Vaadinko mieheltä liikaa? (Vanhemman hoito)
Vanhempani alkaa olla huonossa kunnossa ja tarvitsee viikottaista apua. Asumme noin 45min ajomatkan päässä. Mieheni ilmoitti heti alkuun, että käy kovin raskaaksi, jos molemmat käymme hänen luonaan. Eli minun pitäisi käydä siellä joskus myös yksin. Ongelmana on se, että se ei ole kovin helposti järjestettävissä. Tarvitsen aina kyydin. Ja oikeastaan isompi ongelma on se, että tunnen että mieheni jättää minut yksin tässä. Totta kai tiedostan, että ei se kivaa ole ja syö omiakin voimavaroja, jos pitää käydä hoitamassa toista. Mutta jotenkin minulla on ollut se ajatus, että pariskuntana nämäkin asiat tehdään yhdessä. Vanhempani hyvinvointi on minulla yksi tärkeimmistä asioista ja tuntuu nyt, että mieheni ei halua edes auttaa. Olen tilanteesta jo valmiiksi kovin ahdistunut ka nyt myös tosi pettynyt mieheeni.
Mitä näkemyksiä teillä muilla on näihin asioihin? Toivoisitteko/oletatteko saavanne apua puolisoltanne vanhempien hoidossa, kun se hetki koittaa?
Kommentit (84)
Asun ns mummorivarin naapurissa. Sinne muuttaa eläkeläisiä omakotitaloistaan siinä vaiheessa kun se talo alkaa olla liian suuritöinen.
Mun työkaveri muutti jo viiskymppisenä asuintalossaan 3. kerroksesta ekaan kerrokseen jotta pärjäisi siinä eläkeläisenä paremmin.
Kaverin vanhemmat myi ison omakotitalon Lohjalla (15 kilsaa keskustasta) ja muutti lastensa perässä Espooseen. Auttamaan ensin mäiden perheitä ja sitten toisinpäin.
On ihan silkkaa itsekkyyttä olla vain vaativana osapuolena.
Samaa mieltä. Miehesi olisi hyvä auttaa sinua edes kyydin avulla, koska olette pariskunta, jos hänellä on siihen voimia. Ja jos tietää päivät etukäteen? Työn jälkeen tarvitsee ensin levon? Miehelle saa myös bensarahat ja muut maksut. Miehenhän ei ole pakko hoitaa vanhempaa, voi sillä aikaa tehdä muuta, mitä. Haluaako vanhempi kuitenkaan miestä kotiinsa, ehkä ei halua. Et vaadi kohtuuttomia asioita todellakaan, vaikka olisi hyvä kuulla onko miehellä syitä miksi ei pysty. On todella surullista jos joudut kulkemaan bussilla, kun riuska mies olisi olemassa avuksi. Voiko vanhemmalle myös tilata kotiin kauppakasseja tai apteekkituotteet, mikäli saa ne kaappiin ja muuta sellaista. Ajokortti ei myös auta, koska sen ajaminen kestää autokoulussa ja lisäksi autoissa on kalliit maksut. Onko sukulaisia avuksi teille ja sinulle? Älä syytä itseäsi ainakaan tilanteesta, joskus asiat yllättävät.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Miehesi olisi hyvä auttaa sinua edes kyydin avulla, koska olette pariskunta, jos hänellä on siihen voimia. Ja jos tietää päivät etukäteen? Työn jälkeen tarvitsee ensin levon? Miehelle saa myös bensarahat ja muut maksut. Miehenhän ei ole pakko hoitaa vanhempaa, voi sillä aikaa tehdä muuta, mitä. Haluaako vanhempi kuitenkaan miestä kotiinsa, ehkä ei halua. Et vaadi kohtuuttomia asioita todellakaan, vaikka olisi hyvä kuulla onko miehellä syitä miksi ei pysty. On todella surullista jos joudut kulkemaan bussilla, kun riuska mies olisi olemassa avuksi. Voiko vanhemmalle myös tilata kotiin kauppakasseja tai apteekkituotteet, mikäli saa ne kaappiin ja muuta sellaista. Ajokortti ei myös auta, koska sen ajaminen kestää autokoulussa ja lisäksi autoissa on kalliit maksut. Onko sukulaisia avuksi teille ja sinulle? Älä syytä itseäsi ainakaan tilanteesta, joskus asiat yllättävät.
Ajokortin ajaa parissa kuukaudessa. Autokoulun maksaa luonnollisesti ap:n vanhemmat, koska haluavat jonkun ravaavan heidän luonaan. Tosin kaikista järkevintä olisi asettaa selkeät rajat heti ja laittaa vanhukset itse muuttamaan lähelle apua.
Olisiko yhteinen velvollisuus hoitaa, jos kyseessä olisivat miehesi vanhemmat, epäilen?