Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies muuttaa omistamaani (velattomaan) asuntoon, kuinka jakaa kulut?

Vierailija
11.06.2023 |

Olemme muuttamassa asuntoon, joka on minun omistamani ja velaton. Osa huonekaluista on minun, ehdotin että mies ostaisi puuttuvat huonekalut. Tämä ei sopinut hänelle, puuttuvat huonekalut tulisi miehen mielestä ostaa puoliksi. Mies on hyvätuloinen. Enkä halua kokea, että mies hyväksikäyttää minun varallisuuttani. Mikä olisi teistä reilu jako? Voinko pyytää mieheltä vuokraa tai maksamaan esimerkiksi vuokrakustannukset.

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet yhtiövastikkeesta, puolet sähköstä sekä oma vesimaksu. Sapuskat yms. käyttötavarat myös suht. puoliksi. Ei ole hankalaa. Näin me olemme ainakin aina eksieni kanssa toimineet jos asumme jommankumman omistamassa asunnossa.

Näin. Hoitovastike ja muut käyttökulut puoliksi. Rahoitusvastikkeen tietysti maksaa asunnon omistaja.

Vierailija
42/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies syö sinun tekemäsi ruuat, makaa sohvalla kaljaa ryystäen ja sinä saat siivota koko kämpän itseksesi.

Noin, siinä sulle ennustus tulevia vuosia ajatellen.

Lisään vielä, että naarmuttaa parketin, jättää parketille vettä lojumaan (jotkut tahallisesti, että toiselle tulisi kustannuksia, tämmöinenkin on nähty ja lentänyt ulos). Kolhii seinät huonekaluilla eikä suostu maksamaan korjauksia. Jos tapetteja, roiskii surutta mitä nyt sattuu lennähtämään eikä taaskaan suostu maksamaan korjauksia. Sotkee matot ja huonekalut, ei korvaa pesua.

Rikkoo astioita, astianpesukoneen, pyykkikoneen ja laittaa kuivausrumpuun tulenarkoja tekstiilejä. Noin pihi, joka ei edes paria huonekalua osta, on pidettävä kaukana toisen omaisuudesta.

Lisäksi riitelee ruokakulujen puolittamisesta. Eräskin pihi valitti ja epäili vilppiä, koska hänen ostosviikolle osui muka aina hänen mielestä niin kovin kallis Oivariini. Asuttiin omissa asunnoissa vuorotellen ja välillä erikseen kunnes oli pakko erota ihan mun mielenterveyden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi että perutte yhteenmuuttoaikeet ja jatkatte suhdettanne asuen kumpainenkin omissa osoitteissaan. 

Vierailija
44/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju täynnä katkerien, keski-ikäisten naisten miesvihaa.

Ei, mies ei ala maksamaan vuokraa naiselle. Piste.

Missä rakkaus?

---

Mies voi maksaa puolet huonekaluista, tai jos maksaa kokonaan, niin ne ovat silloin miehen. Ja mies tekee valinnan.

Nyt loppuu naisten harrastama taloudellinen hyväksikäyttö miehiä kohtaan.

Mitä horiset. Tuossa tapauksessahan mies on loinen ja hyväksikäyttäjä, jos puolikkaalla vastikkeella meinaisi elellä.

Vierailija
45/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyt puolet asunnosta miehelle käypään arvoonsa. Sitten maksatte kaikki asumiseen liittyvät kulut puoliksi.

Vierailija
46/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä jutut missä jompikumpi muuttaa vain toisen omistamaan asuntoon ei oikein ikinä toimi. Ainoa järkevä vaihtoehto on että mies ostaa osuutensa asunnosta tai sitten muutatte johonkin muualle yhdessä ja a) myyt nykyisen asuntosi tai b) laitat sen vuokralle. 

Jos nyt väen vängällä haluatte rakentaa tuohon nykyiseen asuntoosi jonkinlaisen yhteisasumishimmelin, katsokaa että diili on molemmille sellainen että se on win-win molemmille eikä vain toiselle teistä. Summia tms. ei pysty sanomaan täältä sivusta, mutta ottakaa tosiaan huomioon molempien edut ja haitat, nyt ja myös jatkossa silläkin skenaariolla että eroatte vaikkapa 10 vuoden päästä. 

Sehän on vääjäämättä win win.

- Nainen saa juoksevat kulut puolittumaan sen miehen avulla

- Mies saa halvalla kämpän alleen mutta sillä miinuksella ettei omista kämppää

Toki jälkimmäinen miinus suttaantuu sillä jos menevät naimisiin, silloin miehellä on oikeus asuntoon esim. puolison kuollessa.

Tulonsiirroissa (vuokrat ym) puolisoiden välillä en näe järkeä.

Vierailija
47/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei muuttaisi kukaan mies velattomaan ok-talooni. Millä sen saisi sitten pois jos suhde päättyisi, ei millään. Rahasta tulisi riitaa aika pian joten mies saa asua omassa asunnossaan. Itsekään en muuttaisi ikinä miehen asuntoon. Se ei tulisi tuntumaan yhteiseltä kodilta ikinä. 

Sillonhan sinä juuri sen miehen saat pihalle jos omistat asunnon. Jos omistaisitte yhdessä niin sittenpä et saisi miestä ulos pelkällä omalla päätöksellä.

Vierailija
48/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajatus vuokran pyytämisestä puolisolta on aivan järjetön. Joku tän palstan meemi.

Menkää naimisiin (ilman avioehtoa) niin siitä talosta tulee sen myötä yhteinen. Niin yksinkertaista.

Tämä on väärä käsitys. Avioliiton aikana ja ennen hankittu omaisuus on omaisuuden ostajan omaisuutta. Vasta erotessa avioehto astuu voimaan. Se ei siis ole omistusoikeuspaperi toisen kaikkeen omaisuuteen.

Vierailija
49/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et pyydä asumisesta mitään, kuten en myöskään itse ole ikinä pyytänyt

Vierailija
50/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä jutut missä jompikumpi muuttaa vain toisen omistamaan asuntoon ei oikein ikinä toimi. Ainoa järkevä vaihtoehto on että mies ostaa osuutensa asunnosta tai sitten muutatte johonkin muualle yhdessä ja a) myyt nykyisen asuntosi tai b) laitat sen vuokralle. 

Jos nyt väen vängällä haluatte rakentaa tuohon nykyiseen asuntoosi jonkinlaisen yhteisasumishimmelin, katsokaa että diili on molemmille sellainen että se on win-win molemmille eikä vain toiselle teistä. Summia tms. ei pysty sanomaan täältä sivusta, mutta ottakaa tosiaan huomioon molempien edut ja haitat, nyt ja myös jatkossa silläkin skenaariolla että eroatte vaikkapa 10 vuoden päästä. 

Hyvin meillä toimi. Maksoin puolet juoksevista kuluista ja pari sataa kulukorvausta. Tuosta hyötyi molemmat.

Vierailija
51/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei muuttaisi kukaan mies velattomaan ok-talooni. Millä sen saisi sitten pois jos suhde päättyisi, ei millään. Rahasta tulisi riitaa aika pian joten mies saa asua omassa asunnossaan. Itsekään en muuttaisi ikinä miehen asuntoon. Se ei tulisi tuntumaan yhteiseltä kodilta ikinä. 

Sillonhan sinä juuri sen miehen saat pihalle jos omistat asunnon. Jos omistaisitte yhdessä niin sittenpä et saisi miestä ulos pelkällä omalla päätöksellä.

Ei muuten ole ihan noin yksinkertaista, että käskemällä lähteä, saat toisen ulos noin vaan. Se on kuitenkin ollut hänenkin kotinsa.

Vierailija
52/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voit pyytää asumisesta rahaa, se summa teidän täytyy sopia keskenään. Minä pyytäisin enemmän kuin puolet vastikkeesta, koska et sinä ole päässyt velattomaksi omistajaksi vain vastikkeita maksamalla. Suurimmalle osalle se toisaalta näytti olevan ihan sopiva korvaus.

En kehtaisi pyytää vuokraa rakastamaltani puolisolta. Kämppikset on sitten erikseen.

Sekö on rakkautta, kun elää lokkina toisen siivellä? Ja vielä hyvätuloinen siivelläeläjä.

Meillä mies maksaa (miehen omaehdotus) 50% oletetusta markkinahintaisesta vuokrasta, kun asunto on minun ja velaton. Sähkö, vesi ja muut kulut maksetaan puoliksi.

Vierailija
53/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju täynnä katkerien, keski-ikäisten naisten miesvihaa.

Ei, mies ei ala maksamaan vuokraa naiselle. Piste.

Missä rakkaus?

---

Mies voi maksaa puolet huonekaluista, tai jos maksaa kokonaan, niin ne ovat silloin miehen. Ja mies tekee valinnan.

Nyt loppuu naisten harrastama taloudellinen hyväksikäyttö miehiä kohtaan.

Terveisin katkera incel. 

Aikuisten maailmassa ei eletä ilmaiseksi kenenkään asunnossa, ei edes oman äiskän. Kun mun eksä muutti mun asuntoon (ei velaton tuohon aikaan) niin hän maksoi noin puolet asuinalueen vuokratason mukaisesta vuokrasta niillä neliöillä sekäjuoksevia kuluja. Ruokakuluista isoimman osan koska söi paaljon enemmän kuin minä.  Ja ei, en todellakaan hyötynyt tai rahastanut eksää. Hän asui edullisesti hyvällä alueella uudehkossa asunnossa. Rahaa jäi sääsötöön sijoitettavaksi ja aika pian hänellä oli kaksi sijoitusasuntoa. Toiseen muutti lopulta itse kun suhde päättyi.  

Järjestelyyn ei olisi vaikuttanut vaikka asunto olisikin ollut velaton. Kaksi kuluttaa pintoja eri tavalla kuin yksi asukas joten voihan tuon ottaa vaikka arvonalenemisena mistä rahallinen korvaus. Fakta kuitnekin on, että ilmaiseksi ei aikuinen missään. Jos yrittää mun luona loisia jollain satasen "maksan-puolet-vastikkeesta-koska-nönnönnöö" niin vapautan pikkupojan takasin äiteen helmoihin. 

Vierailija
54/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajatus vuokran pyytämisestä puolisolta on aivan järjetön. Joku tän palstan meemi.

Menkää naimisiin (ilman avioehtoa) niin siitä talosta tulee sen myötä yhteinen. Niin yksinkertaista.

Tämä on väärä käsitys. Avioliiton aikana ja ennen hankittu omaisuus on omaisuuden ostajan omaisuutta. Vasta erotessa avioehto astuu voimaan. Se ei siis ole omistusoikeuspaperi toisen kaikkeen omaisuuteen.

Käytännössä on, ja se riittää. Avioliitto turvaa esim. sen että jos sitten vanhana se nainen (asunnon omistaja) kuoleekin ensimmäisenä, niin se mies ei joudu pihalle asunnosta.

Vierailija
55/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole ihan noin yksinkertaista, että käskemällä lähteä, saat toisen ulos noin vaan. Se on kuitenkin ollut hänenkin kotinsa.

Ei olekaan ihan yksinkertaista mutta tottakai miehestä silti helpompi on eroon päästä jos hän EI ole omistajana asunnossa kanssasi.

Vierailija
56/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä asun omassa 140 m2 asunnossa Helsingin keskustassa. Tyttöystävä muutti itänne viime vuonna. Maksan itse asunnosta vielä lyhennyksiä ja vastiketta vajaa 1500 €/kk.

Nyt olen pyytänyt vain puolet hoitovastikkeesta, vesilaskusta, sähköstä ja kotivakuutuksesta eli noin 300 €/kk

Vuokra vastaavasta asunnosta tällä alueella olisi noin 2400 €/kk. Pitäisikö minun pyytää häneltä koko vuokra noin 2400 €/kk vai vakkapa puolet vuokrasta eli 1200 €/kk. Pitäisikö minun myös pyytää häneltä maksu huonekalujen käytöstä. Huonekalut ovat minun.

Vierailija
57/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika

Odotinkin, milloin tämä vauvapalstan klassikko sukeltaa esiin. :)

Vierailija
58/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet yhtiövastikkeesta, puolet sähköstä sekä oma vesimaksu. Sapuskat yms. käyttötavarat myös suht. puoliksi. Ei ole hankalaa. Näin me olemme ainakin aina eksieni kanssa toimineet jos asumme jommankumman omistamassa asunnossa.

Näin. Hoitovastike ja muut käyttökulut puoliksi. Rahoitusvastikkeen tietysti maksaa asunnon omistaja.

Lue nyt edes aloitus, jos osaat. Rahoitusvastiketta ei ole.

Vierailija
59/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään et pyydä asumisesta mitään, kuten en myöskään itse ole ikinä pyytänyt

Miten se toinen ei vaatinut, että saisi maksaa kuitenkin jotain?

Vierailija
60/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voit pyytää asumisesta rahaa, se summa teidän täytyy sopia keskenään. Minä pyytäisin enemmän kuin puolet vastikkeesta, koska et sinä ole päässyt velattomaksi omistajaksi vain vastikkeita maksamalla. Suurimmalle osalle se toisaalta näytti olevan ihan sopiva korvaus.

En kehtaisi pyytää vuokraa rakastamaltani puolisolta. Kämppikset on sitten erikseen.

Eikä kukaan sinua pakotakaan niin tekemään. Minä pyytäisin, koska jokainen yksilö on vastuussa omasta taloudellista toimeentulostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi