään tärkeämpää. Kannattaa puhua niitten isovanhempien kanssa, ei ulista, kuin persu, täällä.
Me teimme mieheni kanssa samoin. Eläkepäivät on varattu muuhun kuin lasten perheitten piikana olemiseen.
Lapsenne ja lastenlapsenne tekevät myös tulevina vuosina saman valinnan ja heillä on silloin parempaa tekemistä kuin teidän vanhenevien ja avuntarpeisten boomereiden auttaminen ja tukeminen. Ihmettelen miksi kaltaisenne ihmiset ovat edes tehneet lapsia? Mitä niillä edes tekee, jos tarkoitus on vaan saada ne pois jaloista ja pestä kätensä kaikesta inhimillisestä ja vastavuoroisesta läheisten kanssa toimimisesta. Todennäköisesti olette myös itse hoidattaneet lapsenne aikanaan pitkälti mummoloissa ja naapureilla kuten ennen vanhaan oli tapana ja ylpeilette, että nyt on velvoitteet hoidettu ja lapsenne saaavat pärjätä omillaan.
Piikana olemisen ja täydellisen välinpitämättömyyden välissä on iso kirjo erilaisia normaaliin ihmisyyteen ja vastavuoroiseen omasta lähipiiristä huolehtimiseen kuuluvia tapoja elää perheyhteisonä. Vihamielinen ja vähintään passiivisaggressiivinen suhtautuminen lähiomaisiin ja yhteisöllisen ajattelun puute on hyvin suomalainen ilmiö ja ihan varmasti suurin syy sille, miksi meillä on niin paljon itsemurhia, perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa, mielenterveysongelmia, avioeroja, burnouteja ja maailman uupuneimmat pienten lasten vanhemmat.
Luuletko että isovanhemmat edes kuvittelee saavansa apua tältä itsekkäältä nykypolvelta? Vaikka mitä olisi tehty ja autettu, niin tuskinpa kukaan mummoa muistaa. Onhan täällä hoettu moneen kertaan, että isovanhemmat ei kuulu perheeseen. Miksi teitä sitten pitäisi auttaa lastenhoidossa tai kustannuksissa?
Pienten lasten vanhemmat olisivat vähemmän uupuneita, kun ei viettäisi koko päivää kännyllä tai notkuttaisi mamma-palstalla 😂 Lue vaikka kirja sille lapsellesi, niin edes he oppisivat lukemaan ja kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä raivominiä. Jos avioliitto kestääkin, tulee lasten kanssa taatusti murrosiässä vaikeuksia tuolla luonteella. Kun kaikki on ylivoimaista, vaikeaa ja hankalaa roskapussista lähtirn, ihmissuhteista puhumattakaan. Saati kun lapset rupeavat tuomaan seurustelukumppaneita, kaikissa on jotain vikaa. Pojan tyttöystävä tuo marketin oksaneilikkakimpun, roskiin, ei osaa ees vieraskukkia ostaa, sillekö pitäis ruokaa tarjota.
Kun lapset tajuavat aikuisina miten ikäväluonteinen äiti oli, ei mitään lähimmäisen kunnioitusta omannut . Isä hiipparoi kotona syrjässä kun äiti määräsi kaiken.Juujuu. Nyt on todella laiskaa provoilua.
Raivominiä antaa itse tuon kuvan tulevasta perhe-elämästää.
Jos ei anopilta kelpaa mikään, ei kelpaa siltä pojan tyttöystävältäkään joka ehkä vielä on arka ja nuori " viemään lautastaan itse pesukoneeseen ja auttamaan keittiössä".Jos ei kelpaa mummon krääsä ei kelpaa tyttöystävänkään tuoma kukka tai joku erikoiskahvi.
Ei varmasti kelpaakaan. Nämä tänne kirjoittelevat miniät antavat ymmärtää olevansa äärimmäisen tarkkoja omasta valtakunnastaan, sinne ei tulla silloin eikä tällöin, sinne ei tuoda sitä eikä tätä, siellä syödään vain tätä ja tätä mutta ei tuota, minä määrään miten täällä ollaan, minäminä.
Kamalaa mahdolliselle tulevalle miniälle, ellei sitten hän ole vieläkin määräävämpi luonne. Siinä sitä sitten ollaankin. Ennen sentään käytöstavoilla päästiin pitkälle ja vältettiin avoimet konfliktit, nykyään niitä ei ole ja tulevaisuudessa niitä ei tunneta sitäkään vähää.
Hyvin sanottu! En ole koskaan törmännyt näin reviiritietoisiin ja outoihin ihmisiin oikeassa elämässä. Ilmeisesti tämä on joku uusi uljas mamma-palsta -rotu 😂