Vaadinko mieheltä liikaa? (Vanhemman hoito)
Vanhempani alkaa olla huonossa kunnossa ja tarvitsee viikottaista apua. Asumme noin 45min ajomatkan päässä. Mieheni ilmoitti heti alkuun, että käy kovin raskaaksi, jos molemmat käymme hänen luonaan. Eli minun pitäisi käydä siellä joskus myös yksin. Ongelmana on se, että se ei ole kovin helposti järjestettävissä. Tarvitsen aina kyydin. Ja oikeastaan isompi ongelma on se, että tunnen että mieheni jättää minut yksin tässä. Totta kai tiedostan, että ei se kivaa ole ja syö omiakin voimavaroja, jos pitää käydä hoitamassa toista. Mutta jotenkin minulla on ollut se ajatus, että pariskuntana nämäkin asiat tehdään yhdessä. Vanhempani hyvinvointi on minulla yksi tärkeimmistä asioista ja tuntuu nyt, että mieheni ei halua edes auttaa. Olen tilanteesta jo valmiiksi kovin ahdistunut ka nyt myös tosi pettynyt mieheeni.
Mitä näkemyksiä teillä muilla on näihin asioihin? Toivoisitteko/oletatteko saavanne apua puolisoltanne vanhempien hoidossa, kun se hetki koittaa?
Kommentit (84)
Jos minä joskus vanhana tarvitsen tyttärieni apua niin kyllä minä sitten muutan lähelle. Sellaiswwn asuntoon joka on mahdollisimman helppo ja jörkevä. Ja hyödynnän muunkin avun.
Emme me nytkään asu kuon tunnin päässä mutta ei tulisi mieleenkään alkaa heitä ajeluttamaan tänne. Oikeasti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito on keksitty tuollaisia tilanteita varten.
Muruseni, kotihoito käy todella vanhojen ja huonokuntoistenkin luona, sellaisten, jotka tarviivat päivittäistä apua, minuutteja kerrallaan. Sinä aikana katsovat onko syöty, otettu lääkkeet, pikaiset pesut.
Jos tarve viikottaista, niin lienee jostain raskaammissa hommissa auttamisesta kyse. Sellaiset eivät nyky-Suomessa ole todellakaan pikeutettuja kotihoidon palveluihin. Ehei.
Mutta ap nyt tietysti hommaa ajokortin.
Mieheni lähinnä hoitaa omien vanhempiensa asioita. Minulle vastaavasti jää kotihommia ym enemmin.
Saatan esim. leipoa mustikkapiirakan appivanhemmille vietäväksi. Parin viikon sisällä lähden mukaan, jolloin siivotaan koko talo ja pestään ikkunat.
Minusta miehen ei kuulu olla mukana ELLEI hän itse halua.
Asia on hyvä miettiä siltäkin kannalta, että miten käy jos mies ei joskus edes pysty (hetkeen/koskaan) auttamaan (jalka katkeaa/tulee joku pysyvä vamma tai sairaus).
Fiksua olisi järjestää asiat ENNAKOLTA kuntoon. Esim. vanhempien muutto lähemmäs, tai sitten muut kyydit.
Jos julkisilla menee pitkä aika/on kallista tmv. niin ehkä olisi fiksua harventaa käyntivälejä ja/tai olla sitten pidempään? Esim. yön yli kerran/vko, tai muutama päivä putkeen kerran/kk tmv.
Samaa mieltä enemmistön kanssa, ei kuulu miehelle. Itse kävin auttamassa isääni pari kertaa viikossa. Kahdella bussilla menin ja kahdella tulin. Joskus viikonloppuna mies saattoi tulla mukaan ja sain siis kyydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on nyt se, että sinä tarvitset kyydin. Miten ihmeessä kulkisit paikasta toiseen jos mies jättää sinut tai vaikka katkaisee jalkansa? Hoida nyt asiat siihen malliin, ettet ole miehestä tai kenestäkään noin riippuvainen.
Siis mikä ihme teitä ihmisiä oikein vaivaa? En voi pakottaa vanhempiani muuttamaan, olen yrittänyt kyllä vuosikaudet. En voi taikaiskusta muuttua myöskään terveeksi. Jos ette itse ole olleet vastaavassa tilanteessa niin älkää tuomitko.
Miksi et hoida asioita niin ,että kotiapu käy heillä ,jos ovat jo sen tarpeessa. Jos eivät vielä saa kotiapua. 1)Voit tilata ruokakassit kotiin n 3 viikon välein . Se vaatii yhden 2 jk/pakastin yhdistelmää, tai yhden jk/pk lisäksi pakastiarkun, ei maksa paljon.
2) siivous 2vk välein ja yli 75v ei tarvitse maksaa edes alvia.3) pankkiasia-kaikki laskut e-laskuiksi , voit saada heiltä valtuutuksen hoitaa tämän asian.
4) kone pesee pyykit.
Ok- jos eivät kumpiaan pysy tekemään ruokaa ja laittamaan pyykkejä koneeseen, niin sitten käy se kunnallinen kotiapu. Hop-hop, nyt hoidat asia ap. Nääs tilanne huononee vuosi vuodelta vanhuksilla. Kyllä ne änkyröi vastaan ,mutta se kuuluu asiaan.
Ei miehen tarvitse ottaa tätä taakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muruseni, kotihoito käy todella vanhojen ja huonokuntoistenkin luona, sellaisten, jotka tarviivat päivittäistä apua, minuutteja kerrallaan. Sinä aikana katsovat onko syöty, otettu lääkkeet, pikaiset pesut.
Jos tarve viikottaista, niin lienee jostain raskaammissa hommissa auttamisesta kyse. Sellaiset eivät nyky-Suomessa ole todellakaan pikeutettuja kotihoidon palveluihin. Ehei.
Mutta ap nyt tietysti hommaa ajokortin.
No mitäpä ne raskaat hommat ovat? Siivous 2 vk välein, sen voi ostaa . Ja voi tilata kauppakassit kotiin. Onko ruuan laitto raskasta ,ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni lähinnä hoitaa omien vanhempiensa asioita. Minulle vastaavasti jää kotihommia ym enemmin.
Saatan esim. leipoa mustikkapiirakan appivanhemmille vietäväksi. Parin viikon sisällä lähden mukaan, jolloin siivotaan koko talo ja pestään ikkunat.
Teette sen 1-2 x vuodessa,kun kukaan teista neljästä ei haluanostaa sitä palvelua👎
Selkeä yleinen mielipide on, että vaadit liikaa. Sinulle on ehdotettu täällä erilaisia vaihtoehtoja, mikään ei kelpaa tai käy. Onko ainoa haluamasi vastaus miehesi haukkuminen?
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun vanhempasi vaativat teiltä liikaa. Ihan kohtuutonta.
Vaativatko, missä niin luki? MIkä viesti? Numero?
Vierailija kirjoitti:
Selkeä yleinen mielipide on, että vaadit liikaa. Sinulle on ehdotettu täällä erilaisia vaihtoehtoja, mikään ei kelpaa tai käy. Onko ainoa haluamasi vastaus miehesi haukkuminen?
Miehen haukkuminen? Lähinnä olen nähnyt haukuttavan aloittajaa. Tökeröä käytöstä. Jos kysytään, mitä mieltä olette, ei se ole kutsu alkaa määräillä kysyjää, enemmän kai hän tarkoitti kysyä, kuinka muut ovat toimineet vastaavassa tilanteessa. Olen pahoillani AP, että olet joutunut lukemaan näin töykeitä vastauksia tilanteessa, jonka varmaan koet stressaavana. Vain sinä ja miehesi voitte päättää miten toimitte, vaikka nämä komentelijat niin mielellään toisin näkisivät. Se taitaa olla perhepalaverin paikka miettiä mikä on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan esim. leipoa mustikkapiirakan appivanhemmille vietäväksi. Parin viikon sisällä lähden mukaan, jolloin siivotaan koko talo ja pestään ikkunat.Teette sen 1-2 x vuodessa,kun kukaan teista neljästä ei haluanostaa sitä palvelua👎
Niin, millä tavalla se on ongelma, jos itse pesemme ikkunat n. kaksi kertaa vuodessa, eikä osteta tätä palvelua ulkopuoliselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativatko, missä niin luki? MIkä viesti? Numero?
-eivät suostu muuttamaan
-eivät ole hakeneet kotipalvelua
Mies vaati minua aina mukaansa anoppilaan, kun siellä tarvittiin apua. Eli aina ja mahdollisimman paljon, anoppi asui isossa omakotitalossa ja halusi nähdä lapsenlapsia, mutta ei toki hoitaa. Mies perusteli että hän ei pysty hoitamaan ulkohommia, jos en ole mukana hoitamassa lapsia. Oli kyllä kuormittavaa, ja erosin (toki muitakin syitä oli). Kuulostaa samantyyppiseltä kuviolta, siinä palvelimme molemmat anoppia, joka ei tullut missään vastaan milliäkään, vaan velvoitti muita palvelemaan itseään.
Miksi vanhempiaan pitäisi edes hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Vanhempieni luona kotihoito käy kolme kertaa päivässä.
(itsellä matkaa vanhempieni luo yli
400 km)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen haukkuminen? Lähinnä olen nähnyt haukuttavan aloittajaa. Tökeröä käytöstä. Jos kysytään, mitä mieltä olette, ei se ole kutsu alkaa määräillä kysyjää, enemmän kai hän tarkoitti kysyä, kuinka muut ovat toimineet vastaavassa tilanteessa. Olen pahoillani AP, että olet joutunut lukemaan näin töykeitä vastauksia tilanteessa, jonka varmaan koet stressaavana. Vain sinä ja miehesi voitte päättää miten toimitte, vaikka nämä komentelijat niin mielellään toisin näkisivät. Se taitaa olla perhepalaverin paikka miettiä mikä on järkevää.
Kiitos tästä viestistä. Ainahan on arpapeliä, millaisia vastauksia saa, kun kirjoittaa av-palstalle, mutta kieltämättä en olisi kaivannut enää itseeni kohdistuvia haukkuja. Helppo on huudella että vanhusten pitäisi muuttaa (puhuttu on vaikka kuinka tästä eikä toisia voi pakottaa), käyttäkää julkisia kulkuneuvoja (niitä ei ole) tai tilatkaa ruokatarvikkeet vanhuksille kotiin (kaupoilla ei ole kotiinkuljetusta tuolla paikkakunnalla).
Asiat eivät välttämättä toimi niin jouhevasti kuin täällä väitätte. Kotipalveluasian otan seuraavaksi selvittelyyn.
Meitä on täällä moneen junaan ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Aina voisi silti käyttäytyä kunnioittavasti toisia kohtaan. Vanhempani joutui juuri tänä aamuna sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä viestistä. Ainahan on arpapeliä, millaisia vastauksia saa, kun kirjoittaa av-palstalle, mutta kieltämättä en olisi kaivannut enää itseeni kohdistuvia haukkuja. Helppo on huudella että vanhusten pitäisi muuttaa (puhuttu on vaikka kuinka tästä eikä toisia voi pakottaa), käyttäkää julkisia kulkuneuvoja (niitä ei ole) tai tilatkaa ruokatarvikkeet vanhuksille kotiin (kaupoilla ei ole kotiinkuljetusta tuolla paikkakunnalla).
Asiat eivät välttämättä toimi niin jouhevasti kuin täällä väitätte. Kotipalveluasian otan seuraavaksi selvittelyyn.Meitä on täällä moneen junaan ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Aina voisi silti käyttäytyä kunnioittavasti toisia kohtaan. Vanhempani joutui juuri tänä aamuna sairaalaan.
No voi kyynel.
He on ihan itse aiheuttaneet tilanteen ja sinä mahdollistat sen.
Joko he aikuistuu tai sinä aikuistut. Miehesi on jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät välttämättä toimi niin jouhevasti kuin täällä väitätte. Kotipalveluasian otan seuraavaksi selvittelyyn.Meitä on täällä moneen junaan ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Aina voisi silti käyttäytyä kunnioittavasti toisia kohtaan. Vanhempani joutui juuri tänä aamuna sairaalaan.
Kyllä me ymmärrämme että tilanne on vaikea, mutta ei se silti ole miehesi hartioilla. Olet tilanteessa, jossa vaadit mieheltäsi asioita joita sinulla ei ole oikeus vaatia. Miehesi on tästä samaa mieltä, kun ei kyyditsijäksi suostu. Nyt sinun on mietittävä miten muuten ratkaisisit ongelman, miehellesi et voi sitä vyöryttää vaikka sille tunnut täältä oikeutusta hakevan.