Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies muuttaa omistamaani (velattomaan) asuntoon, kuinka jakaa kulut?

Vierailija
11.06.2023 |

Olemme muuttamassa asuntoon, joka on minun omistamani ja velaton. Osa huonekaluista on minun, ehdotin että mies ostaisi puuttuvat huonekalut. Tämä ei sopinut hänelle, puuttuvat huonekalut tulisi miehen mielestä ostaa puoliksi. Mies on hyvätuloinen. Enkä halua kokea, että mies hyväksikäyttää minun varallisuuttani. Mikä olisi teistä reilu jako? Voinko pyytää mieheltä vuokraa tai maksamaan esimerkiksi vuokrakustannukset.

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit pyytää asumisesta rahaa, se summa teidän täytyy sopia keskenään. Minä pyytäisin enemmän kuin puolet vastikkeesta, koska et sinä ole päässyt velattomaksi omistajaksi vain vastikkeita maksamalla. Suurimmalle osalle se toisaalta näytti olevan ihan sopiva korvaus.

Vierailija
22/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha- ja rakkausasioita pidetään aina erillään. Muuten tulee riita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voit pyytää asumisesta rahaa, se summa teidän täytyy sopia keskenään. Minä pyytäisin enemmän kuin puolet vastikkeesta, koska et sinä ole päässyt velattomaksi omistajaksi vain vastikkeita maksamalla. Suurimmalle osalle se toisaalta näytti olevan ihan sopiva korvaus.

En kehtaisi pyytää vuokraa rakastamaltani puolisolta. Kämppikset on sitten erikseen.

Vierailija
24/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläiset asiat kannattaisi keskustella sen toisen osapuolen kanssa.

Taitaa olla liikaa vaadittu palstalaisilta.

Vierailija
25/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaisin toisen omistamaan asuntoon niin haluaisin maksaa 50% asunnon käyvästä markkinavuokrasta, muutaman kympin alaspäin pyöristäen.

Mutta koko kuvio haisee ongelmilta pahasti. Maksaako omistaja myös kaikki remontit yksin?

Itse ehkä menisin vaikka mielummin yhdessä 50/50 vuokralle ja laittaisin sen omistuskämpän vuokralle.

Vierailija
26/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti aiotte tehdä lapsia. Entä siinä tapauksessa kustannusten jako? Oletan lapsista, koska mainitset asunnon olevan VELAton. 

Vierailija
27/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrakustannukset velattomasta omistusasunnosta? Olet asunut siellä (tai jossain muualla) niin pitkään, että asuntolaina on maksettu, vaikka ei ole kaikkia tarvittavia huonekaluja? Tämä avaus oli taas Porvoosta.

Mutta: minä muutin puolisoni omistamaan kiinteistöön javkulujen jakaminen on selvää: kaikki puoliksi. Poikkeuksena isot remontit joissa minä lyhennän osuuttani vähitellen. Näin vältytään siltä, että jos tuleekin ero tai puoliso kuolee yllättäen, niin olisin maksanut tyhjästä.

Vierailija
28/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei muuttaisi kukaan mies velattomaan ok-talooni. Millä sen saisi sitten pois jos suhde päättyisi, ei millään. Rahasta tulisi riitaa aika pian joten mies saa asua omassa asunnossaan. Itsekään en muuttaisi ikinä miehen asuntoon. Se ei tulisi tuntumaan yhteiseltä kodilta ikinä. 

Vierailija
29/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutin miehen omistamaan asuntoon joka veaton.Tehtiin virallinen alivuokralaissopimus.Maksan siis osan vedestä,yhtiö vastikeesta.Mies maksaa kaiken muun,ravinto puhtaus jne.Emme aijo avioitua koskaan.Omaan ostuuteni saan asumistukea.Kun en duunissa.

Vierailija
30/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä katkerien, keski-ikäisten naisten miesvihaa.

Ei, mies ei ala maksamaan vuokraa naiselle. Piste.

Missä rakkaus?

---

Mies voi maksaa puolet huonekaluista, tai jos maksaa kokonaan, niin ne ovat silloin miehen. Ja mies tekee valinnan.

Nyt loppuu naisten harrastama taloudellinen hyväksikäyttö miehiä kohtaan.

Vierailija
31/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoo maksattaa sinulla kaiken ja kartuttaa samalla omaa omaisuuttaan. Lähtee kun tarpeeksi kasassa.

Vierailija
32/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi pyrkii käyttämään sua hyväkseen. Oletteko seurustelleet muutaman kuukauden ja miehellä kiire sitoutua? Missä mies nyt asuu, oletko käynyt hänen luonaan?

Vierailija
33/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset lähes aina kerryttävät omaisuutta miehen kustannuksella.

Vierailija
34/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso virhe ottaa mies asumaan jos ei osta edes huonekaluja. Asukaa muutama vuosi vielä erillään niin näet miten pihi se on ja käyttää sinua hyväksi.

Vierailija
35/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat vaan joka panosta 50e.

Vierailija
36/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ajatus vuokran pyytämisestä puolisolta on aivan järjetön. Joku tän palstan meemi.

Menkää naimisiin (ilman avioehtoa) niin siitä talosta tulee sen myötä yhteinen. Niin yksinkertaista.

Vierailija
37/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jutut missä jompikumpi muuttaa vain toisen omistamaan asuntoon ei oikein ikinä toimi. Ainoa järkevä vaihtoehto on että mies ostaa osuutensa asunnosta tai sitten muutatte johonkin muualle yhdessä ja a) myyt nykyisen asuntosi tai b) laitat sen vuokralle. 

Jos nyt väen vängällä haluatte rakentaa tuohon nykyiseen asuntoosi jonkinlaisen yhteisasumishimmelin, katsokaa että diili on molemmille sellainen että se on win-win molemmille eikä vain toiselle teistä. Summia tms. ei pysty sanomaan täältä sivusta, mutta ottakaa tosiaan huomioon molempien edut ja haitat, nyt ja myös jatkossa silläkin skenaariolla että eroatte vaikkapa 10 vuoden päästä. 

Vierailija
38/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vastaavan asunnon vuokrasta. Remonttikuluihin ei mielestäni pidä osallistua, sillä eron sattuessa hän ei hyödy panostuksestaan mitenkään. Puolet vastikkeesta on mielestäni taas liian vähän.

Vierailija
39/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin toisen omistamaan asuntoon niin haluaisin maksaa 50% asunnon käyvästä markkinavuokrasta, muutaman kympin alaspäin pyöristäen.

Mutta koko kuvio haisee ongelmilta pahasti. Maksaako omistaja myös kaikki remontit yksin?

Itse ehkä menisin vaikka mielummin yhdessä 50/50 vuokralle ja laittaisin sen omistuskämpän vuokralle.

Ihan turhaa monimutkaistamista. Jos omistusasunto jo on niin toki siinä voi asua. Kulut puoliksi

Vierailija
40/161 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis MIKSI aikuiset ihmiset muuttavat yhteen, kahdessa eri asunnossakin voi elää. Tuosta ei tule taas kuin ihmeellistä vääntöä. Jompi kumpi häviää aina mielestään jotenkin ja yhtä tottahan se monesti onkin molempien näkökulmat. Jos siis on pakko muuttaa yhteen, muuttakaa johonkin jonka hankitte yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi