Mies muuttaa omistamaani (velattomaan) asuntoon, kuinka jakaa kulut?
Olemme muuttamassa asuntoon, joka on minun omistamani ja velaton. Osa huonekaluista on minun, ehdotin että mies ostaisi puuttuvat huonekalut. Tämä ei sopinut hänelle, puuttuvat huonekalut tulisi miehen mielestä ostaa puoliksi. Mies on hyvätuloinen. Enkä halua kokea, että mies hyväksikäyttää minun varallisuuttani. Mikä olisi teistä reilu jako? Voinko pyytää mieheltä vuokraa tai maksamaan esimerkiksi vuokrakustannukset.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
MInä asun omassa 140 m2 asunnossa Helsingin keskustassa. Tyttöystävä muutti itänne viime vuonna. Maksan itse asunnosta vielä lyhennyksiä ja vastiketta vajaa 1500 €/kk.
Nyt olen pyytänyt vain puolet hoitovastikkeesta, vesilaskusta, sähköstä ja kotivakuutuksesta eli noin 300 €/kk
Vuokra vastaavasta asunnosta tällä alueella olisi noin 2400 €/kk. Pitäisikö minun pyytää häneltä koko vuokra noin 2400 €/kk vai vakkapa puolet vuokrasta eli 1200 €/kk. Pitäisikö minun myös pyytää häneltä maksu huonekalujen käytöstä. Huonekalut ovat minun.
MInun vaimoni maksaa asumisesta asunnossani minulle puolet käyvän vuokran mukaisesti plus muut kulut. Lisäksi hän maksaa puolet auton lyhennyksestä ja parkkipaikasta ja muista kuluista koska käytämme sitä molemmat. Maksuja varten meillä on yhteinen tili johon molemmilla on maksukortti ja johon molemmat laitamme joka kuukausi talousrahaa yhtä suuren summan
AP, älä anna sen muuttaa sun asuntoon. Kun se on asunut siellä sun kanssa 5 v se on oikeutettu tasinkoon vaikka ette ois menny naimisiin
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä otat sen ukon asuntoosi?
Juuri tällä tavoin, minä ainakin naisena jättäisin tuollaisen miehen välittömästi, jos ei edes uusia huonekaluja suostu ostamaan.
Asuntoa ei mielestäni tarvitse maksaa puoliksi, suurin osa suomalaisista yhdessä asuvista pareista asuu toisen yksin omistamassa asunnossa, ja usein tämä on miehen omistama asunto. Miehet ottavat naisen asumaan luokseen siipeilijänä (joko oma tai vuokrattu), kun saavat siitä vastikkeeksi naiselta seksiä, mutta miksi naisena ottaisit tuollaisen siipeilijän kun saat yllin kyllin seksiä mistä vaan koska tahansa muualtakin?
Vierailija kirjoitti:
Puolet vastaavan asunnon vuokrasta. Remonttikuluihin ei mielestäni pidä osallistua, sillä eron sattuessa hän ei hyödy panostuksestaan mitenkään. Puolet vastikkeesta on mielestäni taas liian vähän.
Tarkoitat varmaan puolet puolikkaasta. Jos maksaa puolet vastaavan asunnon vuokrasta, niin sittenhän se täysin markkinahinta, kun kaksi jakaa asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voit pyytää asumisesta rahaa, se summa teidän täytyy sopia keskenään. Minä pyytäisin enemmän kuin puolet vastikkeesta, koska et sinä ole päässyt velattomaksi omistajaksi vain vastikkeita maksamalla. Suurimmalle osalle se toisaalta näytti olevan ihan sopiva korvaus.
En kehtaisi pyytää vuokraa rakastamaltani puolisolta. Kämppikset on sitten erikseen.
Eikä kukaan sinua pakotakaan niin tekemään. Minä pyytäisin, koska jokainen yksilö on vastuussa omasta taloudellista toimeentulostaan.
Soisin nykyaikaan enemmän myös sellaista ajatusta, että ollaan pariskuntana yhdessä vastuussa. Ja myös huolehditaan toinen toisistaan ilman että pilkulleen lasketaan kaikki fifty fifty.
Vierailija kirjoitti:
MInä asun omassa 140 m2 asunnossa Helsingin keskustassa. Tyttöystävä muutti itänne viime vuonna. Maksan itse asunnosta vielä lyhennyksiä ja vastiketta vajaa 1500 €/kk.
Nyt olen pyytänyt vain puolet hoitovastikkeesta, vesilaskusta, sähköstä ja kotivakuutuksesta eli noin 300 €/kk
Vuokra vastaavasta asunnosta tällä alueella olisi noin 2400 €/kk. Pitäisikö minun pyytää häneltä koko vuokra noin 2400 €/kk vai vakkapa puolet vuokrasta eli 1200 €/kk. Pitäisikö minun myös pyytää häneltä maksu huonekalujen käytöstä. Huonekalut ovat minun.
Puolet markkinavuokrasta minun nähdäkseni. Kuten sanoin aiemminkin, täällä monet tuntuu olevan tyytyväisiä puolikkaaseen vastikkeesta. Hinta pitäisi kuitenkin olla sovittuna etukäteen, eli nyt kun olet suostunut tuohon 300 € / kk, et voi yhtäkkiä muuttaa sitä 1200 € / kk ellei myös tyttöystäväsi ymmärrä että hän asuu tällä hetkellä aivan liian halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet että tyttöystäväsi haluaisi asua asunnossasi sen itsensä vuoksi? Jos näin olisi asianlaita niin hän varmaakin olisi hankkinut sellaisen itselleen. Hän on luultavasti muuttanut luoksesi vain koska haluaa olla kanssasi ja on elää vielä parisuhteenne ihastumisvaihetta eikä ole huomannut millainen materialisitinen mulkvisti olet.
Raha ja rakkaus pitää pitää erillään. Siipeily ei tee hyvä sille rakkauspuolellekaan. Olemme olleet yhdessä kohta 6 vuotta. Hänen oma asuntonsa on vuokralla ja hän saa siitä vuokratuloja. On ihan kohtuullista että hän silloin maksaa minulle vuokraa. Eikö sen pitäisi olla sama kulujen jaon periaatteen kannalta kumman asunnossa asutaan?
Vierailija kirjoitti:
AP, älä anna sen muuttaa sun asuntoon. Kun se on asunut siellä sun kanssa 5 v se on oikeutettu tasinkoon vaikka ette ois menny naimisiin
Mitä tasinko tarkoittaa?
ap
Meillä puoliso maksaa asunnon lainan lyhennyksen ja koron. Itse maksan 4 ihmisen ruoat ja kaiken ruokakaupasta kotiin ostettavan eli pesuaineet, wc-ja talouspaperit jne. Näin menty jo 20 vuotta. Onneksi ollaan kohta velattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet markkinavuokrasta minun nähdäkseni. Kuten sanoin aiemminkin, täällä monet tuntuu olevan tyytyväisiä puolikkaaseen vastikkeesta. Hinta pitäisi kuitenkin olla sovittuna etukäteen, eli nyt kun olet suostunut tuohon 300 € / kk, et voi yhtäkkiä muuttaa sitä 1200 € / kk ellei myös tyttöystäväsi ymmärrä että hän asuu tällä hetkellä aivan liian halvalla.
Myönnän että olen ollut tässä hieman romanttinen höveli. Olisi pitänyt heti ehdottaa ja sopia hänen kanssaan käyvän hintatason mukaisesta vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puoliso maksaa asunnon lainan lyhennyksen ja koron. Itse maksan 4 ihmisen ruoat ja kaiken ruokakaupasta kotiin ostettavan eli pesuaineet, wc-ja talouspaperit jne. Näin menty jo 20 vuotta. Onneksi ollaan kohta velattomia.
Hän on velaton. Hänhän on maksanut lyhennykset ja voi osoittaa sen. Kannattaa tarkistaa sinun oma tilanteesi pankista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käypää vuokraa pitäisi maksaa? Tuohan on jo rahastusta sitten. Sama kuin alivuokraisi puolet asunnosta kuin jollekin vieraalle. Kuka hullu tuohon suostuu.
Tietenkin teet vuokrasopimuksen ja hän maksaa sinulle vuokraa. Itse en miettisi yhtään mitään muuta vaihtoehtoa.
Me asumme vanhemmiltani perimässä kaupunkiasunnossa. Olen siitä perintöverot jo maksanut. Vaimo maksaa kaikki asunnon vastikkeet ja sähköt ja vakuutukset. Minä maksan auton. Kaikki muut kulut laitamme puoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin teet vuokrasopimuksen ja hän maksaa sinulle vuokraa. Itse en miettisi yhtään mitään muuta vaihtoehtoa.
Todella tyhmää maksaa vetoja sitten. Maksaa vain tietyn summan edestä kuluja eikä siirretä rahaa toisen tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käypää vuokraa pitäisi maksaa? Tuohan on jo rahastusta sitten. Sama kuin alivuokraisi puolet asunnosta kuin jollekin vieraalle. Kuka hullu tuohon suostuu.
Jos toinen maksaa asuntolainat ja vastikkeet niin puolet vuokrasta on kyllä ihan kohtuullinen vaatimus. Kyllähän asunto kuluu ja sekin kustannus menee omistajan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Puolet yhtiövastikkeesta, puolet sähköstä sekä oma vesimaksu. Sapuskat yms. käyttötavarat myös suht. puoliksi. Ei ole hankalaa. Näin me olemme ainakin aina eksieni kanssa toimineet jos asumme jommankumman omistamassa asunnossa.
Tältä palstalta luettua: Jos nainen muuttaisi miehen asuntoon,niin naisen pitäisi maksaa lisäksi asunnon kulumisesta,kun nainen asuu siellä. Samanlainen lisä myös miehelle,kun muuttaa naisen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen maksaa asuntolainat ja vastikkeet niin puolet vuokrasta on kyllä ihan kohtuullinen vaatimus. Kyllähän asunto kuluu ja sekin kustannus menee omistajan piikkiin.
No ei todellakaan ole. Mulla on omistusasunto ja ei tulisi mielenkään pyytää tästä puolet markkinavuokrasta. Pistäisin hyvin rahoiksi, kun vuokrat on noussut tosi paljon ostettuani asunnon, kuten myös asunnon arvo on noussut. Laina on nyt maksettu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInun vaimoni maksaa asumisesta asunnossani minulle puolet käyvän vuokran mukaisesti plus muut kulut. Lisäksi hän maksaa puolet auton lyhennyksestä ja parkkipaikasta ja muista kuluista koska käytämme sitä molemmat. Maksuja varten meillä on yhteinen tili johon molemmilla on maksukortti ja johon molemmat laitamme joka kuukausi talousrahaa yhtä suuren summan
Tässä kulut oikeasti laitetaan puoliksi. Miksi saa saa alapeukkuja?
Mistä päättelet että tyttöystäväsi haluaisi asua asunnossasi sen itsensä vuoksi? Jos näin olisi asianlaita niin hän varmaakin olisi hankkinut sellaisen itselleen. Hän on luultavasti muuttanut luoksesi vain koska haluaa olla kanssasi ja on elää vielä parisuhteenne ihastumisvaihetta eikä ole huomannut millainen materialisitinen mulkvisti olet.