Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemmat tulevat passattaviksi pikkulapsiperheeseen eivätkä auta?

Vierailija
11.06.2023 |

Toisesta ketjusta kopioitu viesti, jossa kirjoittaja pohti, miksi appivanhemmat eivät osaa lukea ollenkaan rivien välistä.

"Appivanhemmat olivat meillä pitkän päivän kylässä, kun mieheni oli poissa kotoa. Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin. Appivanhemmat jäivät meille pyörimään vielä siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo pinnasängyssä. Lähtivä lopulta, kun olin 20 minuuttia tehnyt kotitöitä appivanhempien maatessa sohvalla ja anoppi totesi, että voisivat lähteä ja antaa minun olla rauhassa. Vihdoin."

Millaiset appivanhemmat makaa sohvalla miniän tehdessä ilmeisesti pikkulapsiperheessä kotitöitä? Miksi tällaisissa tilanteissa ei olla avuksi? Ei ihme, että monilla miniöillä anoppi nyppii, jos käytös on tuollaista.

Kommentit (1703)

Vierailija
621/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä raivominiä. Jos avioliitto kestääkin, tulee lasten kanssa taatusti murrosiässä vaikeuksia tuolla luonteella. Kun kaikki on ylivoimaista, vaikeaa ja hankalaa roskapussista lähtirn, ihmissuhteista puhumattakaan. Saati kun lapset rupeavat tuomaan seurustelukumppaneita, kaikissa on jotain vikaa. Pojan tyttöystävä tuo marketin oksaneilikkakimpun, roskiin, ei osaa ees vieraskukkia ostaa, sillekö pitäis ruokaa tarjota.

Kun lapset tajuavat aikuisina miten ikäväluonteinen äiti oli, ei mitään lähimmäisen kunnioitusta omannut . Isä hiipparoi kotona syrjässä kun äiti määräsi kaiken.

Juujuu. Nyt on todella laiskaa provoilua.

Raivominiä antaa itse tuon kuvan tulevasta perhe-elämästää.

Jos ei anopilta kelpaa mikään, ei kelpaa siltä pojan tyttöystävältäkään joka ehkä vielä on arka ja nuori " viemään lautastaan itse pesukoneeseen ja auttamaan keittiössä".

Jos ei kelpaa mummon krääsä ei kelpaa tyttöystävänkään tuoma kukka tai joku erikoiskahvi.

Ei varmasti kelpaakaan.  Nämä tänne kirjoittelevat miniät antavat ymmärtää olevansa äärimmäisen tarkkoja omasta valtakunnastaan, sinne ei tulla silloin eikä tällöin, sinne ei tuoda sitä eikä tätä, siellä syödään vain tätä ja tätä mutta ei tuota, minä määrään miten täällä ollaan, minäminä.  

Kamalaa mahdolliselle tulevalle miniälle, ellei sitten hän ole vieläkin määräävämpi luonne.  Siinä sitä sitten ollaankin.  Ennen sentään käytöstavoilla päästiin pitkälle ja vältettiin avoimet konfliktit, nykyään niitä ei ole ja tulevaisuudessa niitä ei tunneta sitäkään vähää.  

Ennen vältettiin konfliktit, kun niillä miniöillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin totella, kun vanhempia tuli sokeasti nöyristellä. Sitten aikanaan kosti omalle mi iälle kokemansa vääryydet. Sairas kierre tuokin. Onneksi tuota ei tarvitse enää toteuttaa, vaikka anopilla olisi siihen kovasti tahtoa. Oma anoppi ei muuten ole itse anoppiaan kovin usein nähnyt, mutta asui perheineen oman äitinsä nurkissa. Kuullut, ettei ollut edes parhaimmillaan sopuisaa yhteiseloa.

En ole aikoinaankaan nöyristellyt. Kunnioittanut kyllä olen. Mutta en liikaa. Olen osannut käyttäytyä. 

Vierailija
622/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne asiat tällä palstalla valittamalla parane vaan keskustelemassa kyseisten ihmisten kanssa. Eikö ihmiset enää osaa kekustella asiallisesta toisten kanssa ja kertoa miltä toisen käytös tuntuu? Se on mahdollista tehdä hyvin niin, että molemmat ymmärtää toisiaan ja seuraavalla kerralla toimitaan toisin. 

Jankuti jankuti.

Miten sinä keskustelet ihmisen kanssa joka ei kykene kuuntelemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy vieraisilla lasteni perheissä, tapaamme korkeintaan jossain kaupan tuulikaapissa ohimennen, koska juuri noin käy: et auta tai autat väärin. Parempi pysyä poissa, on molemmin puolin parempi mieli.

Samaa mieltä. Parempi käydä harvoin eikä silloinkaan ilman kutsua.

Vierailija
624/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs palvelusväkeä ne appivanhemmat ovat? Onko omassa lapsuudenkodissa mukamas ollut piiat, rengit, kamaripalvelijat, keittäjä ja pehtoori kun noin ollaan sisäistetty se muiden pomottaminen? Koskeeko työvelvoite kaikkia vieraita? Hankkikaa au pair ja maksaa sille niin satte apua lapsienne kanssa.

Ne isovanhemmathan itseään passuuttaa. Etkö osaa lukea?

Onko sinusta vieraanvaraisuus nöyryyttävää? Paljastuu ettei kotona ole mitään opetettu? Asuitteko jossain kumman kolhoosissa?

Meille opetettiin käytöstavat:

- vierailulle mennään kun on kutsuttu

- normaali kyläilyaika on kaksi tuntia

- kylässä ollaan kohteliaita ja puhutaan ystävällisesti ja huomioidaan isäntäväki

Luepa se oma kommenttisi. Katso sitten pieliin ja nosta vaikka käsi virheen merkiksi.

Vierailija
625/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tekee niinkuin tahtoo. Jos ottaa appivanhemmat passattaviksi kesken kiireisen lapsiperhearjen, niin sitten ottaa. Varmasti mielellään tulevat jos sisään päästät.

En vaan ymmärrä miksi täällä valitat omaa saamattomuuttasi rajojen laittamisessa ja kyvyttömyyttäsi pyytää apua kun selkeästi sitä tarvitsit JA siinä oli appivanhemmat kivasti syyllistettävinä syöttö- tai vaikka kylvetyspuuhiin. Jos ei saa suutaan auki, asiat tapahtuu ihan miten sattuu. Nyt sattui noin.

Aika monta sulle jo sanottu että jotta se sanoma menisi perille siinä pitää lähettäjän lisäksi olla vastaanottaja.

Nyt jäi jotain tärkeää sun viestistä pois, ehkä se on syynä miksi ei vastaanotto ei onnistu. Ja ihan ekaa kertaa tässä ketjussa olen, ehkäpä joku muukin on ehdottanut samaa?

Mutta ei takerruta pikkujuttuihin. Jos on paha olo, se pitää purkaa näemmä mielummin ihan vieraisiin internetissä kuin muuttaa itse sitä omaa toimintamallia millä tollasen oman elämän loukkauksen itse mahdollistaa. Mun järkeen kävis sanoa eikä kihistä ja kärsiä ja puhua omaisista pskaa selän takana.

Lue ketju ennen kuin sössötät. Muuten sössötät miljoonatta kertaa saman typerän sössötyksen.

Ei pysty. Tää on niin kamalaa ruikutusta itsestäänselvästä asiasta, että se ois aivan turhaa.

Mistähän sinä sen tiedät kun et ole edes lukenut?

Vai meinaatko että tiedät että oma sössötyksesi on soopaa etkä halua lukea vastaavaa lisää?

Ootpa sä herkällä. Ehkäpä nää isovanhemmat tietää tasan tarkkaan mitä tekee sun kanssas.

Mitkä isovanhemmat? Ethän sinä ole lukenut ketjua edes😂😂😂😂😂

Otsikossa mainitut isovanhemmat. Luin aloituksen ja nyt näitä vikoja sivuja. Niiden perusteella vedän ekan kommenttini pois ja kannustan iso-/appivanhempia pitämään tilannetta silmällä jatkossakin.

Vierailija
626/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne asiat tällä palstalla valittamalla parane vaan keskustelemassa kyseisten ihmisten kanssa. Eikö ihmiset enää osaa kekustella asiallisesta toisten kanssa ja kertoa miltä toisen käytös tuntuu? Se on mahdollista tehdä hyvin niin, että molemmat ymmärtää toisiaan ja seuraavalla kerralla toimitaan toisin. 

Jankuti jankuti.

Katsomalla ensin peiliin ja miettimällä miten itse toimin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Jankuti jankuti on aika heikko aloitus.

Vierailija
627/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tekee niinkuin tahtoo. Jos ottaa appivanhemmat passattaviksi kesken kiireisen lapsiperhearjen, niin sitten ottaa. Varmasti mielellään tulevat jos sisään päästät.

En vaan ymmärrä miksi täällä valitat omaa saamattomuuttasi rajojen laittamisessa ja kyvyttömyyttäsi pyytää apua kun selkeästi sitä tarvitsit JA siinä oli appivanhemmat kivasti syyllistettävinä syöttö- tai vaikka kylvetyspuuhiin. Jos ei saa suutaan auki, asiat tapahtuu ihan miten sattuu. Nyt sattui noin.

Aika monta sulle jo sanottu että jotta se sanoma menisi perille siinä pitää lähettäjän lisäksi olla vastaanottaja.

Nyt jäi jotain tärkeää sun viestistä pois, ehkä se on syynä miksi ei vastaanotto ei onnistu. Ja ihan ekaa kertaa tässä ketjussa olen, ehkäpä joku muukin on ehdottanut samaa?

Mutta ei takerruta pikkujuttuihin. Jos on paha olo, se pitää purkaa näemmä mielummin ihan vieraisiin internetissä kuin muuttaa itse sitä omaa toimintamallia millä tollasen oman elämän loukkauksen itse mahdollistaa. Mun järkeen kävis sanoa eikä kihistä ja kärsiä ja puhua omaisista pskaa selän takana.

Lue ketju ennen kuin sössötät. Muuten sössötät miljoonatta kertaa saman typerän sössötyksen.

Ei pysty. Tää on niin kamalaa ruikutusta itsestäänselvästä asiasta, että se ois aivan turhaa.

Vai meinaatko että tiedät että oma sössötyksesi on soopaa etkä halua lukea vastaavaa lisää?

Ootpa sä herkällä. Ehkäpä nää isovanhemmat tietää tasan tarkkaan mitä tekee sun kanssas.

Otsikossa mainitut isovanhemmat. Luin aloituksen ja nyt näitä vikoja sivuja. Niiden perusteella vedän ekan kommenttini pois ja kannustan iso-/appivanhempia pitämään tilannetta silmällä jatkossakin.

Eli luit kuirenkin vaikka väitit ettet lukenut. Valehtelit.

Sellaisia ei ole olemassakaan kuin isoappivanhemmat.

Vierailija
628/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti.

Katsomalla ensin peiliin ja miettimällä miten itse toimin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Kuvaa sössötystäsi.

Jos vastapuolella ei ole vastaanottovarustusta, se keskustelu on just sitä metsään turhaan huutamista.

Vierailija
629/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti.

Kuvaa sössötystäsi.

Jos vastapuolella ei ole vastaanottovarustusta, se keskustelu on just sitä metsään turhaan huutamista.

Näemmä.

Vierailija
630/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut lapseni kotona esim. joulunviettoa pitempää aikaa. Olen anoppi ja isoäiti, ja itse olen "passannut" vierailijoita pisimmillään kolme viikkoa. Ei se jatkuva passaaminen puolin tai toisin ole oikein mukavaa, mutta satunnaisesti ihan hyväksyttävää.

Vierailija
631/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ollut lapseni kotona esim. joulunviettoa pitempää aikaa. Olen anoppi ja isoäiti, ja itse olen "passannut" vierailijoita pisimmillään kolme viikkoa. Ei se jatkuva passaaminen puolin tai toisin ole oikein mukavaa, mutta satunnaisesti ihan hyväksyttävää.

Mutta eikö nämä silti ole syytä sopia etukäteen eikä yllättäen ilmestyä oven taakse palvelua vaatien?

Vierailija
632/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muuten olen se joka järjestää sen ns sukujoulun ja jonka mökillä vietetään muita pyhiä.

T miniä

Vierailija
633/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi tai viikoksi syömään mun ja lasteni ruokia minulle ventovieraan miesystävänsä kanssa.

Vierailija
634/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä näin meillä kirjoitti:

Anoppeja vastaavasti nyppii, kun miniät eivät suostu siivoamaan anopin kotia!

En tunne yhtäkään tämmöistä tapausta!  Mutta kylläkin useampia, missä pikkulapsi perhe tulee passattavaksi jopa useammaksi viikoksi. Asettuvat taloksi ja odottavat 5 tähden palvelua. Koko aikana ei pedata itse sänkyjä lainkaan, lapset työnnetään aamulla anopin huomaan ruokittaviksi ja aamutoimille, vanhemmat sitten nousevat milloin nousevat ja ilmestyvät lähes puolilta päivin vinkumaan aamiaista. -  jep, ja sitä kahvinkeitintäkin käyttämään tarvitaan anoppi, jolla jo on ne lapset katsottavanaan ja kiirus saada muulle porukalle, etenkin niille lapsenlapsille seuraavaa ateriaa. Anoppi polkaisee pyörällä kauppaan, kun miniä hänen perheensä lepäilevät auringossa odottamasa kaupasta tulijaa ja sitä lounasta. Miniän auto lepää myös koko loman ajan siellä anopin pihassa, koska onhan anopilla polkupyörä ja sen selkään voi pakata niin eteen kuin taakse ja vielä pyöränsarviikin tavaraa, joka itseasiassa menee sen miniä perheen tarpeisiin. Ja muori tiskaa ja valmistaa iltapäiväkahvit, joita miniä odottaa....

Miniä ja miehensä tarvitsevat kuulemma lepoa, raskaat työt jne kuulemma. Koskaan ei miniän päässä ole vissiin käynyt, kuinka paljon duunia heistä on muorille, joka yrittää sitkeästi vääntää viimeisiä vuosia tehtaalla kokoonpanotöissä nivelrikkoisine sormineen, joita särkee vielä lomallakin.  Lopulta miniä lähtee ja toteaa, että olipa taas rentouttavaa ja kuulemma ensi kesänä tulevat taas kuten ennenkin. Muori lepää väsymystään pari päivää, siivoaa  rieraiden jäljet ja pesee pyykit, ihmettelee "kesälomansa" lovea pankkitilillään ja palaa töihin ihmetellen, eikö hänelläkin voisi olla mahdollisuus nauttia lapsenlapsista ilman järisyttävää työvelvoitetta.

Vierailija
635/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas miniä tulee passattavaksi. Makaa vaan sohvalla, eikä ymmärrä auttaa kotitöissä. Kahvit ja ruoat hänelle kyllä kelpaa.

Ja sulla pyörii siellä pari omaa vaippaikäistä mukulaa jaloissa, kun miniä tulee kylään?

Vierailija
636/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

* tuli

Vierailija
637/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentoija, kukaan ei ole maininnut ennen sinua isoappivanhempia, joita ei todellkakaan ole.

Tuo kautta viiva ja yhdyssanan merkki, nimenomaan luoteen seuraavasti; isovanhemmat tai appivanhemmat. 

Muuten sanoisin, että asiallisuus kannattaa säilyttää kommentoidessakin, Muiden syytteleminen valehtelijoiksi ei ole asiallista.  Täällä ei tarvita minkäänlaisia kiistoja!

Vierailija
638/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentoija, kukaan ei ole maininnut ennen sinua isoappivanhempia, joita ei todellkakaan ole.

Tuo kautta viiva ja yhdyssanan merkki, nimenomaan luoteen seuraavasti; isovanhemmat tai appivanhemmat. 

Muuten sanoisin, että asiallisuus kannattaa säilyttää kommentoidessakin, Muiden syytteleminen valehtelijoiksi ei ole asiallista.  Täällä ei tarvita minkäänlaisia kiistoja!

Hyvä kommentoija, kun joku valehtelee, sen saa kyllä kirjoittaa tänne auki. Se on jopa suotavaa.

Vierailija
639/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkillä näin meillä kirjoitti:

Anoppeja vastaavasti nyppii, kun miniät eivät suostu siivoamaan anopin kotia!

En tunne yhtäkään tämmöistä tapausta!  Mutta kylläkin useampia, missä pikkulapsi perhe tulee passattavaksi jopa useammaksi viikoksi. Asettuvat taloksi ja odottavat 5 tähden palvelua. Koko aikana ei pedata itse sänkyjä lainkaan, lapset työnnetään aamulla anopin huomaan ruokittaviksi ja aamutoimille, vanhemmat sitten nousevat milloin nousevat ja ilmestyvät lähes puolilta päivin vinkumaan aamiaista. -  jep, ja sitä kahvinkeitintäkin käyttämään tarvitaan anoppi, jolla jo on ne lapset katsottavanaan ja kiirus saada muulle porukalle, etenkin niille lapsenlapsille seuraavaa ateriaa. Anoppi polkaisee pyörällä kauppaan, kun miniä hänen perheensä lepäilevät auringossa odottamasa kaupasta tulijaa ja sitä lounasta. Miniän auto lepää myös koko loman ajan siellä anopin pihassa, koska onhan anopilla polkupyörä ja sen selkään voi pakata niin eteen kuin taakse ja vielä pyöränsarviikin tavaraa, joka itseasiassa menee sen miniä perheen tarpeisiin. Ja muori tiskaa ja valmistaa iltapäiväkahvit, joita miniä odottaa....

Miniä ja miehensä tarvitsevat kuulemma lepoa, raskaat työt jne kuulemma. Koskaan ei miniän päässä ole vissiin käynyt, kuinka paljon duunia heistä on muorille, joka yrittää sitkeästi vääntää viimeisiä vuosia tehtaalla kokoonpanotöissä nivelrikkoisine sormineen, joita särkee vielä lomallakin.  Lopulta miniä lähtee ja toteaa, että olipa taas rentouttavaa ja kuulemma ensi kesänä tulevat taas kuten ennenkin. Muori lepää väsymystään pari päivää, siivoaa  rieraiden jäljet ja pesee pyykit, ihmettelee "kesälomansa" lovea pankkitilillään ja palaa töihin ihmetellen, eikö hänelläkin voisi olla mahdollisuus nauttia lapsenlapsista ilman järisyttävää työvelvoitetta.

No nyt sitten tiedät. Ketju on täynnä näitä soffalla pönöttävien kuormittavien isovanhempien kuvauksia. Hienoa että tulit sivistämään itseäsi.

Vierailija
640/1703 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että isovanhemmilla pitäisi olla sen verran pelisilmää, että ensinnäkin kysyvät milloin sopii tulla. Omat appivanhemmat vain tuli. Sitten oltiin vähän harmissaan, kun vauva olikin unilla, olis pitänyt herättää heitä varten. Koskaan eivät myöskään tuomisia tuoneet kahvipöytään. En osaa pitää mitään vierasvaraa, koska omien kavereiden kanssa kyläilyt aina sovitaan ja siinä ehtii järjestää tarjoilut. Ja jos siellä kaapissa olisi joku keksipaketti, niin syötyä se tulisi (ja se on muuten meillä mies, joka koluaa herkut kaapeista). Sitten kun lapsia oli kaksi, niin olisin todellakin ilahtunut, kun olisivat vieneet isomman ulkoilemaan tai leikittäneet sisällä. Mutta ei, sohvan nurkassa patsasteltiin se muutama tunti ja siinä toki piti seuraa heille pitää ja ruoat ja kahvit tarjota. Voi ahdistus. Onneksi nuo ajat ovat jo ohi.