Oletko ollut yksin lomalla ulkomailla?
Olisi matkakuumetta ja tekisi mieli lähteä lomalle esim. Italiaan tai Espanjaan joku rantakohde. Yleensä lomaillut perheen kanssa. Mutta nyt ei ole ketään matkakaveriksi. Millaista on lomailla ja matkustaa yksin? Mietin uskaltaisiko lähteä. Tulisiko sitä vaan oltua yksin hotellihuoneessa ja tuntevansa itsensä entistä yksinäisemmäksi..
Kommentit (335)
Olen monta kertaa, joskaan en etelänlomilla kun niitä en harrasta.
Vaikka miehen kanssa tai jonkun muun kanssa on myös kivaa, niin suoraan sanoen yksin on ollut kivointa.
Haaveeni on lähteä yksin matkalle. Olen aina matkustanut kavereiden tai perheen kanssa. Olisi aivan ihanaa matkustaa yksin. Jännitä asiaa aivan älyttömästi mutta aion sen vielä toteuttaa.
Kun matkustaa yksin, joutuuko koko ajan selittämään miksi on yksin?
Sinkkuna ollessani olen käynyt Turkissa ja Espanjassa.
N.38v
Vierailija kirjoitti:
Haaveeni on lähteä yksin matkalle. Olen aina matkustanut kavereiden tai perheen kanssa. Olisi aivan ihanaa matkustaa yksin. Jännitä asiaa aivan älyttömästi mutta aion sen vielä toteuttaa.
Kun matkustaa yksin, joutuuko koko ajan selittämään miksi on yksin?
Ei multa ainakaan ole kukaan koskaan kysynyt miksi olen yksin reissussa. :) Enkä ole koskaan kellekään selitellyt mitään.
Olen reissannut, ja tutustunut myös muihin ihmisiin, matkailu voi olla hyvin avartavaa....
Herkemmin tulee myös juteltua uusien ihmisten kanssa, kun reissaa yksin. Mulla on kielitaitoa, osaan englannin lisäksi saksaa ja venäjän ja italian turistitason. Olen saanut ihan uusia ystäviä matkoilta.
Mun mies pelkää lentämistä, ja reissaan yleensä yksin. Eurooppalomia on käyty autolla pari.
Vierailija kirjoitti:
Olin pakettimatkalla ns. naispaikalla. Ihan mukava tyyppi tuli huonekaveriksi. Onkohan tuollaisia edelleen?
Kanarialla olin aikoinaan ja kivaa seuraa löytyi muista yksin matkustavista.En kyllä enää lähtisi yksin,tutun kanssa on kivempaa ja nykyään on aika turvatontakin liikkua yksin ulkomailla.
Olen itsekin miettinyt että lähtisin seuraavaksi yksin matkalle. Kun on ollut ikisinkku niin ei ole tullut lähdettyä oikein mihinkään kun ole kumppania ja kaverien kanssa suunnitelmat on usein jääny puolitiehen eikä yksin ei ole uskaltanut kumminkaan mennä huonolla englannilla. Nyt kun on käynyt pari kertaa eriseurueen kanssa matkalla olen tullut siihen tulokseen että parempi mennä yksin. Olen varmaan vaan sen verran introvertti ihminen että ellei luonteet menä täysin yksin matkaseuran kanssa niin alan ärsyyntymään toiseen vaikka olisimme muuten kuinka hyviä kavereita tahansa. Kaipaan rauhoittumista ja yksinoloa ja minulla on omat mielenkiinnon kohteet matkalla. Yksin voi tosiaan matkustaa minne haluaa, olla juuri niin pitkään kuin haluaa lomalla ja käyttää niin paljon rahaa kuin haluaa hotelliin (tai airnbn huoneeseen), mennä minne haluaa, syödä missä haluaa ja oleilla siellä missä hlauaa niin kauan kun haluaa. Joten olen tässä ruvennut säästämään ensivuodeksi rahaa ja harjoittamaan englanninkielitaitoani niin usklataa viimein mennä paikkoihin joihin on toivonut matkusavansa pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yksin usealla matkalla ja olen tykännyt koska silloin tulee enemmän tutustuttua paikallisiin tai muihin turisteihin kun ei höpötä vain kaverin kanssa.
Suosittelen, saa tehdä ja mennä mitä/minne haluaa ja milloin haluaa. Juttukavereita ja seuraa löytyy kun on avoimin ja kiinnostunein mielin matkalla.Tämä muihin tutustuminen olisi juurikin toiveena. En tiedä olisiko sitä yksin reissatessa liian pelokas olemaan avoimin mielin.
Ap
Mä olen olen reisssnnut yhden interrailin yksin.
Ei mulla tavotteena ollut tutustua paikallisiin tai tutustua yleensäkkään kehenkään. Halusin mennä katsomaan erilaisia paikkoja. Olen aina tykännyt kävellä. Reppu selässä menin.
Kyllä siellä aina jotain juttukavereita joissain löytyi. Se ei kuitenkaan ollut tarkoitukseni mitenkään että olisin tutustunut. Voihan olla, että menee koko reissu ilman juttukaveria. Jos juttukaverin tarve on, niin ehkä se yksin reissaaminen ei ole se kaikkein paras. Jos tykkäät tutustua paikkoihin katsella kaikkea, niin silloin minusta yksin matkustaminen on varsin hyvä. Saa mennä omaan tahtiin, ja voi avata suunsa ja kuunnella, kun siltä tuntuu.
Olen ollut. Riippuen miten asiaan suhtautuu, olen ollut yksin lomalla sekä Suomessa että Ruotsissa. Halu päästä takaisin Suomesta kotiin on hyvin muistissa. Tämä halu tuli vääjäämättä jostain syystä juuri yhdeksännen Suomessa vietetyn päivän iltana. Seuraavana päivänä jo katselin tavaroitani siihen malliin, että pitää alkaa pakkaamaan. Siitä vielä kaksi päivää, niin tunsin jo oloni kotoisaksi, kun latasin likapyykkiä kotona koneeseen.
Niin kai se on, että kotiintulo tuntuu aina ihanalta riippumatta siitä, missä maassa koti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yksin usealla matkalla ja olen tykännyt koska silloin tulee enemmän tutustuttua paikallisiin tai muihin turisteihin kun ei höpötä vain kaverin kanssa.
Suosittelen, saa tehdä ja mennä mitä/minne haluaa ja milloin haluaa. Juttukavereita ja seuraa löytyy kun on avoimin ja kiinnostunein mielin matkalla.Tämä muihin tutustuminen olisi juurikin toiveena. En tiedä olisiko sitä yksin reissatessa liian pelokas olemaan avoimin mielin.
Ap
Jos menet hostelliin niin siellä tutustuu helposti toisiin ihmisiin kun kokkailee samoissa tiloissa. Jossain hosteilleissa on myös omia huoneita. Toinen on sitten vaikka aurinkomatkojen pakettimatkat. Siellä on oppaat ja muut suomi turistit 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla reissaa aika paljon myös yksin matkustavia, joten juttukavereita löytää kyllä helposti, mikäli niitä kaipaa.
Miten? Minä reissaan yksin useamman kuukauden joka vuosi, eikä kyllä tule edes joka vuosi juttukavereita vastaan. Siis alatteko itse randomisti puhua ihmisille jossain kauppajonossa, tai lounaalla viereiseen pöytään tms vai mistä näitä juttukavereita löytää?
Kysyn ihan aidosti kun näin aina väitetään, mutta oma kokemukseni on aivan päinvastainen.
Samaa mietin. Juuri reissussa täällä lasten kanssa. En tosiaan ole jutellut kuin hotellin henkilökunnalle ja bussikuskille ne pakolliset. Tuo on vähän klisee että yksin tulisi tutustuttua. Oikeastaan vähemmän tulee, koska en mene yksin esim baareihin, minne kaverin kanssa saattaisin mennä.
Lasten kanssa yksin? Jokin tuossa ei nyt täsmää. 😂
Lapsellisen piti rynnätä ketjuun johon ei kuulu, koska kuinka kehtaatte puhua asiasta joka ei koske lapsellista :D :D
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kiinnostaisi kokeilla miten pärjäisin yksin, mutta en halua joutua tilanteeseen, jossa joudun miettimään että "oho, en pärjännytkään". Ja ei se ole sama, jos ei ole kaveria kenen kanssa jakaa ne huippuhetket. Tai kaveria, joka innostaa kokeilemaan jotain mitä ei yksin tulisi tehtyä. Mua kiinnostaisi myös vähän yöelämä (yökerhot jne.) ulkomailla, mutta varsinkin sen kokeminen yksin arveluttaa isosti. Viihdyn turvallisilla vesillä ja omalla mukavuusalueella, joten toi olis varmaan liian extremeä mulle :D Tiedän, että vanhemmat vastustaisi kovasti yksin lähtemistä, vaikka aivan aikuinen olen jo.
No et sinä kyllä aikuiselta kuulosta. Kaikkeen tarttis olla joku pitämässä sua kädestä.
Vierailija kirjoitti:
naisten ei tarvitse olla halutessaan missään yksin. miesseuraa löytyy helposti joka puolelta maailmaa
Ujoimmatkin saavat ihan pyytämättä !
Vierailija kirjoitti:
Olin pakettimatkalla ns. naispaikalla. Ihan mukava tyyppi tuli huonekaveriksi. Onkohan tuollaisia edelleen?
Monta kertaa ja kerran sain pitää huoneen ihan yksin koko kaksi viikkoa. Tämä aikana jolloin ei yksin matkustavan tarvinnut maksaa yhden hengen huoneesta.
Olen matkustanut enimmäkseen juuri yksin, ja siinä on se hyvä puoli, ettei tarvitse neuvotella mistään kenenkään kanssa (esim. etsiä tuntikausia mieluisaa ruokapaikkaa, kun kaverille ei kelpaa mikään).
Varjopuolena pidän itse silti juuri tätä syömistä: yksin syöminen ravintolassa on minusta todella ankeata. Toinen on sitten illat, myöskään minnekään terassille ei ole oikein kiva mennä yksin iltaa istumaan.
Muuten yksin matkailu on helppoa ja stressitöntä.
Vierailija kirjoitti:
naisten ei tarvitse olla halutessaan missään yksin. miesseuraa löytyy helposti joka puolelta maailmaa
Ei tarvi tosiaan, mutta miehet eivät liity asiaan. Yksin matkustava nainen tutustuu helposti muihin yksin matkustaviin naisiin. :)
Itse olen saanut elinikäisiä ystäviä naisista, joihin olen tutustunut yksin reissatessa.
No jos pelkona on että istuu loman hotellihuoneessa niin ihan turha lähteä sillä se olisi rahan tuhlausta. En ole ollut koskaan yksin ulkomailla lomalla mutta voisin lähteä koska viihdyn tosi hyvin yksin ja voin tehdä kivoja asioita yksin ilman että joku pitää kädestä kiinni tai laumassa. Jos tulee ero tai mies kupsahtaa ensin ja terveyttä riittää niin todellakin lähden lomalle yksin ja mielummin yksin niin saa tehdä mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Taisit matkustaa 1970-luvulla.
tein muutaman äkkilähdön mutta en tykkää kun tuntematon samassa huoneessa. Olen matkannut yksinkin, tähtäimessä Tokio mutta sinne en lähde yksin , monilla ei oo rahaa lähteä, yritän erästä saada lähtemään.