Paljonko marjojen poimimisella voi tienata?
Paljonko on litra- tai kilohinta itsepoimituilla marjoilla, esimerkiksi mustikalla ja puolukalla? Onko yrityksiä, jotka ottavat marjoja myyntiin?
Kommentit (42)
Olen käynyt itse keräämässä mustikoita ja tienannut 6-7 euroa litralta. Kerään yleensä 70 litraa kolmena edellisenä kesänä, olen työtön ja saan siitä hiukan rahaa. Myyn tutuille ihmisille jotka ostaa heti kaiken. 70 litraa keräämisessä menee noin 3 viikkoa.
Tämä ei ole faktaa, mutta näyttäisi, että monella poimijalla on jonkunlainen oma asiakaspiiri ja uskoisin, että saavat paremmin rahaa näin, kuin jollekin tukkurille myymällä? Oliskohan 10 litraa mustikkaa/puolukkaa ollut jossain 35 euron paikkeilla viime kesänä? Näkee aika isoa hintahaitaria, itse en ostanut halvinta, vaan mistä sain läheltä noudettua jne. Ja oli kyllä niin puhdasta ja hyvälaatuista marjaa, että en ihmettele, että poimijalla tuntuisi olevan ihan hyvin asiakkaita.
Ämpärillinen (puhdistettuja ) mustikoita yleensä n 50€
Facebookin alue-ryhmissä näitä aina tarjotaan ja menevät samantien. Siellä ne kaikki ostajatädit on. Itse myymällä saa varmasti paremman hinnan kuin tukkurille tms. marjanvälittäjälle myymällä.
Oletetaan, että myyt yksityiselle ämpärissä.
Riippuu tietenkin siitä, mitä ostaja maksaa. Tässä arvioita päiväansioista:
Hillaa 100-200€/päivä, mustikkaa 60-150€/pv ja puolukkaa ehkä saman verran. Villivatuista ja karpaloista voi saada ehkä 50-100€/pv, kun on ikävämpiä poimittavia ja on vähemmän ostajia. Sesonki voi tänä kesänä alkaa heinäkuun puolivälissä ja päättyä karpaloiden poimintaan lokakuussa. Laske sitten siitä, jos vaikka 100 päivää poimisit. On verotonta tuloa eikä käteismaksut haittaa toimeentulotuen saamista.
Arviot perustuvat siihen, mitä itse olen hyvänä marjavuotena poiminut ja myynyt. Ja olen tosiaan ollut joskus päätoiminen marjanpoimija ja käpyjenkerääjä.
Mä olen aina saanut ämpärillisestä puhdasta mustikkaa 50e. Tulos toki riippuu mustikan sadosta, on ollut vuosia että se on ollut täysin kannattamatonta kuivuuden takia. Nyt jännätään kuinka sadolle käy.
Yritykset kyllä ostaa niitä, mutta saat paremman hinnan kun myyt suoraan ihmisille. Monet vielä arvostaa kun saa ostaa suomalaiselta.
Mihin noita käpyjä voi myydä?
Voishan sillä tienata vaikka mitä mutta jos ei tiedä hyviä poiminta-apajia niin kyllä ne ansiotkin vähiin jää.
Vierailija kirjoitti:
Hillaa 100-200€/päivä, mustikkaa 60-150€/pv ja puolukkaa ehkä saman verran. Villivatuista ja karpaloista voi saada ehkä 50-100€/pv, kun on ikävämpiä poimittavia ja on vähemmän ostajia. Sesonki voi tänä kesänä alkaa heinäkuun puolivälissä ja päättyä karpaloiden poimintaan lokakuussa. Laske sitten siitä, jos vaikka 100 päivää poimisit. On verotonta tuloa eikä käteismaksut haittaa toimeentulotuen saamista.
Arviot perustuvat siihen, mitä itse olen hyvänä marjavuotena poiminut ja myynyt. Ja olen tosiaan ollut joskus päätoiminen marjanpoimija ja käpyjenkerääjä.
Tuossakin pitää tietää paikat ja päästä niihin järkevällä tavalla. Itsellä oli mustikka-apaja lähellä ja sieltä jaksoi hakea sen sangon päivässä. Siivoaminen on hidasta (riippuu monesta asiasta, marjan laadusta, kosteudesta...) joten sekin pitää jaksaa tehdä. Varsinkin mustikoissa heti. Monella tule fysiikka vastaan jos pitäisi pitempään kerätä.
En tiedä mitään kilo tai litrahinnoista, mutta viime kesänä vanhin lapsi jäi ilman kesätyöpaikkaa omalta alaltaan ja meni marjatilalle urakkapoimintaan. Oli siellä kesäkuun alusta heinäkuun vimpalle viikolle ja tienasi nettona vajaat 6000 euroa. Oli kyllä työssä tyyliin 24/7, kotona kävi lähinnä nukkumassa. Vähän ihmettelin. Eipä tulleet työsuojelutarkastajat valittamaan tai kyselemään mutta kaipa niillä riitti ainakin lehtijuttujen perusteella enemmän huolehtimista ulkomaalaisista poimijaparoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin pitää tietää paikat ja päästä niihin järkevällä tavalla. Itsellä oli mustikka-apaja lähellä ja sieltä jaksoi hakea sen sangon päivässä. Siivoaminen on hidasta (riippuu monesta asiasta, marjan laadusta, kosteudesta...) joten sekin pitää jaksaa tehdä. Varsinkin mustikoissa heti. Monella tule fysiikka vastaan jos pitäisi pitempään kerätä.
Marjojen siivoamiseen paras apuväline on sellainen imuriin liitettävä putki. Vähän vaatii aina säätämistä, että menee eniten roskaa ja vähiten marjaa. Paikat pitää tietää, totta. Helppoa se on täällä marjamaitten keskellä asuvalle, ämpäri vain käteen ja menoksi. Oma kunto alkaa rajoittaa marjastusta.
Käpyjä ei voi kerätä ja myydä miten tahansa, vain silloin kun on ostajia ja sama homma siinäkin, pitää tietää paikat ja olla maanomistajan lupa, eli meillä käytännössä Metsähallituksen.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Olen käynyt itse keräämässä mustikoita ja tienannut 6-7 euroa litralta. Kerään yleensä 70 litraa kolmena edellisenä kesänä, olen työtön ja saan siitä hiukan rahaa. Myyn tutuille ihmisille jotka ostaa heti kaiken. 70 litraa keräämisessä menee noin 3 viikkoa.
Kolme viikkoa?
Kolme päivää tuossa saa mennä. Työmaraalissasi on tarkistamisen varaa.
50e/ämpärillinen puhdasta mustikkaa on aika normi.
35 roskineen.
Joinakin vuosina saanut 60e.
Hillan/lakan suuri litra/kilohinta harhauttaa.
Pitää olla hyvä marjapaikka, että sillä ansaitsee.
Juuri kävin 2 tuntia hillasuolla kävelemässä paidan märäksi, saalis 3 pakasterasiallista + soppamarjat.
Yhden kerran ole eläessäni ollut sellaisessa hillapaikassa, että olisi voinut poimia muualke kuin omaan pakastimeen.
Sama juttu karpalon kanssa.
Hillan/lakan suuri litra/kilohinta harhauttaa.
Pitää olla hyvä marjapaikka, että sillä ansaitsee.
Juuri kävin 2 tuntia hillasuolla kävelemässä paidan märäksi, saalis 3 pakasterasiallista + soppamarjat.
Yhden kerran ole eläessäni ollut sellaisessa hillapaikassa, että olisi voinut poimia muualke kuin omaan pakastimeen.
Sama juttu karpalon kanssa.
Mustikkametsä alkaa heti talon takaa. Monille tutuille olen jo vuosia myynyt ja viime vuonna hinta oli 50 euroa ämpäriltä. Näyttäisi aika lailla samoihin hinta tänäkin kesänä asettuvan. Ostajia olisi enemmän kuin ehtii poimia kun kuitenkaan ei viitsi sitä pelkästään tehdä. Meidän perheessä minä poimin ja 10v puhdistaa ja tienaa siitä osuutensa. Viime vuonna oli välillä että mutsi pitäiskös sun vähän kiristää vielä tahtia että hänellä riittäisi enemmän töitä. Juniori käy joskus itsekin metsässä mutta hänen intonsa samoin kuin vaimoni keskittyy ainoastaan sieniin.
Kolikot asettuvat samaan kohtaan ämpäriä?
Tosi paljon mustikoita yms. itselle verovapaasti, mukavaa ja terveellistä liikuntaa luonnossa. Näkee paljon muutakin, kun malttaa pysähtyä ja katsoa. Esim. Kyyn poikasen, tai kuinka ampiainen tappaa pienen neitoperhon.