Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ollut yksin lomalla ulkomailla?

Vierailija
10.06.2023 |

Olisi matkakuumetta ja tekisi mieli lähteä lomalle esim. Italiaan tai Espanjaan joku rantakohde. Yleensä lomaillut perheen kanssa. Mutta nyt ei ole ketään matkakaveriksi. Millaista on lomailla ja matkustaa yksin? Mietin uskaltaisiko lähteä. Tulisiko sitä vaan oltua yksin hotellihuoneessa ja tuntevansa itsensä entistä yksinäisemmäksi..

Kommentit (335)

Vierailija
261/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naisten ei tarvitse olla halutessaan missään yksin. miesseuraa löytyy helposti joka puolelta maailmaa

Näin itsekin pelkään - ainakin monikulttuurisesti rikkaissa matkakohteissa.

Vierailija
262/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut n 15-20 kert.yksin maailmalla Kreikka,Portugali,Egypti,Turkki,Kypros,Arabiemiraatit,Ruotsi,Saksa.

Sama täällä - ihmettelen tosin joitakin matkakohteitasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kuussa olin yksin Saksassa festareilla, olin 5 päivää reissussa joista 3 tuolla tapahtumassa. Kivaa oli ja hyvin sujui kaikki. Juttuseuraa löytyi sopivissa määrin ja omaa rauhaakin oli riittävästi. Ensi vuonna taas ulkomaille konsertteihin. En ole kiinnostunut rantalomasta tai pelkästä nähtävyyksien kiertelystä, mutta kunnon konserttiin olen aina valmis lähtemään.

Vierailija
264/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens viikolla taas lähdössä yksin Eurooppaan, koska nautin yksin matkustelemisesta. Tykkään käydä erilaisissa museoissa ja katsella nähtävyyksiä. Olen aina valmis lähtemään kun budjetti sen sallii. Enää on pari vuotta eläkkeelle ja kyllä se taitaa olla niin että suomi jää taakse.

Vierailija
265/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut paljon yksin ja aion vastaisuudessakin. Toki perheen kanssa on oma fiiliksensä, mutta kun yksin menee, kokee asiat toisella tavoin ja ainakin itse otan yksin ollessani helpommin kontaktia muihin ihmisiin. Turvallisuudesta ei ole koskaan tarvinnut murehtia. Toimin maalaisjärkisesti ja jos vähänkin joku asia epäilyttää tai pelottaa, en tee sitä tai mene sellaiseen paikkaan. Pääasiassa olen aina voinut tehdä sitä, mitä olen halunnutkin. Toki en käytä alkoholia lainkaan eli sitä puolta ei tarvitse miettiä, mutta esim. yöaikaankin olen kulkenut paljonkin, myös suurkaupungeissa. Voi olla, että tietynlainen itsevarma olemus ja suhteellisen tavanomainen vaatetus on tietyissä tilanteissa auttanut, lisäksi en käytä koruja, en matkoilla enkä oikein muutenkaan eli tätäkään puolta ei ole tarvinnut jännittää. Kukin matkustaa itselleen sopivalla tyylillä, mutta minä kyllä pidän yksinmatkustamisesta.

Vierailija
266/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pakettimatkalla ns. naispaikalla. Ihan mukava tyyppi tuli huonekaveriksi. Onkohan tuollaisia edelleen?

Ottaa halvimman mahdollisen hostelliyön niin yleensä 8-hengen makuusali ei varmasti tule oltua huoneessa päivää ja saa päivät tutustua omassa rauhassa ja omaan tahtiin kaupungin nähtävyyksiin.

Itse nimenomaan en halua oppaan perässä kulkea. Google maps reittiohjeet toimii turistikohteessakin, vähän kannattaa googlettaa matkakohdetta ennen lähtöä mitä haluaa loman aikana nähdä.

Vierailija
267/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koikkelehtinut Nykin ja muillakin lentokentillä 17-vuotiaana yksin. Sitten joku kehtaa naljailla, että pärjäänkö Hsl bussien kanssa tai Lontoon lentokentillä aikuisena.

Vierailija
268/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

naisten ei tarvitse olla halutessaan missään yksin. miesseuraa löytyy helposti joka puolelta maailmaa

Näin itsekin pelkään - ainakin monikulttuurisesti rikkaissa matkakohteissa.

Höpsis. Ainakin Euroopan maissa saa olla kyllä ihan rauhassa, kunhan nyt jotain maailasjärkeä on (esim ei kekkuloi yksin puolialasti humalassa yöllä kadulla). Matkustan lähes aina yksin ja pitkiä reissuja, eikä ikinä kukaan lähesty edes eteläeuroopan maissa. Jos siis reissun tarkoitus ei ole himobailata öisin, ei yksin liikkuvan tarvitse tuollaisesta murehtia.

Vierailija
269/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomalla on paljon helpompi olla yksin kuin yhdessä. jonkun kanssa. Saa tehdä just mitä haluaa. Olen ollut matkalla ihan täysin yksin 1h huoneessa ja naispaikallakin. Olen kuullut kauhukertomuksia naispaikoista, siis että saa huoneeseen jonkun sekoilijan  mutta minulle sattui oikein mukava huonekaveri. 

Niin, ei ole mikään pakko mennä seuramatkalle niin saa sen 1 hengen huoneen ilman mitään lisämaksua. Nykyisin on hyvin helppoa varata netissä lennot ja hotellihuone.

Vierailija
270/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoimmat matkani olen tehnyt seurassa, parhaimmat yksin.

Vierailija
271/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ihanaa oli!

Vierailija
272/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pakettimatkalla ns. naispaikalla. Ihan mukava tyyppi tuli huonekaveriksi. Onkohan tuollaisia edelleen?

Ottaa halvimman mahdollisen hostelliyön niin yleensä 8-hengen makuusali ei varmasti tule oltua huoneessa päivää ja saa päivät tutustua omassa rauhassa ja omaan tahtiin kaupungin nähtävyyksiin.

Itse nimenomaan en halua oppaan perässä kulkea. Google maps reittiohjeet toimii turistikohteessakin, vähän kannattaa googlettaa matkakohdetta ennen lähtöä mitä haluaa loman aikana nähdä.

Itse en ole vielä toistaiseksi ollut niin varaton, että olisi pitänyt ottaa hotelliyö 8 hengen makuusalissa. Sehän muistuttaa jo intin tupaa!

Vierailija
273/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan sitä, että yksin matkustava nainen saa helposti riesakseen seuraan tunkevia urpoja.

Siihen tepsii jäätävä katse.

Jos se ei tehoa, sanon "Mulla on korona, anna suukko!"

"Mulla on aids" tehoaa paremmin.

Vierailija
274/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailen teitä, jotka osaatte nauttia yksinkin matkoillanne. Viihdyn omissa ympyröissäni hyvin yksin, mutta matkustamisessa rima on korkealla. Esim. Ravintolassa yksin syöminen tuntuisi iltaisin erikoiselta.

Miten yksin ravintolassa syöminen tuntuu erikoiselta? Maailma on täynnä työmatkalaisia, jotka syövät yksin iltaisin ravintolossa eri puolilla maailmaa. Kuten myös yksin matkaavia. 

Ei siinä ole mitään erikoista. 

Siinä korostuu yksinäisyyden tunne. Jos kulkee yksin esim. viikon jossain aivan uudessa ympäristössä, jossa kuitenkin muilla ihmisillä näkyy olevan seuraa toisistaan tai kun näkee uusia asioita yksin useana päivänä ja elää yksin uudessa ympäristössä, käy kaupoissa yksin, suunnittelee matkansa yksin ja syö yksin...tästä syystä tykkäsin matkustaa mieluummin vaikka kahdestaan lapseni kanssa. Ei tuntunut yksinäiseltä.

Vierailija
275/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomalla on paljon helpompi olla yksin kuin yhdessä. jonkun kanssa. Saa tehdä just mitä haluaa. Olen ollut matkalla ihan täysin yksin 1h huoneessa ja naispaikallakin. Olen kuullut kauhukertomuksia naispaikoista, siis että saa huoneeseen jonkun sekoilijan  mutta minulle sattui oikein mukava huonekaveri. 

Niin, ei ole mikään pakko mennä seuramatkalle niin saa sen 1 hengen huoneen ilman mitään lisämaksua. Nykyisin on hyvin helppoa varata netissä lennot ja hotellihuone.

Ei siitä 1 hengen huoneesta makseta mitään lisämaksua, vaan ihan normaali huoneen hinta. Se vaan on korkeampi, koska hintaa ei ole jakamassa toinen.

Ihan samalla lailla joka hotellissa huone yhdelle maksaa PER HENKILÖ enemmän, kuin huone kahdelle.

Vierailija
276/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki miehet eivät ole mitään sikoja, voi löytyä ihan kunnollisiakin miehiä. Kannattaa tutustua vähän aikaa ja siten lähteä.

Vierailija
277/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alpeille tuli muutama kerta lähdettyä yksin, maksoin kyllä aina huoneesta 1-hengen extramaksun, aika kallista toisinaan.

Kyllä sieltä aina löytyi rinteeseen mukava ja riittävän taitava ryhmä offareille.

Illalla ravintolassa oli yksin mennessä hieman säätöä ja toisinaan tuli sijoitus pöytään missä oli muutama muukin syömässä. Ihan mukavaa oli sekin.

Vierailija
278/335 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluimmin yksin niin saan A luokan matkan. Jos ottaa vaimon mukaan siitä tulee B luokan matka ja muksujen kera C luokan reissu.

Vierailija
279/335 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lomamatka yksin Lontooseen, koko ajan tekemistä. Ei haitannut yhtään että yksin, kävin juuri siellä minne halusin mennä.

Myöhemmin sitten perheen kanssa tai puolison,

Vierailija
280/335 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut paljon yksin ja asunutkin yksin ulkomailla. Toisalta olen aina ollut niin sanottu oman tien kulkija. Tervettä maalaisjärkeä hyvä käyttää erityisesti yksin matkustaessa, eikä lyöttäytyä minkään hämärähemmojen seuraan, vaikka tuntisi itsensä kuinka yksinäiseksi. Jos olet nuori tai miksei vanhempikin niin hostelleissa tapaa helposti muita seuraa vailla olevia ihmisiä, joilla hyvät tarkoitusperät. Laitan joitakin ekaks mieleen tulevia pointteja aiheesta alle.

Edut yksin matkustaessa:

- Voit valita matkakohteen itse, eikä tartte kuunnella kaverin mielipidettä

-Voit valita majapaikan täysin oman pääs mukaan ja omaan budjettiin sopivaks. Sama koskee kaikkea matkaasi liittyvää.

-Koska tahansa voit muuttaa matkasuunnitelmias kysymättä keneltäkään, esim. jos hotelli ei mielytä tai haluutkin vaikka parin päivän päästä ottaa bussin alle ja viilettää toiselle puolelle maata (kaikki ei varaa etukäteen majapaikkaa koko viikoks tai kaheks)

-Sua on helpompi lähestyä, kun et ole varattu muille

-Mikäli oot samanlainen kun mä ja tykkäät olla paljon omissa oloissasi niin ei ole painetta pitää kellekkään seuraa, vaan voit omassa rauhassa kuunnella musaa, päivittää somea jne.

Ainoa ISO miinus yksin matkustaessa ollut oikeestaan se, kun menet yksin johonkin kivaan ravintolaan syömään. Sillon toivoisin ruokaseuraa, koska vihaan syödä yksin ulkona. Pikaruokalat on asia erikseen..eikä kukaan tietenkään pakota varaamaan pöytää hienosta raflasta, mutta mä kuitenkin tykkään testailla kivoja ravintoloita, kun matkustan. Onneksi välillä tavannut muita ihmisiä, jotka haluu syödä mun kanssa ravintolassa, mutta siinäkin tulee vastaan se, nämä ihmiset saattaa odottaa sun tekevän muitakin asioita sitten yhdessä loman aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän