Mies muuttaa omistamaani (velattomaan) asuntoon, kuinka jakaa kulut?
Olemme muuttamassa asuntoon, joka on minun omistamani ja velaton. Osa huonekaluista on minun, ehdotin että mies ostaisi puuttuvat huonekalut. Tämä ei sopinut hänelle, puuttuvat huonekalut tulisi miehen mielestä ostaa puoliksi. Mies on hyvätuloinen. Enkä halua kokea, että mies hyväksikäyttää minun varallisuuttani. Mikä olisi teistä reilu jako? Voinko pyytää mieheltä vuokraa tai maksamaan esimerkiksi vuokrakustannukset.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Järkevää olisi että se joka muuttaa sisään ostaa puolet kämpästä itselleen ja kaikista järkevintä olisi ostaa uusi yhteinen niin ei ole myöskään sitä ylimääräistä henkistä painolastia kummallekaan mitä usein tulee kun toinen muuttaa toisen kotiin.
Välttämättä ei ole varaa ostaa puolikasta ja on pakonsanelemaa että toinen lokkeilee.
Ps. mielestäni av(i)oliitossa ei lokkeille vaan kaikki on yhteistä
Parisuhde ei ole hyvällä mallilla jos pitää kysyä täällä neuvoa. Tuollaset asiat käsitellään kahden kesken ja nostetaan pöydälle kaikki asiaan kuuluvat tai vaikuttavat seikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju täynnä katkerien, keski-ikäisten naisten miesvihaa.
Ei, mies ei ala maksamaan vuokraa naiselle. Piste.
Missä rakkaus?
---
Mies voi maksaa puolet huonekaluista, tai jos maksaa kokonaan, niin ne ovat silloin miehen. Ja mies tekee valinnan.
Nyt loppuu naisten harrastama taloudellinen hyväksikäyttö miehiä kohtaan.
Terveisin katkera incel.
Aikuisten maailmassa ei eletä ilmaiseksi kenenkään asunnossa, ei edes oman äiskän. Kun mun eksä muutti mun asuntoon (ei velaton tuohon aikaan) niin hän maksoi noin puolet asuinalueen vuokratason mukaisesta vuokrasta niillä neliöillä sekäjuoksevia kuluja. Ruokakuluista isoimman osan koska söi paaljon enemmän kuin minä. Ja ei, en todellakaan hyötynyt tai rahastanut eksää. Hän asui edullisesti hyvällä alueella uudehkossa asunnossa. Rahaa jäi sääsötöön sijoitettavaksi ja aika pian hänellä oli kaksi sijoitusasuntoa. Toiseen muutti lopulta itse kun suhde päättyi.
Järjestelyyn ei olisi vaikuttanut vaikka asunto olisikin ollut velaton. Kaksi kuluttaa pintoja eri tavalla kuin yksi asukas joten voihan tuon ottaa vaikka arvonalenemisena mistä rahallinen korvaus. Fakta kuitnekin on, että ilmaiseksi ei aikuinen missään. Jos yrittää mun luona loisia jollain satasen "maksan-puolet-vastikkeesta-koska-nönnönnöö" niin vapautan pikkupojan takasin äiteen helmoihin.
Aikuisten maailmassa ei tehdä turhia tulonsiirtoja pariskunnan välillä, eikä lasketa kaikkea fifty-fifty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä asun omassa 140 m2 asunnossa Helsingin keskustassa. Tyttöystävä muutti itänne viime vuonna. Maksan itse asunnosta vielä lyhennyksiä ja vastiketta vajaa 1500 €/kk.
Nyt olen pyytänyt vain puolet hoitovastikkeesta, vesilaskusta, sähköstä ja kotivakuutuksesta eli noin 300 €/kk
Vuokra vastaavasta asunnosta tällä alueella olisi noin 2400 €/kk. Pitäisikö minun pyytää häneltä koko vuokra noin 2400 €/kk vai vakkapa puolet vuokrasta eli 1200 €/kk. Pitäisikö minun myös pyytää häneltä maksu huonekalujen käytöstä. Huonekalut ovat minun.
Puolet markkinavuokrasta minun nähdäkseni. Kuten sanoin aiemminkin, täällä monet tuntuu olevan tyytyväisiä puolikkaaseen vastikkeesta. Hinta pitäisi kuitenkin olla sovittuna etukäteen, eli nyt kun olet suostunut tuohon 300 € / kk, et voi yhtäkkiä muuttaa sitä 1200 € / kk ellei myös tyttöystäväsi ymmärrä että hän asuu tällä hetkellä aivan liian halvalla.
Siis käypää vuokraa pitäisi maksaa? Tuohan on jo rahastusta sitten. Sama kuin alivuokraisi puolet asunnosta kuin jollekin vieraalle. Kuka hullu tuohon suostuu.
Jos toinen maksaa asuntolainat ja vastikkeet niin puolet vuokrasta on kyllä ihan kohtuullinen vaatimus. Kyllähän asunto kuluu ja sekin kustannus menee omistajan piikkiin.
Mitä ihmettä oikein teette niissä asunnoissanne jos ne niin merkittävästi kuluu? Ikinä en ole joutunut kulumisen takia tekemään yhtään remonttia, ainoastaan siksi jos asunnosta on tullut liian vanhanaikainen.
Heh, vuokraaopa asuntosi jollekin. Jos et mitäön mainitse siististä asumisesta, niin oaljon huonommassa kunnossa saat takaisin.
Nuoren ihmisen kannattaisi tässä tilanteessa ja tuoreessa suhteessa tehdä vuokrasopimus. aapi myös joskus häädettyä, jos menee ikäväksi. Ehkä muuten lähtisin v4676astikkeista, vedestä ja ruokakuluista.
Ei ole aikuisten ihmisten touhua että toinen muuttaa vain toisen omistamaan asuntoon. Jos on pakko muuttaa yhteen, tehkää se niin että hankitte yhteisen vuokra-asunnon ensialkuun ja katsotte rauhassa sitten yhteisen ostamista. Nykyinen ap:n asunto vuokralle siksi aikaa.
Millaisia huonekaluja tarvitsisitte ja onko ne huonekalut sinun päättämiäsi vai miehen? Jos mies tarvitsee joitain, hänellä varmaan on ne huonekalut nykyisessä asunnossa ja voi tuoda muuttaessaan?
Yleensä kai kulut tuollaisessa tilanteessa jaetaan niin, että asunnon omistaja maksaa lainan ja toinen asuja joko koko tai puolet vastikkeesta. Sähkö, vesi, vakuutukset, mahdollinen jätehuolto jne. tietysti puoliksi.
Ette ikinä saa jaettua kuluja niin että molemmat olisivat tyytyväisiä ja että diili olisi oikeasti reilu molemmille. Olen samaa mieltä, ei kannata muuttaa yhteen asuntoon joka on vain toisen omistuksessa.
Onhan näitä erilaisia viritelmiä puolisoiden kesken.
Itse ainakin tekisin puolison kanssa yhteisen tilin. Molemmilla siis on myös omat tilit, mutta myös yhteinen tili mistä maksetaan yhteiset menot.
Asumismenot, vesi, sähkö ja ruoka. Maksettaisiin siis yhteiseltä tilillä, mistä ei tosiaan makseta omia menoja.
No miten rahat yhteiselle tilille ilmaantuu. Tähän on varmaan monenlaisia ratkaisuja olemassa. Jotkut voi jopa laittaa kaikki rahat yhteiselle, koska ollaanhan siinä suhteessa yhdessä. Omasta mielestä ei niin hyvä ratkaisu, pitäähän niitä omia rahoja kuitenkin olla.
Jos on kaksi työssäkäyvää suhteellisen samoilla tuloilla, niin sama summa yhteiselle tilille kuukausittain voisi olla toimiva ratkaisu.
Eräs ratkaisu voisi olla esim puolet palkasta molemmilta yhteiselle ja loput omaan käyttöön. Tässä maksettaisiin erilaiset osuudet ja ehkäpä sopisi paremmin tilanteeseen, missä toinen tienaa paljon enemmän. Tällöin vältytään kahden eri elintason loukulta, kun ei makseta samaa summaa yhteisistä menoista. Toki enemmän tienaava voi tuntea ratkaisun epäreilulta, kun joutuu luovuttamaan puolet palkasta yhteiseen hyvään. Pitää muistaa että kyseessä on parisuhde, siis pari.
AP:n tilanne missä toinen muuttaa ns. valmiiseen pöytään. Pitäisi nyt maksaa ainakin puolet asumismenoista, mitä niitä nyt sitten onkaan. Ehkäpä hyvä lisä olisi maksaa hieman asumisesta toisen asunnossa. Markkinavuokran (puolikkaan) pyytäminen puolisolta on aika härskiä, siinä toinen vaan rikastuisi toisen avulla, mutta jotain nyt kuitenkin.
Yhteisen asunnon huonekalut, uudet olisi hyvä hankkia puoliksi. Eikös nämä ole niitä yhteisiä hankintoja joita molemmat tulevat käyttämään. Miksi ei sitten maksaisi puolia jo olemassa olevista huonekaluista, syy on se että jos maksaa asumisesta vähän ja ne kuuluvat tähän "vuokraan".
Mutta kuitenkin onko se nyt ihan niin tarkkaa jos kaikki ei mene täysin eurolleen. Parisuhde on kuitenkin yhteinen juttu.
Raha-asioista on syytä puhua parisuhteessa, eiköhän jokainen löydä omat toimivat juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä asun omassa 140 m2 asunnossa Helsingin keskustassa. Tyttöystävä muutti itänne viime vuonna. Maksan itse asunnosta vielä lyhennyksiä ja vastiketta vajaa 1500 €/kk.
Nyt olen pyytänyt vain puolet hoitovastikkeesta, vesilaskusta, sähköstä ja kotivakuutuksesta eli noin 300 €/kk
Vuokra vastaavasta asunnosta tällä alueella olisi noin 2400 €/kk. Pitäisikö minun pyytää häneltä koko vuokra noin 2400 €/kk vai vakkapa puolet vuokrasta eli 1200 €/kk. Pitäisikö minun myös pyytää häneltä maksu huonekalujen käytöstä. Huonekalut ovat minun.
Puolet markkinavuokrasta minun nähdäkseni. Kuten sanoin aiemminkin, täällä monet tuntuu olevan tyytyväisiä puolikkaaseen vastikkeesta. Hinta pitäisi kuitenkin olla sovittuna etukäteen, eli nyt kun olet suostunut tuohon 300 € / kk, et voi yhtäkkiä muuttaa sitä 1200 € / kk ellei myös tyttöystäväsi ymmärrä että hän asuu tällä hetkellä aivan liian halvalla.
Siis käypää vuokraa pitäisi maksaa? Tuohan on jo rahastusta sitten. Sama kuin alivuokraisi puolet asunnosta kuin jollekin vieraalle. Kuka hullu tuohon suostuu.
Edelleen jokainen pari saa aivan itse miettiä mikä heidän mielestään on reilu jako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ajatus vuokran pyytämisestä puolisolta on aivan järjetön. Joku tän palstan meemi.
Menkää naimisiin (ilman avioehtoa) niin siitä talosta tulee sen myötä yhteinen. Niin yksinkertaista.
Tämä on väärä käsitys. Avioliiton aikana ja ennen hankittu omaisuus on omaisuuden ostajan omaisuutta. Vasta erotessa avioehto astuu voimaan. Se ei siis ole omistusoikeuspaperi toisen kaikkeen omaisuuteen.
Käytännössä on, ja se riittää. Avioliitto turvaa esim. sen että jos sitten vanhana se nainen (asunnon omistaja) kuoleekin ensimmäisenä, niin se mies ei joudu pihalle asunnosta.
Ei ole. Omistaja saa myydä omaisuutensa kysymättä toiselta lupaa samoin myös omien rahojen käyttö. Niillä saa ostaa, mitä huvittaa eikä toisella ole siihen nokan koputtamista. Avioehto ilman muuta, jos tyhjätaskun ottaa puolisokseen ja siihen ehto, että kuoleman jälkeen asunto ei mene puolisolle. Siinä mitataan rakkaus samantien. Hyötyä hakevat lähtevät lätkimään ja hyvä niin. Ota huomioon, että liitto voi loppua asunnon omistajan kuolemaan millä hetkellä hyvänsä. Ei kaikki elä vanhaksi. Avioliiton kestäessä pitkään voi avioehtoa muuttaa leskelle suotuisaksi, muttei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen maksaa asuntolainat ja vastikkeet niin puolet vuokrasta on kyllä ihan kohtuullinen vaatimus. Kyllähän asunto kuluu ja sekin kustannus menee omistajan piikkiin.
Mitä ihmettä oikein teette niissä asunnoissanne jos ne niin merkittävästi kuluu? Ikinä en ole joutunut kulumisen takia tekemään yhtään remonttia, ainoastaan siksi jos asunnosta on tullut liian vanhanaikainen.
Heh, vuokraaopa asuntosi jollekin. Jos et mitäön mainitse siististä asumisesta, niin oaljon huonommassa kunnossa saat takaisin.
Minulla on vuokra-asunto enkä nähnyt mitään eroa kun vuokralaisen vaihtuessa kävin sitä katsomassa. Edelleenkään et vastannut mikä siinä asunnossa kuluu normaalissa asumisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette asu omissa asunnoissanne?
Minä olen 4-kymppinen naimisissaoleva nainen, asun kaupungissa omassa omistusasunnossani ja aviomieheni asuu lastensa kanssa omakotitalossaan maaseudulla puolen tunnin ajomatkan päässä. Käymme toistemme luona yökylässä monta kertaa viikossa.
Koska haluan jakaa arjen mieheni kanssa ja rahallisesti on kannattavampaa maksaa yhdestä asunnosta kuin kahdesta.
Jos olet maksanut asuntolainasi pois ja miehesi ei suostu maksamaan osuutta yhtiövastikkeesta vaan joudut maksamaan koko vastikkeen yksin, niin miten tämä eroaa siitä että asuisitte eri asunnoissa?
Haluat välttämättä siivota miehen sotkut ja pestä miehen pyykit joka päivä?
Länsimaissa merkittävin syy avioerolle on juuri tuo "arjen jakaminen", jos nainen joutuu tekemään kotona kaiken ja mies ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Puolet vastikkeesta + puolet asuntolainan koroista (pääomakulu) on oikea vastaus.
Koska asunto on velaton, niin jokin kulu sidotulle pääomalle on silti hyvä laskea.
M34
Erittäin vahvasti samaa mieltä. Palstalla on todella huono rahoitusteorian ymmärrys ja täällä useammin kuvio on se, että nainen muuttaa miehen omistusasuntoon. Silloin yleisin vastaus kulujen jaosta on se, että nainen maksaisi puolet vastikkeesta ja vesilaskusta o_O
Todellakin sille seinissä kiinni olevalle pääomalle pitää laskea hinta! On aivan yhdentekevää, onko se asunto velaton vai ei. Seinissä kiinni oleva raha ei ole ilmaista, joku 4% korko sille on ihan asiallista laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikuisten ihmisten touhua että toinen muuttaa vain toisen omistamaan asuntoon. Jos on pakko muuttaa yhteen, tehkää se niin että hankitte yhteisen vuokra-asunnon ensialkuun ja katsotte rauhassa sitten yhteisen ostamista. Nykyinen ap:n asunto vuokralle siksi aikaa.
Miksei, lapsetko niin sitten tekevät? Mieheni on perinyt omakotitalon, ei tulisi mieleenikään pakottaa häntä siitä muualle vaikka haluammekin asua yhdessä. Eikä olisi myöskään mitään järkeä ostaa sitä häneltä, eron osuessa kohdalle tulisi vain ongelmia. Ennemmin pidän vuokralla itse omistamani asunnon.
Miksi miehen pitäisi osallistua kuluihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet vastikkeesta + puolet asuntolainan koroista (pääomakulu) on oikea vastaus.
Koska asunto on velaton, niin jokin kulu sidotulle pääomalle on silti hyvä laskea.
M34
Erittäin vahvasti samaa mieltä. Palstalla on todella huono rahoitusteorian ymmärrys ja täällä useammin kuvio on se, että nainen muuttaa miehen omistusasuntoon. Silloin yleisin vastaus kulujen jaosta on se, että nainen maksaisi puolet vastikkeesta ja vesilaskusta o_O
Todellakin sille seinissä kiinni olevalle pääomalle pitää laskea hinta! On aivan yhdentekevää, onko se asunto velaton vai ei. Seinissä kiinni oleva raha ei ole ilmaista, joku 4% korko sille on ihan asiallista laskea.
Onneksi avomieheni rakastaa minua enemmän kuin rahaa, eikä yritä hyötyä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevää olisi että se joka muuttaa sisään ostaa puolet kämpästä itselleen ja kaikista järkevintä olisi ostaa uusi yhteinen niin ei ole myöskään sitä ylimääräistä henkistä painolastia kummallekaan mitä usein tulee kun toinen muuttaa toisen kotiin.
Välttämättä ei ole varaa ostaa puolikasta ja on pakonsanelemaa että toinen lokkeilee.
Ps. mielestäni av(i)oliitossa ei lokkeille vaan kaikki on yhteistä
Kolmas vaihtoehto on laittaa se omistuskämppä vuokralle ja vuokrata yhdessä yhteinen kämppä. Ei tarvitse sitten pahoittaa sen varattomamman mieltään siitä että se puolikas vuokra menee puolisolle vaan voidaan yhdessä käsi kädessä kartuttaa jonkun tuntemattoman varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuokra-asunto enkä nähnyt mitään eroa kun vuokralaisen vaihtuessa kävin sitä katsomassa. Edelleenkään et vastannut mikä siinä asunnossa kuluu normaalissa asumisessa?
En ole tuo edellinen, mutta esim. omistamassani asunnossa on kulunut:
- julkisivu
- hissit
- katto
- putket
- keittiö
- parvekkeet
Kaikki siis ihan vaan kun aika kuluu ja normaalisti asutaan, ilman että kukaan varsinaisesti rikkoi mitään.
Koska haluan jakaa arjen mieheni kanssa ja rahallisesti on kannattavampaa maksaa yhdestä asunnosta kuin kahdesta.