4-vuotias surmattu, OI MIKSI
Miksi. Kukaan. Haluaa. Surmata. Oman. Vauvansa? MIKSI! Minä olisin voinut ottaa sen meille asumaan ja pitänyt huolta.. Sydän särkyy, pieni rakas menetti TURHAAN henkensä 😭😭😭
Kommentit (2354)
Vilja Eerikan tapaus oli hirvittävä. Pieni tyttö joutui olemaan julman äitipuolen ja isän kidutettavan vuosikausia kunnes lopulta murhattiin. Joka suunnalta tehtiin lastensuojeluun lukemattomia ilmoituksia, mutta sekään ei pelastanut tyttöä.
4-vuotiaan pojan elinolosuhteet ja kuolema järkyttävät. Jos ilmenee, että viranomaiset ovat laiminlyöneet tehtäviään, niin heidät on pantava vastuuteen pojan kohtalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti tulee ilmi lasun työntekijöiden laiminlyönneistä. Vilja Eerikan tapauksessa tyttö olisi voitu pelastaa, jos lasun työntekijät olisivat hoitaneet työnsä. Ilmeisesti 4-vuotias poika olisi säästynyt kärsimyksiltä eikä hän olisi päätynyt ruumispussiin, jos lasun työntekijät olisivat hoitanut työnsä.
Lasun työntekijöiden tekemiset ja tekemättäjättämiset on tutkittavat tarkasti ja heidät on tuomittava. He ovat yhtä syyllisiä, kuin itse huoltajatkin.
Jos yhdellä työntekijällä on yli kolmekymmentä asiakasta niin kuinka luulet että pystyy työnsähoitamaan niinkuin pitäisi?
Ja uusi hallitus päätti leikata taas sosiaalipuolelta.
Sosiaaliviranomaiset vetoavat aina kiireeseen. Heillä olisi kyllä aikaa hoitaa kaikkein vaikeimissa olosuhteissa olevien lasten asioita, kun eivät puuttuisi tavallisten perheisen lasten oloihin.
Pari lasun työntekijää tekivät meille pari kotikäyntiä tarkistaakseen lasteni olosuhteita, vaikka lapseni asiat ovat hyvin. Se aiheutti hämmennystä ja pelkoa lapsilleni ja perheelleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti tulee ilmi lasun työntekijöiden laiminlyönneistä. Vilja Eerikan tapauksessa tyttö olisi voitu pelastaa, jos lasun työntekijät olisivat hoitaneet työnsä. Ilmeisesti 4-vuotias poika olisi säästynyt kärsimyksiltä eikä hän olisi päätynyt ruumispussiin, jos lasun työntekijät olisivat hoitanut työnsä.
Lasun työntekijöiden tekemiset ja tekemättäjättämiset on tutkittavat tarkasti ja heidät on tuomittava. He ovat yhtä syyllisiä, kuin itse huoltajatkin.
Jos yhdellä työntekijällä on yli kolmekymmentä asiakasta niin kuinka luulet että pystyy työnsähoitamaan niinkuin pitäisi?
Sosiaaliviranomaiset vetoavat aina kiireeseen. Heillä olisi kyllä aikaa hoitaa kaikkein vaikeimissa olosuhteissa olevien lasten asioita, kun eivät puuttuisi tavallisten perheisen lasten oloihin.
Pari lasun työntekijää tekivät meille pari kotikäyntiä tarkistaakseen lasteni olosuhteita, vaikka lapseni asiat ovat hyvin. Se aiheutti hämmennystä ja pelkoa lapsilleni ja perheelleni.[/quote
Mitä ne tekivät sillä kotikäynnillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari lasun työntekijää tekivät meille pari kotikäyntiä tarkistaakseen lasteni olosuhteita, vaikka lapseni asiat ovat hyvin. Se aiheutti hämmennystä ja pelkoa lapsilleni ja perheelleni.[/quote
Mitä ne tekivät sillä kotikäynnillä?
Lastensuojelun työtekijät sanoivat, että joku on nimettömästi tehnyt valituksen. Ne eivät sanoneet kuka on valituksen tehnyt, mutta sain käsityksen, että minun epäiltiin ylisuojelevan lapsiani. Heidän käyntinsä jäi siihen pariin kertaan, mutta käynnit järkyttivät lapsiani ja minua.
On on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä käyneet säännöllisesti neuvolassa? Usein mietin sitä, että kun neuvola ei ole pakollinen, niin Suomessahan voi elää vaikka kuinka paljon lapsia, joiden kuulumisista kukaan ei tiedä mitään. Käytännössä varmaan kouluiässä vasta aletaan ihmettelemään, että missä lapsi on, vai hälyttääkö systeemi viranomaisille heti sittenkään? Minusta säännöllinen neuvolassa käynti pitäisi olla pakollinen, esim. edellytys lapsilisien maksamiselle ja jos lasta ei neuvolaan kuulu, niin asiaa tutkimaan. Terveydenhuolto on lapsen oikeus, eikä minusta silloin vanhempi saa päättää, että käytetäänkö noita palveluja vai ei.
Suomessa on verrattain hyvä neuvolasysteemi, älä sinä siitä huoli. Parempi kuin briteissä.
Neuvolastakin soitellaan jos ei siellä käy.
Vain rikkaat käyttää muualla neuvolassa ja siihen toki on oikeus jos maksaa haluaa. Neljä vuotiaista täytetään laajempi päiväkodin paperi ja viedään neuvolaan.
Ei todellakaan soitella! Perustuu aivan täysin vapaaehtoisuuteen, eikä kukaan soittele perään. Ja tuo on jumalaton epäkohta. Lapsi on täysin vanhempansa armoilla. Ne, jotka ei halua esim.rokottaa, eivät todellakaan välttämättä käytä missään neuvolassa, että asiasta ei tarvitse vääntää. Eikä kukaan kysele perään. Tiedän tämän lähipiiristä ja todella ihmettelen asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin kuvan kyseisestä 4-vuotiaasta ja se koski syvälle sydämeeni enkä voinut olla itkemättä. Poika oli suloinen ja kiltin näköinen.näköinen. Päässä oli hiuksettomia kohtia. Oliko häntä tukistettu niin, että hiuksia oli irronnut?
Entä jos olisi ollut ns. ruma lapsi ja "tuhman" näköinen, siis ylivilkas. Silloinko et olisi itkenyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kuvan kyseisestä 4-vuotiaasta ja se koski syvälle sydämeeni enkä voinut olla itkemättä. Poika oli suloinen ja kiltin näköinen.näköinen. Päässä oli hiuksettomia kohtia. Oliko häntä tukistettu niin, että hiuksia oli irronnut?
Entä jos olisi ollut ns. ruma lapsi ja "tuhman" näköinen, siis ylivilkas. Silloinko et olisi itkenyt?
Kaikki lapset ovat kauniita ja suloisia. Itkin, kun näin Vilja Eerikan kuvan, jossa häneltä oli revitty hiuksia päästä. Oliko myös 4-vuotiasta poikaa rajusti tukistettu? Normaalia ihmistä koskee syvälle sydämeen, jos näkee lapsen, jota on pahoinpidelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodilla on tosiaan erittäin rajalliset keinot puuttua. Lastensuojeluilmoituksia voi tehdä joo, mutta siinäpä se oikeastaan olikin. Päiväkoti ei pysty mitenkään varsinaisesti puuttumaan lastensuojelun työhön. Lastensuojelu voi ehkä pyytää päiväkodilta selvitystä lapsen olemisesta päiväkodissa, mutta siinäkin päiväkodin osuus jää siihen, että antavat sen raporttinsa asiasta.
Eikö päiväkoti voi tehdä rikosilmoitusta jos lapsella pahoinpitelyn vammoja? Tai jos lapsi kertoo jotain?
Mun lapsesta päiväkoti teki lasun, kun lapsi oli ensin kertonut isosisaruksen lyövän, ja sitten väittänyt että isäkin lyö. Olemme eronneet, joten en tiedä tarkasti miten kuria pidetään isäviikoilla, mutta lyömistä en usko. Joka tapauksessa sekä minä että lapsen isä saimme päiväkodista soiton että huoli on herännyt ja ilmoitus on tehty, muutamaa päivää myöhemmin molemmille soitti lastensuojelun työntekijä.
Kyseinen työntekijä kävi päiväkodissa jututtamassa lasta ja soitti perään, että joskus lapset voivat puhua mitä sattuu, mutta asia on tällä selvä. Tämä Kanta-Hämeessä tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Jumalalla oli lapselle suunnitelmia ja kutsui takaisin luoksensa.
Eikö Hän olisi sen takaisinkutsun kauniimmallakin tavalla toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun työntekijät valittavat jatkuvasti resussipulaa ja kiirettä. Se on valhetta. Lastensuojelussa on niin paljon työntekijöitä, että he monesti ahdistelevat kunnon vanhempia aiheetta. Mutta ne tapaukset, joihin olisi aiheellista puuttua ne jättävät hoitamatta.
Meidän perheessä on kaksi lasta. Mieheni ja minä olemme todistettavasti hyviä vanhempia. Joku oli tehnyt perheestäni lastensuojeluilmoituksen ja sosiaaliviranomaiset ilmestyivät yllättäen ovellemme. Vasta kun lääkäri määräsi lopettamaan perheemme ahdistelun pääsimme heistä eroon.
Ei lääkärillä ole mitään sananvaltaa lastensuojeluviranomaisten työkuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun työntekijät valittavat jatkuvasti resussipulaa ja kiirettä. Se on valhetta. Lastensuojelussa on niin paljon työntekijöitä, että he monesti ahdistelevat kunnon vanhempia aiheetta. Mutta ne tapaukset, joihin olisi aiheellista puuttua ne jättävät hoitamatta.
Meidän perheessä on kaksi lasta. Mieheni ja minä olemme todistettavasti hyviä vanhempia. Joku oli tehnyt perheestäni lastensuojeluilmoituksen ja sosiaaliviranomaiset ilmestyivät yllättäen ovellemme. Vasta kun lääkäri määräsi lopettamaan perheemme ahdistelun pääsimme heistä eroon.
Tapauksesta on monta vuotta, mutta se ahdistaa, järkyttää ja loukkaa vieläkin. Yritän helpottaa järkytystäni kirjoittamalla kirjaa ammattitaidottomista. huonoista lastensuojelun työntekijöistä.
En usko, että on paljon työntekijöitä ja että resurssit menevät ns. hyville perheille joita helpompi kytätä. Muutoin toki oma henkilökohtainen kokemukseksi voi olla totta, mutta yleisellä tasolla tuskin. Olen itse erityislapsen äiti (ydinperhe, molemmat vanhemmat korkeasti kouluttautuneita) ja yrittänyt saada kaikki ne palvelut, mihin lapsellani on oikeus. Olisimme varmaan oikein helppo kyttäyksen kohde, mutta emme kelpaa. Systemaattisesti sosiaalityön vastaus on, että pitää pyytää vammaispalveluilta. Vammaispalveluilta tulee ei oo:ta ja, että tällaista olisi mahdollista saada lapsiperheiden palvelujen puolelta. Lapsi, joka ilmeisesti on liian vammainen lastensuojelun kiinnostuksen kohteeksi, mutta ei tarpeeksi vammainen vammaispalveluille. Lastensuojelun apu on varattu jollekin muulle. Kenelle? En tiedä, ei ainakaan diagnoosilapsille ja heidän työssäkäyville vanhemmille. Vai ovatko kaikki asiakkaat siellä asiakasmeressä ja tuo saa sitä ja toinen tätä ja kukaan ei hahmota näiden perheiden kokonaistilannetta.
On tämä maa erikoinen. Ja kun tietää tasan, että ei se muissakaan erityislapsiperheissä ole tilanne sen parempi, niin kyllä herää kysymys, että mihin ne rahat menevät. Nuorille? Sijoitupaikoille? Minne?? Työntekijöinä sosiaalityössä on lähes aina sosionomeja. Vastavalmistuneita. Taitavat itsekin olla pihalla heidän työnkuvastaan.
Nykypäivänä sosionomi ei voi toimia edes viransijaisena sosiaalityöntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Muusa Rissanen maksaa loppuelämänsä tätä "murhavelkaa" ja se on hänelle todella oikein.Näin mummina ihmettelen,että missä olivat pienen pojan isovanhemmat jotka yleensä ovat kiinnostuneita lapsenlapsistaan.
Kuuluvat samaan selliin jos ovat elossa.
Ei voi ollenkaan sanoa, että isovanhemmat kuuluisivat selliin. Kaikki isovanhemmat eivät tosiaankaan yleensä ole kiinnostuneita lapsenlapsistaan. Toisiin isovanhempiin taas estetään yhteydenpito vanhempien taholta. Jotkut isovanhemmat ovat kuolleet tai makaavat jossain hoitokodissa. Eivät isovanhemmat ole tähän syypäitä sen enempää kuin sinä itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari lasun työntekijää tekivät meille pari kotikäyntiä tarkistaakseen lasteni olosuhteita, vaikka lapseni asiat ovat hyvin. Se aiheutti hämmennystä ja pelkoa lapsilleni ja perheelleni.
Lastensuojeluviranomaisilla on velvollisuus tehdä ainakin kertaalleen kotikäynti, jos lapsista on ilmoitus tehty.
Vierailija kirjoitti:
Luin, että poliisi soitettu asuntoon useasti mm. vappuna ja lastensuojeluilmoituksia tehty.
Miksi pienen pojan hätää ei taaskaan huomattu ja tämä ehti tapahtua?
soitin itse lastensuojelun ilmoituksen 112 et isä hakemassa 4 v tytärtä autolla ja juonut 10 lonkeroa minkä itsekin kirjoittanut tekstiviestissä . Ei ole kokenut olleensa päissään mutta silti .
Sanoin miehen tiedot , nimen sekä osoitteen. Tälle miehelle oli soitettu mutta ei käyty edes paikan päällä kun tästä lapsesta tehty edellisiä lastensuojelu ilmoituksia myös.
Puhuu mustan valkoiseksi ja edellinen nainen ollut hankala ja tehnyt ilmoituksia , ei ottanut tosissaan siksi tätä ilmoitusta eikä käynyt paikalla ja tämä isä haki lapsen ja jatkoi juomista, ainoastaan poika huostassa.
Koulussa saa pahoinpidellä kunnolla toisiaan eikä kukaan tee siellä lastensuojeluilmoituksia, vaikka nähdään silmien edessä mitä tapahtuu. Itse jouduin tekemään rikosilmoituksen poliisille, kun lastani lyötiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin, että poliisi soitettu asuntoon useasti mm. vappuna ja lastensuojeluilmoituksia tehty.
Miksi pienen pojan hätää ei taaskaan huomattu ja tämä ehti tapahtua?
soitin itse lastensuojelun ilmoituksen 112 et isä hakemassa 4 v tytärtä autolla ja juonut 10 lonkeroa minkä itsekin kirjoittanut tekstiviestissä . Ei ole kokenut olleensa päissään mutta silti .
Sanoin miehen tiedot , nimen sekä osoitteen. Tälle miehelle oli soitettu mutta ei käyty edes paikan päällä kun tästä lapsesta tehty edellisiä lastensuojelu ilmoituksia myös.
Puhuu mustan valkoiseksi ja edellinen nainen ollut hankala ja tehnyt ilmoituksia , ei ottanut tosissaan siksi tätä ilmoitusta eikä käynyt paikalla ja tämä isä haki lapsen ja jatkoi juomista, ainoastaan poika huostassa.
Poliisillehan tuollainen mahdollinen rattijuoppo olisi tullut ilmoittaa. Poliisi sitten ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin tarvittaessa.
Sinullahan ei olllut asiasta muuta faktaa kuin isän tekstiviesti.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen sukulaisuussuhteiden kautta yhden lastensuojelussa työskentelevän ja sitä kautta tiedän muutaman. Kaikki enemmän tai vähemmän pihalla ihan arkisista asioista. Ei kykyä loogiseen ja jäsenneltyyn ajatteluun sekä toimintaan. Täysin ammattitaidottomiakin, kun olemme lastensuojelusta yleisellä tasolla keskustelleet. Tälle tuntemalleni en jättäisi lapsiani edes muutamaksi tunniksi hoitoon.
Usein selitetään, että vanhemmat, jotka ovat lapsena kokeneet väkivaltaa tai huonoa kohtelua, pahoinpitelevät omia lapsiaan. Asia voi myös olla päinvastoin.
Koin itse lapsena etupäässä henkistä väkivaltaa ja huonoa kohtelua. Se katkeroitti minua. Nyt kun minulla on omia lapsia, niin huolehdin, etten itse toista vanhempieni virheitä kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Usein selitetään, että vanhemmat, jotka ovat lapsena kokeneet väkivaltaa tai huonoa kohtelua, pahoinpitelevät omia lapsiaan. Asia voi myös olla päinvastoin.
Koin itse lapsena etupäässä henkistä väkivaltaa ja huonoa kohtelua. Se katkeroitti minua. Nyt kun minulla on omia lapsia, niin huolehdin, etten itse toista vanhempieni virheitä kasvatuksessa.
Hyvä kun olet tiedostanut tuon asian!
Milloin saadaan poliisilta lisätietoja? Meneekö tämä asia milloin oikeuteen?