Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita kun äänikirjat rinnastetaan lukemiseen?

Vierailija
11.06.2023 |

Nykyään usein kun kyselee, että mitä olet viime aikoina lukenut, niin ihmiset vastaa, että olen kuunnellut sitä, tätä ja tuota. Ei se kuuntelu ole sama asia.

Kommentit (435)

Vierailija
1/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on lukemista ja kuuntelu kuuntelua.

Vierailija
2/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun en ole koskaan lukenut päteäkseni sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Sisältö on sama riippumatta siitä että luetko vai kuunteletko saman kirjan

Vierailija
4/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä ollenkaan ja lukeminen on aina, kautta historian, ollut myös joko oman sisäisen äänen tai jonkun toisen äänen kuuntelua. Samoin kuin kirjoittaminen on aina ollut myös joko itselle tai toiselle sanelua.

Vierailija
5/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koska pidän lukemista tavallisena asiana, enkä minään statuskysymyksenä.

Vierailija
6/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Joskus luen, joskus kuuntelen.

Äänikirjan etuna on se, että se on mukana kaikkialla ja illalla sängyssä voi kuunnella ilman valoja (kuulokkeilla häiritsemättä puolison unia). Lukiessa tarvitaan valo.

Äänikirjojen heikkous on hitaus. Lukeminen on paljon nopeampaa.

Vierailija
7/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sokealle isälleni äänikirjat olivat pelastus. Itse olen kuunnellut niitä pitkillä automatkoilla, isältä perittyjä. Niissä luetaan se täsmälleen sama teksti kuin kirjassakin on. Täällä Pohjan tähden alla oli paljon mielenkiintoisempi, en koskaan jaksanut lukea sitä mutta kuunnella jaksoin. Veikko Sinisalo on hyvä lukija.  Jotkut jutut, kuten Mielensäpahoittaja Litjan versiona on parempi äänenä kuin kirjana. 

Vierailija
8/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Valmistautuessani 80-luvulla ylioppilaskirjoituksiin luin monta äänikirjaa.

Vierailija
9/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on storytel ja usein teen niin, että luen kirjaa e kirjana, ja jos jää oikein jännään kohtaan, jatkan sitä kuuntelemalla kun en voi lukea. Sitten taas vaihdan lukemiseen kun voin. Jotkut kirjat vain luen, koska äänikirjan puolella on huono lukija. Jotkut kirjat vain kuuntelen, koska lukija on niin huippu hyvä ja viihdyttävä.

Vierailija
10/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää. Eihän se ole lukemista.

Vierailija
11/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole sitä mieltä että äänikirjat olisivat jotenkin kirjojen lukemista huonompi vaihtoehto eri tilanteissa, vaan enemmänkin tuo tapa kutsua sitä lukemiseksi.

Ap

Vierailija
12/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuuntelu ja leffan katselu on enemmä rinnastettavissa.

Vierailija
13/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä.

Vierailija
14/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua enemmän ärsyttää se että ihmiset sanovat äänikirjojen kuuntelua LUKEMISEKSI. Esimerkiksi kaveri hehkutti juuri tänään kuinka paljon helpompaa äänikirjat ovat tehneet LUKEMISESTA kun nykyisin LUKEMISEEN riittää se että lyödään kuulokkeet korviin ja käydään vaikka samalla lenkillä tai siivotaan kun LUKEE äänikirjaa kuuntelemalla ja kuinka päivässä ehtii nykyisin LUKEA useamman ääniksirjan kun ennen yhden kirjan lukemiseen meni useampi päivä.

Vierailija
15/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Joskus luen, joskus kuuntelen.

Äänikirjan etuna on se, että se on mukana kaikkialla ja illalla sängyssä voi kuunnella ilman valoja (kuulokkeilla häiritsemättä puolison unia). Lukiessa tarvitaan valo.

Äänikirjojen heikkous on hitaus. Lukeminen on paljon nopeampaa.

Niinkö? Mä oon lukenut kyllä ihan noista palveluista. Eli samasta paikasta, mistä voi kuunnella voi myös lukea.

Korjaa toki, jos olen käsittänyt väärin.

Ei sillä, en ota kantaa siihen, kumpi on parempi tai huonompi.

Vierailija
16/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua enemmän ärsyttää se että ihmiset sanovat äänikirjojen kuuntelua LUKEMISEKSI. Esimerkiksi kaveri hehkutti juuri tänään kuinka paljon helpompaa äänikirjat ovat tehneet LUKEMISESTA kun nykyisin LUKEMISEEN riittää se että lyödään kuulokkeet korviin ja käydään vaikka samalla lenkillä tai siivotaan kun LUKEE äänikirjaa kuuntelemalla ja kuinka päivässä ehtii nykyisin LUKEA useamman ääniksirjan kun ennen yhden kirjan lukemiseen meni useampi päivä.

Tätä ajoin takaa!

Ap

Vierailija
17/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen kun lapsena kuuntelin niitä kirjaston äänisatukirjoja. Tarinankertoja siinä kertoi ääneen sadun ja itse katsoin vain kuvat kirjasta. Eipä siinä tosiaan kauheasti lueskeltua tullut.

Vierailija
18/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä. Valmistautuessani 80-luvulla ylioppilaskirjoituksiin luin monta äänikirjaa.

Satukasetteja kuuntelit varmaankin. Eihän niitä tainnut muita olla kasarilla, cd-soittimetkin olivat vielä varsin harvinaisia rikkaiden leluja.

Vierailija
19/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelisin mielelläni illalla nukkumaan mennessä ääni kirjaa. Mutta lukijan lukunopeus on niin revittävän nopea, ettei huvita kuunnella kirjaa, edes yhtä minuuttia.

Hitaasti ja rauhallisesti, ääneen lukeminen, on kaiketi fyysisesti mahdotonta. Olisin valmis maksamaan äänikirjasta, mitä ikinä pyydetään, jos vaan lukunopeus olisi ratkaisevasti rauhallisempi. Myös taukoja tarvitaan lauseiden välissä.

Ääntä ei myöskään pysty tekniikalla hidastamaan. Se on niin nähty.

Vierailija
20/435 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ärsyttää. Mutta hyvä, että kuuntelumahdollisuuskin on olemassa. Mun mies ei näe enää lukea, mutta kuuntelee mielellään kirjoja. Itse olen myös jonkun kirjan kuunnellut, mutta en sano lukeneeni sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän